Newsy

96 proc. rodziców świadomie planuje posiłek w podróży z dziećmi. Przy wyborze miejsca kierują się głównie bezpieczeństwem żywności i czystością

2019-12-06  |  06:15

Prawie wszyscy rodzice podróżujący z dziećmi na dłuższych trasach świadomie planują posiłki w drodze – wynika z raportu Federacji Konsumentów „Posiłki w podróży z dziećmi”. Przy wyborze miejsca postoju najważniejsza jest higiena przygotowywania posiłków, czystość miejsca i zróżnicowane menu. 82 proc. wybiera restauracje sieciowe. 

– Aż 96 proc. zapytanych przez nas respondentów deklaruje, że wyjeżdżając w podróż, która ma trwać dłużej niż 2 godziny, planują posiłek w trasie. Planują go jeszcze przed wyjazdem, więc jest to decyzja przemyślana – podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Kamil Pluskwa-Dąbrowski, prezes Federacji Konsumentów.

Raport z badania „Posiłki w podróży z dziećmi” przygotowany przez Federację Konsumentów wskazuje, że co najmniej raz w miesiącu z dziećmi podróżuje samochodem 57 proc. Polaków. W wakacje ten odsetek rośnie do 84 proc. Niemal wszyscy (96 proc.) zatrzymują się na posiłek. Zasadnicza większość z nich ma na uwadze to, aby ich pociechy otrzymały jedzenie przygotowany w higieniczny sposób.

– Największy odsetek rodziców decyduje się na zatrzymywanie się z dziećmi przy restauracjach sieciowych. Aż 82 proc. naszych respondentów wskazało właśnie taki typ lokalu gastronomicznego jako preferowany podczas podróży – wskazuje Kamil Pluskwa-Dąbrowski.

Na kolejnych miejscach najczęściej wybieranych miejsc znalazły się sieciowe kawiarnie i bistra stacji benzynowych (54 proc.), a także niesieciowe restauracje i zajazdy przy stacjach (45 proc.).

– Rodzice chcą przewidywalnej oferty, przewidywalnych miejsc. Wśród głównych kryteriów wyboru jest bezpieczeństwo przygotowania żywności, to, że się nie zatrujemy, żywność będzie odpowiedniej jakości  i wiemy, co dostaniemy – ocenia Marcin Zawadzki, prezes zarządu Związku Pracodawców HoReCa.

Podczas wyboru miejsca postoju z dziećmi najważniejsze są kwestie związane z czystością lokalu (90 proc.) i higieną przygotowywania posiłków (88 proc.). Zwracamy też uwagę czystość toalet (87 proc.), szybkość obsługi i łatwość zjazdu z trasy (po 85 proc.).

Możliwość zatankowania pojazdu jest ważna dla ponad połowy badanych. Coraz częściej przy wyborze kierują się oni też kwestiami ekologicznymi (68 proc.) i możliwością zamówienia potraw dla wegetarian i wegan (43 proc.). Jest to czynnik istotny szczególnie dla osób z większych ośrodków miejskich, podróżujących ze starszą młodzieżą.

– Na rynku możemy zaobserwować coraz szerszą ofertę wegetariańską i wegańską, która wzbudza coraz większe zainteresowanie konsumentów, w tym rodziców z dziećmi. Podróżujący z dziećmi często mają specyficzne potrzeby żywieniowe. Wymagania dotyczące diety powodują, że korzystamy z oferty danego lokalu, który akurat to zapotrzebowanie spełnia – ocenia Marcin Zawadzki.

– Zapytaliśmy również konsumentów, czy oczekiwania, które mają względem lokali, są spełniane, kiedy już w tym lokalu się znajdą, czy rzeczywiście jest czysto, higienicznie i czy czują się tam dobrze. Okazuje się, że generalnie te oczekiwania są spełniane – mówi Kamil Pluskwa-Dąbrowski.

Procentowo oczekiwania rodziców najczęściej spełniane są w restauracjach sieciowych i bistrach stacji benzynowych. Jak deklarują ankietowani, to właśnie tam higiena przygotowania posiłków, czystość i zróżnicowane menu są na najwyższym poziomie. Biorąc pod uwagę ogół przydrożnych lokali, na przeciwnym końcu spektrum znajdują się udogodnienia dla najmniejszych dzieci.

– Miejsca, w których z reguły zatrzymują się rodzice, w ponad 80 proc. przypadków spełniają oczekiwania podróżnych. Są przewidywalne, czyste, mają zróżnicowaną ofertę, która zapewnia spokojną i pewną konsumpcję, bez zatrucia kolejnego dnia – tłumaczy Marcin Zawadzki.

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Kalendarium

CES 2020

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Do 2050 roku domy jednorodzinne w Polsce z zakazem emisji dwutlenku węgla. Osiągnięcie celu wymaga zwiększenia skali termomodernizacji i wdrożenia skutecznych przepisów

Wszystkie budynki w Unii Europejskiej do 2050 roku mają zostać zdekarbonizowane. To cel znowelizowanej unijnej dyrektywy dotyczącej charakterystyki energetycznej budynków (EPBD), którą Polska powinna wprowadzić w życie do 10 marca 2020 roku. Tymczasem w naszym kraju tylko 1 proc. budynków jednorodzinnych jest energooszczędnych, a niemal 70 proc. jest ogrzewanych przy użyciu węgla i wymaga modernizacji. Eksperci przekonują, że aby osiągnąć ten cel, konieczne jest zwiększenie skali termomodernizacji do minimum 3 proc. A do tego potrzebne są skuteczne wdrożenie przepisów i wzrost świadomości społecznej.

Komunikat

Ważne informacje dla dziennikarzy radiowych

Dziennikarze radiowi mają możliwość pobierania oryginalnego klipu dźwiękowego oraz  z lektorem w przypadku materiałów, w których ekspertami są obcokrajowcy.

Zapraszamy do kontaktu media|newseria.pl?subject=Kontakt%20dla%20medi%C3%B3w| style="background-color: rgb(255, 255, 255);"|media|newseria.pl 

Jak korzystać z materiałów Newserii?

Ważne informacje dla dziennikarzy i mediów

Wszystkie materiały publikowane w serwisach agencji informacyjnej Newseria przeznaczone są do bezpłatnej dystrybucji poprzez serwisy internetowe, stacje radiowe i telewizje, wydawców prasy oraz aplikacje pełniące funkcję agregatorów newsów. 

Szczegóły dotyczące warunków współpracy znajdują się tutaj.

Inwestycje

Najem drożeje, choć nie tak szybko jak mieszkania. Stawki w największych miastach są podobne do zachodnioeuropejskich

Koszty najmu w grudniu były o 6 proc. wyższe niż rok wcześniej. Przy 13-proc. tempie wzrostu cen mieszkań może się to wydawać niewiele, ale i tak stawki najmu w największych miastach są porównywalne z tymi w miastach Europy Zachodniej. – Przy obecnych cenach stopa zwrotu wynosi średnio 7 proc., ale jak ktoś kupił mieszkanie taniej dwa–trzy lata temu, to może zarobić ok. 10–12 proc. – mówi Jarosław Sadowski z Expandera. Na opłacalność tych inwestycji wpływ będzie mieć skala ewentualnego spowolnienia gospodarczego.

Farmacja

Koncerny farmaceutyczne nie nadążają z produkcją szczepionek. Niedługo może zabraknąć też preparatów stosowanych w medycynie podróży

W aptekach i hurtowniach brakuje szczepionek m.in. przeciwko ospie, śwince i HPV, ponieważ koncerny farmaceutyczne nie nadążają z ich produkcją. Problemy ciągną się od listopada, ale niektórych preparatów nie ma już od wielu miesięcy. W trudnej sytuacji znaleźli się zarówno pacjenci, którzy nie mogą kontynuować cyklu szczepień, jak i część samorządów. Z kolei lekarze spodziewają się, że niedługo zabraknie również szczepionek stosowanych w medycynie podróży, ponieważ w okresie ferii wielu Polaków wyjeżdża na egzotyczne wakacje za granicą.

Handel

Kolejne proekologiczne zmiany w McDonald’s. Od dziś znikają plastikowe słomki

Każdego roku ok. 8 mln ton odpadów z tworzyw sztucznych trafia do mórz i oceanów. W walce ze skażeniem dużą rolę ma do odegrania globalny biznes. Ze względu na skalę oddziaływania wprowadzane przez niego zmiany przyczyniają się do ograniczenia zanieczyszczeń i wpływają na nawyki klientów. Sieć restauracji McDonald’s walkę z plastikiem rozpoczęła od wymiany sztućców na 100-proc. recyklingowane. Teraz przyszedł czas na plastikowe słomki, kubeczki do lodów McFlurry i patyczki do balonów, które zostaną wymienione na papierowe odpowiedniki. Takich zmian będzie więcej. Sieć pracuje nad nowymi rozwiązaniami i podkreśla, że nie będą one zauważalne dla klientów, ale odczuwalne dla środowiska.