Zainteresowanie wyjazdami wakacyjnymi jest o ⅕ mniejsze niż rok temu
Wśród 20 miejscowości najczęściej wybieranych jako miejsce wakacyjnego wypoczynku w Polsce tylko dwie nie są położone nad morzem, jak wynika z danych polskiego serwisu turystycznego Nocowanie.pl. Na długie weekendy wyjeżdżają głównie pary, na wakacje rodzice z dziećmi. Najwięcej osób szuka zakwaterowania dla dwojga dorosłych z dwojgiem dzieci. Blisko ⅓ turystów szuka zakwaterowania na wyjazd 7-dniowy, a tylko 4,5 proc. na pełne dwa tygodnie. Widać spadek zainteresowania wakacyjnymi wyjazdami w porównaniu do ubiegłego roku — aż o 21 proc.
Już tylko niecały miesiąc pozostał do rozpoczęcia szkolnych wakacji, a rodziny z dziećmi szykują się do wyjazdów. Aż ¼ osób zainteresowanych wakacyjnym wyjazdem szuka zakwaterowania dla dwojga dorosłych i dwojga dzieci, a 16 proc. dla dwojga dorosłych z jednym dzieckiem, jak wynika z danych Nocowanie.pl, polskiego serwisu turystycznego z bazą zweryfikowanych obiektów, odwiedzanego w sezonie nawet przez 4 mln użytkowników miesięcznie. Również 16 proc. szuka noclegu dla dwojga dorosłych.
Widać wyraźne odwrócenie trendu — wyjazdami na majówkę i długi weekend czerwcowy zainteresowane były przede wszystkim pary dorosłych, zakwaterowania dla dorosłych z dziećmi szukało kilkanaście procent użytkowników. Być może rodzice, w obliczu inflacji, rosnących kosztów życia i wysokich cen, woleli oszczędzić pieniądze na jeden dłuższy, wspólny wyjazd dla całej rodziny. Część turystów w tym niepewnym momencie czeka też zapewne z decyzją o wyjeździe do ostatniej chwili. W dodatku polskie obiekty, zmagające się z wysokimi kosztami np. energii i presją płacową, muszą rywalizować z tanimi ofertami wyjazdów zagranicznych. W porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego widoczny jest spadek liczby osób szukających noclegów na wakacje, i to aż o 21 proc. - mówi Tomasz Zaniewski, CFO Nocowanie.pl.
Za wakacyjny wyjazd zapłacimy średnio 111 zł za osobodobę
Blisko ⅓ turystów szuka zakwaterowania na wyjazd 7-dniowy, a 13 proc. na wyjazd 6-dniowy. Zaledwie 4,5 proc. chce wyjechać na pełne dwa tygodnie, a 0,1 proc. na trzy tygodnie. W stosunku do ubiegłego roku o 16 proc. wzrosła liczba osób, które mają zamiar wyjechać jeszcze w czerwcu. W tej chwili najwięcej zapytań dotyczy wyjazdów w lipcu, choć jest ich o 13 proc. mniej niż rok temu. Według szacunków na podstawie już opłaconych zaliczek średni koszt wakacyjnego wyjazdu wyniesie 2104 zł, a koszt dla jednej osoby za dobę - 111 zł.
Polacy tłumnie ruszają nad morze
Turyści najchętniej wybierają wypoczynek nad morzem — w sumie 73 proc. zapytań dotyczy województw pomorskiego i zachodniopomorskiego. Tak jak podczas majówki, zainteresowanie miastami jest niewielkie — w najpopularniejszej Łebie zakwaterowania na wakacje szuka tylko 4 proc. turystów. Drugie miejsce zajmują ex aequo położone niedaleko Mielna Sarbinowo oraz Władysławowo. Wśród 20 najczęściej wyszukiwanych miejscowości tylko dwie nie są nadmorskie — Zakopane (3 proc. zapytań) i Karpacz (1,5 proc. zapytań).
Wakacje najchętniej w domku lub na kwaterze
Jeśli chodzi o rodzaj zakwaterowania, to w okresie wakacyjnym największym zainteresowaniem cieszą się domki, których dotyczy prawie 40 proc. wszystkich zapytań. Najpopularniejsze w czasie majówki i długiego weekendu czerwcowego kwatery i pokoje tym razem znalazły się na drugim miejscu — dotyczy ich blisko ⅓ zapytań. W trzeciej kolejności Polacy szukają apartamentów (13 proc. zapytań), a w czwartej pensjonaty (7,5 proc. zapytań). Tylko 1,5 proc. turystów chciałoby zamieszkać w gospodarstwie agroturystycznym, a mniej niż 1 proc. w hotelu.

Smart travel w 5 krokach. Jak wypocząć i nie przepłacić?

Polacy rezerwują wczasy na ostatnią chwilę

Mateusz Waligóra przejechał zimą pustynię Gobi na rowerze. Samotnie.
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Jednorazowe opakowania z plastiku mają do 2030 roku zniknąć z lokali gastronomicznych. Przekonanie klientów do pojemników wielorazowych może być wyzwaniem
Unijne przepisy zobowiązują firmy z branży HoReCa do ograniczenia w perspektywie 2030 roku jednorazowych opakowań z tworzyw sztucznych i zastąpienia choć części z nich opakowaniami wielorazowymi. Choć wielu Europejczyków pozytywnie odnosi się do oferowania opakowań wielorazowych przez lokale gastronomiczne, zaangażowanie użytkowników w zwrot pojemników może się okazać wyzwaniem.
Handel
Zbliża się szczyt UE–Chiny. Głównym tematem spotkania będzie polityka handlowa, w tym cła

Unia Europejska i Chiny odpowiadają łącznie za niemal 30 proc. światowego handlu, ale Europa wciąż ma ogromny deficyt handlowy w wymianie z Państwem Środka. Ostatnio relacje między Pekinem a Brukselą były pełne napięć, choćby w kwestii europejskich ceł na elektryki, chińskich ograniczeń eksportu metali ziem rzadkich, czy braku równowagi w dostępie do rynków. Szczyt UE–Chiny odbędzie się ponad półtora roku po poprzednim.
Polityka
Dane statystyczne pomogą przyspieszyć rozwój turystyki. Posłużą również do promocji turystycznej Polski

Główny Urząd Statystyczny we współpracy z resortem turystyki buduje nowoczesny portal analityczny Turystyka+. To interaktywne narzędzie, które umożliwia śledzenie zmian i porównywanie danych. Celem projektu jest wsparcie rozwoju turystyki na wielu poziomach – nie tylko krajowym, ale również lokalnym i regionalnym. Ma on być pomocny zarówno w podejmowaniu decyzji politycznych dotyczących infrastruktury turystycznej, jak i dla przedsiębiorców, co ma się przełożyć na rozwój sektora i gospodarki.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.