Złoto wraca ponad pułap 2 000 USD
Michał Tekliński, ekspert Grupy Goldenmark
Na początku sierpnia – zgodnie z prognozami m.in. Goldman Sachs – cena złota po raz pierwszy w historii przekroczyła poziom 2000 dolarów za uncję. Gwałtownie ożywiło się wówczas także srebro, które zbliżyło się do granicy 30 dolarów za uncję.
Miniony tydzień przyniósł korektę na rynku metali szlachetnych, którą spowodowały m.in. napływające z Rosji informacje o szczepionce na koronawirusa, komunikowanej jako skutecznej i bezpiecznej. Choć Rosjanie chwalą się swoim sukcesem, w dalszym ciągu nie podają informacji na temat działania szczepionki. A takie podejście budzi sceptycyzm w środowisku naukowym.
Chwilowa euforia na rynkach i spadek ceny złota okazały się dobrym pretekstem do zakupów. Tak jak się spodziewaliśmy, korekta okazała się krótkotrwała. We wtorek 18 sierpnia notowania królewskiego kruszcu znów poszybowały ponad poziom 2000 USD. Podobnie rzecz się ma ze srebrem i platyną, których ceny również wróciły na ścieżkę wzrostu.
To jasny znak, że inwestorzy nie tracą zainteresowana metalami szlachetnymi, zwłaszcza w kontekście napływania kolejnych danych, jednoznacznie pokazujących, jak mocno trwająca epidemia odbija się na światowej gospodarce i że recesja stała się faktem. A biorąc pod uwagę, że końca walki z COVID-19 na horyzoncie nie widać, zainteresowanie „bezpiecznymi przystaniami” na rynkach finansowych nie powinno nikogo dziwić.
Warto zwrócić też uwagę na jeszcze jeden „smaczek”. Legendarny inwestor Warren Buffett, który od lat krytycznie odnosił się do królewskiego kruszcu, zakupił złoto w postaci akcji wydobywczego giganta Barrick Gold. Jego fundusz Berkshire Hathaway kupił 20,9 mln akcji o wartości 563,6 mln dolarów. Zakupu tego nie dokonał oczywiście w ciągu ostatniego tygodnia, a raczej w ciągu ostatniego kwartału. Sam fakt jednak, że „wyrocznia z Omaha” przekonała się do złota, sygnalizuje że coś musi być na rzeczy.

Sukces z przeszkodami: Blisko 1/3 polskich przedsiębiorczyń zmaga się z koniecznością udowadniania swojej wartości w biznesie

Czarna Lista Barier: postulaty deregulacyjne Konfederacji Lewiatan

BCC: budżet, inwestycje, podatki
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Motoryzacja

UE dąży do większej samodzielności w dostępie do surowców krytycznych. Częściowo pozyska je z recyklingu baterii
Zgodnie z aktem o surowcach krytycznych władze unijne dążą do zwiększenia niezależności w zakresie ich dostaw od Chin i innych krajów trzecich. Do 2030 roku ze źródeł zewnętrznych ma pochodzić nie więcej niż 65 proc. rocznego zużycia każdego z surowców. Z kolei 25 proc. ma pochodzić z recyklingu. – Te cele nie są nadambitne, bo recykling to relatywnie młoda część gospodarki, więc legislacja, która narzuca te poziomy odzysku i recyklingu to jedno, a realia to drugie – mówi Paweł Jarski, prezes zarządu Elemental Holding. Podkreśla jednak, że Europa ma duży potencjał w zwiększeniu odzysku i przetwarzania cennych surowców
Konsument
Konsumenci doceniają działania firm na rzecz środowiska i społeczeństwa. Dla przedsiębiorstw to szansa na rozwój

Zrównoważony rozwój staje się coraz ważniejszym elementem strategii biznesowych firm. Podmioty wdrażające długofalową strategię ESG mogą liczyć na korzyści finansowe, większe zainteresowanie inwestorów oraz poprawę klimatu i społecznej akceptacji. Spółki i przedsiębiorcy, którzy realizują inwestycje zgodnie z najwyższymi standardami środowiskowymi i społecznymi otrzymali Diamenty Zrównoważonej Gospodarki podczas konferencji Sustainable Economy Summit.
Edukacja
Poziom kompetencji cyfrowych Polaków na bardzo niskim poziomie. Spowalnia to cyfryzację gospodarki i firm

Na tle mieszkańców innych państw UE poziom kompetencji cyfrowych Polaków utrzymuje się na bardzo niskim poziomie – wynika z ostatnich danych Eurostat. Niecała połowa deklaruje posiadanie przynajmniej podstawowych umiejętności cyfrowych, a 20 proc. – więcej niż podstawowe. Staje to na drodze do cyfryzacji gospodarki i zwiększenia produktywności przedsiębiorstw.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.