Wyniki raportu: Jak z wyzwaniami radzą sobie firmy produkcyjne i logistyczne?
Ponad połowa firm produkcyjnych i logistycznych w Polsce nie przewiduje wzrostu wolumenu swojej działalności w ciągu najbliższych 12 miesięcy. Jednocześnie 49% podmiotów za największe wyzwania w obszarze produkcyjnym i logistycznym uznaje rotację pracowników, wpływ inflacji i wzrost kosztów, a także zerwane łańcuchy dostaw. Takie wnioski płyną z raportu poświęconego procesom produkcyjnym i logistycznym przygotowanego przez spółkę Sanpro Synergy oraz redakcję Production Manager i Logistics Manager w okresie wrzesień-październik 2022 r.
Status quo w wolumenie
Wybuch pandemii COVID-19 i następujące w jego wyniku zdarzenia, kryzysy w postaci wojny w Ukrainie, olbrzymiej inflacji oraz rosnących cen paliw kopalnych to trudna rzeczywistość, w której od 3 lat muszą funkcjonować przedsiębiorstwa. Wiele z nich toczy dziś walkę o przetrwanie i ostrożnie podchodzi do przyszłości, która - jak wynika z raportu - rysuje się mniej optymistycznie niż jeszcze rok temu. Zgodnie z wynikami badania aż 58% badanych przedsiębiorstw nie przewiduje wzrostu wolumenu produkcji i logistyki w ciągu najbliższych 12 miesięcy. W poprzednim badaniu w roku 2021 wzrostu produkcji i logistyki oczekiwało aż 79% ankietowanych.
Nie tylko inflacja
Wśród trzech największych wyzwań, na jakie wskazują przedstawiciele branży produkcyjnej i logistycznej, rotacja pracowników (wskazana przez 49% badanych) jest na pierwszym miejscu. Stanowi to wzrost w porównaniu do poprzedniego badania o 8 punktów procentowych. To znaczący sygnał, że sytuacja związana z chronicznym niedoborem pracowników ma istotny wpływ na stabilność procesów produkcyjnych i logistycznych.
- Wśród wskazywanych metod usprawnień stosowanych w ich firmach w obszarze produkcji i logistyki najczęściej pojawiają się te, które dotyczą prac prostych, takich jak utrzymanie porządku, bezpieczeństwo i efektywne wykorzystanie dostępnych maszyn oraz narzędzi. W porównaniu do poprzedniego badania widzimy tendencję do skupiania się na mniej kosztownych i mniej czasochłonnych działaniach rozwojowych. Trudno jednoznacznie stwierdzić, czy wynika to z trudnego czasu do inwestowania w bardziej zaawansowane narzędzia rozwoju kadry, czy może stała rotacja personelu wymusza na pracodawcach ciągłą pracę u podstaw – mówi Wojciech Musiałowski, menedżer projektów procesowych w Sanpro Synergy, spółki należącej do Grupy Impel.
Jak przedsiębiorstwa radzą sobie z problemami?
Jednym z najczęściej wskazywanych sposobów na optymalizację procesów produkcyjnych i logistycznych jest automatyzacja. Aż 71% badanych wskazało ją jako jedno ze stosowanych rozwiązań z zakresu przemysłu 4.0. 70% respondentów wskazało także, że korzysta z outsourcingu. Najczęściej zewnętrznemu dostawcy przekazywane są właśnie procesy produkcyjne (73% ankietowanych). Przedstawicielom firmy korzystającym z outsourcingu usług produkcyjnych czy logistycznych zadano pytanie, co skłoniło ich przedsiębiorstwa do sięgnięcia po outsourcing procesów w tym obszarze. Aż 42% badanych wskazało korzyści finansowe, a 41% na zapewnianie pracowników.
- Tegoroczne wyniki badania pokazały, że w obecnej rzeczywistości gospodarczej firmy częściej sięgają po rozwiązania z zakresu outsourcingu procesów produkcyjnych lub logistycznych. To zapewne wynik wcześniejszych pozytywnych doświadczeń z outsourcingiem w jakiejkolwiek formie. Dzięki niemu przedsiębiorcy mogą liczyć na przejęcie realizowanych procesów i w konsekwencji dotrzymanie założonych terminów, jakości oraz ceny. Takie bezpieczeństwo w konfrontacji z aktualnymi zagrożeniami rynkowymi może okazać się bezcenne – podsumowuje Wojciech Musiałowski z Sanpro Synergy, spółki należącej do Grupy Impel.
Badanie zostało przeprowadzone we wrześniu i październiku 2022 r. Ankietowanymi byli w zdecydowanej większości właściciele, prezesi, dyrektorzy oraz menadżerowie i kierownicy polskich przedsiębiorstw produkcyjnych i logistycznych. Metodologia badania: ankieta do samodzielnego wypełnienia on-line (CAWI) oraz ankiety papierowe (PAPI).
Pełny raport można bezpłatnie pobrać na stronie: https://produkcjailogistyka.impel.pl/

Spoglądając w przyszłość Unii Europejskiej, czyli o wzmocnieniu bezpieczeństwa i konkurencyjności do 2040 roku

Sukces z przeszkodami: Blisko 1/3 polskich przedsiębiorczyń zmaga się z koniecznością udowadniania swojej wartości w biznesie

Czarna Lista Barier: postulaty deregulacyjne Konfederacji Lewiatan
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Problemy społeczne

Ślązacy wciąż nie są uznani za mniejszość etniczną. Temat języka śląskiego wraca do debaty publicznej i prac parlamentarnych
W Polsce 600 tys. osób deklaruje narodowość śląską, a 460 tys. mówi po śląsku. Kwestia uznania etnolektu śląskiego za język regionalny od lat wzbudza żywe dyskusje. Zwolennicy zmiany statusu języka śląskiego najbliżej celu byli w 2024 roku, ale nowelizację ustawy o mniejszościach narodowych i etnicznych zablokowało prezydenckie weto. Ostatnio problem wybrzmiał podczas debaty w Parlamencie Europejskim, ale zdaniem Łukasza Kohuta z PO na forum UE również trudna jest walka o prawa mniejszości etnicznych i językowych.
Transport
Polacy z niejednoznacznymi opiniami na temat autonomicznych pojazdów. Wiedzą o korzyściach, ale zgłaszają też obawy

Polacy widzą w pojazdach autonomicznych szansę na poprawę bezpieczeństwa na drogach i zwiększenie mobilności osób starszych czy z niepełnosprawnościami. Jednocześnie rozwojowi technologii AV towarzyszą obawy, m.in. o utratę kontroli nad pojazdem czy o większą awaryjność niż w przypadku tradycyjnych aut – wynika z prowadzonych przez Łukasiewicz – PIMOT badań na temat akceptacji społecznej dla AV. Te obawy wskazują, że rozwojowi technologii powinna także towarzyszyć edukacja, zarówno kierowców, jak i pasażerów. Eksperci mówią także o konieczności transparentnego informowania o możliwościach i ograniczeniach AV.
Prawo
70 proc. Polaków planuje wyjazd na urlop w sezonie letnim 2025. Do łask wracają wakacje last minute

Ponad 70 proc. Polaków planuje wyjechać na urlop w sezonie letnim, czyli między końcem czerwca a końcem września – wynika z badania Polskiej Organizacji Turystycznej. 35 proc. zamierza wyjechać tylko raz, a 30 proc. – co najmniej dwa razy. Z grupy wyjeżdżających jedna trzecia wybierze się na wyjazd zagraniczny. Jak wskazuje Katarzyna Turosieńska z Polskiej Izby Turystyki, po kilku latach ponownie do łask wracają oferty last minute, a zagraniczne kierunki pozostają niezmienne – prym wiodą m.in. Grecja, Tunezja, Egipt czy Hiszpania.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.