Mówi: | Cezary Stypułkowski |
Funkcja: | Prezes Zarządu |
Firma: | BRE Bank |
Prezes BRE Banku: To nie jest dobry czas na luzowanie wymogów kredytowych
Trudne chwile dla sektora bankowego. Osłabiły go m.in. problemy firm budowlanych. – Mieliśmy pewną kwotę odpisów z tym związaną, ale nieznaczną – zapewnia Cezary Stypułkowski, prezes BRE Banku. I to widać w wynikach. Zysk netto Grupy BRE Bank w II kwartale wyniósł niemal 320 mln zł. W najbliższych miesiącach bankom przyjdzie się również zmierzyć ze spowolnieniem gospodarczym. – To nie jest dobry czas na luzowanie wymogów kredytowych – uważa prezes banku.
– Cele polityki regulacyjnej i monetarnej zostały zaostrzone w minionym okresie. W sytuacji spowolnienia gospodarczego jedyne instrumenty, których można użyć to polityka stóp procentowych z jednej strony, a z drugiej – względne poluzowanie wymogów kredytowych – tak Cezary Stypułkowski, prezes BRE Banku komentuje sygnały dotyczące złagodzenia kryteriów przyznawania kredytów.
Nad możliwościami zmian w regulacjach pracują Związek Banków Polskich i Komisja Nadzoru Finansowego. Analizują obecne rekomendacje i ich wpływ na rynek.
– W jakim kierunku pójdą te działania KNF? Spodziewamy się pewnego poluzowania, ale też nie oczekiwałbym cudów. Uważam, że to nie są czasy na eksperymentowanie z liberalizmem – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Cezary Stypułkowski.
Tym bardziej, że nie jest to najlepszy czas na zmiany – sytuację sektora bankowego pogarszają problemy, które dotknęły budowlankę.
– Mamy około 7-8 proc. udział w rynku kredytów. W związku z tym też mamy w portfelu firmy budowlane. Ale w tym sensie jesteśmy różni od naszych konkurentów, że to jest zróżnicowany portfel, nieskoncentrowany na bardzo dużych firmach. Również mieliśmy pewną kwotę odpisów, ale nieznaczną, porównując z różnymi innymi bankami. Ale oczywiście obserwujemy ten sektor – wyjaśnia Cezary Stypułkowski.
Zaznacza, że kryzys nie dotknął Polski w takim stopniu, jak gospodarki pozostałych krajów. Mimo to, prognozy dotyczące przyszłego roku nie są optymistyczne.
– Nie spodziewamy się w 2013 roku odbicia. Ta tendencja spowolnienia gospodarki raczej się utrzyma. W naturalny sposób oczekiwania co do wyników banku są bardziej konserwatywne niż w bieżącym roku – informuje prezes BRE Banku.
Nadchodzący rok będzie wyjątkowy dla Grupy – rozpoczną się wówczas zmiany związane z rebrandingiem. BRE zatwierdził nową strategię spółki na lata 2012-2016. Jej głównym celem jest przekształcenie organizacji w jeden organizm. Co oznacza, że zarezerwowana dotąd dla bankowości elektronicznej marka mBank zastąpi docelowo pozostałe marki z Grupy, czyli BRE Bank i MultiBank.
Bank zamierza również wzmocnić pozycję Grupy w sektorze średnich i dużych firm, a w bankowości detalicznej utrzymać status lidera w obszarze innowacyjnych technologii oraz jakości obsługi klientów.Czytaj także
- 2024-11-19: Polacy wprowadzają na razie tylko drobne nawyki proekologiczne. Do większych zmian potrzebują wsparcia
- 2024-11-08: Samorządy inwestują w mieszkania dla studentów i absolwentów. Chcą w ten sposób zatrzymać odpływ młodych ludzi
- 2024-10-31: Rosnące ceny energii i usług podbijają inflację. W pierwszej połowie przyszłego roku będzie się utrzymywać około 5-proc. wzrost cen
- 2024-11-05: Polacy boją się obniżenia poziomu życia na emeryturze. 40 proc. na ten cel oszczędza
- 2024-11-06: Coraz więcej Polaków deklaruje, że nie marnuje żywności. Wciąż jednak do kosza trafia 5 mln t jedzenia rocznie
- 2024-10-10: Już sześciolatki korzystają z bankowości elektronicznej. Często nie są świadome cyberzagrożeń
- 2024-10-16: Mokradła z kluczową rolą dla zagrożonych gatunków ptaków i bioróżnorodności. Coraz więcej podmiotów angażuje się w ich ochronę
- 2024-09-11: Pierwsze pożyczki na zieloną transformację trafiają do miast. Do końca roku zostanie podpisanych 200 umów
- 2024-09-12: Do BGK trafiło już 240 wniosków na pożyczkę wspierającą zieloną transformację miast. Samorządy mogą zyskać 40 mld zł w formie preferencyjnych pożyczek na inwestycje
- 2024-08-12: Cezary Pazura: Jedziemy z żoną na Sri Lankę, gdzie mamy program naszpikowany emocjami. Będziemy się poruszać pociągami, helikopterami i jeździć na słoniach
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Media i PR
Sztuczna inteligencja rewolucjonizuje marketing. Narzędzia AI dają drugie życie tradycyjnym formom reklamy
Z badań GroupM wynika, że już w najbliższym czasie połowa inwestycji w media będzie oparta na decyzjach wspomaganych przez sztuczną inteligencję, a do 2028 roku będą to już dwie na trzy transakcje. Prawie 9 na 10 przedstawicieli branży wskazuje AI jako technologię, która będzie mieć w najbliższym czasie największy wpływ na marketing. Debata o potencjale tej technologii rozgrzewa branżę, a możliwości jej wykorzystania wciąż przybywa – od planowania i optymalizowania kampanii reklamowych, przez influencer marketing, po media postrzegane jako tradycyjne, które dzięki innowacjom zyskują „drugie życie”.
Farmacja
Polscy naukowcy pracują nad personalizowaną terapią raka płuca. Faza badań klinicznych coraz bliżej
Zespół naukowców z Międzynarodowego Centrum Badań nad Szczepionkami Przeciwnowotworowymi (ICCVS) na Uniwersytecie Gdańskim prowadzi zaawansowane badania nad nową terapią raka płuca, w której rolę leku będą pełnić limfocyty wyizolowane z krwi chorego. – To terapia szyta na miarę. Dla każdego z pacjentów wybieramy inny rodzaj komórek – mówi prof. dr hab. Natalia Marek-Trzonkowska. Jak wskazuje, projekt SWIFT jest już coraz bliżej rozpoczęcia fazy badań klinicznych. Jego realizację umożliwiły środki unijne w ramach działania Międzynarodowe Agendy Badawcze (MAB) z programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG) przyznane przez Fundację na rzecz Nauki Polskiej.
Edukacja
RPD chce walczyć z przypadkami przemocy wobec dzieci neuroróżnorodnych. Powstanie specjalny zespół ekspertów
Rzecznik Praw Dziecka zapowiada walkę z mającymi miejsce w szkołach i innych placówkach przypadkami nieuzasadnionego przytrzymywania dzieci i młodzieży w spektrum autyzmu i z niepełnosprawnościami sprzężonymi. Trwają prace nad powołaniem interdyscyplinarnego zespołu, który zajmie się m.in. zaostrzeniem kar za tego typu nieuzasadnione przypadki. O takich sytuacjach młodzi ludzie sami informują Biuro RPD. Jego przedstawiciele apelują nie tylko o zmianę przepisów, ale też edukację dyrektorów szkół.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.