Newsy

Co kwartał nawet 300 tysięcy nowych klientów e-bankowości

2012-12-20  |  10:20
Mówi:Krzysztof Pietraszkiewicz
Funkcja:prezes Związku Banków Polskich
  • MP4

    Już 20 milionów Polaków ma dostęp do konta w internecie – wynika z raportu netB@nk. Z bankowości elektronicznej korzysta aktywnie już 12 milionów użytkowników indywidualnych i ponad 1,1 mln przedsiębiorców. To najszybciej rozwijający się segment bankowości. Zdaniem bankowców to zasługa wysokiej jakości technologii, które czynią polską bankowość internetową jedną z bardziej bezpiecznych.

     – Każdego kwartału kilkaset tysięcy osób podpisuje nowe umowy o korzystaniu z bankowości internetowej, a 200-300 tysięcy osób zaczyna po raz pierwszy korzystać i osiąga się tu już znaczące pułapy – mówi Krzysztof Pietraszkiewicz, prezes Związku Banków Polskich w rozmowie z Agencją Informacyjną Newserią.

    Liczba podpisanych umów o korzystaniu z e-bankowości przekroczyła w ostatnich miesiącach 20 milionów. Liczba klientów korzystających z niej na co dzień to ok. 12 milionów.

     – Z kolei wśród małych i średnich przedsiębiorstw mamy ponad 1,8 mln podpisanych umów i prawie 1 mln 150 tys. małych i średnich przedsiębiorstw korzystających codziennie z usługi bankowości internetowej – informuje Krzysztof Pietraszkiewicz.

    Dane najnowszego raportu netB@nk wskazują, że Polacy nabyli umiejętność posługiwania się gospodarką elektroniczną. Zdaniem prezesa ZBP wiąże się z tym wiele wymiernych korzyści, m.in. zaoszczędzony czas.

     – Posługiwanie się gospodarką elektroniczną to są duże przewagi marketingowe, duże przewagi sprawozdawcze, informacyjne, ale jednocześnie oszczędność czasu i możliwość wykorzystania tego czasu w inny sposób, np. dla celów gospodarczych, dla celów wypoczynkowych, a także budowania nowych produktów – wymienia Krzysztof Pietraszkiewicz.

    Rosnące zainteresowanie Polaków e-bankowością to również sygnał zarówno dla instytucji publicznych, administracji rządowej i samorządowej, ale też dla firm, które chciałyby zmienić swoją ofertę, zaproponować klientom nowe formy współpracy. Tym bardziej, że szybkie tempo wzrostu tego segmentu (10-15 proc. rocznie) oraz fakt, że z 20 milionów umów 12 milionów to użytkownicy aktywni, pozwalają sądzić, że jest jeszcze duża przestrzeń do rozwoju bankowości on-line.

    Jak podkreśla Krzysztof Pietraszkiewicz dalszy rozwój e-bankowości umożliwią nowe technologie, na podstawie których proponowane będą nowe rozwiązania

     – Sprzęt, który my posiadamy i opłaty, które ponosimy, chociażby z tytułu transmisji, mogą być wykorzystywane znacznie częściej. Do jakich celów? Do różnych systemów płatniczych, ale także do zbierania informacji, szczególnie dla małych i średnich przedsiębiorstw – twierdzi prezes Związku Banków Polskich. – Działamy w takim kierunku, żeby przedsiębiorca mógł on-line zasięgać informacji o swoich partnerach gospodarczych, z którymi chce zawrzeć kontrakt, lub informacji na temat kondycji firmy, której chce udzielić kredytu czy wykonać usługę z odroczoną płatnością.

    Co ważniejsze, takie zmiany są możliwe z zachowaniem najwyższych standardów bezpieczeństwa gospodarki elektronicznej, ponieważ – według bankowców – to „sprawa krytyczna”.

     – Dlatego, z jednej strony, stosujemy możliwie najlepsze zabezpieczenia, ale także ważne są procedury i sposoby wdrażania innowacji. Zwykle zanim się czegoś nie przetestuje na wielką skalę, to propozycje są tak formułowane, żeby ewentualne straty dla klienta czy dla samego banku były jak najmniejsze – mówi Krzysztof Pietraszkiewicz.

    I zapewnia, że polska bankowość w internecie jest jedną z najbezpieczniejszych. To efekt kosztownych inwestycji poniesionych przez sektor bankowy w związku z przejściem z roku 1999 w 2000. Dodatkowo prace nad udoskonalaniem systemów bezpieczeństwa trwają cały czas.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Ochrona środowiska

    Firmy z branży drzewnej i meblarskiej muszą się przygotować na rygorystyczne wymogi. Konieczne będzie dokumentowanie pochodzenia drewna

    Unijne rozporządzenie przeciw wylesianiu (EUDR) obejmie ok. 120 tys. polskich firm działających w branży drzewnej, meblarskiej i sektorach pokrewnych. Chociaż wdrożenie nowych przepisów zostało odroczone o rok, eksperci podkreślają, że przedsiębiorcy powinni się przygotowywać do nich już teraz, żeby uniknąć problemów za kilka–kilkanaście miesięcy, ponieważ rozbudowane wymogi EUDR oznaczają m.in. konieczność ścisłego monitorowania łańcucha dostaw, dokumentowania pochodzenia surowców i zapewnienia zgodności z przepisami krajów ich pochodzenia.

    Bankowość

    Cyfrowa transformacja wymaga od liderów biznesu nowych kompetencji. Wśród nich kluczowe są otwartość na zmianę i empatia

    Empatia, elastyczność i gotowość do eksperymentowania to dziś kluczowe cechy skutecznego przywództwa – szczególnie w świecie zdominowanym przez technologię i sztuczną inteligencję. Transformacja cyfrowa stawia przed liderami wiele nowych wyzwań i wymusza nowy model zarządzania – oparty na zaufaniu, adaptacyjności i rozumieniu potrzeb zespołu. Od 15 lat kobiety na kierowniczych stanowiskach w rozwijaniu kompetencji liderskich wspiera Program Santander W50. Uczestniczki z kilkunastu krajów zdobywają wiedzę i narzędzia do zarządzania zmianą, które pozwalają im skuteczniej funkcjonować w dynamicznym otoczeniu rynkowym.

    Media i PR

    Temat deregulacji dominuje media tradycyjne i społecznościowe. Więcej pozytywnej narracji niż negatywnych uwag

    Od 10 lutego do 10 marca 2025 roku liczba publikacji medialnych na ten temat była o niemal 20 proc. większa niż w całym 2024 roku – wynika z danych IMM. Temat interesuje nie tylko biznes, ale i przeciętnych Polaków – 15 tys. wpisów w mediach społecznościowych miało prawie milion interakcji. Większość materiałów ma wydźwięk neutralny, ale te pozytywne dominują nad negatywnymi. To jeden z głównych tematów w trwającej kampanii wyborczej.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.