Newsy

KNF: rentę dożywotnią powinny oferować firmy ubezpieczeniowe

2012-10-17  |  06:10
Mówi:Lesław Gajek
Funkcja:zastępca przewodniczącego Komisji Nadzoru Finansowego
  • MP4
     – Komisja Nadzoru Finansowego jest za tym, by renty dożywotnie oferowały zakłady ubezpieczeń na życie – mówi zastępca przewodniczącego Komisji, Lesław Gajek. Według KNF-u, dysponują one odpowiednim wachlarzem mechanizmów, gwarantujących ochronę interesów obu stron wypłacających comiesięczne świadczenia w zamian za przeniesienie na nich własności do nieruchomości, jak i tych, którzy takiego przeniesienia dokonują.

    Zdaniem Komisji Nadzoru Finansowego nic nie stoi na przeszkodzie, by firmy ubezpieczeniowe już
    dziś proponowały swoim klientom renty dożywotnie.  

    Zakłady ubezpieczeń mają technologię, żeby natychmiast zaproponować tego typu produkty – uważa wiceszef Komisji, Lesław Gajek. 

    Posiadają, przede wszystkim rozbudowane zaplecze prawno-organizacyjne oraz odpowiednie gwarancje finansowe.
     
     – Potrafią szacować ryzyko, mają odpowiednie kapitały, odpowiednich specjalistów, którzy potrafią policzyć rezerwy, czyli zobowiązania z tytułu tego rodzaju produktu, mają odpowiednią wiarygodność finansową, historię – mówi Agencji Informacyjnej Newseria wiceszef Komisji, Lesław Gajek. – A do tego są odpowiednio nadzorowane.

    Komisja, wielokrotnie już podkreślała, że osoby, które miałyby oddać nieruchomość w zamian za rentę dożywotnią muszą mieć pewność, co do bezpieczeństwa takiej operacji. Wymaga to, m.in. uściślenia i dopracowania odpowiednich uregulowań prawnych.

     – Jest jeszcze kwestia wyceny nieruchomości i ryzyka z tym związanego - mówi Gajek. – Ale pozostawienie tego obszaru bez nadzoru, tak jak on do tej pory istnieje, byłoby ryzykiem w przyszłości.
     
    Uwaga ta, tyczy się m.in. działających na rynku funduszy hipotecznych, które docierają do klientów z niezbyt powszechną do tej pory ofertą. 

     – Jeśli inne firmy chcą oferować coś takiego, powinny spełniać takie wymogi kapitałowe i wymogi bezpieczeństwa, jak zakłady ubezpieczeń na życie - zwraca uwagę wiceprzewodniczący KNF.  Bez zapewnienia bezpieczeństwa tego typu produktom, które są oferowane klientom, trudno mówić o tym, żeby państwo mogło wziąć jakąkolwiek odpowiedzialność za to.

    Jego zdaniem, nie ma dziś potrzeby tworzenia dodatkowego subsektora, zajmującego się tą działalnością.

     – Trzeba doprowadzić do takiej sytuacji, w której te firmy albo będą spełniały tego typu wymogi, albo
    nie będą mogły prowadzić takiej działalności – uważa Gajek.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Ochrona środowiska

    Firmy z branży drzewnej i meblarskiej muszą się przygotować na rygorystyczne wymogi. Konieczne będzie dokumentowanie pochodzenia drewna

    Unijne rozporządzenie przeciw wylesianiu (EUDR) obejmie ok. 120 tys. polskich firm działających w branży drzewnej, meblarskiej i sektorach pokrewnych. Chociaż wdrożenie nowych przepisów zostało odroczone o rok, eksperci podkreślają, że przedsiębiorcy powinni się przygotowywać do nich już teraz, żeby uniknąć problemów za kilka–kilkanaście miesięcy, ponieważ rozbudowane wymogi EUDR oznaczają m.in. konieczność ścisłego monitorowania łańcucha dostaw, dokumentowania pochodzenia surowców i zapewnienia zgodności z przepisami krajów ich pochodzenia.

    Bankowość

    Cyfrowa transformacja wymaga od liderów biznesu nowych kompetencji. Wśród nich kluczowe są otwartość na zmianę i empatia

    Empatia, elastyczność i gotowość do eksperymentowania to dziś kluczowe cechy skutecznego przywództwa – szczególnie w świecie zdominowanym przez technologię i sztuczną inteligencję. Transformacja cyfrowa stawia przed liderami wiele nowych wyzwań i wymusza nowy model zarządzania – oparty na zaufaniu, adaptacyjności i rozumieniu potrzeb zespołu. Od 15 lat kobiety na kierowniczych stanowiskach w rozwijaniu kompetencji liderskich wspiera Program Santander W50. Uczestniczki z kilkunastu krajów zdobywają wiedzę i narzędzia do zarządzania zmianą, które pozwalają im skuteczniej funkcjonować w dynamicznym otoczeniu rynkowym.

    Media i PR

    Temat deregulacji dominuje media tradycyjne i społecznościowe. Więcej pozytywnej narracji niż negatywnych uwag

    Od 10 lutego do 10 marca 2025 roku liczba publikacji medialnych na ten temat była o niemal 20 proc. większa niż w całym 2024 roku – wynika z danych IMM. Temat interesuje nie tylko biznes, ale i przeciętnych Polaków – 15 tys. wpisów w mediach społecznościowych miało prawie milion interakcji. Większość materiałów ma wydźwięk neutralny, ale te pozytywne dominują nad negatywnymi. To jeden z głównych tematów w trwającej kampanii wyborczej.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.