Mówi: | Andrzej Kulik |
Funkcja: | Pełnomocnik Zarządu |
Firma: | Krajowy Rejestr Długów – Biuro Informacji Gospodarczej |
Krajowy Rejestr Długów: dłużników nie przybywa, ale długi coraz większe
Od roku nie rośnie liczba dłużników, wzrasta za to kwota zadłużenia – wynika z danych Krajowego Rejestru Długów. Co piąta firma ma w związku z tym poważne kłopoty. Mimo tego 30 proc. ankietowanych firm oczekuje w najbliższych miesiącach poprawy swojej sytuacji finansowej.
– Dłużnicy nie płacą swoich zobowiązań, bo straszeni od roku kryzysem przyjmują postawę asekuracyjną, tzn. płacą swojemu kontrahentowi dopiero, gdy zapłaci im ich klient – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Andrzej Kulik, pełnomocnik zarządu Krajowego Rejestru Długów.
Według danych KRD pod koniec trzeciego kwartału ponad 27 proc. wszystkich faktur nie zostało zapłaconych, pomimo, że minął termin płatności. W co piątej firmie ponad połowa należności nie jest uregulowana i grozi im utrata płynności finansowej. Jedyną pociechą jest fakt, że od roku nie rośnie liczba dłużników.
– Gorzej jest, gdy wzrasta liczba zadłużonych, bo wtedy coraz większe grono, czy to konsumentów, czy firm wpada w krąg dłużników. Natomiast nie jest też dobrze, gdy się ten dług powiększa, bo to znaczy, że ktoś sobie nie radzi z obsługą zadłużenia i trzeba coś zrobić, żeby mu pomóc, bo to prędzej czy później będzie się też odbijało na jego otoczeniu gospodarczym – uważa Andrzej Kulik.
Pogorszenie się sytuacji gospodarczej widać w danych o PKB – w drugim kwartale wzrost wyniósł 2,3 procent, poniżej oczekiwań, a większość analityków prognozuje, że w trzecim kwartale na pewno spadnie poniżej 2 proc.
Andrzej Kulik jest jednak zdania, że w Polsce nie można mówić o kryzysie.
– Nie ma kryzysu, mamy spowolnienie gospodarcze, gospodarka rozwija się wolniej, ale się rozwija. Jeżeli mamy wzrost PKB na poziomie 2 procent, to oczywiście nie jest to 4 procent, jak w zeszłym roku, ale to nie jest też -2 procent – podkreśla ekspert KRD.
Z badań wynika, że przedsiębiorcy źle oceniają perspektywy odzyskania należnych im pieniędzy. Wciąż jednak więcej firm oczekuje polepszenia swojej ogólnej kondycji.
– Kiedy w ostatnim badaniu, czyli na początku października, pytaliśmy przedsiębiorców o to, czy ich zdaniem problem z otrzymaniem zapłaty będzie narastał, czy malał, to dominowali pesymiści. Tylko 5,5 proc. wskazywało, że ta sytuacja się polepszy w najbliższym czasie. Natomiast ponad 26 proc. mówiło, że się pogorszy. Natomiast kiedy zadaliśmy pytanie przedsiębiorcom, czy ich sytuacja finansowa w najbliższym czasie się polepszy czy pogorszy, to 30 proc. mówiło, że oczekuje poprawy swojej sytuacji finansowej, a 18 proc., że pogorszenia – mówi Andrzej Kulik.
Czytaj także
- 2025-02-13: Plaga nieautoryzowanych transakcji płatniczych. Konsekwencje zwykle ponosi klient banku
- 2025-01-02: Zmieniają się zagrożenia dla polskiej gospodarki. Ekonomiści boją się skutków szybkiego zadłużania się rządu i napięć geopolitycznych
- 2024-12-19: Ekonomiści obniżają prognozę wzrostu PKB dla Polski. Szybko rosnący dług publiczny wśród największych zagrożeń
- 2023-11-24: Polski deficyt publiczny i dług niebezpiecznie szybko rosną. Dalsze wzrosty rodzą ryzyko dużego kryzysu w finansach publicznych
- 2023-09-07: Ekonomiści zaniepokojeni tempem zadłużania się kraju. Koszty obsługi długu należą do najwyższych w UE
- 2023-03-31: Na rynku działa już ponad 1,2 mln terminali płatniczych. Nadal może być 500–600 tys. miejsc, gdzie płatności bezgotówkowe nie są przyjmowane
- 2023-06-05: Coraz więcej Polaków przekonuje się do prywatnych polis zdrowotnych. Skłania ich do tego utrudniony dostęp do publicznej opieki
- 2023-01-03: WEI: Rok wyborczy będzie sprzyjać rozdawnictwu. W 2022 roku nowe „prezenty” od rządu kosztowały podatników ponad 57 mld zł
- 2022-10-05: Rośnie zadłużenie polskich przedsiębiorstw. Firmy zaciskają pasa i odkładają inwestycje na lepsze czasy
- 2022-07-28: Aż 65 proc. Polaków ogranicza konsumpcjonizm ze względu na drożyznę w sklepach. Tylko co szósta osoba robi to z pobudek ekologicznych
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji
Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.
Konsument
Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.
Handel
Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.