Zagrożenia ESG dla sektora MŚP. Stanowisko Polskiego Towarzystwa Gospodarczego
Polskie Towarzystwo Gospodarcze
ul. Wiejska 16/2
00-490 Warszawa
media|iptg.pl| |media|iptg.pl
730905969
www.iptg.pl
Polskie Towarzystwo Gospodarcze wyraża głębokie zaniepokojenie i sygnalizuje liczne obawy wobec zestawu kryteriów określanych jako ESG oraz płynących z nich konsekwencji ekonomiczno-społecznych dla polskich przedsiębiorców i ogółu obywateli. Polska pod presją instytucji europejskich już teraz narzuciła owe kryteria największym firmom, a wkrótce mają zostać one wprowadzone do sektora mikro, małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP). Uważamy, że działanie takie doprowadzi do utraty konkurencyjności rodzimych podmiotów gospodarczych na rynku wewnętrznym i globalnym, licznych bankructw a nawet gwałtownego spowolnienia ekonomicznego przybierającego formę niekontrolowanej recesji, co w efekcie przełoży się na dramatyczny spadek zamożności wszystkich Polaków.
Pozornie ESG groźne nie jest i służyć ma wyższemu dobru, jakim jest tzw. zrównoważony rozwój. Sam termin, a raczej skrót tłumaczy się jako „Environmental, Social, Governance” (Środowisko, Społeczeństwo, Zarządzanie), czyli wspomniany zestaw kryteriów, które inwestorzy, firmy oraz inne zainteresowane strony wykorzystują do oceny wpływu społecznego i środowiskowego oraz sposobu zarządzania przez przedsiębiorstwo. Poszczególne elementy ESG definiowane są na ogół w następujący sposób:
- Środowisko (Environmental) – odnosi się do praktyk związanych z ochroną środowiska naturalnego i zrównoważonym wykorzystywaniem zasobów, jak np. zmiany klimatyczne, emisje gazów cieplarnianych, zużycie wody i energii, zarządzanie odpadami itp.
- Społeczeństwo (Social) – dotyczy relacji przedsiębiorstwa z pracownikami, klientami, społecznościami lokalnymi oraz społeczeństwem jako całością, w tym kwestii zróżnicowania, praktyk zatrudnienia, zdrowia i bezpieczeństwa pracowników, zaangażowania społecznego itp.
- Zarządzanie (Governance) – Obejmuje strukturę zarządzania w firmie, jej politykę korporacyjną, procedury audytowe, transparentność, niezależność zarządu, zrównoważone wynagrodzenia, przeciwdziałanie korupcji itp.
Pod tymi niewinnymi hasłami kryje się jednak prawdziwa intencja: ubezwłasnowolnienie gospodarek krajów rozwijających się (w tym polskiej) poprzez ograniczenie ich konkurencyjności na rzecz państw rozwiniętych, co prowadzi do daleko idącej pauperyzacji ogółu społeczeństw. Dlaczego tak się dzieje? Po pierwsze, skupienie się na aspektach środowiskowych, społecznych i zarządczych w ocenie przedsiębiorstw musi prowadzić do zniekształcenia inwestycji oraz karykaturalnego uproszczenia analizy firm. Przedsiębiorstwa są bowiem wówczas oceniane bardziej na podstawie ich pozycji w rankingach ESG niż na podstawie ich zdolności do generowania zysków, innowacji i zaspokajania potrzeb klientów.
Po drugie, egzekwowanie surowych standardów ESG znacząco zwiększa obciążenia administracyjne dla firm, szczególnie dla tych mniejszych, które nie mają zasobów ani środków do wdrożenia kompleksowych programów ESG. Po trzecie wreszcie, skupienie się a kwestiach ESG odwraca uwagę od innych ważnych obszarów, takich jak innowacje, efektywność operacyjna czy konkurencyjność na rynku.
Wreszcie, wprowadzenie ściślejszych regulacji ESG i rozciągnięcie ich na sektor MŚP ogranicza elastyczność przedsiębiorstw i uniemożliwia im szybką reakcję na zmieniające się warunki rynkowe. A pamiętać trzeba, że ESG nie jest dobrowolne – owe kryteria są wprowadzane i odgórnie implementowane w narodowym systemie prawnym.
Dla Polski, jako członka Unii Europejskiej szczególnie istotne jest prawodawstwo wspólnotowe. Obecnie, jego nacisk jest położony na budowaniu przez firmy zdolności do:
- mierzenia swojego wpływu (m.in. pomiar emisji gazów cieplarnianych),
- ochrony zasobów (np. wodnych, lasów),
- efektywnego wykorzystania surowców i odpadów (Gospodarka o obiegu zamkniętym),
- uwzględnienia czynników ESG w modelu zarządzania szansami i ryzykiem firm (CSRD/CSDDD),
- wywierania wpływu na łańcuchy wartości firm poza granicami UE (CBAM/CSDDD),
- kwantyfikacji zgodności profilu działań firmy i jego modelu biznesowego z zasadami zrównoważonego rozwoju (Taksonomia UE).
Dlatego też, organizacje przedsiębiorców nie uznają ESG za jedyny, ani nawet główny, sposób oceny wydajności przedsiębiorstw, i stanowczo sprzeciwiają się nadmiernemu uprzywilejowaniu tych kryteriów w procesie inwestycyjnym oraz regulacyjnym. W związku z powyższym wzywamy polskich decydentów politycznych do skutecznego przeciwstawienia się włączania ESG do krajowego systemu gospodarczego, a przedsiębiorców do czynnych wystąpień przeciwko tym kryteriom.
Działajmy wspólnie zanim nie będzie za późno!

Spoglądając w przyszłość Unii Europejskiej, czyli o wzmocnieniu bezpieczeństwa i konkurencyjności do 2040 roku

Sukces z przeszkodami: Blisko 1/3 polskich przedsiębiorczyń zmaga się z koniecznością udowadniania swojej wartości w biznesie

Czarna Lista Barier: postulaty deregulacyjne Konfederacji Lewiatan
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Kraje dotknięte powodzią z 2024 roku z dodatkowym wsparciem finansowym. Europosłowie wzywają do budowy w UE lepszego systemu reagowania na kryzysy
W lipcu Parlament Europejski przyjął wniosek o uruchomienie 280,7 mln euro z Funduszu Solidarności UE na wsparcie sześciu krajów dotkniętych niszczycielskimi powodziami w 2024 roku. Polska otrzyma z tego 76 mln euro, a środki mają zostać przeznaczone na naprawę infrastruktury czy miejsc dziedzictwa kulturowego. Nastroje polskich europosłów związane z funduszem są podzielone m.in. w kwestii tempa unijnej interwencji oraz związanej z nią biurokracji. Ich zdaniem w UE potrzebny jest lepszy system reagowania na sytuacje kryzysowe.
Handel
Nestlé w Polsce podsumowuje wpływ na krajową gospodarkę. Firma wygenerowała 0,6 proc. polskiego PKB [DEPESZA]

Działalność Nestlé w Polsce wsparła utrzymanie 45,2 tys. miejsc pracy i wygenerowała 20,1 mld zł wartości dodanej dla krajowej gospodarki. Firma przyczyniła się do zasilenia budżetu państwa kwotą 1,7 mld zł – wynika z „Raportu Wpływu Nestlé” w Polsce przygotowanego przez PwC na podstawie danych za 2023 rok.
Polityka
M. Kobosko: Surowce dziś rządzą światem i zdecydują o tym, kto wygra w XXI wieku. Zasoby Grenlandii w centrum zainteresowania

Duńska prezydencja w Radzie Unii Europejskiej rozpoczęła się 1 lipca pod hasłem „Silna Europa w zmieniającym się świecie”. Według zapowiedzi ma się ona skupiać m.in. na bezpieczeństwie militarnym i zielonej transformacji. Dla obu tych aspektów istotna jest kwestia niezależności w dostępie do surowców krytycznych. W tym kontekście coraz więcej mówi się o Grenlandii, autonomicznym terytorium zależnym Danii, bogatym w surowce naturalne i pierwiastki ziem rzadkich. Z tego właśnie powodu wyspa znalazła się w polu zainteresowania Donalda Trumpa.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.