Newsy

Anja Rubik: W Polsce seks jest tematem tabu. W podręczniku MEN to słowo pada tylko dwa razy

2018-10-24  |  06:15
Mówi:Anja Rubik
Funkcja:modelka, autorka książki „#SEXEDPL”
  • MP4
  • Seks jest w Polsce tematem tabu – uważa modelka Anja Rubik. Rodzice nie rozmawiają z dziećmi na tematy związane z życiem erotycznym, a w szkole brakuje dobrze prowadzonych lekcji wychowania do życia w rodzinie. W zatwierdzonym przez Ministerstwo Edukacji Narodowej podręczniku słowo „seks” pada zaledwie dwukrotnie, w dodatku w negatywnym kontekście. Zdaniem Rubik w ten sposób polska młodzież otrzymuje gorsze przygotowanie do dorosłego życia niż jej rówieśnicy z Niemiec czy Szwecji.

    Kwestią edukacji seksualnej w Polsce Anja Rubik zainteresowała się jesienią ubiegłego roku. Zainicjowała wówczas kampanię społeczną #SEXEDPL, w której wzięły udział takie gwiazdy, jak Monika Brodka, Jimek oraz Maciej Stuhr. We wrześniu 2018 roku nakładem wydawnictwa W.A.B. ukazała się książka „#SEXEDPL. Rozmowy Anji Rubik o dojrzewaniu, miłości i seksie”, która ma być nowoczesnym podręcznikiem edukacji seksualnej. Modelka twierdzi, że publikacja ta skierowana jest przede wszystkim do młodzieży, mogą ją jednak czytać również osoby dorosłe.

     Pisząc tę książkę, bardzo dużo się nauczyłam. Moja mama ją przeczytała i również bardzo dużo się nauczyła, więc zachęcam wszystkich do tej lektury, szczególnie rodziców, dlatego że tam jest rozdział skierowany właśnie do nich – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Anja Rubik agencji informacyjnej Newseria.

    Książka Anji Rubik składa się z 18 rozmów, które autorka przeprowadziła z ekspertami z dziedziny psychologii i seksuologii. Dotyczą one takich tematów, jak inicjacja seksualna, masturbacja, infekcje przenoszone drogą płciową oraz antykoncepcja. Modelka ma nadzieję, że książka ta, podobnie jak cała kampania, skłoni Polaków do podejmowania rozmów o seksie. Obecnie kwestie związane z życiem erotycznym są w polskiej kulturze tematem tabu – nie rozmawia się o nich z dziećmi i nastolatkami, zdarza się nawet, że rozmów takich unikają partnerzy seksualni.

     Seks jest niezmiernie ważną częścią naszego życia, ma ogromny wpływ na samoakceptację, tolerancję, związki, które budujemy. To absurdalne, że w dzisiejszych czasach młodzież jest w słabszej sytuacji niż młodzież w Niemczech czy Szwecji. Tam młodzi ludzie przechodzą świetną edukację seksualną i przez to mają łatwiejszy start – mówi Anja Rubik.

    Modelka twierdzi, że w Polsce nie można obecnie mówić o rzetelnej edukacji seksualnej. W szkole jest wprawdzie przedmiot o nazwie Wychowanie do życia w rodzinie, jednak – zdaniem gwiazdy – przekazuje on więcej mylnych informacji niż dobrych. Anja Rubik krytykuje przede wszystkim zatwierdzony przez Ministerstwo Edukacji Narodowej podręcznik do tego przedmiotu, zatytułowany „Życie na maksa. Poradnik uczuciowo-seksualny”.

    – Słowo „seks” pojawia się w nim dwa razy, w negatywnym kontekście. Zawiera także mnóstwo mylnych informacji, np. że metodą antykoncepcji jest Bóg albo kalendarzyk, że nie chodzi się do ginekologa regularnie, że dziewczynki są mniej inteligentne od chłopców – mówi Rubik.

    Modelka już teraz zauważa negatywne skutki braku rzetelnej edukacji seksualnej w Polsce. Uważa, że jest ona jedną z przyczyn zwiększającej się liczby przypadków zakażeń rzeżączką i kiłą, właśnie wśród młodych ludzi, oraz infekcji intymnych. Dużym problemem jest także duża liczba osób zarażonych wirusem HIV.

    – Mamy w Polsce ponad 38 tys. osób z HIV, jednak prawie 40 proc. o tym nie wie, bo się nie badamy. W tej chwili najwięcej osób zakażonych HIV to osoby bardzo młode – mówi Anja Rubik.

    Gwiazda od wielu lat znana jest nie tylko jako modelka, lecz także zaangażowana aktywistka społeczna. Nie boi się wykorzystywać w tym celu swojej popularności, którą traktuje jako rodzaj odpowiedzialności, a nie przywileju. Jej zdaniem osoby znane mają większe możliwości wpłynięcia na postawy i poglądy ludzi, a także osiągnięcia konkretnych celów.

    – Możemy z pewnymi osobami się skontaktować, dzwonić do mediów, czy by nam nie pomogły w naświetleniu jakiegoś problemu. Przez rozpoznawalność rozumiem więc to, że mamy narzędzia, żeby w jakiś sposób zostawić ten świat trochę lepszym, niż go zastaliśmy – mówi Anja Rubik.

    Czytaj także

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Ochrona środowiska

    Nowy zbiornik przeciwpowodziowy w Raciborzu zabezpieczy przed żywiołem 2,5 mln osób z południa Polski. Tego typu inwestycji będzie coraz więcej

    W Raciborzu oddano właśnie do użytku zbiornik przeciwpowodziowy, który ochroni przed żywiołem przeszło 2,5 mln mieszkańców południa Polski. To największa jak dotąd inwestycja hydrotechniczna w kraju. Na budowie obiektu przez dwa i pół roku pracowało ponad 1 tys. osób i kilka tysięcy jednostek sprzętu. Realizacja inwestycji nie była łatwa m.in. ze względu na powódź i pandemię. Coraz większe problemy z suszą i gwałtownymi opadami sprawiają, że Polska będzie realizować coraz więcej inwestycji hydrotechnicznych, a giełdowy Budimex, wykonawca zbiornika w Raciborzu, widzi w nich rynkową szansę.

    Prawo

    Coraz popularniejszy crowdfunding udziałowy wymaga regulacji. UE już działa w tym kierunku

    Crowdfunding udziałowy, czyli finansowanie społecznościowe, to coraz popularniejsza forma pozyskiwania kapitału przez małe spółki, start-upy i rozwijające się projekty, ale niejednokrotnie korzystają z niej też dojrzałe biznesy. W Polsce ten rodzaj crowdfundingu nie jest jeszcze tak rozwinięty jak w USA czy Wielkiej Brytanii, a większość platform działa w sferze praktycznie nieregulowanej, co wiąże się z szeregiem ryzyk dla przeciętnych inwestorów. UE pracuje jednak nad przepisami, które mają to zmienić, uregulować i ujednolicić rynek w całej Europie. Platformy crowdfundingowe będą mogły działać w całej UE na podstawie tych samych zezwoleń i wymogów.

    Jak korzystać z materiałów Newserii?

    Ważne informacje dla dziennikarzy i mediów

    Wszystkie materiały publikowane w serwisach agencji informacyjnej Newseria przeznaczone są do bezpłatnej dystrybucji poprzez serwisy internetowe, stacje radiowe i telewizje, wydawców prasy oraz aplikacje pełniące funkcję agregatorów newsów. 

    Szczegóły dotyczące warunków współpracy znajdują się tutaj.

    Handel

    Sezon na lody z powodu pandemii wystartował z opóźnieniem. Upały i odmrażanie gospodarki zwiększają popularność lodów na patyku i w rożku

    Ograniczona możliwość przemieszczania się i konieczność noszenia maseczek spowodowały, że apetyt Polaków na mrożone desery nieco się zmniejszył. W efekcie spadła sprzedaż tzw. lodów impulsowych, czyli np. na patyku lub w rożku. Wzrosła za to konsumpcja lodów familijnych, w większych opakowaniach, które obecnie odpowiadają za ponad połowę sprzedaży. Eksperci firmy Wedel oceniają, że ta kategoria będzie dalej rosnąć, podobnie jak na rynkach zachodnioeuropejskich. Jednak w najbliższych wakacyjnych miesiącach, głównie dzięki ładnej pogodzie, Polacy wrócą też do spontanicznej konsumpcji lodów w formatach impulsowych.

    Handel

    Handel podróbkami kwitnie. Państwa i firmy w UE tracą na tym procederze dziesiątki miliardów euro rocznie

    Straty w dochodach budżetowych na poziomie 15 mld euro rocznie, czyli prawie 64 mld zł, w całej Unii Europejskiej to efekt handlu podrobionymi towarami. Problemem fałszerstw najbardziej dotknięte są: branża kosmetyczna, farmaceutyczna, alkoholowa oraz zabawek i gier. Łączna utrata dochodów w tych sektorach to 19 mld euro, czyli ponad 80 mld zł rocznie. Jak podaje Julio Laporta z Urzędu UE ds. Własności Intelektualnej (EUIPO), tendencje są niepokojące, bo ostatni raport dotyczący podróbek ujawnił wzrost strat ze sprzedaży o 2,5 mld euro.