Mówi: | Tomasz Hassa, Centrum Bankowości Mobilnej i Internetowej, PKO Bank Polski Michał Pogorzelski, Centrum Bankowości Mobilnej i Internetowej, PKO Bank Polski |
Bezpieczeństwo ważne przy wyborze banku. Wzrasta popularność usług takich jak czasowa blokada karty
Polska przoduje w Europie pod względem popularności płatności zbliżeniowych i mobilnych. Dynamicznie rośnie także liczba użytkowników bankujących przez smartfony – ich liczba przekroczyła 8 mln. Klienci banków oczekują, że aplikacje do obsługi finansów będą proste w obsłudze, wygodne, a przede wszystkim bezpieczne. Takie założenia mieli twórcy aplikacji mobilnej IKO PKO Banku Polskiego, która od niedawna umożliwia czasową blokadę karty.
– Nowe technologie ułatwiają klientom realizację operacji bezgotówkowych na co dzień – niezależnie od wartości i miejsca, nie wykluczając zakupów w internecie. Klienci mogą wybrać preferowane narzędzie płatnicze – tradycyjnie kartę lub aplikację bankowości mobilnej, która pozwoli zapłacić kodem BLIK lub zbliżeniowo telefonem – mówi agencji Newseria Biznes Tomasz Hassa z Centrum Bankowości Mobilnej i Internetowej w PKO Banku Polskim.
Jak wynika z ostatniego raportu Związku Banków Polskich „NetB@nk”, w Polsce działa blisko 37 mln kart płatniczych, z czego ponad 28,5 mln obsługuje płatności zbliżeniowe. Ponad 91 proc. terminali jest przystosowanych do obsługi takich płatności. Wprawdzie gotówka wciąż jest najpopularniejszą formą płatności, jednak większość Polaków przyznaje, że używa jej rzadziej niż jeszcze rok temu.
Coraz częściej karty płatnicze są zastępowane przez smartfony. Eksperci przyznają, że nowoczesne formy płatności mają szansę stopniowo ograniczać wysoki udział gotówki na polskim rynku, ale muszą one być maksymalnie uproszczone, intuicyjne i bezpieczne.
– Klienci oczekują wsparcia swojego banku w codziennych operacjach, a pomaga w tym rozwój takich rozwiązań, jak płatności zbliżeniowe kartą czy telefonem, realizacja przelewów na podstawie zdjęcia rachunku albo faktury czy możliwość szybkich płatności elektronicznych do ZUS i urzędu skarbowego – przyznaje Hassa.
Telefony służą większości z nas także do obsługi konta. Korzystanie z bankowości mobilnej deklaruje w Polsce 8,2 mln osób (dane PR News na koniec I kw. 2017 roku). Użytkowników aplikacji mobilnych jest ok. 4,4 mln. Smartfonem klienci mogą płacić zbliżeniowo, a także np. za pośrednictwem kodu BLIK, który wraz z aplikacją IKO umożliwia ponadto wypłaty z bankomatów czy wpłaty gotówki do wpłatomatów (obecnie jedynie w przypadku klientów PKO Banku Polskiego).
– Najważniejszym wyzwaniem, które stoi przed projektantami bankowych aplikacji mobilnych, jest stworzenie takich rozwiązań, które będą przede wszystkim proste w obsłudze dla klientów, czytelne, zrozumiałe, przejrzyste, ale również bezpieczne. Te cechy powinny być priorytetem zarówno w konstrukcji, nawigacji, jak i w zakresie komunikacji – tłumaczy Michał Pogorzelski z Centrum Bankowości Mobilnej i Internetowej w PKO Banku Polskim.
Klienci oczekują nowych funkcji, które szybko i sprawnie pozwolą im sprawdzić stan finansów, zrealizować przelew, a także takich, które pozwolą im zareagować w razie ryzyka kradzieży lub zgubienia karty. Taką opcją jest czasowa blokada karty, którą oferuje PKO Bank Polski.
– Umożliwia nam to zablokowanie kart w momencie, kiedy idziemy na basen, do klubu fitness czy nawet gdy karta gdzieś się zapodzieje. Przez aplikację, nawet bez logowania się do niej, możemy kartę zablokować, a w momencie, kiedy ją znajdziemy lub znów mamy ją przy sobie, np. po treningu, możemy ją również szybko odblokować, bez potrzeby udawania się do oddziału czy logowania do systemu internetowego banku. Możemy to wszystko zrobić za pomocą aplikacji – wyjaśnia Pogorzelski.
– Ta funkcja rozszerza wachlarz możliwości związanych z kartami. Dotychczas w takich sytuacjach często trzeba było zastrzec kartę, a taka operacja wiąże się z pewnymi niedogodnościami, bo trzeba wówczas zamówić nową kartę – przekonuje Hassa.
Kartę można zablokować, a następnie odblokować za pomocą aplikacji mobilnej, przez internet w serwisie iPKO czy w telefonicznym contact center. Jednocześnie można zablokować kilka kart, kredytowych i debetowych.
– Kartę może zablokować jej użytkownik, czyli osoba, której imię i nazwisko widnieje na karcie. Co ważne, blokada jest bezterminowa. Oznacza to, że po włączeniu czasowej blokady karty nie jest ona automatycznie zdejmowana przez bank, tylko od klienta zależy to, jak długo będzie chciał z niej korzystać – wskazuje Tomasz Hassa.
Czytaj także
- 2025-01-30: Europosłowie PiS i Konfederacji ostrzegają przed europejską cenzurą. Blokowanie treści w sieci zagraża wolności słowa
- 2025-02-13: Plaga nieautoryzowanych transakcji płatniczych. Konsekwencje zwykle ponosi klient banku
- 2025-01-14: Polacy chcieliby głosować elektronicznie. Brakuje woli politycznej i technicznego zaplecza dla takiego rozwiązania
- 2024-12-18: Co trzeci nastolatek nie rozmawia o pieniądzach z rodzicami. To ma wpływ na jego zachowania w świecie finansów
- 2024-11-18: Sprzedaż kart telemetrycznych M2M mocno przyspieszyła. Dzięki nim internet rzeczy wspiera cyfryzację firm
- 2024-08-23: ePłatności z wykorzystaniem portfeli cyfrowych będą już wkrótce dostępne w mObywatelu. Do pilotażu usługi dołączy więcej urzędów
- 2024-07-25: E-konsumenci wybierają jak najszybsze i najprostsze opcje płatności online. Coraz bardziej interesują się płatnościami odroczonymi i ratalnymi
- 2024-06-10: W Polsce rusza pilotaż płacenia za zakupy za pomocą spojrzenia. To kolejny etap ewolucji w płatnościach
- 2024-07-02: Warszawa pracuje nad rewolucją biletową. Nowy system pozwoli płacić tylko za faktyczny czas podróży lub przejechane kilometry
- 2024-06-20: Zbliża się koniec ery tradycyjnych biletów komunikacji miejskiej. Pasażerowie wolą rozwiązania mobilne
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Medycyna

Komisja Europejska pracuje nad nową dyrektywą tytoniową. Papierosy w Polsce mogą znacznie podrożeć
W Brukseli trwa dyskusja nad zmianami w unijnej dyrektywie tytoniowej. Minimalna stawka akcyzy na paczkę papierosów w UE może wzrosnąć nawet dwukrotnie: z 1,8 euro do 3,6 euro. Doprowadziłoby to do wyrównania cen papierosów pomiędzy państwami UE. Wzrost cen byłby najbardziej dotkliwy dla palaczy z tych państw, które przystąpiły do UE w 2004 roku, w tym Polski, z uwagi na znacznie niższy udział akcyzy w cenie paczki papierosów niż nowe minima unijne. Nad Wisłą paczka papierosów mogłaby kosztować nawet ok. 40 zł. Nowa dyrektywa tytoniowa może zostać otwarta już podczas duńskiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej.
Regionalne – Wielkopolskie
Brakuje decyzji KOWR o przyszłości dzierżawionej ziemi rolnej. To zagrożenie dla polskiego rolnictwa i zatrudnionych w nim pracowników

Brak wiążących decyzji urzędników KOWR w podejmowaniu decyzji dotyczących losów gruntów zdawanych do Zasobów Skarbu Państwa może oznaczać likwidację strategicznej infrastruktury. Demontaż obiektów rolniczych i grupowe zwolnienia stanowią zaś zagrożenie dla polskiego rolnictwa. Pracownicy Top Farms, którzy protestowali przed siedzibą KOWR w Poznaniu, alarmują, że dalsza zwłoka w podejmowaniu decyzji administracyjnych doprowadzi do zwiększenia zależności od zagranicznych dostawców.
Problemy społeczne
Sztuczna inteligencja napędza innowacje, ale pochłania ogromne ilości prądu. Rośnie potrzeba bardziej energooszczędnych rozwiązań

Trenowanie dużych modeli językowych, takich jak ChatGPT, wymaga ogromnych zasobów obliczeniowych, co przekłada się na znaczące zużycie energii, porównywalne z roczną konsumpcją małych państw. Eksperci podkreślają, że konieczne jest projektowanie bardziej energooszczędnych algorytmów i systemów, które ograniczą ślad węglowy AI. Jednocześnie sztuczna inteligencja może też wspierać działania na rzecz klimatu, pomagając w optymalizacji zużycia energii i efektywniejszym zarządzaniu zasobami.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.