Newsy

Assistance bije rekordy popularności. Z usług pomocowych korzysta 2,6 mln Polaków

2017-03-02  |  06:45
Mówi:Tomasz Frączek, prezes zarządu Mondial Assistance

Anna Karczmarczuk, prezes zarządu Ipsos Polska

  • MP4
  • W ostatnich czterech latach liczba klientów, którzy korzystają z assistance, wzrosła ponaddwukrotnie i przekracza dziś 2,6 mln. Polacy przestają postrzegać usługi pomocowe wyłącznie jako wsparcie przy kłopotach z autem. Assistance samochodowe wciąż jest najbardziej powszechne, ale szybko rośnie popularność segmentu medycznego i turystycznego. Usługi pomocowe cieszą się niemal 100-procentowym wskaźnikiem zadowolenia klientów. Coraz częściej z takich pakietów, powszechnych dotąd w dużych miastach, korzystają mieszkańcy mniejszych miejscowości.

    W ubiegłym roku z usług assistance skorzystała rekordowa liczba Polaków. W ciągu ostatnich czterech lat nastąpił ponaddwukrotny wzrost liczby klientów – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Tomasz Frączek, prezes zarządu Mondial Assistance.

    Z usług assistance w 2016 roku skorzystało ponad 2,6 mln Polaków. Dla porównania jeszcze w 2013 roku pakiet pomocowy miało 1,1 mln klientów. Badanie Ipsos – przeprowadzone w styczniu na zlecenie Mondial Assistance – pokazało, że rośnie nie tylko wykorzystanie, lecz także świadomość dotycząca tego rodzaju usług.

    Assistance stał się zwykłą usługą, z której Polacy powszechnie korzystają. Nie jest już postrzegany jako niedostępny, luksusowy i drogi – mówi Tomasz Frączek. – Coraz częściej usługi assistance są wykorzystywane poza dużymi ośrodkami miejskimi, w miejscowościach od 20 do 50 tysięcy mieszkańców. Tam wzrost popularności assistance jest najbardziej dynamiczny.

    Z badania „Rynek usług assistance widziany oczami klientów” wynika, że Polacy przestają powoli postrzegać ten rodzaj usług wyłącznie jako wsparcie w razie kłopotów z samochodem. Rośnie liczba klientów, którzy rozumieją assistance jako szeroko pojęte usługi pomocowe i ratunkowe (tak deklaruje 49 proc. badanych, wzrost o 15 pkt proc. rok do roku), które są dopełnieniem tradycyjnego ubezpieczenia.

    Około 75 proc. klientów postrzega usługi assistance jako dobry dodatek do głównej polisy ubezpieczeniowej lub usług bankowych – mówi Tomasz Frączek.

    Assistance samochodowe wciąż jest jednak najpopularniejszą usługą wśród Polaków (84 proc.). Na drugim miejscu znalazło się wsparcie medyczne, zapewniające na przykład domowe wizyty lekarskie (80 proc.). Kolejny pod względem popularności jest assistance turystyczne/podróżne (66 proc.) oraz domowe (60 proc., spadek o 9 pkt proc.). Mężczyźni jako najbardziej potrzebny i przydatny uważają assistance samochodowy.

    – Kobiety, które są w większym stopniu odpowiedzialne za zdrowie rodziny, bardziej cenią usługi pomocy medycznej, na przykład wizyty domowe. Dalej plasują się usługi turystyczne i pomoc assistance poza granicami kraju – mówi Tomasz Frączek.

    Jak wynika z badania Ipsos, typowym posiadaczem usług assistance jest mężczyzna (59 proc.) z wyższym wykształceniem, mieszkający w trzyosobowym lub większym gospodarstwie domowym, w dużym mieście, powyżej 200 tys. mieszkańców.

    Z usług assistance korzystają przede wszystkim osoby z wyższym wykształceniem, pracownicy biurowi, specjaliści, także osoby na stanowiskach kierowniczych. Zwykle mają rodziny, mieszkają w gospodarstwach domowych liczących przynajmniej trzy osoby. W dużej części są to też mieszkańcy dużych miast. Obserwujemy jednak, że proporcja przechyla się nieco na korzyść małych miasteczek, w których rośnie liczba posiadaczy assistance – mówi Anna Karczmarczuk, prezes zarządu Ipsos Polska.

    Ze statystyk wynika, że klienci, którzy przynajmniej raz skorzystali z usług pomocowych, chętnie sięgają po nie ponownie. Wyraźnie wzrosła liczba osób, które wykorzystują pakiet assistance częściej niż raz do roku. Dotyczy to w szczególności usług dodawanych do produktów bankowych. Jeszcze dwa lata temu klienci bankowości korzystali z pomocy dwa razy w roku, a teraz średnia wzrosła do 2,5. Świadczy to o pozytywnych doświadczeniach konsumentów, którzy zetknęli się z usługami assistance.

    Usługi assistance cieszą się bardzo wysokim wskaźnikiem zadowolenia klientów, niedoścignionym dla innych branż. Pakiety pomocowe są również postrzegane jako najbardziej atrakcyjne produkty ubezpieczeniowe, zarówno w bankach, jak i w towarzystwach ubezpieczeniowych – mówi Tomasz Frączek.

    Jak wynika z szóstej edycji badania przeprowadzonego na zlecenie Mondial Assistance, pakiety pomocowe (samochodowe, medyczne, turystyczne i domowe) mają 95-proc. wskaźnik satysfakcji klienta. To poziom bardzo wysoki dla sektora usług, nie tylko finansowych. Zdaniem branżowych ekspertów tłumaczy to ciągły rozwój assistance pomimo trudnych warunków w branży finansowej.

    Obecnie modne i potrzebne są cyberusługi, czyli ubezpieczenia i assistance w zakresie cyberprzestępstw. Podobnie usługi, które wynikają ze zmian technologicznych, jak telemedycyna, teleassistance, telepomoc. W tym segmencie chcemy mocno się rozwijać. Zamierzamy też wprowadzić nowe produkty dla seniorów. O nich coraz więcej się mówi, ale niewiele się robi w tym zakresie. Planujemy to zmienić – prezes Mondial Assistance.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Finanse

    Zmiany klimatu i dezinformacja wśród największych globalnych zagrożeń. Potrzeba nowego podejścia do zarządzania ryzykiem

    Niestabilność polityczna i gospodarcza, coraz większa polaryzacja społeczeństwa, kryzys kosztów utrzymania, rosnąca liczba konfliktów zbrojnych i ryzyka cybernetyczne związane z rozwojem sztucznej inteligencji – to największe zagrożenia dla biznesu wskazywane w tegorocznym „Global Risks Report 2024”. Z raportu wynika, że obawy o bliską i dalszą przyszłość wciąż są zdominowane przez ryzyka klimatyczne i środowiskowe. Jednak w tym roku przykryły je niebezpieczeństwa związane z dezinformacją, wspieraną przez AI, która może wywoływać coraz większe niepokoje społeczne. – W tym roku na świecie 3 mld ludzi weźmie udział w wyborach, więc konieczność zaradzenia temu ryzyku staje się coraz pilniejsza – podkreśla Christos Adamantiadis, CEO Marsh McLennan w Europie.

    Ochrona środowiska

    Ciech od czerwca będzie działać jako Qemetica. Chemiczny gigant ma globalne aspiracje i nową strategię na sześć lat

    Globalizacja biznesu, w tym możliwe akwizycje w Europie i poza nią – to jeden z głównych celów nowej strategii Grupy Ciech. Przedstawione plany na sześć lat zakładają także m.in. większe wykorzystanie patentów, współpracę ze start-upami w obszarze czystych technologii i przestawienie biznesu na zielone tory. – Mamy ambitny cel obniżenia emisji CO2 o 45 proc. do 2029 roku – zapowiada prezes spółki Kamil Majczak. Nowej strategii towarzyszy zmiana nazwy, która ma podsumować prowadzoną w ostatnich latach transformację i lepiej podkreślać globalne aspiracje spółki. Ciech oficjalnie zacznie działać jako Qemetica od czerwca br.

    Finanse

    72 proc. firm IT planuje podwyżki. W branży wciąż ogromna jest różnica w wynagrodzeniach kobiet i mężczyzn

    W ubiegłym roku rynek pracy IT był znacznie mniej dynamiczny niż w poprzednich latach – wynika z „Raportu płacowego branży IT w 2024” Organizacji Pracodawców Usług IT. Przy wysokim poziomie podwyżek specjaliści rzadziej zmieniali pracę, ale niektórych zmusiły do tego cięcia w zatrudnieniu wynoszące w zależności od wielkości firmy od 12 do 26 proc. Ten rok zapowiada się bardziej optymistycznie: 61 proc. przedsiębiorstw planuje zwiększać zatrudnienie, a 72 proc. – pensje. Eksperci zwracają uwagę na wciąż duży rozstrzał między wynagrodzeniami kobiet i mężczyzn w tej branży.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.