Newsy

9 na 10 Polaków docenia wagę dziedzictwa kulturowego. Doceniają je także banki

2019-03-08  |  06:20
Mówi:Sławomir S. Sikora, prezes zarządu Citi Handlowy

prof. Andrzej Rottermund, przewodniczący Kapituły Nagrody im. prof. Aleksandra Gieysztora

ks. bp. Waldemar Pytel, biskup Diecezji Wrocławskiej Kościoła Ewangelicko-Augsburskiego

  • MP4
  • Blisko 90 proc. Polaków uważa, że dziedzictwo kulturowe pełni ważną rolę społeczną, a ponad połowa twierdzi, że ma pozytywny wpływ na rozwój poszczególnych regionów. I to właśnie za wybitne osiągnięcia w zakresie ochrony pamięci i dziedzictwa kulturowego Fundacja Kronenberga przy Citi Handlowy przyznaje Nagrodę im. prof. Aleksandra Gieysztora. W tym roku odebrał ją ks. biskup Waldemar Pytel za 30-letnie prace konserwatorskie w kwartale luterańskim i Kościele Pokoju w Świdnicy. Dzięki jego niezwykłej determinacji Świdnica jest dzisiaj autentycznym miejscem dialogu między kulturami a narodami. Inwestycja jest tym bardziej istotna, że obiekt jest częścią Listy Światowego Dziedzictwa UNESCO.

    – Wartości przenoszone w ramach dziedzictwa kulturowego są istotne dla współczesnego społeczeństwa, a w szczególności dla ludzi młodych. Dlatego angażujemy się w działalność społeczną – wyjaśnia rozmowie z agencją Newseria Biznes Sławomir Sikora, prezes  banku Citi Handlowy w Warszawie, który jest Fundatorem Nagrody im prof. Gieysztora. – Liczą się wartości, jakie reprezentują nasi laureaci. To przede wszystkim działalność, która łączy, która sprzyja dialogowi, budowaniu zaufania, zarówno wśród współczesnych, jak i następnych pokoleń.

    Jak podkreśla, z tego powodu ważne jest docenianie tych, którzy dbają o dziedzictwo i przywracają świetność m.in. zabytkom. Taki cel przyświeca też Fundacji Kronenberga przy Citi Handlowy. W tym roku Fundacja już po raz 20. wręczyła nagrodę za wybitne osiągnięcia w ochronie polskiego dziedzictwa kulturowego. Tym razem doceniła ponadtrzydziestoletni wysiłek na rzecz ocalenia, rewitalizacji i przywrócenia świetności kwartałowi luterańskiemu wraz z Kościołem Pokoju w Świdnicy, wpisanego na listę Światowego Dziedzictwa UNESCO.

     Rewitalizacja miejsc wpisanych na Listę Światowego Dziedzictwa Kultury z pewnością jest ogromnym wyzwaniem. Dla mnie osobiście jest to wyzwanie całego życia – mówi agencji Newseria Biznes ks. bp. Waldemar Pytel, biskup Diecezji Wrocławskiej Kościoła Ewangelicko-Augsburskiego, laureat XX edycji Nagrody im. prof. Aleksandra Gieysztora.

    Kościół Pokoju został wpisany na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO w 2001 roku jako świadectwo wiary, wspólnoty religijnej oraz rozwiązań architektonicznych. To największa drewniana barokowa świątynia w Europie, jeden z siedmiu nowych cudów Polski według National Geographic. Kościół w Świdnicy to, obok obiektu w Jaworznie, największy w Europie obiekt sakralny zbudowany w konstrukcji szkieletowo-reglowej. Wzniesiony w połowie XVII wieku, po zakończeniu wojny trzydziestoletniej, miał upamiętnić zakończenie wyniszczającej wojny i koniec konfliktu religijnego. Do budowy użyto tylko nietrwałych materiałów: drewna, piasku, słomy i gliny, stąd renowacja trwała lata.

    – Wyzwania były olbrzymie, ponieważ trzeba było ustalić priorytety. Wszystko właściwie wymagało natychmiastowego ratowania. Rozpoczęliśmy od Kościoła Pokoju, od tego, w jakim stanie zachowany był ten kościół, czy konstrukcja wytrzyma 5 czy 10 lat, a może jeszcze 50 – mówi ks. Bp. Waldemar Pytel. 

    Kościół Pokoju, mimo że powstał w wyniku XVII-wiecznych konfliktów religijnyc, toh stał się symbolem pojednania i dialogu. To tutaj miała miejsce modlitwa o pokój i pojednanie dla Polski i Europy, w 1989 roku wzięli w niej udział premier Tadeusz Mazowiecki i kanclerz Niemiec Helmut Kohl. W 2014 kanclerz Niemiec Angela Merkel i premier Polski Ewa Kopacz wzięły udział w ekumenicznej modlitwie o pokój. W 2011 roku gościła tutaj szwedzka para królewska Karol XVI Gustaw i królowa Sylwia, a we wrześniu 2016 przedstawiciele kościołów chrześcijańskich, judaizmu, islamu oraz buddyzmu wraz z Dalajlamą XIV wspólnie podpisali Apel o Pokój.

     Z przeprowadzonego kilka lat temu badania „Dziedzictwo kulturowe w oczach Polaków" wynika, że niemal  90 proc. osób uważa, że dziedzictwo kulturowe pełni ważną rolę społeczną, a ponad połowa jest przekonana, że zabytki mają pozytywny wpływ na rozwój społeczno-ekonomiczny poszczególnych regionów. Dlatego ponad 80 proc. przyznaje, że warto angażować publiczne środki w ochronę zabytków.

     W ciągu 20 lat od momentu, kiedy ustanowiona została Nagroda im. prof. Aleksandra Gieysztora, mieliśmy kilka wielkich sukcesów. Przede wszystkim na Listę Światowego Dziedzictwa wpisano nowe obiekty w Polsce, np. drewniane kościoły i cerkwie. Polska stała się stałym członkiem Komitetu Dziedzictwa, a przez dwa lata prof. Jacek Purchla był przewodniczącym Komitetu Światowego Dziedzictwa UNESCO. Bardzo dużo obiektów zostało też zakonserwowanych – ocenia prof. Andrzej Rottermund, przewodniczący Kapituły Nagrody im. prof. Aleksandra Gieysztora.

    Czytaj także

    Więcej ważnych informacji

    Kalendarium

    Komunikat

    Ważne informacje dla dziennikarzy radiowych

    Dziennikarze radiowi mają możliwość pobierania oryginalnego klipu dźwiękowego oraz  z lektorem w przypadku materiałów, w których ekspertami są obcokrajowcy.

    Zapraszamy do kontaktu media|newseria.pl?subject=Kontakt%20dla%20medi%C3%B3w| style="background-color: rgb(255, 255, 255);"|media|newseria.pl 

    Jak korzystać z materiałów Newserii?

    Ważne informacje dla dziennikarzy i mediów

    Wszystkie materiały publikowane w serwisach agencji informacyjnej Newseria przeznaczone są do bezpłatnej dystrybucji poprzez serwisy internetowe, stacje radiowe i telewizje, wydawców prasy oraz aplikacje pełniące funkcję agregatorów newsów. 

    Szczegóły dotyczące warunków współpracy znajdują się tutaj.

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Handel

    Obecny system gospodarowania odpadami jest kosztowny i nieefektywny. Bez jego reformy konsumenci muszą liczyć się z dalszym wzrostem cen

    Koszty gospodarki odpadami będą rosły. – Wynika to m.in. z faktu, że w tej chwili są niedoszacowane, a cały system nieefektywny, co uderza po kieszeni zarówno samorządy, jak i wszystkich konsumentów – mówi Leszek Karski, ekspert prawa ochrony środowiska. Dodatkowym czynnikiem napędzającym podwyżki są też rosnące ceny energii czy paliw, które przekładają się na koszty transportu. Ekspert podkreśla, że w Polsce cały system gospodarki odpadami wymaga reformy, która powinna zacząć się już na etapie edukacji konsumentów. 

    Prawo

    Brytyjczycy wybierają nowy parlament. Od tego zależy m.in. scenariusz brexitu i status Szkocji

    12 grudnia już drugi raz w ciągu trzech lat obywatele Zjednoczonego Królestwa wezmą udział w przedterminowych wyborach do niższej izby parlamentu. Według sondaży Partia Konserwatywna Borisa Johnsona powinna odzyskać utraconą dwa i pół roku temu większość i doprowadzić do brexitu. Według dra Grzegorza Mathei z Wyższej Szkoły Bankowej w Warszawie najważniejszym zadaniem nowego rządu będzie uchronienie brytyjskiego państwa przed rozpadem.

    CES Las Vegas 2020

    Problemy społeczne

    Połowa pracowników w Polsce ma nieprawidłową wagę, a co piąty – podwyższony cholesterol. Do dbania o zdrowie chcą ich zmotywować pracodawcy

    Choć według połowy Polaków sport ma największy wpływ na zdrowie, to blisko 60 proc. nie uprawia żadnej aktywności fizycznej. W efekcie co drugi pracownik biurowy ma nieprawidłowy wskaźnik BMI, czyli problemy z wagą, a co piąty – nieprawidłowy cholesterol – wynika z raportu Medicover Polska. Zauważają to pracodawcy, którzy często wśród pozapłacowych benefitów oferują pakiety sportowe. – Możemy zmniejszyć w ten sposób absencję pracowniczą i poprawić efektywność zakładu pracy – ocenia Artur Białkowski z Medicover Polska.

    Handel

    Współczesny konsument kupuje coś więcej niż sam produkt. Sprzedawcy kreują więc pozytywne emocje z nim związane

    Blisko 2/3 klientów przed zakupem czerpie inspirację z mediów społecznościowych – wynika z badań PwC. Współczesny konsument kupuje już nie tylko sam produkt czy usługę, ale również wrażenia i emocje związane z jego zakupem. Dlatego kreowanie pozytywnych doświadczeń konsumenckich, niezależnie od kanału sprzedaży, jest obecnie jednym z największych wyzwań dla marketerów i fundamentem trendu experience economy.