Mówi: | Cezary Stypułkowski |
Funkcja: | prezes zarządu |
Firma: | Bre Bank |
C. Stypułkowski (BRE Bank): nie ma co się spodziewać boomu kredytowego. Nowe regulacje KNF niewiele zmienią
– Poluźnienie kryteriów udzielania kredytów raczej nie wpłynie znacząco na wzrost akcji kredytowej w bankach – uważa Cezary Stypułkowski, prezes BRE Banku. Ewentualne złagodzenie rekomendacji kredytowych, które od tygodnia Komisja Nadzoru Finansowego konsultuje ze środowiskiem bankowym, będzie – zdaniem Stypułkowskiego – raczej sygnałem, że obecne regulacje poszły zbyt daleko. – Banki same muszą stosować kryteria, które obronią ich przed złymi kredytami – podkreśla.
Komisja Nadzoru Finansowego w pierwszej kolejności konsultuje zapisy rekomendacji T, dotyczącej kredytów konsumpcyjnych. Nowe, łagodniejsze przepisy miałyby wejść w życie wraz z początkiem przyszłego roku.
– To jest pewna próba odpowiedzi na wątpliwości, które się rodzą, a które dotyczą stopnia represyjności polskich regulacji w stosunku do klienta indywidualnego w sytuacji spowolnienia gospodarczego – mówi Agencji Informacyjnej Newseria prezes BRE Banku, Cezary Stypułkowski.
Wiąże się to bezpośrednio ze słabnącą koniunkturą. Spada liczba zaciąganych kredytów, w tym kredytów konsumpcyjnych i hipotecznych. Zasady udzielania tych ostatnich reguluje rekomendacja S, którą KNF chce się zająć w następnej kolejności.
– Ja bym do tego nadmiernej wagi nie przywiązywał – twierdzi Cezary Stypułkowski. – Próba złagodzenia formalnych wymogów ze strony KNF będzie silnym sygnałem do tego, żeby nieco poluźnić kryteria, ale nie sądzę, żeby miała kluczowe znaczenie dla zmiany dynamiki akcji kredytowej.
Jak podkreśla, ilość udzielanych kredytów zależy teraz w dużej mierze od sytuacji finansowej i życiowej polskich konsumentów. Kredyty wciąż są dostępne na rynku, zarówno konsumpcyjne, jak i hipoteczne, ale w mniejszym stopniu są wykorzystywane przez klientów.
– Duża część klientów, o dobrym standingu kredytowym, zwłaszcza w odniesieniu do hipotek, skorzystała już z możliwości kredytowych – mówi prezes BRE Banku. – Nie należy w najbliższym czasie oczekiwać, że będziemy mieli kolejny boom kredytowy.
Szczególnie w warunkach dzisiejszej gospodarki, która notuje wyraźne efekty spowolnienia. Wśród klientów rodzi to obawy, czy będą oni w stanie spłacić zaciągane, długoletnie zobowiązania.
– Klienci będą dość powściągliwi – uważa Cezary Stypułkowski. – Z kolei banki też w okolicznościach spadku aktywności gospodarczej są z natury dość konserwatywne.
A to do nich należy decyzja, jakie kryteria zastosować, by ochronić się przed złymi kredytami. Rekomendacje KNF mają być dla nich jedynie pewną wskazówką. Nowe zapisy – w jego opinii – w niewielkim tylko stopniu mogą coś zmienić na rynku.
– Nie sądzę, żeby to miało fundamentalny skutek dla relacji klientowskich, bo z kolei banki, zwłaszcza te, które chciały zachowywać się odpowiedzialnie, muszą stosować wewnętrzne kryteria oparte o scoring klienta, o jego zdolność kredytową – mówi prezes BRE Banku.
Czytaj także
- 2024-12-12: Nowe obowiązki dla e-sklepów. Wchodzi w życie rozporządzenie o bezpieczeństwie produktów
- 2024-11-19: Polacy wprowadzają na razie tylko drobne nawyki proekologiczne. Do większych zmian potrzebują wsparcia
- 2024-11-27: Sztuczna inteligencja nie zastąpi pisarzy. Nie tworzy literatury, tylko książki dla zabicia czasu
- 2024-11-08: Samorządy inwestują w mieszkania dla studentów i absolwentów. Chcą w ten sposób zatrzymać odpływ młodych ludzi
- 2024-10-31: Rosnące ceny energii i usług podbijają inflację. W pierwszej połowie przyszłego roku będzie się utrzymywać około 5-proc. wzrost cen
- 2024-11-05: Polacy boją się obniżenia poziomu życia na emeryturze. 40 proc. na ten cel oszczędza
- 2024-11-06: Coraz więcej Polaków deklaruje, że nie marnuje żywności. Wciąż jednak do kosza trafia 5 mln t jedzenia rocznie
- 2024-10-10: Już sześciolatki korzystają z bankowości elektronicznej. Często nie są świadome cyberzagrożeń
- 2024-10-24: Qczaj: Robię kurs na prawo jazdy. Będę jeździł fajnym samochodem „na bogato”, bo zapracowałem na porządne auto
- 2024-10-16: Mokradła z kluczową rolą dla zagrożonych gatunków ptaków i bioróżnorodności. Coraz więcej podmiotów angażuje się w ich ochronę
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Infrastruktura
Rekordowy przelew dla Polski z KPO. Część pieniędzy trafi na termomodernizację domów i mieszkań
Przed świętami Bożego Narodzenia do Polski wpłynął największy jak dotąd przelew unijnych pieniędzy – nieco ponad 40 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy. Zgodnie z celami UE ponad 44 proc. tych środków zostanie przeznaczona na transformację energetyczną, w tym m.in. termomodernizację domów i mieszkań czy wymianę źródeł ciepła. Od początku tego roku na ten cel trafiło 3,75 mld zł z KPO, które sfinansowały program Czyste Powietrze.
Prawo
W lutym zmiana na stanowisku Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich. Co roku trafia do niego kilka tysięcy spraw związanych z instytucjami unijnymi
W ubiegłym tygodniu Parlament Europejski wybrał Portugalkę Teresę Anjinho na stanowisko Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich. Ombudsman przyjmuje i rozpatruje skargi dotyczące przypadków niewłaściwego administrowania przez instytucje unijne lub inne organy UE. Tylko w 2023 roku pomógł ponad 17,5 tys. osobom i rozpatrzył niemal 2,4 tys. skarg.
Problemy społeczne
Przeciętny Polak spędza w sieci ponad trzy godziny dziennie. Tylko 11 proc. podejmuje próby ograniczenia tego czasu
Polacy średnio spędzają w internecie ponad trzy godziny dziennie. Jednocześnie, według badania na temat higieny cyfrowej, jedynie 14 proc. respondentów kontroluje swój czas ekranowy, a co piąty ogranicza liczbę powiadomień w telefonie czy komputerze. Nadmierne korzystanie z ekranów może wpływać na zaniedbywanie obowiązków i relacji z innymi, a także obniżenie nastroju i samooceny. Kampania Fundacji Orange „Nie przescrolluj życia” zwraca uwagę na potrzebę dbania o higienę cyfrową. Szczególnie okres świątecznego wypoczynku sprzyja takiej refleksji.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.