Żabka wspiera obywateli Ukrainy w rozwoju własnego biznesu
Obecnie z Żabką swoje biznesy prowadzi blisko 300 przedsiębiorców spoza Polski, a najliczniejszą grupę stanowią obywatele Ukrainy. Także wielu sprzedawców zatrudnionych w sklepach pochodzi zza naszej wschodniej granicy. Sieć współpracuje ponadto z organizacjami wspierającymi Ukrainę, takimi jak Fundacja Ukraina, Zustricz czy Polsko-Ukraińska Izba Gospodarcza. Bliskość geograficzna, przejrzyste warunki współpracy skłaniają obcokrajowców do otwarcia swojej działalności pod szyldem Żabki. Dzięki temu wielu z nich zmieniło swoją sytuację finansową, osobistą czy zawodową. Dołączają do nich kolejni. Dziś Ukraina świętuje swój Dzień Niepodległości.
– Tworzymy optymalne warunki do rozpoczęcia i rozwoju z nami w Polsce własnego biznesu przez obcokrajowców – ułatwiamy im start, nie pozostawiamy bez wsparcia i opieki. Najliczniejszą grupę wśród franczyzobiorców, ponad 260 osób, stanowią obywatele Ukrainy. Pomaga im w tym bliskość kulturowa czy językowa, dzięki czemu z łatwością się integrują i dobrze się tu czują, a przy tym doskonale sobie radzą, prowadząc biznes z Żabką. Co więcej, wielu przedsiębiorców mieszkających w Polsce, którzy prowadzą już z nami swoje sklepy, poleca nas kolejnym rodakom – podkreśla Przemysław Kijewski, dyrektor ds. operacyjnych z Żabka Polska.
Najwięcej obywateli Ukrainy prowadzi swoje sklepy franczyzowe w Warszawie i Wrocławiu, dalej w Krakowie oraz Poznaniu. Zarządzają jednak także placówkami w mniejszych miejscowościach, jak Trzebnica, Bystra czy Czapury. Wśród nich są osoby zarówno z wyższym, średnim, jak i zawodowym wykształceniem. Ponad 70 proc. franczyzobiorców pochodzących z Ukrainy trafia do sieci z polecenia przedsiębiorców, którzy już wcześniej prowadzili z Żabką swój biznes. Poza wsparciem ze strony sieci w założeniu w Polsce działalności pomagają im także obowiązujące nad Wisłą przepisy, które otworzyły rynek pracy dla pracowników ze Wschodu.
Biznes z Żabką dla obywateli Ukrainy – jak zacząć?
Franczyza Żabka jest atrakcyjnym pomysłem dla osób zmotywowanych, o przedsiębiorczym podejściu, otwartych na rozwój, niezależnie od ich pochodzenia, wcześniejszego doświadczenia czy wykonywanego uprzednio zawodu.
– Moje początki w Polsce nie należały do najłatwiejszych – nie znałam języka, przyjechałam tu z dwójką dzieci, podczas gdy mąż musiał jeszcze wówczas zostać w Ukrainie. Aby jednak móc się rozwijać, trzeba nieraz zaryzykować, a przy tym należy wierzyć w siebie – podkreśla Iuliia Arustamova, która otworzyła swój sklep w Warszawie w grudniu 2021 r.
Kandydat na franczyzobiorcę musi przejść proces rekrutacji, w tym szkolenia oraz spełnić warunki formalne. W przypadku przedsiębiorców o innym obywatelstwie niż polskie, niezbędne jest dodatkowe zdanie egzaminu potwierdzającego znajomość języka polskiego na poziomie co najmniej B2.
Kolejnym istotnym aspektem jest posiadanie poręczycieli. Wszyscy kandydaci z i spoza UE, przebywający w Polsce krócej niż 2 lata, powinni mieć dwóch poręczycieli z polskim obywatelstwem (opcjonalnie jednego poręczyciela i wnieść kaucję w wysokości 25 tys. zł.) W przypadku osób, które przebywają w Polsce od co najmniej 2 lat, wymagany jest weksel z jednym poręczycielem z polskim obywatelstwem lub sam weksel oraz kaucja w wysokości 20 tys. zł. W takiej sytuacji niezbędne jest okazanie dokumentów potwierdzających legalny pobyt na terenie Polski przez ostatnie 24 miesiące, w postaci paszportu z wizą lub Karty Pobytu. Ważnym elementem, w przypadku kandydatów spoza UE bez polskiego obywatelstwa, jest także okazanie dokumentów w postaci np. zezwolenia na pobyt stały czy zezwolenia na pobyt rezydenta długoterminowego UE. Wszystkich starających się o otwarcie Żabki, niezależnie od pochodzenia, obowiązuje ten sam, czyli wynoszący ok. 5 tys. zł, wkład własny na start i rejestracja własnej jednoosobowej działalności gospodarczej.
Mocne strony franczyzy z Żabką
Współpraca franczyzowa z Żabką wiąże się z licznymi korzyściami. Na start nowi przedsiębiorcy otrzymują lokal, który jest wyremontowany przez sieć i zaadoptowany pod potrzeby sklepu. Placówka jest również zatowarowana i wyposażona w m.in.: meble chłodnicze, piece, regały ekspozycyjne oraz drukarkę czy komputer z zainstalowanym systemem magazynowo-ksiegowym, ułatwiającym zarzadzanie oraz składanie zamówień. Od samego początku prowadzący sklepy mogą zaoferować swoim klientom szeroki asortyment produktowy i pakiet usług dodatkowych, a także bogatą ofertę strefy kawiarnianej Żabka Café.
– Dla mnie, jako osoby dopiero rozpoczynającej przygodę z handlem, ważny był fakt, że sieć dzieli się swoim wieloletnim doświadczeniem. Poza tym na starcie dostałam sklep, który jest znany i lubiany przez klientów, a firma wysłała mnie na darmowe szkolenia, dzięki którym poczułam się pewniej w roli franczyzobiorczyni – zaznacza Oleksandra Burova, franczyzobiorczyni z Rzeszowa.
Przedsiębiorcy otrzymują wszechstronne doradztwo i wsparcie: marketingowe, serwisowe, logistyczne czy w znalezieniu pracowników. Mogą korzystać z bezpłatnych szkoleń, a także szeregu nowoczesnych rozwiązań ułatwiających im zarządzanie sklepami. Mają do dyspozycji np. Pakiet Optiplan z Asystentem Żabka, pomagający w optymalizacji zadań w placówce czy aplikację Cyberstore, umożliwiającą zdalne składanie zamówień, otrzymywanie raportów sprzedażowych czy informacji o dostawach za pomocą smartfona. W małych miejscowościach Żabka dodatkowo oferuje rozwiązania wspierające, takie jak: pakiet relokacyjny po przeprowadzce, samochód do użytkowania w ramach programu „Auto na start” czy kartę paliwową umożliwiającą bezgotówkowe płatności podczas tankowania.
Franczyzobiorcy Żabki rozwijają się także finansowo. W okresie styczeń-maj 2023 r. ponad 77% z nich w skali kraju osiągnęło miesięczny przychód wynoszący co najmniej 24 tys. zł. Każdy nowy przedsiębiorca rozpoczynający obecnie współpracę ma możliwość otrzymania dodatkowego benefitu w wysokości 15 tys. zł. Wszyscy są jednocześnie objęci unikatowym ubezpieczeniem „Polisa na biznes”, chroniącym ich przed ewentualnym niepowodzeniem i zakończeniem współpracy z siecią z ujemnym wynikiem finansowym.
By ułatwić wdrożenie się w obowiązki nowym partnerom biznesowym, sieć w ramach platformy szkoleniowej udostępnia samouczek języka polskiego. Dodatkowo przedsiębiorcy mogą rozwijać swoją wiedzę i kompetencje, korzystając z licznych szkoleń e-learningowych i bazy wiedzy. Jednocześnie, w procesie rekrutacji, obywatele Ukrainy otrzymują umowę franczyzy w ich ojczystym języku.
– Biznes z Żabką to była w moim przypadku szansa na rozwój na wielu płaszczyznach oraz okazja do zaspokojenia własnych ambicji i aspiracji zawodowych w Polsce. Dzięki temu podniosłam komfort życia swojej rodziny, a także zdobyłam stabilizację finansową. Wiem, że prowadzenie całkowicie samodzielnie biznesu jest dużym wyzwaniem i sporym ryzykiem. Współpracując z siecią Żabka, mogę liczyć na szerokie wsparcie. Mam poczucie bezpieczeństwa i partnerstwa, ale też rozwoju, bo to w końcu mój sklep – dodaje Iuliia Arustamova.
Wsparcie dla Ukrainy
Sieć od dawna współpracuje i wpiera w różnej formie instytucje związane z Ukrainą i obcokrajowcami, w tym Polsko-Ukraińską Izbę Gospodarczą, Fundację Ukraina, Wydział dla Cudzoziemców Urzędu Pracy M. St. Warszawy, International Rescue Committee czy Fundację Zustricz. Szerokie wsparcie zaoferowała także po wybuchu wojny w Ukrainie – w niespełna 12 godzin od jej ogłoszenia. Zorganizowano m.in. 87 transportów i 4 pociągi towarowe z pomocą humanitarną, przekazując ponad 525 ton żywności i artykułów higienicznych. Wsparcie trafiało do ludności cywilnej w Ukrainie, a także do sztabów kryzysowych i na dworce PKP w Polsce. Działania obejmowały także pomoc w organizacji transportu rodzin pracowników, współpracowników i franczyzobiorców z granicy. W centrali firmy uruchomiono wolontariat pracowniczy, a do pomocy zaproszono także klientów sklepów – poprzez umożliwianie wymiany punktów (żappsów) na cegiełki charytatywne oraz zbieranie datków na pomoc obywatelom Ukrainy.
Więcej informacji o franczyzie z Żabką na: https://www.zabka.pl/franczyza

AI w Sprzedaży B2B: Jak Automatyzacja i Dane Zmienią Przyszłość sprzedaży b2b

Nie znosisz przepłacać? Na ERLI znajdziesz tylko najlepsze ceny!

Komentarz rynkowy DPD Polska: Nowoczesna logistyka dla e-commerce – jak fulfillment zmienia reguły gry
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Bankowość

Finansowanie Europejskiego Banku Inwestycyjnego wspiera rozwój OZE czy infrastruktury drogowej. Wśród nowych priorytetów bezpieczeństwo i obronność
Od momentu przystąpienia do UE polska gospodarka urosła dwukrotnie – skumulowany wzrost PKB wyniósł 99 proc., a połowa wzrostu wynikała z członkostwa w UE. Duża w tym zasługa Europejskiego Banku Inwestycyjnego, który od 2004 roku przekazał w Polsce 100 mld euro w finansowanie projektów związanych m.in. z efektywnością energetyczną, OZE czy zrównoważonym rozwojem miast. EBI zwiększa też inwestycje w obronność i bezpieczeństwo – w 2024 roku bank zainwestował 300 mln euro w pierwszy polski program satelitarny.
Polityka
Duży udział własności państwowej negatywnie wyróżnia Polskę na tle Europy. Większość Polaków za ograniczeniem wpływu polityków na gospodarkę

Polska negatywnie wyróżnia się na tle krajów UE i OECD pod względem własności państwowej. Państwo kontroluje nie tylko duże, kluczowe dla gospodarki przedsiębiorstwa, lecz również graczy w mniej znaczących sektorach, jak słodycze czy armatura. Zdaniem przedstawicieli FOR „zatruwa” to zarówno gospodarkę, jak i politykę. W badaniach organizacji Polacy wypowiedzieli się proprywatyzacyjnie, choć w przypadku pytań o prywatyzacje dużych firm już nie byli tak zdecydowani.
Transport
Polska jednym z największych rynków aut używanych na świecie. Dwie trzecie kierowców planuje zakup z drugiej ręki

66 proc. konsumentów, którzy w ciągu najbliższych trzech lat chcą zmienić samochód, deklaruje zakup z drugiej ręki – wynika z badania autoDNA. W Polsce na jedno auto nowe, z salonu, przypada pięć używanych. Chociaż rynek wtórny się stopniowo profesjonalizuje, wciąż liczne są nieprawidłowości i próby oszukania kupującego. 81 proc. kupujących deklaruje, że weryfikuje stan auta przed zakupem, ale często jest to bardzo pobieżny proces.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.