Newsy

NBP: Jeśli nie dojdzie do porozumienia ws. opłaty interchange, mamy plan B

2012-05-28  |  06:35
Mówi:Prof. Małgorzata Zaleska
Funkcja:Członek Zarządu
Firma:Narodowy Bank Polski
  • MP4

     - W tej chwili organizacje kartowe zastanawiają się m.in. nad tym, czy przystąpić do porozumienia, którego wersja kompromisowa w zasadzie jest wypracowana – informuje prof. Małgorzata Zaleska z zarządu NBP. Na obniżkę opłaty interchange zgodziła się jak na razie tylko jedna organizacja płatnicza – Visa. - Jeśli jednak do porozumienia by nie doszło mamy plan B – zapowiada Małgorzata Zaleska.

     - Alternatywą w stosunku do obniżenia opłat w drodze porozumienia jest możliwość zmiany przepisów prawnych, które będą nakładały obowiązek obniżenia opłat interchange w Polsce – informuje prof. Zaleska.

    Do końca maja 2012 r. (najpóźniej do września) druga organizacja płatnicza w Polsce, czyli MasterCard ma odpowiedzieć oficjalnie, czy godzi się na obniżkę opłaty interchange.

    Opłata interchange pobierana od transakcji dokonywanych kartami jest wciąż dwa razy wyższa niż średnia w Unii Europejskiej.

    NBP zaproponował obniżenie od przyszłego roku interchange z 1,6 do średnio 1,1 proc. W kolejnych latach spadek tej opłaty uzależniony byłby od tego, jak zmienia się rynek, a więc od wzrostu liczby sklepów wyposażonych w terminale, wartości i liczby transakcji bezgotówkowych oraz liczby rachunków osobistych.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Rady Podatkowej

    Targi Bezpieczeństwa

    Transport

    Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji

    Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.

    Konsument

    Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

    Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.

    Handel

    Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

    Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.