Mówi: | Prof. Małgorzata Zaleska |
Funkcja: | Członek Zarządu |
Firma: | Narodowy Bank Polski |
NBP: Jeśli nie dojdzie do porozumienia ws. opłaty interchange, mamy plan B
- W tej chwili organizacje kartowe zastanawiają się m.in. nad tym, czy przystąpić do porozumienia, którego wersja kompromisowa w zasadzie jest wypracowana – informuje prof. Małgorzata Zaleska z zarządu NBP. Na obniżkę opłaty interchange zgodziła się jak na razie tylko jedna organizacja płatnicza – Visa. - Jeśli jednak do porozumienia by nie doszło mamy plan B – zapowiada Małgorzata Zaleska.
- Alternatywą w stosunku do obniżenia opłat w drodze porozumienia jest możliwość zmiany przepisów prawnych, które będą nakładały obowiązek obniżenia opłat interchange w Polsce – informuje prof. Zaleska.
Do końca maja 2012 r. (najpóźniej do września) druga organizacja płatnicza w Polsce, czyli MasterCard ma odpowiedzieć oficjalnie, czy godzi się na obniżkę opłaty interchange.
Opłata interchange pobierana od transakcji dokonywanych kartami jest wciąż dwa razy wyższa niż średnia w Unii Europejskiej.
NBP zaproponował obniżenie od przyszłego roku interchange z 1,6 do średnio 1,1 proc. W kolejnych latach spadek tej opłaty uzależniony byłby od tego, jak zmienia się rynek, a więc od wzrostu liczby sklepów wyposażonych w terminale, wartości i liczby transakcji bezgotówkowych oraz liczby rachunków osobistych.
Czytaj także
- 2024-07-15: Rynek znów wierzy w obniżki stóp w USA po wakacjach, w Polsce się na nie nie zanosi. To zwiastuje umocnienie złotego, osłabienie dolara i wzrost cen złota
- 2023-11-09: Banki centralne na potęgę kupują złoto do swoich rezerw. Notowanie kruszcu coraz wyższe
- 2023-10-26: Kondycja fizyczna i psychiczna pracowników coraz ważniejsza dla firm. To zmienia ich podejście do benefitów pozapłacowych
- 2023-07-27: W kolejnych miesiącach czeka nas obniżka stóp procentowych. To globalny trend, a nie decyzja polityczna
- 2023-06-28: WiseEuropa: W tym roku możliwa jednocyfrowa stopa inflacji w Polsce. Wymaga to jednak zdecydowanych działań ze strony rządu i NBP
- 2023-06-20: W tym roku małe szanse na utrzymanie rekordowego wzrostu eksportu. Powodem słabnięcie gospodarek partnerów handlowych Polski
- 2023-03-31: Na rynku działa już ponad 1,2 mln terminali płatniczych. Nadal może być 500–600 tys. miejsc, gdzie płatności bezgotówkowe nie są przyjmowane
- 2022-11-21: Wartość oszczędności i zarobków Polaków topnieje w tempie niewidzianym od ćwierćwiecza. Na poprawę w ciągu najbliższych kwartałów trudno liczyć
- 2022-10-05: Rośnie zadłużenie polskich przedsiębiorstw. Firmy zaciskają pasa i odkładają inwestycje na lepsze czasy
- 2022-08-23: A. Stefaniak (DMK): Stopy procentowe już w Polsce nie wzrosną. W przyszłym roku zaczną się obniżki na całym świecie
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Polityka
Wejście Ukrainy do UE może zająć jeszcze długie lata. Miałoby ono duży wpływ na polskie rolnictwo i rynek pracy
Akcesja Ukrainy do UE będzie oznaczać duże zmiany dla polskiego rolnictwa i potencjalne problemy na rynku pracy. Z drugiej strony to też szansa dla polskich przedsiębiorców, którzy mogą wziąć udział w powojennej odbudowie tego kraju. Jednak polski rząd powinien wykazać w tym celu aktywniejszą postawę i poprawić relacje z Ukrainą, które w ostatnim czasie uległy pogorszeniu – ocenia Marek Budzisz, ekspert ds. Rosji i obszarów postsowieckich w Strategy and Future.
Media i PR
Nowe trendy w digital marketingu. Innowacje rewolucjonizują działania agencji i klientów
Digital marketing rośnie w siłę, a w branży widać w tej chwili kilka mocnych trendów, które mają potencjał do rewolucjonizowania sposobu działania agencji i ich klientów. Najważniejszym z nich jest coraz szersze wykorzystanie technologii – przede wszystkim sztucznej inteligencji, która wprowadza duże zmiany w komunikacji marek z konsumentami i wpływa na strategie reklamowe, a wiele agencji już korzysta z niej w codziennej pracy. – Pełne wykorzystanie potencjału AI wymaga jednak połączenia tej technologii z ekspercką wiedzą. To pozwala nam tworzyć coraz bardziej efektywne rozwiązania – wskazuje Adam Oskaldowicz, partner i prezes Performance Group.
Nauka
Miliard euro ze środków unijnych na rozwój technologii kosmicznych. Z programu Cassini skorzystało już ponad 600 europejskich firm
Rośnie potencjał branży kosmicznej, a w jego zagospodarowaniu pomaga uruchomiony trzy lata temu przez Komisję Europejską program Cassini. To inicjatywa, która ma wspierać przedsiębiorstwa z branży kosmicznej na każdym etapie rozwoju, również początkujących pomysłodawców. Na rozwój przedsiębiorczości kosmicznej trafiło już miliard euro. – Przez trzy lata wsparliśmy już ponad 600 firm, z tego kilka z Polski. Wartości tych spółek wzrosły przez ostatnie kilka lat ponad 18-krotnie – mówi Justyna Redełkiewicz z Agencji Unii Europejskiej ds. Programu Kosmicznego (EUSPA).
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.