Newsy

NBP ma nowy system rozliczania transakcji. Jest szybciej i bezpieczniej

2013-06-21  |  06:45
Mówi:Adam Tochmański
Funkcja:dyrektor Departamentu Systemu Płatniczego NBP
  • MP4
  • Narodowy Bank Polski po 17 latach unowocześnił swój system rozliczeń międzybankowych SORBNET. Teraz pozwala on szybciej i bezpieczniej niż dotychczas rozliczać warte biliony złotych transakcje między bankami. System trzeba było zmienić, bo stary stwarzał coraz większe ryzyko awarii.

    SORBNET 2 jest bezpieczniejszy i sprawniejszy w porównaniu do funkcjonującego od 1996 roku systemu SORBNET.

     – Główną zaletą nowego systemu jest zwiększenie bezpieczeństwa technologicznego, czyli gwarancja, że system jeszcze przez następne kilka lub kilkanaście lat będzie mógł funkcjonować bez obawy o to, że będą miały miejsce awarie czy incydenty o charakterze informatycznym. Drugi nowy element tej nowej jakości to jest przepustowość – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Adam Tochmański, dyrektor Departamentu Systemu Płatniczego NBP.

    Z analiz NBP wynika, że nowy system, który działa od 10 czerwca, jest prawie dwa razy bardziej wydajny.

     – W dotychczasowym systemie można było zrealizować ok. 6 tysięcy zleceń na godzinę, a w obecnym jest to około 12 tysięcy – wyjaśnia Tochmański.

    SORBNET 2 od starego systemu odróżnia także to, że będą mogły z niego korzystać również podmioty zagraniczne.

     – SORBNET 2, bazując na globalnej sieci telekomunikacyjnej  SWIFT oraz na komunikatach SWIFT będzie dostępny również dla uczestników zewnętrznych, a więc banków zagranicznych czy też operatorów zewnętrznych systemów zagranicznych – wyjaśnia dyrektor w NBP.

    Wdrożenie nowoczesnego systemu NBP związane było z koniecznością dostosowania do jego działania systemów informatycznych instytucji, które z niego korzystają.

     – Funkcjonalnie system się sprawdził zarówno po naszej stronie, jak i po stronie uczestników, ponieważ około 50 uczestników systemu SORBNET 2, a więc banki, Krajowa Izba Rozliczeniowa i Krajowy Depozyt Papierów Wartościowych, również po swojej stronie musieli dostosować własne systemy informatyczne i znakomicie je dostosowali – ocenia Tochmański.

    Dodaje, że przeciętny Kowalski nie odczuje różnicy związanej z przesyłaniem płatności. 

     – System jest dla banków i to generalnie banki, o ile klient nie ma specjalnego życzenia, decydują, w które kanały rozliczeń  mogą przejść jego zlecenia, ale zwykły klient banku tego nie odczuje i nie powinien odczuć. Natomiast, gdybyśmy nie zrobili tej zmiany i nadal użytkowali system, który coraz bardziej starzałby się technologicznie, to prawdopodobnie za jakiś czas moglibyśmy się liczyć z jakąś awarią czy incydentem, który dla każdego Kowalskiego w Polsce mógłby mieć fatalny efekt, i dlatego chcieliśmy takiej sytuacji uniknąć – tłumaczy.

    SORBNET 2 obsługuje kilkanaście tysięcy zleceń dziennie (średnio 11-12 tys.). Rocznie daje to kwoty rzędu kilkudziesięciu bilionów złotych. Średnia wartość zlecenia w tym systemie, czyli ponad 20 mln zł, jest prawie 10 tys. razy większa niż wartość zlecenia w dedykowanym płatnościom detalicznym systemie ELIXIR, prowadzonym przez Krajową Izbę Rozliczeniową.

     – Przez dotychczasowy system SORBNET przepłynęło w 2012 roku około 68 bilionów złotych, to jest 44 razy więcej niż wynosi polski PKB – podkreśla Adam Tochmański.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Konsument

    Handel

    Polscy producenci drobiu liczą na ponowne otwarcie chińskiego rynku. Kraje azjatyckie coraz ważniejszym importerem

    Polska wciąż cieszy się w świecie renomą cenionego producenta mięsa drobiowego. Na eksport trafia ok. 60 proc. rocznej produkcji, czyli prawie 2 mln t. Polscy producenci walczą o silną pozycję na zagranicznych rynkach. Priorytetem jest dla nich ponowne uruchomienie eksportu do Chin, który został wstrzymany pięć lat temu ze względu na ptasią grypę. Trwa dopracowywanie szczegółów porozumienia w tej sprawie.

    Finanse

    Zbiórki internetowe przestały się już kojarzyć wyłącznie z finansowaniem leczenia. Ludzie zbierają także na podstawowe potrzeby i realizację marzeń

    Połowa Polaków wspiera zbiórki charytatywne online – wynika z raportu przygotowanego przez SW Research dla Allegro. Najczęściej przekazujemy datki na pomoc humanitarną związaną z kataklizmami, wsparcie chorych, pomoc dzieciom czy zwierzętom. Jeszcze do niedawna zbiórki internetowe kojarzyły się głównie z finansowaniem terapii czy rehabilitacji dla ciężko chorych, ale coraz częściej ludzie zbierają na podstawowe potrzeby, takie jak żywność czy opał na zimę, ale również na realizację marzeń.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.