Komunikaty PR

Znakowanie źródłowe czyli jak łatwiej wejść do sieci handlowych z produktem

2024-06-04  |  09:22
Biuro prasowe

Niemal każdy producent, praktycznie w każdej branży, musi się mierzyć z ogromną konkurencją. Niezależnie od tego czy produkuje produkty spożywcze, odzież, obuwie albo towary luksusowe musi sprostać nie tylko presji cenowej stawianej przez sieci handlowe[1]. Dużym wyzwaniem z perspektywy producenta jest samo podjęcie współpracy z marketami[2]. Co zatem należy zrobić, aby nasze produkty miały wyższą wartość w oczach sprzedawców detalicznych i były chętniej wybierane od produktów konkurencji?

Nasz produkt musi mieć nie tylko określoną cenę i wartość dla sieci handlowej albo hurtownika, a co za tym idzie konsumenta. Powinien się czymś wyróżnić na tle artykułów konkurencji, co sprawi, że to właśnie nasz produkt zostanie wybrany i wprowadzony do oferty danego sklepu. Czym zatem przekonać sprzedawców detalicznych i największych dystrybutorów? Warto zainwestować w takie rozwiązania i technologie, które pokażą, że dany sklep lub ich sieć może dzięki niemu ograniczyć koszty swojej działalności. Mogą to być koszty operacyjne jak np. możliwość zautomatyzowanej inwentaryzacji albo koszty zabezpieczeń antykradzieżowych, które są już niejako „wbudowane” w produkt. Co ciekawe, pojawiają się już sytuacje, w których sklepy wręcz żądają od dostawców stosowania konkretnych rozwiązań – inaczej nie pojawiają się na sklepowych pułkach. Taką politykę przyjął np. amerykański Wallmart[3]. Inną wartością, która może przekonać detalistów do naszych produktów, jest np. gwarancja autentyczności, pochodzenia i składu produktu, możliwa do łatwej weryfikacji na każdym etapie procesów logistycznych.

Gwarancja autentyczności

To, że na sklepowe pułki trafia oryginalny produkt ma ogromne znaczenie dla wszystkich stron transakcji. Klient, który kupił podróbkę, będzie miał żal do sklepu, a sklep, do którego trafił podrobiony towar do dystrybutora lub producenta. Jeszcze więcej zagrożeń może rodzić podrabianie artykułów spożywczych – nieznany skład, niepewna jakość surowców i brak gwarancji zachowania odpowiednich warunków składowania i transportu może mieć druzgocące skutki dla zdrowia i życia konsumentów. To właśnie dlatego producenci muszą zadbać o to, aby ich towar był jednoznacznie identyfikowalny jako oryginał. Projekt graficzny i opakowanie nie zawsze pomagają. Idealnym przykładem są tutaj producenci kawioru, którzy zastosowali nowy rodzaj opakowań, mający na celu ograniczenie handlu podróbkami. Nie przyniosło to oczekiwanych skutków, gdyż specjalistyczne badania pokazały, że na rynku wciąż są dostępne towary, które wyglądają jak oryginalne, jednak nie mają z nimi nic wspólnego[4]. Sytuacja wygląda bardzo podobnie na rynku wyrobów tytoniowych. W USA zatrzymano osobę, która w pojedynkę przyczyniła się do strat w wysokości 1 miliona dolarów[5]. Proceder polegał na podrabianiu etykiet i pudełek luksusowych cygar.

Co mogą zrobić producenci? Powinni zacząć stosować znakowanie źródłowe oparte o technologię RFID. W ten sposób zabezpieczą swoje towary, a jednocześnie będą w stanie zagwarantować dystrybutorom i detalistom autentyczność swoich produktów. Wystarczy zbliżyć odpowiedni czytnik do opakowania zbiorczego, aby mieć 100% pewność oryginalności towaru i jego pochodzenia.

Pokaż, że dzięki twoim produktom sprzedawcy i hurtownicy zyskają jeszcze więcej

Z perspektywy sieci handlowych, ale i mniejszych sklepów koszty działalności stanowią coraz większe obciążenie[6]. To nie tylko koszty mediów jak energia elektryczna czy gaz, ale przede wszystkim koszty osobowe. Do tego rosnące wydatki na ochronę czy konieczność zabezpieczania każdego produktu przed kradzieżą. Producenci mogą wyjść naprzeciw tym wyzwaniom i wyposażyć swoje produkty już na etapie produkcji w specjalne etykiety i znaczniki RF/RFID. Te są kompatybilne z zainstalowanymi w sklepach bramkami antykradzieżowymi i skutecznie chronią produkty przed amatorami cudzej własności. To też niebagatelny argument w rękach producenta. Nie dość, że sklep nie ponosi kosztów związanych z kupnem zabezpieczeń, to dodatkowo oszczędza na kosztach pracy – nie trzeba delegować pracowników, do zabezpieczania każdego artykułu z osobna.

Nowoczesne znakowanie produktów na etapie produkcji wkłada do ręki producentów jeszcze jeden, spory argument. Sprzedawcy detaliczni, jak i hurtownicy mogą oszczędzić ogrom nakładów i czasu pracy przy inwentaryzacji. Znaczniki RFID dzięki temu, że są nośnikiem informacji, pozwalają na całkowicie zautomatyzowaną inwentaryzację. To bardzo dokładny proces, pozwalający utrzymać pełną kontrolę nad stanami magazynowymi. Działa to tak samo wydajnie przy przyjęciu towaru do sklepu.

 

- Polskie firmy produkcyjne działają w coraz trudniejszym otoczeniu konkurencyjnym. Najwięksi dystrybutorzy i sieci handlowe stawiają zazwyczaj twarde warunki i oczekują dodatkowych wartości. Ogromne możliwości w tym zakresie daje technologia znakowania produktów już na etapie produkcji z wykorzystaniem znaczników RF i RFID. To rozwiązanie daje bardzo wymierne korzyści ekonomiczne, co znacząco zwiększa przewagę konkurencyjną. Oczywiście nawet najbardziej zaawansowana technologia nie jest w stanie zastąpić dobrego i jakościowego produktu, jednak przy rozmowach handlowych może się ona okazać przysłowiowym asem w rękawie - komentuje Katarzyna Chapman, Business Development Manager Source Tagging w Checkpoint Systems Polska. Co ważne nakłady poniesione przy wdrożeniu technologii RF / RFID na etapie produkcji są szybko zwracane w postaci zmniejszenia strat na kilku etapach w łańcuchu wartości oraz zwiększenia sprzedaży, co potwierdzają wdrożone na polskim rynku projekty RFID – dodaje.

O tym, że dobry projekt opakowania i etykiety może podnieść sprzedaż – wiemy od dawna[7]. Jednak warstwa graficzna trafia do konsumenta końcowego, a nie do kupca odpowiedzialnego za zaopatrzenie swoich sklepów. Tutaj liczy się coś zupełnie innego – cyfrowa warstwa etykiety, która otwiera zupełnie nowe możliwości detalistom, tym samym dając przewagę producentom. Można wręcz zacytować znanego pisarza „Najważniejsze jest niewidoczne dla oczu”.

 


[1] https://forsal.pl/biznes/handel/artykuly/9474488,marki-wlasne-czeka-nas-kolejna-podwyzka-cen-rzad-szykuje-duza-zmiane-dla-sklepow.html

[2] https://www.dlahandlu.pl/detal-hurt/wiadomosci/jak-dostac-sie-na-polki-duzej-sieci-handlowej,111769.html

[3] https://packagingeurope.com/news/did-walmarts-rfid-mandate-successfully-drive-rfid-adoption-in-retail/9954.article

[4] https://www.researchgate.net/publication/280247152_Mislabeled_and_counterfeit_sturgeon_caviar_from_Bulgaria_and_Romania#pf2

[5] https://www.cbsnews.com/miami/news/mdpd-man-faces-charges-in-1-million-counterfeit-cigar-label-retail-theft-scheme/

[6] https://mambiznes.pl/aktualnosci-2/biznews/wiadomosci/rosnace-koszty-prowadzenia-dzialalnosci-czyli-czego-najbardziej-obawiaja-sie-przedsiebiorcy-108954

[7] https://www.nasp.com/blog/five-ways-your-label-can-boost-sales/

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Handel Najświeższy koncept salonu KODANO Optyk w warszawskiej Promenadzie Biuro prasowe
2024-07-03 | 14:20

Najświeższy koncept salonu KODANO Optyk w warszawskiej Promenadzie

Warszawska Promenada, znana z dbałości o atrakcyjny tenant mix, nieustająco wzmacnia swoją ofertę w segmencie zdrowia i urody. Niedawno do grona najemców centrum dołączyła marka
Handel Wolimy małe sklepy, ale pieniądze wydajemy w dużych
2024-07-03 | 09:13

Wolimy małe sklepy, ale pieniądze wydajemy w dużych

Jeszcze w 2018 r. rynek sprzedaży FMCG w Polsce aż w 40% pochodził z małych i średnich sklepów, co było ewenementem w skali całej Europy[1].
Handel Stabilna sprzedaż Grupy Wittchen na wymagającym rynku
2024-07-02 | 18:00

Stabilna sprzedaż Grupy Wittchen na wymagającym rynku

Według wstępnych szacunków, w drugim kwartale 2024 roku Grupa Wittchen wypracowała 112,1 mln zł przychodów ze sprzedaży, co oznacza wzrost o 1,5% w porównaniu z

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Samorządy walczą o ustawę metropolitalną. Powstanie metropolii oznacza dodatkowe środki m.in. na walkę z wykluczeniem transportowym

O uzyskanie statusu metropolii od lat walczą m.in. Trójmiasto, Łódź czy Warszawa. Teraz miasta łączą siły i dyskutują o jednym wspólnym projekcie ustawy metropolitalnej. Choć każdy ośrodek ma inną specyfikę, wszystkie liczą, że odpowiednie przepisy na temat współpracy największych miast z okolicznymi gminami przyniosą wiele korzyści. Jednym z kluczowych obszarów, który może na tym zyskać, jest transport publiczny. Powstanie metropolii oznaczałoby dodatkowe środki na walkę z wykluczeniem komunikacyjnym w małych miejscowościach.

Handel

Europejskie sklepy internetowe skarżą się na nieuczciwą konkurencję z Chin. Apelują o lepszy nadzór nad rynkiem

Chińskie platformy marketplace podbijają europejski rynek e-commerce, a liczba ich klientów w Europie szybko rośnie – w 2023 roku w państwach UE oraz w Wielkiej Brytanii udział konsumentów, którzy dokonali zakupów w handlu elektronicznym od chińskich sprzedawców, wynosił 40 proc. lub więcej. Działalność chińskich sprzedawców wywołuje jednak szereg zarzutów, dotyczących m.in. sposobu i zakresu zbierania danych osobowych oraz ich późniejszego wykorzystywania, bezpieczeństwa produktów sprzedawanych europejskim konsumentom, sposobu ich reklamowania oraz nieuczciwych metod konkurencji, które szkodzą firmom działającym na terenie Unii. Te podkreślają, że nie boją się konkurencji z Azji, ale apelują do regulatorów o lepszą egzekucję przepisów, które powinny obowiązywać wszystkich graczy na rynku.

Problemy społeczne

Ukraińcy mają podobne problemy związane z ochroną zdrowia, co Polacy. Problemem jest długi czas oczekiwania na wizytę i wysokie koszty leków

Długi czas oczekiwania, wysokie koszty leczenia i zakupu leków – to największe bariery w dostępie do opieki zdrowotnej, z jakimi mierzą się uchodźcy z Ukrainy w Polsce – wynika z raportu GUS i WHO. – Problemy stają się coraz bardziej podobne do tych charakterystycznych dla całego systemu ochrony zdrowia. Mniej mają charakter nagły, który był charakterystyczny dla okresu tuż po wybuchu wojny – wskazuje dr Dominik Rozkrut, prezes Głównego Urzędu Statystycznego. Większość przypadków, z powodu których Ukraińcy potrzebują pomocy lekarza, to ostre schorzenia. Co czwarty leczy się z powodu choroby przewlekłej. Wyzwaniem pozostają szczepienia ukraińskich dzieci: wskaźnik wyszczepienia rośnie, ale jest poniżej poziomu wśród polskich dzieci.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.