Newsy

Prezes BRE Banku: przyszłość bankowości będzie skromniejsza

2013-06-06  |  06:45

Zdaniem prezesa BRE Banku obecne czasy nie należą do łatwych dla bankowości. I chociaż branża w Polsce dobrze sobie radzi  czasy największej świetności już minęły. Bankowość mogą ożywić nowoczesne usługi  jak przelewy natychmiastowe, czy też programy rządowe jak Mieszkanie dla Młodych czy gwarancje de minimis. Dzięki temu wzrośnie popyt wewnętrzny i zapotrzebowanie na kredyty.

 – Czasami mówię: "glory is gone". Przyszłość bankowości będzie skromniejsza, co nie znaczy, że w ogóle jej nie będzie – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Cezary Stypułkowski, prezes BRE Banku.

Banki mają dziś rosnącą konkurencję, choćby supermarkety oferujące np. karty kredytowe swoim klientom czy instytucje parabankowe, specjalizujące się w pożyczkach. Według Stypułkowskiego nie są one jednak poważnym zagrożeniem dla banków, które w usługach finansowych się specjalizują.

 – Kluczowa rzecz to jest zapewnienie transakcyjności. Tak długo, jak banki będą rozumiały swoją rolę jako tych, którzy sprawnie przesyłają pieniądze, dbają o nie, potrafią doradzić klientowi, jak z nimi postępować, to przyszłość bankowości jest zapewniona – mówi Stypułkowski.

Bankowość internetowa i przelewy błyskawiczne

Współczesna bankowość to coraz częściej bankowośc internetowa. Klienci nie chcą chodzić do oddziałów, skoro prawie wszystko mogą załatwić przez internet.

  Wygląda na to, że my jesteśmy jako bankowcy w szpicy internetowych zmian. Usługi bankowe się przeniosły do internetu. Choć nie mamy silnej sieci oddziałów, przyciągamy wciąż nowych klientów, bo oni już nie chcą chodzić do oddziałów i są przyzwyczajeni do internetu – przekonuje Stypułkowski.

Coraz większą popularność zdobywa też opcja przelewów błyskawicznych. BRE jest pierwszym bankiem, który umożliwił firmom i klientom korporacyjnym zlecanie i odbieranie przelewów natychmiastowych za pośrednictwem dwóch systemów: Express ELIXIR i BlueCash.

 – Na pewno jest to coś, co dla klienta, zwłaszcza w sytuacjach awaryjnych, jest bardzo atrakcyjne – mówi prezes BRE Banku.

Z badań przeprowadzonych na zlecenie Krajowej Izby Rozliczeniowej S.A oraz Związku Banków Polskich wynika, że blisko 60 proc. Polaków uważa, iż możliwość natychmiastowego przelewania pieniędzy między kontami przydałaby im się na co dzień. Najczęściej korzystaliby z takiej możliwości przy opłacaniu rachunków za energię, wodę, gaz czy telefon (29 proc. ankietowanych) lub aby pilnie przekazać pieniądze na konto bliskiej osoby (27 proc.)

Pomogą programy rządowe i ożywienie gospodarcze

Od 1 stycznia 2014 r. ma ruszyć program Mieszkanie dla Młodych, w ramach którego rząd udzieli dopłat do kredytów hipotecznych dla osób do 35 lat. Zdaniem Stypułkowskiego, program ten pomoże rynkowi bankowemu, choć nie od razu.

 – Podaż kredytu hipotecznego i tak będzie mniejsza niż w latach 2006-2008 – twierdzi Stypułkowski. – Kryteria zostały zaostrzone, banki też wzięły lekcję pokory.

Prognozuje, że nadzieją dla rynku jest oczekiwana lekka poprawa stanu polskiej gospodarki w drugiej połowie roku.

 – Tempo może nie jest w pełni satysfakcjonujące, ale wydaje się, że znowu przejdziemy stosunkowo łagodnie przez to spowolnienie. Ta inicjatywa mieszkaniowa czy gwarancje dla małych i średnich przedsiębiorstw powinny dać pewien efekt wzrostowy i przywrócić popyt krajowy – mówi prezes BRE Banku.

Powinno to zwiększyć popyt krajowy i pomóc także bankom.

 

 

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Infrastruktura

Prawo

W lutym zmiana na stanowisku Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich. Co roku trafia do niego kilka tysięcy spraw związanych z instytucjami unijnymi

W ubiegłym tygodniu Parlament Europejski wybrał Portugalkę Teresę Anjinho na stanowisko Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich. Ombudsman przyjmuje i rozpatruje skargi dotyczące przypadków niewłaściwego administrowania przez instytucje unijne lub inne organy UE. Tylko w 2023 roku pomógł ponad 17,5 tys. osobom i rozpatrzył niemal 2,4 tys. skarg.

Problemy społeczne

Przeciętny Polak spędza w sieci ponad trzy godziny dziennie. Tylko 11 proc. podejmuje próby ograniczenia tego czasu

Polacy średnio spędzają w internecie ponad trzy godziny dziennie. Jednocześnie, według badania na temat higieny cyfrowej, jedynie 14 proc. respondentów kontroluje swój czas ekranowy, a co piąty ogranicza liczbę powiadomień w telefonie czy komputerze. Nadmierne korzystanie z ekranów może wpływać na zaniedbywanie obowiązków i relacji z innymi, a także obniżenie nastroju i samooceny. Kampania Fundacji Orange „Nie przescrolluj życia” zwraca uwagę na potrzebę dbania o higienę cyfrową. Szczególnie okres świątecznego wypoczynku sprzyja takiej refleksji.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.