Newsy

C. Stypułkowski (BRE Bank): nie ma co się spodziewać boomu kredytowego. Nowe regulacje KNF niewiele zmienią

2012-10-22  |  06:35
Mówi:Cezary Stypułkowski
Funkcja:prezes zarządu
Firma:Bre Bank
  • MP4

     – Poluźnienie kryteriów udzielania kredytów raczej nie wpłynie znacząco na wzrost akcji kredytowej w bankach – uważa Cezary Stypułkowski, prezes BRE Banku. Ewentualne złagodzenie rekomendacji kredytowych, które od tygodnia Komisja Nadzoru Finansowego konsultuje ze środowiskiem bankowym, będzie – zdaniem Stypułkowskiego – raczej sygnałem, że obecne regulacje poszły zbyt daleko. – Banki same muszą stosować kryteria, które obronią ich przed złymi kredytami – podkreśla.

    Komisja Nadzoru Finansowego w pierwszej kolejności konsultuje zapisy rekomendacji T, dotyczącej kredytów konsumpcyjnych. Nowe, łagodniejsze przepisy miałyby wejść w życie wraz z początkiem przyszłego roku.

     – To jest pewna próba odpowiedzi na wątpliwości, które się rodzą, a które dotyczą stopnia represyjności polskich regulacji w stosunku do klienta indywidualnego w sytuacji spowolnienia gospodarczego – mówi Agencji Informacyjnej Newseria prezes BRE Banku, Cezary Stypułkowski.

    Wiąże się to bezpośrednio ze słabnącą koniunkturą. Spada liczba zaciąganych kredytów, w tym kredytów konsumpcyjnych i hipotecznych. Zasady udzielania tych ostatnich reguluje rekomendacja S, którą KNF chce się zająć w następnej kolejności.

     – Ja bym do tego nadmiernej wagi nie przywiązywał – twierdzi Cezary Stypułkowski. – Próba złagodzenia formalnych wymogów ze strony KNF będzie silnym sygnałem do tego, żeby nieco poluźnić kryteria, ale nie sądzę, żeby miała kluczowe znaczenie dla zmiany dynamiki akcji kredytowej.

    Jak podkreśla, ilość udzielanych kredytów zależy teraz w dużej mierze od sytuacji finansowej i życiowej polskich konsumentów. Kredyty wciąż są dostępne na rynku, zarówno konsumpcyjne, jak i hipoteczne, ale w mniejszym stopniu są wykorzystywane przez klientów.

     – Duża część klientów, o dobrym standingu kredytowym, zwłaszcza w odniesieniu do hipotek, skorzystała już z możliwości kredytowych – mówi prezes BRE Banku. – Nie należy w najbliższym czasie oczekiwać, że będziemy mieli kolejny boom kredytowy.

    Szczególnie w warunkach dzisiejszej gospodarki, która notuje wyraźne efekty spowolnienia. Wśród klientów rodzi to obawy, czy będą oni w stanie spłacić zaciągane, długoletnie zobowiązania.

     – Klienci będą dość powściągliwi – uważa Cezary Stypułkowski. – Z kolei banki też w okolicznościach spadku aktywności gospodarczej są z natury dość konserwatywne.

    A to do nich należy decyzja, jakie kryteria zastosować, by ochronić się przed złymi kredytami. Rekomendacje KNF mają być dla nich jedynie pewną wskazówką. Nowe zapisy – w jego opinii  w niewielkim tylko stopniu mogą coś zmienić na rynku.

     – Nie sądzę, żeby to miało fundamentalny skutek dla relacji klientowskich, bo z kolei banki, zwłaszcza te, które chciały zachowywać się odpowiedzialnie, muszą stosować wewnętrzne kryteria oparte o scoring klienta, o jego zdolność kredytową – mówi prezes BRE Banku.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Rady Podatkowej

    Targi Bezpieczeństwa

    Transport

    Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji

    Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.

    Konsument

    Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

    Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.

    Handel

    Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

    Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.