Newsy

Banki pomagają obniżyć rachunki za prąd. Oferują kredyty na inwestycje energooszczędne

2013-06-25  |  06:15
Mówi:Mariusz Klimczak
Funkcja:Prezes
Firma:Bank Ochrony Środowiska
  • MP4
  • Instytucje finansowe mają pieniądze na zmniejszenie zużycia energii w domach zwykłych konsumentów, a także wśród firm i samorządów. Tylko programy przygotowane przez Bank Ochrony Środowiska opiewają na kilkaset milionów złotych. Jednak pieniądze te mogą zostać wpompowane w polską gospodarkę dopiero w przyszłym roku.

    Mariusz Klimczak, prezes BOŚ Banku zapewnia, że w jego ofercie znajduje się wiele produktów wspierających wzrost efektywności energetycznej, a klienci chętnie po nie sięgają.

     – Podczas spowolnienia gospodarczego jest to istotny element ograniczenia kosztów w sposób najbardziej efektywny – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Mariusz Klimczak. – Inwestycje i programy wsparcia dla efektywności energetycznej są istotne, dotyczą zarówno klientów, firm, jak i samorządów. W tym jest duża rola Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska [głównego akcjonariusza BOŚ Banku – red.], który ma szereg tego typu programów. Jednak potrzeba czasu, żeby nowe projekty weszły w życie.

    Procedura związana ze złożeniem wniosków sprawia, że uruchomienie procesów inwestycyjnych nastąpi najprawdopodobniej w przyszłym roku.

    Na start czekają też kredyty związane z odnawialnymi źródłami energii (OZE), czyli dofinansowywanie inwestycji w fotowoltaikę, farmy wiatrowe i biogazownie. Piotr Lemberg z biura prasowego banku informuje, że BOŚ udzielił 1,5 mld zł kredytów na tego typu projekty. Jednak obecnie rynek i inwestorzy wstrzymują inwestycje, czekając na nowe regulacje prawne.

     – My także mamy w planie wiele projektów, które są gotowe, natomiast nie ruszają, ponieważ do końca nie wiadomo, w jakich realiach gospodarczych będzie ta inwestycja funkcjonowała przez najbliższe kilkanaście lat – zwraca uwagę Mariusz Klimczak.

    Dlatego bank czeka z uruchomieniem projektów do momentu uchwalenia ustawy o odnawialnych źródłach energii (OZE). Bez niej nie jest możliwe precyzyjne określenie np. stopy zwrotu z inwestycji.

     – Z punktu widzenia banku jest istotne, czy to będzie dofinansowanie na poziomie jednego certyfikatu, czy 0,7 certyfikatu, ale przede wszystkim ważne jest, żeby zostało to określone. Wówczas taki projekt może stać się „bankowalny”, bo nawet przy „mniejszym certyfikacie” [poziomie współczynnika korekcyjnego określającego wysokość dofinansowania z budżetu państwa – red.] bank może zażądać po prostu większego wkładu własnego. Natomiast trudno w tej chwili zakładać, jaki to będzie poziom, jak będzie wyglądał rynek. To wstrzymuje całkowicie tego typu inwestycje – mówi Agencji Informacyjnej Newseria prezes BOŚ.

    Prezes banku szacuje, że te projekty w skali całej krajowej gospodarki opiewają na miliardy złotych.

    Bank Ochrony Środowiska specjalizuje się we wspieraniu przedsięwzięć i działań na rzecz ochrony środowiska. W ciągu 22 lat działalności przeznaczył 11 mld zł na finansowanie projektów ekologicznych. Łączna wartość inwestycji zrealizowanych dzięki wsparciu banku wyniosła 38,7 mld zł. BOŚ należy do 20 największych banków w Polsce. Od 1997 r. jego akcje sa notowane na rynku podstawowym Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie. Głównym akcjonariuszem banku jest Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (56,62 proc. ogólnej liczby głosów). Oferta BOŚ skierowana jest do klientów indywidualnych i instytucjonalnych, ze szczególnym uwzględnieniem jednostek samorządu terytorialnego oraz spółek komunalnych.  

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Konsument

    T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

    T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

    Problemy społeczne

    W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

     Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

    Konsument

    Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

    Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.