Newsy

88 proc. decyzji zakupowych w Polsce podejmują kobiety

2012-10-11  |  06:10
Mówi:Katarzyna Pawlikowska
Funkcja:autorka książki "Czujesz, czyli o komunikacji marketingowej i sprzedaży skierowanej do kobiet"
  • MP4

    - 88 proc. wszystkich decyzji zakupowych w Polsce dotyczących produktów codziennego użytku podejmują kobiety – wynika z badanie „Polski same o sobie”. Jednak rynek tylko w niewielkim stopniu odpowiada na potrzeby konsumentek. Ich możliwości zakupowe na świecie są szacowane na 13 mld dolarów i wciąż będą rosły.

    Zakończyło się pierwsze kompleksowe i szeroko zakrojone badanie „Polski same o sobie”, które pozwala na stworzenie współczesnego i możliwie pełnego obrazu Polek.  Pokazuje, że 88 proc. kobiet podejmuje decyzje o zakupach spożywczych dla swojego domu, w tym aż 66 proc. robi to całkowicie samodzielnie. O wyborze kosmetyków i chemii gospodarczej dla swojej rodziny decyduje z kolei 87 proc. Polek, z czego 71 proc. w pełni samodzielnie.

    Kobiety odpowiadają także za 76 proc. wszystkich dokonywanych przez rodzinę decyzji zakupowych, nie tylko tych codziennych. W grę wchodzi m.in. wybór sprzętu RTV i AGD, usług bankowych i ubezpieczeniowych. Prawie 40 proc. kupuje mężowi bądź partnerowi wszystkie lub większość ubrań i kosmetyków. Najczęściej zwracają przy tym uwagę na markę – 61 proc. i skład produktu – 41 proc.

    Tymczasem jak się okazuje konsumentki, które na zakupy „dla domu” poświęcają 4 godziny tygodniowo, a  zakupy „dla siebie” – 2 godziny, czują się niedoceniane przez różne grupy producentów. To głównie sektor motoryzacyjny (dealerzy, warsztaty samochodowe, stacje obsługi), ale także branże: komputerowa, alkoholowa, gier komputerowych, bankowość, telefonia.

    - Mogłoby zdziwić niektórych, że na tej liście na dosyć wysokiej pozycji – na szóstym miejscu - znalazła się branża kosmetyczna. Okazuje się, że producenci kosmetyków niekoniecznie komunikują z tą grupą, do
    której chcieliby dotrzeć, nie znają dobrze swoich konsumentek
    – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Katarzyna Pawlikowska, autorka książki „Czujesz, czyli o komunikacji marketingowej i sprzedaży skierowanej do kobiet"
    Na branżę kosmetyczną wskazało 14 proc. Polek, tylko samo co na firmy oferujące ubezpieczenia na życie.

    - To jest szalenie istotne dla ludzi, którzy zajmują się marketingiem, dlatego że nawet jeśli mamy produkt przeznaczony dla mężczyzny to musimy się zastanowić, czy ten konkretny produkt dla tej grupy docelowej, którą mamy, czy to nie będzie produkt, o którego zakupie będzie decydowała kobieta. Niekoniecznie ona go wybierze później. Bywa tak, że fizycznie zakupu dokona mężczyzna – przekonuje.

    Możliwość zakupowa kobiet na świecie szacowana jest już w tej chwili na ponad 13 mld dolarów. Za kilka lat, w 2017 roku będzie to 18 mld dolarów. Szczegółowych danych dla rynku polskiego nie ma. Wiadomo jedynie, że na kosmetyki do makijażu Polki wydają miesięcznie średnio 42 zł, a kosmetyki pielęgnacyjne – 59 zł. Miesięczne wydatki na własne ubrania, buty i akcesoria to z kolei około 145 zł.

    Badania pokazały także, że niespodziewanie otrzymane 10 tys. zł kobiety najchętniej przeznaczyłby na wakacje (54 proc.) oraz remont mieszkania lub domu (31 proc.). Dwie na sto Polek wydałoby je na operację plastyczną.

    Badanie „Polki same o sobie” przeprowadzono w lipcu i sierpniu br., na reprezentatywnej próbie osób w wieku od 18 do 70 lat. To wspólny projekt agencji Garden of Words i domu badawczego Maison.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Konkurs Polskie Branży PR

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Finanse

    Sektor finansowy walczy o pracowników. Coraz ważniejsze stają się kompetencje technologiczne

    W Polsce 66 proc. organizacji ma trudności w obsadzaniu wakatów nowymi pracownikami o pożądanych kompetencjach. Największe problemy z rekrutacją ma branża finansów i nieruchomości (74 proc.) – wynika z raportu ManpowerGroup „Niedobór talentów”. Wśród najbardziej pożądanych umiejętności są te, które wiążą się z rozwojem technologii. Z jednej strony potrzebna jest chęć pracowników do samorozwoju, by nadążać za trendami, z drugiej – sami pracodawcy muszą ich do tego zachęcać i motywować. To jedno z wielu wyzwań stojących przed firmami.

    Ochrona środowiska

    Regulacje dotyczące zrównoważonego rozwoju będą dużym wyzwaniem dla biznesu. Firmy potrzebują dużego wsparcia od państwa

    W związku z koniecznością wdrażania ESG firmy potrzebują dużego wsparcia zarówno edukacyjnego, merytorycznego, jak i finansowego. Dostosowanie się do wymogów prawnych w tym obszarze jest bowiem dla biznesu, szczególnie małego i średniego, dużym wyzwaniem. Warto jednak wykorzystać ten czas na niezbędne przygotowania i zyskanie przewag konkurencyjnych. Może temu służyć ścisła współpraca z dużymi kontrahentami, którzy są bardziej zaawansowani we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. – Pomoc jest zdecydowanie potrzebna ze strony państwa – ocenia Marta Wrembel, wiceprezeska ESG Impact Network.

    Transport

    Wymiana oświetlenia w stolicy na ostatniej prostej. Zwrot z inwestycji już widać na rachunkach za prąd

    Zamiast żółtego lub pomarańczowego światła z sodowych latarni w stolicy coraz częściej spotykamy jasne oświetlenie LED. Do tej pory udało się wymienić ponad 60 tys. opraw, a cały proces ma się zakończyć na przełomie tego i przyszłego roku. Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie przekonuje, że inwestycja w wymianę opraw świetlnych pozwala ograniczyć zużycie prądu nawet o dwie trzecie w porównaniu do starych lamp. Oszczędności, jakie wygenerował ratusz, już sięgają wielu milionów złotych.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.