Wywiad z Łukaszem Kowalczykiem na kanale Biznes Misji!

Somebetter.pl
Płocka 15, Warszawa
01-231 Warszawa
kontakt|somebetter.pl| |kontakt|somebetter.pl
667017838
www.somebetter.pl
Wywiad można obejrzeć w całości pod linkiem: https://youtu.be/VAbuFlMus4s
1. Czy czekają nas podwyżki OC?
ŁK: Nie wiem czy pamiętasz, ale już kilka lat temu pojawiła się ogólnopolska akcja krajowego podwyższania polis. Wszyscy ubezpieczyciele wówczas podnieśli stawki. Nie dogoniło to nigdy polis zachodnich, bo np. polisy na Wyspach Brytyjskich potrafią być często droższe niż wartość samochodu, którym się poruszamy. U nas takich sytuacji jeszcze nie ma, aczkolwiek z podwyżkami musimy się liczyć, skoro wszystko drożeje. Elementy, które wymieniłeś – wojna w Ukrainie, inflacja, koszty energii, gaz – wiadomo wszystkie branże mają na siebie przełożenie. Więc to będzie miało znaczenie. Ale znaczenie będzie miało jeszcze coś innego. A mianowicie - samochody drożeją, naprawa drożeje. Dzisiaj wymiana zderzaka to zupełnie inna praca niż była 20 lat temu. To był kawałek blachy i plastiku, cztery śruby. Dziś – masa czujników, reflektory, światła led – krótko mówiąc dużo elektroniki. Jeszcze 15 lat temu kosztowało to ok. 2-3 tys. zł, dziś może to być 10-15 tys. zł. Dawniej wymiana szyby to była wymiana szyby, dziś dochodzi do tego np. kalibracja czujników przy tej szybie.
2. Jak się zabezpieczyć po kolizji z obywatelem Ukrainy czy innego kraju?
ŁK: Może nie będzie to popularna opinia, ale dla naszego bezpieczeństwa ja wszystkim doradzam aby myśleli w pierwszej kolejności o sobie. Jeżeli nie jest to kolizja z naszej winy i jesteśmy tego pewni to oczywiście warto wezwać policję. Niestety mandaty wzrosły kolosalnie, więc musimy mieć na uwadze aby nie być jednak sprawcą albo współsprawcą.
Wezwanie policji pomoże nam w tym, że będziemy mieli dosyć sprawnie opisany przebieg zdarzenia. Wiadomo są druczki, w których możemy spisać oświadczenie. Ja osobiście nie wyobrażam sobie spisania oświadczenia z Ukraincem, który nie mówi po polsku. Nie mam wiedzy w jaki sposób później można się kontaktować z jego ubezpieczycielem. Dlatego w takiej sytuacji w pierwszej kolejności doradzam wezwanie policji, w drugiej kolejności – PBUK (Polskie Biuro Ubezpieczycieli Komunikacyjnych). Na ich stronie jest nawet formularz, wystarczy że wpiszemy w wyszukiwarce „kolizja z obcokrajowcem”. Z automatu otrzymamy całą instrukcję co dalej robić.
W przypadku, gdy mamy do czynienia z krajami UE, to jest to o wiele prostsze, ponieważ w tym wypadku funkcjonują korespondenci ubezpieczeniowi. Nasz polski ubezpieczyciel obsługuje szkody np. austriackiego. I wówczas jesteśmy skierowani bezpośrednio do osoby, która nam pomoże. Jeśli jesteśmy w sytuacji, że nie wiemy co zrobić, nie znamy instrukcji PBUK, to możemy skontaktować się z naszym największym polskim ubezpieczycielem i on nas też poinstruuje co dalej możemy zrobić.
3. A jak się zachować w momencie, gdy jedziemy na wakacje? Na przykład kolizja Polaka w innym kraju?
ŁK: Po pierwsze zwróć uwagę na to, że każdy kraj ma swoje przepisy. One mogą być zbliżone, ale już chociażby taryfikator mandatowy może być inny. Najłatwiej skontaktować się z naszym ubezpieczycielem. On nas pokieruje co powinniśmy zrobić.
4. To teraz pytanie dotyczące samej naprawy – mamy szkodę i modne naprawy bezgotówkowe. Znajdujemy warsztat, dostajemy auto zastępcze, a na sam koniec pismo, że mamy dopłacić. Dlaczego tak jest ?
ŁK: Ta kwestia, o której mówisz, że musimy dopłacić, zdarza się sporadycznie, aczkolwiek się zdarza. Warsztat samochodowy, któremu oddajemy taki samochód do tej naprawy, wiadomo, że też chce zarobić – to jest jego chleb. Nieważne, do którego warsztatu go oddamy – czy to będzie autoryzowany czy inny.
Pismo, które dostajemy na sam koniec wynika z tego, że w momencie, gdy podpisujemy dokumenty oddając samochód, bardzo często jest tam zapis, który mówi, że gdy ubezpieczyciel nie pokryje pełnej kwoty naprawy, dopłaca klient. Z czego to wynika?
Nie zawsze ze złej woli warsztatu czy menagera, który nim zarządza. Wynika to najczęściej z zabezpieczenia samego siebie (mam na myśli warsztat). Prosty przykład. Polisę kupujemy każdego roku. Każdy też się spotkał z tym, że jest zapisywana suma ubezpieczeniowa. Na polisie są dodatkowe oznaczenia, które za dodatkową opłatą, pozwolą nam wybrać taką opcję, że ta suma ubezpieczeniowa nie maleje. Czyli w sytuacji, gdy coś się nam dzieje ta suma jest cały czas stała. Ale najczęściej niestety ta suma ubezpieczeniowa maleje.
Przy każdej szkodzie, kolizji, kiedy dostajemy to odszkodowanie z naszego autocasco ta suma ubezpieczeniowa zmienia się. Może się zdarzyć tak, że na koniec roku obowiązywania tej polisy, mamy kolejną szkodę np. parkingową. Wówczas niestety istnieje prawdopodobieństwo, że kwota która nam została w ramach tej polisy nie wystarcza w pełni na pokrycie tej szkody. W związku z tym warsztat, który wystawia tą fakturę dla ubezpieczyciela, otrzymuje od niego informację, że na tej polisie były już szkody i suma, która pozostała w ramach tej polisy jest niewystarczająca na pokrycie szkody. Wtedy dopłaca klient.
5. W takim razie czy samochód dziś to już dobro luksusowe?
To jest temat, nad którym myślałem ostatnio. Mam wrażenie że coraz więcej dóbr staje się dobrami luksusowymi. Wystarczy pojechać np. do salonu samochodowego. Chcemy kupić nowy samochód i co ? dostajemy informację, że trzeba czekać rok. Jak to rok? No rok, bo nie ma! Dlaczego nie ma? Ponieważ nadal są problemy w fabrykach, które produkują samochody. Doszła nam wojna w Ukrainie. Pandemia spowodowała, że na świecie nadal jest problem z produkcją półprzewodników.
Widzimy niedobory niektórych urządzeń w innych produktach, np. typu konsole. Na przykład najnowsze playstation zmaga się w niektórych krajach z problemem tak zwanych skalperów, którzy masowo zaczęli wykupować konsole w momencie, gdy trafiły do sprzedaży. Następnie zostają sprzedawane na portalach aukcyjnych dwukrotnie drożej. Doszło do takiej sytuacji, że odpowiednie instytucje zaczęły weryfikować i „ścigać” takie osoby.
Podobna sytuacja zaczyna być z samochodami. Mało tego – np. volkswagen zaczął produkować samochody z zaślepką, tak jak to było dawniej. Możesz też odebrać nowy samochód, ale np. bez podzespołów multimedialnych. Takich czasów dożyliśmy….
Ciąg dalszy nastąpi.

Polski rynek dóbr luksusowych rośnie, Mercedes odpowiada

Specjalna oferta i dodatkowe rabaty na SUV-y i crossovery Toyoty. Wybiera je już połowa klientów

Rejestracja samochodów za granicą. Czy to się nadal opłaca? Kto może skorzystać?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Finanse

Uchodźcy z Ukrainy pomogli wygenerować 2,7 proc. PKB Polski w 2024 roku. Napływ nowych pracowników znacznie zmienił polski rynek pracy
Uchodźcy z Ukrainy coraz lepiej radzą sobie na polskim rynku pracy – pracuje 69 proc. z nich – wynika z najnowszego badania przeprowadzonego przez Deloitte dla UNHCR. Jednocześnie wciąż w tym obszarze jest wiele wyzwań, w tym bariery językowe czy kwestie dotyczące uznawania kwalifikacji, np. w zawodach medycznych i prawniczych. Na rosnącej aktywności zawodowej Ukraińców mocno skorzystała polska gospodarka, ale też sam rynek pracy: wzrosła konkurencja, a Polacy uzyskali możliwość specjalizacji i objęcia stanowisk menedżerskich, eksperckich i technicznych.
Ochrona środowiska
W UE wciąż więcej kontroli działań firm w ramach ESG niż zachęt. Konieczne jest złagodzenie podejścia

Instytucje unijne powinny bardziej koncentrować się na celach i możliwościach rozwoju, jakie daje ESG, a nie kontroli działań firm w tym obszarze i obowiązków sprawozdawczych – twierdzą przedstawiciele organizacji Business for Good. Konieczne jest więc złagodzenie obowiązujących regulacji. Europa powinna również dążyć do utworzenia wspólnego rynku o ujednoliconych przepisach i mechanizmach.
Konsument
Wakacje wyzwaniem dla operatorów komórkowych. W najpopularniejszych kurortach ruch w sieci rośnie nawet pięciokrotnie

Długie weekendy i wakacje to wymagający czas dla operatorów komórkowych. W najbardziej obleganych kurortach udział abonentów tylko sieci Play w stosunku do liczby mieszkańców przekracza 500 proc. Dlatego operator planuje dalszą rozbudowę swojej sieci komórkowej do minimum ponad 15 tys. stacji bazowych. W latach 2020–2024 Play zainwestował w sieć i częstotliwość ponad 6 mld zł.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.