Wykonawcy dróg konsekwentnie wybierają asfalt
Spośród 49 inwestycji realizowanych od lipca 2019 roku w formule Projektuj i buduj w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych, aż w 36 przypadkach wykonawcy postawili na technologię asfaltową. Przy trzech realizacjach wybrano technologię betonową, a w pozostałych decyzja o wyborze technologii jeszcze nie zapadła.
Od 2019 roku na kontraktach realizowanych w systemie Projektuj i buduj, GDDKiA pozostawia wykonawcom elastyczną i komfortową możliwość wyboru rodzaju konstrukcji nawierzchni – asfaltowej lub betonowej. Najważniejsza dla organu jest jakość wykonania drogi, co jest skrupulatnie monitorowane w laboratoriach Dyrekcji. Z najnowszego zestawienia GDDKiA (ostatnie zestawienie pojawiło się w lipcu 2021 r. – przyp.) ponownie wynika, że rynek wykonawców dobitnie wskazuje na przewagę technologii asfaltowej nad betonową.
Wielka dominacja asfaltu
W ponad 90% inwestycji, na które GDDKiA do 5 kwietnia 2022 r. podpisała umowy, wykonawcy wybrali nawierzchnię asfaltową. Chodzi m.in. o trzy odcinki drogi ekspresowej S5 w woj. kujawsko-pomorskim, cztery odcinki S6 w woj. pomorskim (dwa w ramach Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej i dwa między węzłami Skórowo a Bożepole Wielkie). Nawierzchnię asfaltową wybrali również wykonawcy realizujący drogę ekspresową S19 w woj. podlaskim, lubelskim i podkarpackim. Chodzi m.in. o odcinki Białystok Południe - Ploski (woj. podlaskie), Lubartów Północ - Lublin Rudnik (woj. lubelskie) czy Miejsce Piastowe - Dukla (woj. podkarpackie).
- Nawierzchnie asfaltowe raz jeszcze potwierdziły dominację na polskim rynku drogowym. Wybór tej technologii przez ponad 90% firm wykonawczych realizujących inwestycje w formule Projektuj i buduj w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r. jest tego najlepszym dowodem. Wykonawcy doceniają liczne zalety takiej technologii np. szybkość realizacji, trwałość, funkcjonalność, bezpieczeństwo w użytkowaniu czy niższy poziom emitowanego hałasu. Nie bez znaczenia jest też to, że drogi asfaltowe są coraz bardziej ekologiczne. Obecnie może być ona całkowicie poddana recyklingowi, a sama produkcja nawierzchni, dzięki zastosowaniu nowych technologii, pozostawia coraz mniejszy ślad węglowy - mówi Andrzej Wyszyński, Prezes Zarządu Polskiego Stowarzyszenia Nawierzchni Asfaltowych.
Więcej na temat wyboru nawierzchni przez wykonawców polskich dróg można przeczytać na stronie GDDKiA w tym miejscu: https://www.gov.pl/web/gddkia/nawierzchnie-asfaltowe-czy-betonowe-sprawdzmy-co-wybieraja-wykonawcy?fbclid=IwAR1AlRh7ZFfXLVhJNQNzJw8o7CMOoTI-mnOc6R3KOzREMJqPnbnmYWpY39I

Sieć stacji paliw MOYA otworzyła jubileuszową 500. stację w Kobyłce

Koniec przebudowy ul. Suwak. Na Służewcu pojedziemy nową ulicą!

Modernizacje w branży wod-kan
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Polskie przedsiębiorstwa otwarte na transformację w kierunku gospodarki obiegu zamkniętego. Nowa mapa drogowa mogłaby w tym pomóc
Do 2030 roku z gospodarki o obiegu zamkniętym ma pochodzić co czwarty surowiec. Aby przyspieszyć ten proces, w Polsce potrzeba nowej, międzysektorowej Mapy Drogowej dla Gospodarki o Obiegu Zamkniętym – wskazywali eksperci w trakcie Polish Circular Forum. Obecny dokument nie spełnia już swojej roli i wymaga aktualizacji. Na braku jasnych przepisów i systemu wsparcia najbardziej cierpią przede wszystkim małe i średnie przedsiębiorstwa. – Z naszych badań wynika, że tylko 3–3,5 proc. firm z sektora MŚP jest świadomych i przygotowanych do transformacji – ocenia Agnieszka Zdanowicz, wiceprezes Klastra Gospodarki Cyrkularnej i Recyklingu.
Prawo
Wspólna polityka rolna do deregulacji. Trwają prace nad uproszczeniami dla rolników

Prawie 1,6 mld euro – tyle mają wynieść roczne oszczędności dla rolników po uproszczeniu wspólnej polityki rolnej. Zaproponowany w maju przez Komisję Europejską pakiet zmian zakłada redukcję części obowiązków administracyjnych, które dziś spoczywają na rolnikach ubiegających się o unijne wsparcie. Szczególnie dotyczy to płatności dla drobnych rolników. Jak podkreślają eksperci, wszelkie zmiany, które będą działać na rzecz konkurencyjności unijnego rolnictwa, są wskazane, ale przy uwzględnieniu wysokiego poziomu bezpieczeństwa żywności.
Polityka
W rosyjskiej niewoli może przebywać kilkadziesiąt tysięcy Ukraińców. Napięta sytuacja geopolityczna sprzyja Rosji

W rosyjskiej niewoli przebywa około 10 tys. obywateli Ukrainy, z czego ponad 8 tys. to żołnierze. Łącznie jednak może ich być nawet kilkukrotnie więcej. ONZ podaje, że ponad 95 proc. ukraińskich jeńców wojennych jest poddawanych torturom. – Pogarszająca się sytuacja międzynarodowego bezpieczeństwa i wzrost wpływów do budżetu Federacji Rosyjskiej ze względu na wzrost cen ropy mogą się negatywnie odbić na planowanych wymianach jeńców – ocenia Michał Dworczyk, wiceprzewodniczący Komisji Bezpieczeństwa i Obrony w Parlamencie Europejskim.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.