Newsy

NBP: Jeśli nie dojdzie do porozumienia ws. opłaty interchange, mamy plan B

2012-05-28  |  06:35
Mówi:Prof. Małgorzata Zaleska
Funkcja:Członek Zarządu
Firma:Narodowy Bank Polski
  • MP4

     - W tej chwili organizacje kartowe zastanawiają się m.in. nad tym, czy przystąpić do porozumienia, którego wersja kompromisowa w zasadzie jest wypracowana – informuje prof. Małgorzata Zaleska z zarządu NBP. Na obniżkę opłaty interchange zgodziła się jak na razie tylko jedna organizacja płatnicza – Visa. - Jeśli jednak do porozumienia by nie doszło mamy plan B – zapowiada Małgorzata Zaleska.

     - Alternatywą w stosunku do obniżenia opłat w drodze porozumienia jest możliwość zmiany przepisów prawnych, które będą nakładały obowiązek obniżenia opłat interchange w Polsce – informuje prof. Zaleska.

    Do końca maja 2012 r. (najpóźniej do września) druga organizacja płatnicza w Polsce, czyli MasterCard ma odpowiedzieć oficjalnie, czy godzi się na obniżkę opłaty interchange.

    Opłata interchange pobierana od transakcji dokonywanych kartami jest wciąż dwa razy wyższa niż średnia w Unii Europejskiej.

    NBP zaproponował obniżenie od przyszłego roku interchange z 1,6 do średnio 1,1 proc. W kolejnych latach spadek tej opłaty uzależniony byłby od tego, jak zmienia się rynek, a więc od wzrostu liczby sklepów wyposażonych w terminale, wartości i liczby transakcji bezgotówkowych oraz liczby rachunków osobistych.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Krynica Forum 2024

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Polityka

    Media i PR

    Nowe trendy w digital marketingu. Innowacje rewolucjonizują działania agencji i klientów

    Digital marketing rośnie w siłę, a w branży widać w tej chwili kilka mocnych trendów, które mają potencjał do rewolucjonizowania sposobu działania agencji i ich klientów. Najważniejszym z nich jest coraz szersze wykorzystanie technologii – przede wszystkim sztucznej inteligencji, która wprowadza duże zmiany w komunikacji marek z konsumentami i wpływa na strategie reklamowe, a wiele agencji już korzysta z niej w codziennej pracy. – Pełne wykorzystanie potencjału AI wymaga jednak połączenia tej technologii z ekspercką wiedzą. To pozwala nam tworzyć coraz bardziej efektywne rozwiązania – wskazuje Adam Oskaldowicz, partner i prezes Performance Group.

    DlaWas.info

    Nauka

    Miliard euro ze środków unijnych na rozwój technologii kosmicznych. Z programu Cassini skorzystało już ponad 600 europejskich firm

    Rośnie potencjał branży kosmicznej, a w jego zagospodarowaniu pomaga uruchomiony trzy lata temu przez Komisję Europejską program Cassini. To inicjatywa, która ma wspierać przedsiębiorstwa z branży kosmicznej na każdym etapie rozwoju, również początkujących pomysłodawców. Na rozwój przedsiębiorczości kosmicznej trafiło już miliard euro. – Przez trzy lata wsparliśmy już ponad 600 firm, z tego kilka z Polski. Wartości tych spółek wzrosły przez ostatnie kilka lat ponad 18-krotnie – mówi Justyna Redełkiewicz z Agencji Unii Europejskiej ds. Programu Kosmicznego (EUSPA).

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.