Newsy

PKO BP stawia na automatyzację i inwestuje w nowe technologie. Pierwsi klienci firmowi otrzymali już dostęp do nowej wersji serwisu transakcyjnego

2017-11-22  |  06:45

Większa automatyzacja, bezpieczeństwo, szersze możliwości korzystania z produktów finansowych w kanale internetowym i mobilnym – to główne potrzeby klientów korporacyjnych i instytucjonalnych. Biznes oczekuje też usług sprofilowanych pod poszczególne działy firmy odpowiedzialne za obszar finansów. PKO Bank Polski, największy polski bank, pracuje nad rozwijaniem nowych narzędzi, które mają pomóc w dostosowaniu się do tych oczekiwań. Firmy będą mogły korzystać z nowego serwisu iPKO biznes i aplikacji mobilnej.

– Potrzeby klientów korporacyjnych i instytucjonalnych są uzależnione od tego, na jakim rynku działa firma, jaki ma profil działalności, czy jest duża, czy mała. Staramy się, żeby nasze produkty były prezentowane w sposób czytelny i zindywidualizowany. Osoby, które z nich korzystają, muszą mieć je dopasowane do siebie. Inne potrzeby ma pracownik, który wykonuje przelewy, a zupełnie inne ma osoba, która zarządza finansami w firmie i potrzebuje złożonych rozwiązań do prezentacji skonsolidowanych danych – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Marcin Pułkownik, kierownik zespołu bankowości elektronicznej w PKO Banku Polskim.

Kierownik zespołu bankowości elektronicznej w PKO BP zauważa, że obecnie klienci korporacyjni oczekują coraz większej automatyzacji, chcą korzystać z produktów bankowych poprzez aplikacje mobilne dostępne na telefony i tablety.

– To główny trend, w zakresie którego staramy się odpowiedzieć na potrzeby klientów i automatyzować wymianę danych. Drugi trend to urządzenia mobilne – możliwość zarządzania nie tylko rachunkami, nie tylko sprawdzanie sald, historii rachunku, lecz także możliwość deklarowania wpłat gotówki czy innych bardziej złożonych usług z poziomu aplikacji mobilnej z dowolnego miejsca na świecie – mówi Marcin Pułkownik.

Obecnie nowoczesne narzędzia dostępne dla klientów korporacyjnych i instytucjonalnych to przede wszystkim usługi oparte o API, czyli interfejs programistyczny aplikacji. Ten trend będzie coraz wyraźniejszy, również dzięki zmianom w prawie. Nowa ustawa o usługach płatniczych wprowadzi duże możliwości zautomatyzowania wymiany danych pomiędzy systemami finansowo-księgowymi klienta i banku.

– Bezpieczeństwo to kolejna potrzeba, która wychodzi już nie tylko od banków, lecz także od klientów. Klienci po swoich audytach zgłaszają nam potrzebę różnych rozwiązań w zakresie zwiększenia bezpieczeństwa – mówi Marcin Pułkownik.

W ramach poszerzenia oferty kanałów elektronicznych i mobilnych PKO BP uruchomił nową wersję serwisu transakcyjnego iPKO biznes specjalnie dla klientów korporacyjnych. Obecnie jest w dwóch, a docelowo będzie mieć kilka wersji językowych. System jest dostosowany do potrzeb grup kapitałowych o rozbudowanej strukturze, w tym posiadających jednostki w różnych krajach. Cechą nowego systemu jest też personalizacja wyświetlanych informacji, skrótów, zestawień, sortowania, filtrów, importu i eksportu danych. Po przejściu na nową wersję iPKO biznes klienci korporacyjni mogą też korzystać z aplikacji mobilnej, która zapewnia dostęp online do potrzebnych informacji finansowych firmy.

– Oferujemy rozwiązania dedykowane, bardzo złożone i skomplikowane, dla naszych klientów, ale staramy się, aby były one zindywidualizowane dla każdego użytkownika. Inną rolę pełni osoba, która zajmuje się na co dzień transakcyjnością, potrzebuje zlecić płatności i odebrać wyciągi, a zupełnie czym innym jest zarządzanie całością firmy czy grupami kapitałowymi – podkreśla Marcin Pułkownik.

Największy polski bank przez serwis iPKO biznes obsługuje blisko 40 tys. klientów instytucjonalnych, co przekłada się na ok. 200 tys. użytkowników. Są to największe spółki z branż energetycznej, ubezpieczeniowej, telekomunikacyjnej, a także jednostki samorządu terytorialnego.

Oferta produktów bankowości transakcyjnej obejmuje m.in. karty płatnicze, systemy identyfikacji płatności masowych, rachunki skonsolidowane, przelewy płacowe czy rozwiązania wspierające obrót gotówką. W portfolio usług banku są też instrumenty wspierające ekspansję zagraniczną – akredytywy, gwarancje i inkasa, które zabezpieczają transakcje biznesowe. Segment PKO BP odpowiedzialny za bankowość korporacyjną jest podzielony na specjalizacje branżowe, np. rolnictwo, przemysł spożywczy, produkcja i handel, co ma zapewnić profesjonalną obsługę firm z każdego sektora.

Poza Polską PKO BP ma też oddziały w Niemczech i Czechach. Jest to o tyle istotne, że duże grupy kapitałowe, które prowadzą działalność na wszystkich tych rynkach, mają możliwość skonsolidowania swoich finansów w jednym banku.

– Mają też możliwość zaprezentowania na jednym, wspólnym ekranie płynności ze wszystkich tych oddziałów. Otwieramy się na nowe rynki, mamy swoje oddziały w Czechach, w Niemczech, tam są zupełnie inne usługi niż te dostępne na rynku polskim. Staramy się przenosić doświadczenia z tamtych rynków na nasz rynek rodzimy – mówi Marcin Pułkownik. 

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Samorządy walczą o ustawę metropolitalną. Powstanie metropolii oznacza dodatkowe środki m.in. na walkę z wykluczeniem transportowym

O uzyskanie statusu metropolii od lat walczą m.in. Trójmiasto, Łódź czy Warszawa. Teraz miasta łączą siły i dyskutują o jednym wspólnym projekcie ustawy metropolitalnej. Choć każdy ośrodek ma inną specyfikę, wszystkie liczą, że odpowiednie przepisy na temat współpracy największych miast z okolicznymi gminami przyniosą wiele korzyści. Jednym z kluczowych obszarów, który może na tym zyskać, jest transport publiczny. Powstanie metropolii oznaczałoby dodatkowe środki na walkę z wykluczeniem komunikacyjnym w małych miejscowościach.

Handel

Europejskie sklepy internetowe skarżą się na nieuczciwą konkurencję z Chin. Apelują o lepszy nadzór nad rynkiem

Chińskie platformy marketplace podbijają europejski rynek e-commerce, a liczba ich klientów w Europie szybko rośnie – w 2023 roku w państwach UE oraz w Wielkiej Brytanii udział konsumentów, którzy dokonali zakupów w handlu elektronicznym od chińskich sprzedawców, wynosił 40 proc. lub więcej. Działalność chińskich sprzedawców wywołuje jednak szereg zarzutów, dotyczących m.in. sposobu i zakresu zbierania danych osobowych oraz ich późniejszego wykorzystywania, bezpieczeństwa produktów sprzedawanych europejskim konsumentom, sposobu ich reklamowania oraz nieuczciwych metod konkurencji, które szkodzą firmom działającym na terenie Unii. Te podkreślają, że nie boją się konkurencji z Azji, ale apelują do regulatorów o lepszą egzekucję przepisów, które powinny obowiązywać wszystkich graczy na rynku.

Problemy społeczne

Ukraińcy mają podobne problemy związane z ochroną zdrowia, co Polacy. Problemem jest długi czas oczekiwania na wizytę i wysokie koszty leków

Długi czas oczekiwania, wysokie koszty leczenia i zakupu leków – to największe bariery w dostępie do opieki zdrowotnej, z jakimi mierzą się uchodźcy z Ukrainy w Polsce – wynika z raportu GUS i WHO. – Problemy stają się coraz bardziej podobne do tych charakterystycznych dla całego systemu ochrony zdrowia. Mniej mają charakter nagły, który był charakterystyczny dla okresu tuż po wybuchu wojny – wskazuje dr Dominik Rozkrut, prezes Głównego Urzędu Statystycznego. Większość przypadków, z powodu których Ukraińcy potrzebują pomocy lekarza, to ostre schorzenia. Co czwarty leczy się z powodu choroby przewlekłej. Wyzwaniem pozostają szczepienia ukraińskich dzieci: wskaźnik wyszczepienia rośnie, ale jest poniżej poziomu wśród polskich dzieci.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.