Newsy

Co kwartał nawet 300 tysięcy nowych klientów e-bankowości

2012-12-20  |  10:20
Mówi:Krzysztof Pietraszkiewicz
Funkcja:prezes Związku Banków Polskich
  • MP4

    Już 20 milionów Polaków ma dostęp do konta w internecie – wynika z raportu netB@nk. Z bankowości elektronicznej korzysta aktywnie już 12 milionów użytkowników indywidualnych i ponad 1,1 mln przedsiębiorców. To najszybciej rozwijający się segment bankowości. Zdaniem bankowców to zasługa wysokiej jakości technologii, które czynią polską bankowość internetową jedną z bardziej bezpiecznych.

     – Każdego kwartału kilkaset tysięcy osób podpisuje nowe umowy o korzystaniu z bankowości internetowej, a 200-300 tysięcy osób zaczyna po raz pierwszy korzystać i osiąga się tu już znaczące pułapy – mówi Krzysztof Pietraszkiewicz, prezes Związku Banków Polskich w rozmowie z Agencją Informacyjną Newserią.

    Liczba podpisanych umów o korzystaniu z e-bankowości przekroczyła w ostatnich miesiącach 20 milionów. Liczba klientów korzystających z niej na co dzień to ok. 12 milionów.

     – Z kolei wśród małych i średnich przedsiębiorstw mamy ponad 1,8 mln podpisanych umów i prawie 1 mln 150 tys. małych i średnich przedsiębiorstw korzystających codziennie z usługi bankowości internetowej – informuje Krzysztof Pietraszkiewicz.

    Dane najnowszego raportu netB@nk wskazują, że Polacy nabyli umiejętność posługiwania się gospodarką elektroniczną. Zdaniem prezesa ZBP wiąże się z tym wiele wymiernych korzyści, m.in. zaoszczędzony czas.

     – Posługiwanie się gospodarką elektroniczną to są duże przewagi marketingowe, duże przewagi sprawozdawcze, informacyjne, ale jednocześnie oszczędność czasu i możliwość wykorzystania tego czasu w inny sposób, np. dla celów gospodarczych, dla celów wypoczynkowych, a także budowania nowych produktów – wymienia Krzysztof Pietraszkiewicz.

    Rosnące zainteresowanie Polaków e-bankowością to również sygnał zarówno dla instytucji publicznych, administracji rządowej i samorządowej, ale też dla firm, które chciałyby zmienić swoją ofertę, zaproponować klientom nowe formy współpracy. Tym bardziej, że szybkie tempo wzrostu tego segmentu (10-15 proc. rocznie) oraz fakt, że z 20 milionów umów 12 milionów to użytkownicy aktywni, pozwalają sądzić, że jest jeszcze duża przestrzeń do rozwoju bankowości on-line.

    Jak podkreśla Krzysztof Pietraszkiewicz dalszy rozwój e-bankowości umożliwią nowe technologie, na podstawie których proponowane będą nowe rozwiązania

     – Sprzęt, który my posiadamy i opłaty, które ponosimy, chociażby z tytułu transmisji, mogą być wykorzystywane znacznie częściej. Do jakich celów? Do różnych systemów płatniczych, ale także do zbierania informacji, szczególnie dla małych i średnich przedsiębiorstw – twierdzi prezes Związku Banków Polskich. – Działamy w takim kierunku, żeby przedsiębiorca mógł on-line zasięgać informacji o swoich partnerach gospodarczych, z którymi chce zawrzeć kontrakt, lub informacji na temat kondycji firmy, której chce udzielić kredytu czy wykonać usługę z odroczoną płatnością.

    Co ważniejsze, takie zmiany są możliwe z zachowaniem najwyższych standardów bezpieczeństwa gospodarki elektronicznej, ponieważ – według bankowców – to „sprawa krytyczna”.

     – Dlatego, z jednej strony, stosujemy możliwie najlepsze zabezpieczenia, ale także ważne są procedury i sposoby wdrażania innowacji. Zwykle zanim się czegoś nie przetestuje na wielką skalę, to propozycje są tak formułowane, żeby ewentualne straty dla klienta czy dla samego banku były jak najmniejsze – mówi Krzysztof Pietraszkiewicz.

    I zapewnia, że polska bankowość w internecie jest jedną z najbezpieczniejszych. To efekt kosztownych inwestycji poniesionych przez sektor bankowy w związku z przejściem z roku 1999 w 2000. Dodatkowo prace nad udoskonalaniem systemów bezpieczeństwa trwają cały czas.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Konsument

    T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

    T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

    Problemy społeczne

    W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

     Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

    Konsument

    Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

    Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.