Mówi: | Cezary Stypułkowski |
Funkcja: | Prezes BRE Banku |
Prezes BRE Banku: przyszłość bankowości będzie skromniejsza
Zdaniem prezesa BRE Banku obecne czasy nie należą do łatwych dla bankowości. I chociaż branża w Polsce dobrze sobie radzi – czasy największej świetności już minęły. Bankowość mogą ożywić nowoczesne usługi – jak przelewy natychmiastowe, czy też programy rządowe – jak Mieszkanie dla Młodych czy gwarancje de minimis. Dzięki temu wzrośnie popyt wewnętrzny i zapotrzebowanie na kredyty.
– Czasami mówię: "glory is gone". Przyszłość bankowości będzie skromniejsza, co nie znaczy, że w ogóle jej nie będzie – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Cezary Stypułkowski, prezes BRE Banku.
Banki mają dziś rosnącą konkurencję, choćby supermarkety oferujące np. karty kredytowe swoim klientom czy instytucje parabankowe, specjalizujące się w pożyczkach. Według Stypułkowskiego nie są one jednak poważnym zagrożeniem dla banków, które w usługach finansowych się specjalizują.
– Kluczowa rzecz to jest zapewnienie transakcyjności. Tak długo, jak banki będą rozumiały swoją rolę jako tych, którzy sprawnie przesyłają pieniądze, dbają o nie, potrafią doradzić klientowi, jak z nimi postępować, to przyszłość bankowości jest zapewniona – mówi Stypułkowski.
Bankowość internetowa i przelewy błyskawiczne
Współczesna bankowość to coraz częściej bankowośc internetowa. Klienci nie chcą chodzić do oddziałów, skoro prawie wszystko mogą załatwić przez internet.
– Wygląda na to, że my jesteśmy jako bankowcy w szpicy internetowych zmian. Usługi bankowe się przeniosły do internetu. Choć nie mamy silnej sieci oddziałów, przyciągamy wciąż nowych klientów, bo oni już nie chcą chodzić do oddziałów i są przyzwyczajeni do internetu – przekonuje Stypułkowski.
Coraz większą popularność zdobywa też opcja przelewów błyskawicznych. BRE jest pierwszym bankiem, który umożliwił firmom i klientom korporacyjnym zlecanie i odbieranie przelewów natychmiastowych za pośrednictwem dwóch systemów: Express ELIXIR i BlueCash.
– Na pewno jest to coś, co dla klienta, zwłaszcza w sytuacjach awaryjnych, jest bardzo atrakcyjne – mówi prezes BRE Banku.
Z badań przeprowadzonych na zlecenie Krajowej Izby Rozliczeniowej S.A oraz Związku Banków Polskich wynika, że blisko 60 proc. Polaków uważa, iż możliwość natychmiastowego przelewania pieniędzy między kontami przydałaby im się na co dzień. Najczęściej korzystaliby z takiej możliwości przy opłacaniu rachunków za energię, wodę, gaz czy telefon (29 proc. ankietowanych) lub aby pilnie przekazać pieniądze na konto bliskiej osoby (27 proc.)
Pomogą programy rządowe i ożywienie gospodarcze
Od 1 stycznia 2014 r. ma ruszyć program Mieszkanie dla Młodych, w ramach którego rząd udzieli dopłat do kredytów hipotecznych dla osób do 35 lat. Zdaniem Stypułkowskiego, program ten pomoże rynkowi bankowemu, choć nie od razu.
– Podaż kredytu hipotecznego i tak będzie mniejsza niż w latach 2006-2008 – twierdzi Stypułkowski. – Kryteria zostały zaostrzone, banki też wzięły lekcję pokory.
Prognozuje, że nadzieją dla rynku jest oczekiwana lekka poprawa stanu polskiej gospodarki w drugiej połowie roku.
– Tempo może nie jest w pełni satysfakcjonujące, ale wydaje się, że znowu przejdziemy stosunkowo łagodnie przez to spowolnienie. Ta inicjatywa mieszkaniowa czy gwarancje dla małych i średnich przedsiębiorstw powinny dać pewien efekt wzrostowy i przywrócić popyt krajowy – mówi prezes BRE Banku.
Powinno to zwiększyć popyt krajowy i pomóc także bankom.
Czytaj także
- 2025-05-27: Po debacie prezydenckiej wzrosło zainteresowanie woreczkami nikotynowymi. Niesłusznie mylone są z nielegalnymi w Polsce snusami
- 2025-05-23: Gminne komisje szacują już straty w uprawach spowodowane przez majowe przymrozki. Najbardziej poszkodowani są sadownicy
- 2025-05-28: UE przywraca ograniczenia handlowe z Ukrainą. Trwają negocjacje ws. długoterminowych ram
- 2025-06-06: Rośnie presja konkurencyjna na unijne rolnictwo. Bez rekompensat sytuacja rolników może się pogarszać
- 2025-05-28: Więcej mieszkań może powstawać na gruntach Skarbu Państwa. Trwa zagospodarowywanie 800 ha
- 2025-05-21: Finansowanie Europejskiego Banku Inwestycyjnego wspiera rozwój OZE czy infrastruktury drogowej. Wśród nowych priorytetów bezpieczeństwo i obronność
- 2025-05-15: Z UE na pomoc Ukrainie trafiło 148 mld euro. Potrzebne jest dalsze wsparcie, także w kontekście wypracowania sprawiedliwego pokoju
- 2025-05-07: Rynek saszetek nikotynowych w Polsce będzie uregulowany. Osoby nieletnie nie będą mogły ich kupić
- 2025-05-07: PE pracuje nad zmianą rozliczania redukcji emisji CO2 dla nowych aut. Producenci mogą uniknąć wysokich kar
- 2025-04-25: Piwo bezalkoholowe stanowi już 6,5 proc. sprzedaży browarów. Konsumenci świadomie ograniczają spożycie alkoholu
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji
Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.
Konsument
Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.
Handel
Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.