Newsy

Aplikacje i hosting napędzają polski rynek usług IT. Te obszary rosną dwa razy szybciej niż cały sektor

2015-08-10  |  06:30

Rynek usług IT wzrósł w zeszłym roku o 4,4 proc., a jego wartość wyniosła 3,2 mld dolarów – wynika z danych IDC. Producenci aplikacji oraz dostawcy usług hostingowych zwiększają jednak wartość swojego biznesu o ponad 10 proc. rocznie. Usługi IT – podobnie jak w krajach Zachodniej Europy – będą zyskiwać coraz bardziej na znaczeniu. Dziś odpowiadają tylko za jedną trzecią rynku.

Wartość polskiego rynku usług IT w 2014 roku wzrosła o ok. 4,4 proc. i przekroczyła 3,2 mld dolarów.

Są takie kategorie usług, które są dość stabilne, a wzrosty są na poziomie 1 proc. To np. instalacja oprogramowania czy sprzętu. Natomiast usługi związane z aplikacjami, hostingiem infrastruktury i aplikacji rosną dużo szybciej, powyżej średniej rynkowej, a nawet powyżej 10 proc. – tłumaczy w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Ewa Zborowska, analityk rynku IT z firmy IDC.

Polska nie odbiega pod tym względem od innych rynków w regionie – w Czechach czy na Słowacji sektor IT rozwija się podobnie, choć jest proporcjonalnie do wielkości tych państw mniejszy. Zborowska zauważa, że różnicą jest jedynie nieco większa zachowawczość firm w naszym kraju. Polskie przedsiębiorstwa rzadziej niż firmy z krajów sąsiednich korzystają z outsourcingu. Eksperci IDC oceniają jednak, że ten segment usług będzie w dużej mierze napędzał dalszy rozwój rynku usług IT. Częściej niż do tej pory firmy będą korzystały z dostawców zewnętrznych.

Firmy dostrzegają, że informatyka, nawet wewnątrz firmy, nie jest jednorodna. Mamy takie usługi, które rzeczywiście budują przewagę konkurencyjną i to zostawiamy we własnych działach IT. Natomiast to, co musimy mieć, ale spokojnie może to robić ktoś inny, np. utrzymywanie infrastruktury, coraz chętniej zlecamy firmom zewnętrznym – wyjaśnia analityczka.

Przenoszenie usług na zewnątrz to nie tylko outsourcing, lecz także coraz popularniejsze usługi w technologii chmury. To z kolei wpłynie na sposób korzystania i płacenia za usługi. Zborowska prognozuje, że firmy będą coraz częściej wybierały taki model korzystania z IT, w którym płacą jedynie za to, czego faktycznie używają w danym momencie.

Do tego firmy będą angażowały się w większą liczbę małych, krótkoterminowych projektów zamiast kilkuletnich zadań. Ten trend już widać, a Zborowska jest przekonana, że będzie się on nasilał.

Te zmiany będą napędzać rynek, który według prognoz Zborowskiej ma rosnąć w tempie 4,5-5 proc. rocznie do 2019 r. Segment usług utrzymania IT będzie stabilny.

Spodziewamy się dużo bardziej dynamicznego wzrostu usług hostingu aplikacji i hostingu infrastruktury, także usług związanych z aplikacjami, rozwojem aplikacji mobilnych. Rynek polski jest dość specyficzny, bo nadal bardzo mocno rozwija się rynek pisania aplikacji na zamówienie – mówi Zborowska. – Nie spodziewałabym się przynajmniej w ciągu najbliższych czterech lat wydarzeń, które miałyby przewrócić rynek do góry nogami.

Dodaje, że Polska cały czas musi nadganiać rynki europejskie. Tam usługi stanowią często nawet ponad połowę wartości całego segmentu IT, w Polsce to tylko mniej niż jedna trzecia.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

Problemy społeczne

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

 Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.