Mówi: | Adam Matyaszek |
Funkcja: | Członek zarządu |
Firma: | Wincor Nixdorf |
Nowe technologie w bankach spółdzielczych często szybciej niż w komercyjnych
Banki spółdzielcze są prekursorami we wdrażaniu nowoczesnych technologii, jak bankomaty biometryczne. Dzięki swojej specyfice i lokalności są blisko klientów i są mniej zhierarchizowane niż te komercyjne. To może być jednak także utrudnieniem w przypadku wprowadzania nowych regulacji i zarządzania taką strukturą.
– Mamy ponad 200 bankomatów biometrycznych. Wiodący jest Podkarpacki Bank Spółdzielczy, który pierwszy je wprowadził i ma ich już blisko 100. Banki chcą w tę technologię inwestować i widzą w niej korzyści – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Adam Matyaszek, członek zarządu Wincor Nixdorf.
Firma zalicza się w Polsce do pionierów technologicznych wśród rozwiązań dla bankowości, m.in. wdrożyła pierwszy wpłatomat oraz dyspenser kasjerski z zamkniętym obiegiem gotówki (urządzenie przyjmujące i wydające gotówkę kasjerowi w banku) oraz pierwszy bankomat z czytnikiem biometrycznym w Europie. Wykorzystanie tej technologii ma zapobiec wzrostowi przestępczości związanej z kradzieżą danych.
– Mamy taki paradoks, że do tej pory to sektor komercyjny banków wyznaczał trendy rozwoju. Z biometrią jest odwrotnie – to banki spółdzielcze rozpoczęły implementację tej technologii i dopiero potem komercyjne zaczęły z nami współpracować i ją wdrażać – zwraca uwagę Adam Matyaszek.
Wincor Nixdorf od 2007 r. promuje zastosowanie biometrii i to właśnie bankowość komercyjna, w ocenie firmy, ma być w najbliższym czasie największym i najbardziej znaczącym odbiorcą tej technologii.
– Mamy trzy banki, w których ta technologia została zaimplementowana – informuje Adam Matyaszek. – Prowadzimy kolejne rozmowy, finalizujemy zapisy w umowach, żeby znalazła się ona w kolejnych bankach. W innej konfiguracji niż w bankach spółdzielczych, bo nie chodzi o bankomaty, ale o placówki bankowe. Na bardzo dużą skalę mamy w Polsce bank, który w 300 oddziałach używa tej technologii. Ale banki spółdzielcze były tu prekursorem i wyznaczyły trend jeżeli chodzi o biometrię.
Inne projekty, które firma zrealizowała z bankami spółdzielczymi, jak wdrożenie wpłatomatów czy urządzeń z zamkniętym obiegiem gotówki, potwierdzają innowacyjność banków spółdzielczych.
– Na poziomie lokalnym, gdzie banki mogą podejmować szybkie, suwerenne decyzje związane z tym, w jakim kierunku mają się rozwijać, są innowacyjne i wykorzystują każdą nową możliwość, aby z tych technologii dostępnych korzystać – wyjaśnia Adam Matyaszek. – W portfolio klientów Wincora banki spółdzielcze znajdują się w pierwszej trójce klientów, współpracę z którymi cenimy sobie najbardziej i mamy z tego największe korzyści.
Jednak ten rozwój może zostać zahamowany przez czekające banki zmiany. Chodzi przede wszystkim o wdrożenie unijnych przepisów z Dyrektywy CRD IV i Rozporządzenia CRR.
– Z pewną obawą patrzymy, w jakim kierunku to zmierza, bo widzimy schłodzenie, jeżeli chodzi o inwestycje. I ono chyba wynika z obawy, że banki nie do końca wiedzą, w którym kierunku to pójdzie od strony strukturalnej i proceduralnej, niż od strony biznesowej. Chyba możemy też powiedzieć, że mamy kryzys przywództwa, i tego w jaki sposób te banki chciałyby zapewnić sobie przyszłość – uważa przedstawiciel Wincor Nixdorf.
Wyjaśnia, że banki spółdzielcze mają strukturę, która utrudnia spójne wykreowanie wizji, którą wszystkie banki będą realizowały.
– Mniejsze banki mogą sobie nie poradzić bez zdecydowanego wsparcia, czy to ze strony banków zrzeszających, czy banków większych, które chciałyby tym bankom pomóc, bez klarownego porozumienia między małymi i dużymi bankami – podkreśla Adam Matyaszek.
Nixdorf zajmuje pierwsze miejsce w Europie i drugie na świecie pod względem liczby zainstalowanych systemów kasowych oraz drugie miejsce zarówno w Europie, jak i na świecie pod względem liczby zainstalowanych bankomatów.
Czytaj także
- 2024-07-25: Banki spółdzielcze z coraz większą rolą w finansowaniu rolników i firm. Nadmierne regulacje i niejednoznaczne przepisy ograniczają ich rozwój
- 2024-07-16: Polskie banki nie zwalniają procesu digitalizacji. Wydatki na technologie stanowią nawet do 70 proc. ich kosztów
- 2024-06-18: Mimo wysokich cen mieszkań i stóp procentowych zainteresowanie kredytami hipotecznymi rośnie. Banki apelują o uproszczenie i ucyfrowienie procedur
- 2024-06-04: Magdalena Boczarska: Spektakl „Wypiór” rozprawia się z mitem romantyzmu i z postacią Adama Mickiewicza. Nasz wieszcz wcale nie był takim kryształowym bohaterem i wielkim patriotą, za jakiego go uznajemy
- 2024-06-27: Mateusz Banasiuk: Żałuję, że dzisiaj tak rzadko pisze się sztuki wierszem. Dla aktora to prawdziwy sprawdzian umiejętności
- 2024-06-11: Mateusz Banasiuk i Magdalena Boczarska: Po 10 latach razem można też pracować na jednej scenie, mieć z tego dużą frajdę i się wzajemnie inspirować
- 2024-01-31: A. Bodnar: Bez naprawy sądownictwa nie będzie inwestycji. Trzeba przywrócić zaufanie przedsiębiorców do sądów i prokuratury
- 2024-02-14: Zakochaniu towarzyszą duże zmiany w zachowaniu i emocjach. Australijscy naukowcy zbadali, które obszary mózgu za to odpowiadają
- 2023-12-12: W tym tygodniu kolejny ważny wyrok TSUE. Banki może czekać „frankowe trzęsienie ziemi”
- 2024-01-22: Adam Woronowicz: Cieszymy się, że córka namówiła nas do posiadania psa. Charlie cudownie zintegrował naszą rodzinę, poza tym jest moim osobistym trenerem
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Media i PR
Sztuczna inteligencja rewolucjonizuje marketing. Narzędzia AI dają drugie życie tradycyjnym formom reklamy
Z badań GroupM wynika, że już w najbliższym czasie połowa inwestycji w media będzie oparta na decyzjach wspomaganych przez sztuczną inteligencję, a do 2028 roku będą to już dwie na trzy transakcje. Prawie 9 na 10 przedstawicieli branży wskazuje AI jako technologię, która będzie mieć w najbliższym czasie największy wpływ na marketing. Debata o potencjale tej technologii rozgrzewa branżę, a możliwości jej wykorzystania wciąż przybywa – od planowania i optymalizowania kampanii reklamowych, przez influencer marketing, po media postrzegane jako tradycyjne, które dzięki innowacjom zyskują „drugie życie”.
Farmacja
Polscy naukowcy pracują nad personalizowaną terapią raka płuca. Faza badań klinicznych coraz bliżej
Zespół naukowców z Międzynarodowego Centrum Badań nad Szczepionkami Przeciwnowotworowymi (ICCVS) na Uniwersytecie Gdańskim prowadzi zaawansowane badania nad nową terapią raka płuca, w której rolę leku będą pełnić limfocyty wyizolowane z krwi chorego. – To terapia szyta na miarę. Dla każdego z pacjentów wybieramy inny rodzaj komórek – mówi prof. dr hab. Natalia Marek-Trzonkowska. Jak wskazuje, projekt SWIFT jest już coraz bliżej rozpoczęcia fazy badań klinicznych. Jego realizację umożliwiły środki unijne w ramach działania Międzynarodowe Agendy Badawcze (MAB) z programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG) przyznane przez Fundację na rzecz Nauki Polskiej.
Edukacja
RPD chce walczyć z przypadkami przemocy wobec dzieci neuroróżnorodnych. Powstanie specjalny zespół ekspertów
Rzecznik Praw Dziecka zapowiada walkę z mającymi miejsce w szkołach i innych placówkach przypadkami nieuzasadnionego przytrzymywania dzieci i młodzieży w spektrum autyzmu i z niepełnosprawnościami sprzężonymi. Trwają prace nad powołaniem interdyscyplinarnego zespołu, który zajmie się m.in. zaostrzeniem kar za tego typu nieuzasadnione przypadki. O takich sytuacjach młodzi ludzie sami informują Biuro RPD. Jego przedstawiciele apelują nie tylko o zmianę przepisów, ale też edukację dyrektorów szkół.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.