Mówi: | Aleksander Naganowski |
Funkcja: | Business Leader Business Development |
Firma: | Mastercard Europe |
Polacy liderem w Europie pod względem płatności bezgotówkowych
Polacy coraz chętniej korzystają z płatności bezgotówkowych i stali się liderem w Europie pod względem liczby takich transakcji. Eksperci oceniają, że ten sposób na przyspieszenie płatności będzie szczególnie popularny podczas gorączki przedświątecznych zakupów.
– Przed Bożym Narodzeniem zakupów jest najwięcej, a my potrzebujemy zrobić je szybko – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Aleksander Naganowski, Business Leader Business Development w Mastercard Europe. – Ponadto karta zbliżeniowa pozbawia nas konieczności przewidywania, ile dokładnie gotówki potrzebuję, rozmieniania na drobne itd.
Płatności zbliżeniowe upowszechniają się w Polsce w szybkim tempie.
– Wprawdzie nie każdy ma kartę zbliżeniową, ale pod względem liczby transakcji przeprowadzanych przy użyciu PayPass, Polska jest jednym ze światowych liderów. Więc widać, że jak już Polacy dostana kartę zbliżeniową, to z niej korzystają – mówi Naganowski.
Według ekspertów tak też będzie w przyszłym roku. Przede wszystkim dlatego, że rozwijać się będzie sieć akceptacji kart zbliżeniowych. Od następnego miesiąca wszystkie nowe terminale będą musiały być wyposażone w technologię transakcji zbliżeniowych.
Zdaniem Naganowskiego w przyszłym roku nastąpi również dalszy przyrost transakcji zbliżeniowych mobilnych. Według badań MasterCard w przybliżeniu co czwarty internauta, który planuje wymienić telefon w ciągu kolejnych sześciu miesięcy, chce mieć w nowym urządzeniu możliwość płatności zbliżeniowej.
– Jeśli chodzi o płatności mobilne, jesteśmy na samym początku drogi – mówi Naganowski. – Minął dopiero rok od uruchomienia komercyjnych rozwiązań w tej kwestii. Cieszy nas, że kolejne banki wydają karty zbliżeniowe do telefonów. Prowadzimy też rozmowy z wszystkimi operatorami telefonicznymi i liczymy, że – zgodnie z deklaracjami – dołączą oni do projektu. Wzrost płatności mobilnych jest na razie bardzo szybki i sądzimy, że to początek stabilnego wzrostu w najbliższych latach – dodaje.
Przedstawiciel MasterCard zapowiada, że najpoważniejszym „konkurentem” dla nowej technologii płatności pozostaje wciąż gotówka.
– Mamy tak dużą ilość gotówki na rynku do wyparcia i zamiany na transakcje bezgotówkowe, że każdy kto oferuje płatności elektroniczne, tak naprawdę idzie w tym samym kierunku, co my – mówi Aleksander Naganowski.
Polacy coraz bardziej przyzwyczajają się do płatności bezgotówkowych. Dotyczy to szczególnie osób młodych, chętnie korzystających z nowych technologii. Powrót do płatności gotówką lub kartą z PIN-em odczuwają jako uciążliwy – wynika z przeprowadzonego przez MasterCard eksperymentu, w ramach którego cztery osoby na 24 godziny pozbawiono możliwości płacenia zbliżeniowego smartfonem lub kartą z opcją zbliżeniową.
W eksperymencie wzięli udział ludzie wykształceni, pracujący, w wieku 27-35 lat, obojga płci i mieszkający w dużych aglomeracjach. Uczestnicy przeprowadzonego przez organizację kart płatniczych badania stwierdzili, że brak możliwości płacenia zbliżeniowego wiąże się z dużym dyskomfortem.
– Eksperyment był okupiony stresem, brak PayPassa wiązał się z koniecznością myślenia o gotówce, o tym, gdzie ją wypłacić – mówi Aleksander Naganowski. – Jedna z uczestniczek zwróciła uwagę, że kiedy robi zakupy z dziećmi, to często wrzucają one do jej koszyka dodatkowe produkty. Szybkie opuszczenie sklepu jest wtedy głównym problemem, a płatności zbliżeniowe okazują się ocaleniem.
Czytaj także
- 2023-11-17: Cyfrowe euro możliwe w ciągu dwóch–trzech lat. Prace nad cyfrowymi odpowiednikami swoich walut prowadzi już 130 państw
- 2023-11-29: Rośnie liczba użytkowników aplikacji walczących z marnowaniem żywności. Na zainteresowanie mocno wpłynął wzrost cen
- 2023-10-26: Kondycja fizyczna i psychiczna pracowników coraz ważniejsza dla firm. To zmienia ich podejście do benefitów pozapłacowych
- 2023-08-29: Nakładka na telefon pomoże w regularnym monitorowaniu ciśnienia. Może się okazać tańszą i łatwiejszą w obsłudze alternatywą dla naramiennego ciśnieniomierza
- 2023-06-06: Rośnie akceptacja Polaków dla rozwoju telekomunikacji, w tym 5G. Wciąż jednak pokutuje wiele mitów na temat pola elektromagnetycznego
- 2023-07-13: E-tatuaż umożliwi mobilne monitorowanie pracy serca. Ultracienkie urządzenie może znacznie wcześniej wykryć nieprawidłowości
- 2023-05-16: Diagnozowanie anemii będzie możliwe bez badania krwi. Nowe rozwiązanie może być szczególnie pomocne w biedniejszych krajach
- 2023-03-31: Na rynku działa już ponad 1,2 mln terminali płatniczych. Nadal może być 500–600 tys. miejsc, gdzie płatności bezgotówkowe nie są przyjmowane
- 2023-03-10: Australijscy naukowcy pracują nad wydłużeniem żywotności baterii w smartfonach. Będzie można je użytkować nawet trzy razy dłużej
- 2023-02-27: Specjalna aplikacja pomaga trenować zapamiętywanie. To szansa dla pacjentów na wczesnym etapie alzheimera
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii
T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.
Problemy społeczne
W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym
– Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.
Konsument
Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend
Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.