Newsy

80 proc. małych firm zainteresowanych współpracą z korporacjami. Duże firmy zyskują innowacje, a małe know-how i finansowanie

2016-10-21  |  06:55
Mówi:Frans-Willem de Kloet, prezes zarządu UPC Polska

Sergiusz Sawin, wiceprezes D-Raft

  • MP4
  • Współpraca korporacji i start-upów to sytuacja, w której zyskują obie strony. Z badań UPC i SW Research wynika, że czterech na pięciu przedsiębiorców z sektora MŚP przyjęłoby taką ofertę. Jako zalety współpracy wskazują głównie możliwość włączenia swojego produktu lub usługi do oferty korporacji, a także wspólny rozwój produktów i know-how. Taką możliwość stwarza program Think Big, w którym dostawca superszybkiego internetu i telewizji – UPC bierze pod swoje skrzydła przedsiębiorców działających w oparciu o nowoczesne technologie. Właśnie startuje jego czwarta edycja.

    – Start-upy często tworzą rozwiązania, o których my nawet nie pomyślimy. Duże firmy są mocno skoncentrowane na swoim modelu biznesowym i codziennych obowiązkach związanych z główną działalnością. Dlatego zapominają o tym, aby myśleć o innowacjach, szukać lepszych narzędzi i kreatywnych pomysłów oraz kwestionować status quo w firmie. Wykorzystywanie innowacji i rozwiązań start-upów to bardzo dobra metoda dla korporacji, by rozwijać swój biznes – podkreśla w rozmowie z agencją Newseria Biznes Frans-Willem de Kloet, prezes zarządu UPC Polska.

    Zdaniem Sergiusza Sawina, wiceprezesa firmy D-Raft odpowiedzialnego za usługi korporacyjne, współpraca start-upów, innowacyjnych przedsiębiorstw oraz dużych korporacji to „win-win situation”, bo zyskują na niej obie strony. Duże firm i korporacje muszą się jednak pogodzić z pewnym ryzykiem i nabrać więcej elastyczności, aby skorzystać z potencjału start-upów.

    – Główne wyzwania dla korporacji, które nawiązują współpracę ze start-upem, to uporządkowanie wewnętrznych procedur oraz uproszczenie procesów decyzyjnych tak, aby móc sprawnie przeprowadzić pilotażowe projekty i działać w warunkach pewnej dozy niepewności. Mówimy w końcu o wprowadzeniu do stabilnego i przewidywalnego środowiska biznesowego nowej technologii, której jeszcze nie znamy i której efekty nie są do końca przewidywalne – mówi Sergiusz Sawin.

    Nawiązywanie relacji biznesowych małych, innowacyjnych przedsiębiorstw i dużych firm oraz korporacji to coraz popularniejszy model współpracy. W Polsce zajmują się m.in. akceleratory i inkubatory przedsiębiorczości.

    Z badania agencji SW Research dla UPC Biznes „Gotowi na innowacje – co uwalnia potencjał małych i średnich firm w Polsce?” przeprowadzonego we wrześniu 2016 roku na grupie polskich przedsiębiorców wynika, że zdecydowana większość (czterech na pięciu ankietowanych) przyjęłaby ofertę współpracy od korporacji. Główne zalety współpracy z dużym, międzynarodowym partnerem, które wskazywali przedsiębiorcy, to możliwość włączenia swojego produktu bądź usługi do oferty partnera (42 proc.) oraz wspólny rozwój nowego produktu i know-how (38 proc.).

    ​ Taka kooperacja nie niesie ze sobą żadnych zagrożeń, trzeba tylko umieć współpracować. Małe firmy są elastyczne i dynamiczne, zazwyczaj kwestionują status quo i stan, który wcześniej zastały. Duże firmy mają inne atuty: pieniądze, wielu klientów, tradycję czy rozpoznawalność marki. Połączenie tych dwóch elementów może przynieść korzyści obu stronom, ale to wymaga słuchania się nawzajem – mówi Frans-Willem de Kloet.

    Właśnie startuje czwarta edycja Think Big – programu dla przedsiębiorców, którzy chcą się rozwijać w oparciu o nowe technologie – organizowanego przez dostawcę usług cyfrowych UPC. Jego celem jest wsparcie start-upów oraz małych przedsiębiorstw i umożliwienie im skorzystania z globalnego doświadczenia operatora. O szansę na współpracę z UPC i nagrodę pieniężną rywalizować będą przedsiębiorcy z Polski, Czech, Słowacji, Węgier i Rumunii.

    – W ramach programu Think Big oferujemy małym firmom wsparcie finansowe, a poprzez mentoring chcemy pomagać im w dalszym rozwoju. Dajemy im także możliwość wdrożenia ich innowacyjnych technologii, np. w obszarze customer care i customer experience, w naszym biznesie. Dzięki temu budują swoje doświadczenie i w rozmowie z innymi, dużymi klientami mogą wykorzystać nasze referencje – mówi Frans-Willem de Kloet.

    Program Think Big prowadzony jest od 2012 roku, dotychczas wzięło w nim udział ponad 500 przedsiębiorców. W tegorocznej edycji startować będą projekty w trzech kategoriach: B2B, customer experience oraz narzędzia i technologie marketingowe. O wyborze zwycięzców zadecyduje m.in. potencjał biznesowy i oryginalność zgłaszanego pomysłu. Najlepszy projekt otrzyma nagrodę w wysokości 10 tys. euro i możliwość nawiązania współpracy biznesowej z UPC.

    – W programach takich jak Think Big staramy się wybrać z 30–40 pojawiających się rozwiązań na rynku takie technologie, które mają największe szanse na przetrwanie. Kluczem jest tu odpowiedź na ważne wyzwanie, jakie stoi przed korporacją. Głównie bazujemy na takim podejściu: zdefiniujmy najpierw, czego potrzebujemy, i potem znajdźmy najlepsze rozwiązanie. Nie łowimy wszystkiego, co się da, żeby potem spróbować coś z tym zrobić – mówi Sergiusz Sawin.

     Przepis na dobry start-up? Najważniejsze to zastanowić się, co robisz, dlaczego to robisz i dla kogo. Te pytania wydają się banalne, ale wcale nie jest łatwo na nie odpowiedzieć. Spotykam się z wieloma przedsiębiorcami, którzy często mają z tym problemy. Small biznes powinien traktować to jako duże wyzwanie i znaleźć mentorów. Szukajcie mentorów, czy to wśród dużych korporacji, czy wśród innych przedsiębiorców, dzięki którym wasze pomysły będą stawały się lepsze – podkreśla prezes UPC Polska.

    Z opublikowanych we wrześniu danych fundacji Startup Poland i Politechniki Warszawskiej wynika, że w Polsce działa około 2,7 tys. innowacyjnych mikroprzedsiębiorstw, które zajmują się głównie tworzeniem oprogramowania i usług dla urządzeń mobilnych, tworzeniem oprogramowania dla firm, działają w sektorze e-commerce, edukacji albo big data.

    Czytaj także

    Transmisje online

    Więcej ważnych informacji

    Złote Spinacze 2022

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Handel

    Branżę modową czekają rewolucyjne zmiany. Formuła fast fashion odejdzie do lamusa

    – Idealny model biznesowy w branży modowej to zero waste, który nie stosuje surowców naturalnych, tylko wtórne. Bardzo dobry jakościowo i przez to drogi, w związku z czym konsumenci kupują te produkty rzadziej. I moim zdaniem w ciągu maksymalnie 20 lat dojdziemy właśnie do takiego modelu. Zmuszą nas do tego kwestie środowiskowe – prognozuje dr Magdalena Płonka, dyrektorka Międzynarodowej Szkoły Kostiumografii i Projektowania Ubioru w Warszawie. Jak podkreśla, marki z segmentu tzw. fast fashion już doskonale wiedzą, że ich formuła biznesowa się kończy. Dlatego w nadchodzących latach ten rynek czeka transformacja, bo szybka moda generuje dziś olbrzymie problemy społeczne i środowiskowe.

    Prawo

    W Polsce jest ponad milion legalnie pracujących cudzoziemców. Kontrole Inspekcji Pracy wciąż wykazują nieprawidłowości w tym zakresie

    Liczba obcokrajowców na polskim rynku pracy szybko rośnie. Najliczniejszą grupą są już od lat obywatele Ukrainy, których teraz dodatkowo przybywa w związku z wojną za wschodnią granicą. Z danych MRiPS wynika, że na koniec lipca 736 tys. Ukraińców pracowało i odprowadzało składki. Kontrole Państwowej Inspekcji Pracy w zakresie legalności zatrudnienia cudzoziemców wciąż wykazują szereg nieprawidłowości i nadużyć, jednak ich skala nie wzrosła znacząco w ostatnich miesiącach wraz z napływem większej liczby Ukraińców. 

    Farmacja

    Ministerstwo Zdrowia analizuje możliwości rozszerzenia roli farmaceutów. Część nowych zadań może trafić do koszyka świadczeń gwarantowanych

    Pilotaż przeglądów lekowych czy szczepienia ochronne to przykłady nowych zadań realizowanych przez farmaceutów. Eksperci pracujący w specjalnym zespole w ubiegłym roku wskazali siedem takich usług, które mogłyby być z powodzeniem wdrażane w aptekach. Rozszerzenie uprawnień farmaceutów wiąże się również z wyceną świadczeń i włączaniem ich do koszyka świadczeń refundowanych, choć niewykluczone, że niektóre usługi byłyby dostępne prywatnie. 

    Współpraca

    Obsługa konferencji prasowych

    Zapraszamy do współpracy przy organizacji konferencji prasowych. Nasz doświadczony i kompetentny zespół sprosta każdej realizacji. Dysponujemy nowoczesnym, multimedialnym centrum konferencyjnym i biznesowym w samym sercu Warszawy. Zapraszamy do kontaktu w sprawie oferty.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.