Newsy

Co kwartał nawet 300 tysięcy nowych klientów e-bankowości

2012-12-20  |  10:20
Mówi:Krzysztof Pietraszkiewicz
Funkcja:prezes Związku Banków Polskich
  • MP4

    Już 20 milionów Polaków ma dostęp do konta w internecie – wynika z raportu netB@nk. Z bankowości elektronicznej korzysta aktywnie już 12 milionów użytkowników indywidualnych i ponad 1,1 mln przedsiębiorców. To najszybciej rozwijający się segment bankowości. Zdaniem bankowców to zasługa wysokiej jakości technologii, które czynią polską bankowość internetową jedną z bardziej bezpiecznych.

     – Każdego kwartału kilkaset tysięcy osób podpisuje nowe umowy o korzystaniu z bankowości internetowej, a 200-300 tysięcy osób zaczyna po raz pierwszy korzystać i osiąga się tu już znaczące pułapy – mówi Krzysztof Pietraszkiewicz, prezes Związku Banków Polskich w rozmowie z Agencją Informacyjną Newserią.

    Liczba podpisanych umów o korzystaniu z e-bankowości przekroczyła w ostatnich miesiącach 20 milionów. Liczba klientów korzystających z niej na co dzień to ok. 12 milionów.

     – Z kolei wśród małych i średnich przedsiębiorstw mamy ponad 1,8 mln podpisanych umów i prawie 1 mln 150 tys. małych i średnich przedsiębiorstw korzystających codziennie z usługi bankowości internetowej – informuje Krzysztof Pietraszkiewicz.

    Dane najnowszego raportu netB@nk wskazują, że Polacy nabyli umiejętność posługiwania się gospodarką elektroniczną. Zdaniem prezesa ZBP wiąże się z tym wiele wymiernych korzyści, m.in. zaoszczędzony czas.

     – Posługiwanie się gospodarką elektroniczną to są duże przewagi marketingowe, duże przewagi sprawozdawcze, informacyjne, ale jednocześnie oszczędność czasu i możliwość wykorzystania tego czasu w inny sposób, np. dla celów gospodarczych, dla celów wypoczynkowych, a także budowania nowych produktów – wymienia Krzysztof Pietraszkiewicz.

    Rosnące zainteresowanie Polaków e-bankowością to również sygnał zarówno dla instytucji publicznych, administracji rządowej i samorządowej, ale też dla firm, które chciałyby zmienić swoją ofertę, zaproponować klientom nowe formy współpracy. Tym bardziej, że szybkie tempo wzrostu tego segmentu (10-15 proc. rocznie) oraz fakt, że z 20 milionów umów 12 milionów to użytkownicy aktywni, pozwalają sądzić, że jest jeszcze duża przestrzeń do rozwoju bankowości on-line.

    Jak podkreśla Krzysztof Pietraszkiewicz dalszy rozwój e-bankowości umożliwią nowe technologie, na podstawie których proponowane będą nowe rozwiązania

     – Sprzęt, który my posiadamy i opłaty, które ponosimy, chociażby z tytułu transmisji, mogą być wykorzystywane znacznie częściej. Do jakich celów? Do różnych systemów płatniczych, ale także do zbierania informacji, szczególnie dla małych i średnich przedsiębiorstw – twierdzi prezes Związku Banków Polskich. – Działamy w takim kierunku, żeby przedsiębiorca mógł on-line zasięgać informacji o swoich partnerach gospodarczych, z którymi chce zawrzeć kontrakt, lub informacji na temat kondycji firmy, której chce udzielić kredytu czy wykonać usługę z odroczoną płatnością.

    Co ważniejsze, takie zmiany są możliwe z zachowaniem najwyższych standardów bezpieczeństwa gospodarki elektronicznej, ponieważ – według bankowców – to „sprawa krytyczna”.

     – Dlatego, z jednej strony, stosujemy możliwie najlepsze zabezpieczenia, ale także ważne są procedury i sposoby wdrażania innowacji. Zwykle zanim się czegoś nie przetestuje na wielką skalę, to propozycje są tak formułowane, żeby ewentualne straty dla klienta czy dla samego banku były jak najmniejsze – mówi Krzysztof Pietraszkiewicz.

    I zapewnia, że polska bankowość w internecie jest jedną z najbezpieczniejszych. To efekt kosztownych inwestycji poniesionych przez sektor bankowy w związku z przejściem z roku 1999 w 2000. Dodatkowo prace nad udoskonalaniem systemów bezpieczeństwa trwają cały czas.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Prawo

    Trwają prace nad szczegółowymi wytycznymi dla schronów. Prowadzona jest też inwentaryzacja i ocena stanu istniejących obiektów

    W MSWiA trwają prace nad rozporządzeniem, które określi m.in., jakie warunki powinny spełniać miejsca schronienia, oraz wprowadzi spójne standardy dotyczące ich organizacji i wyposażenia. Ich opracowanie wymagane jest przez ustawę o ochronie ludności i obronie cywilnej, która weszła w życie 1 stycznia br. Trwa także inwentaryzacja istniejących obiektów zbiorowej ochrony, w tym schronów. Jak podkreślają eksperci, mamy w tym obszarze wiele zaległości do nadrobienia. Problemem jest niedobór specjalistów od budowli schronowych, którzy mogliby ten proces wesprzeć i przyspieszyć.

    Handel

    Nowy rozdział we współpracy Wielka Brytania – Unia Europejska. Bezpieczeństwo jedną z kluczowych kwestii

    19 maja odbędzie się w Londynie pierwszy od brexitu na tak wysokim szczeblu szczyt brytyjskich i unijnych przywódców. Zdaniem polskich europosłów obydwie strony dojrzały do ponownego zacieśnienia stosunków i są dla siebie kluczowymi partnerami. Rozmowy dotyczyć mają przede wszystkim zagadnień związanych z obronnością, ale także możliwości swobodnego przemieszczania się młodych ludzi. Wyzwaniem we wzajemnych relacjach wciąż są kwestie handlowe.

    Transport

    W Amazon pracuje ponad 750 tys. robotów. Najnowszy jest wyposażony w „zmysł” dotyku

    Pierwsze roboty wyposażone w „zmysł” dotyku wykorzystywane są przez Amazon do obsługi produktów w centrach realizacji zamówień w USA i Niemczech. Roboty potrafią precyzyjnie przeszukiwać nawet ciasne przestrzenie półek w poszukiwaniu konkretnych produktów i z wyczuciem przenosić je na taśmę. Dzięki nim pracownicy nie muszą się schylać ani wspinać po drabinie w poszukiwaniu towaru. Automatyzacja wspiera też pracę kurierów. Paczki, które mają być dostarczone pod wskazany adres, podświetlane są w furgonetce na zielono, co ułatwia znalezienie właściwej przesyłki i skraca czas dostawy.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.