Newsy

Prof. M. Belka: banki uginają się pod ciężarem zysków, jakoś sobie poradzą z podatkiem

2012-03-21  |  06:55
Supernews
Mówi:Prof. Marek Belka
Funkcja:Prezes Narodowego Banku Polskiego
  • MP4

    Prezes NBP nie jest przeciwny wprowadzeniu opłaty bankowej, którą zaproponował minister finansów Jacek Rostowski. W przeciwieństwie do sektora bankowego, który ostrzega, że koszty podatku poniosą również klienci. - Każdy podatek jest nielubiany - komentuje prof. Marek Belka.

    Zgodnie z propozycją resortu finansów, banki dwa razy do roku będą płacić podatek, który zasili fundusz stabilizacyjny w Bankowym Funduszu Gwarancyjnym. Sposób jego obliczania będzie różny dla banków krajowych i dla oddziałów banków zagranicznych. Bankowcy ostrzegają, że nowe, niespodziewane koszty prawdopodobnie w części zostaną przerzucone na klientów. Tym bardziej, że opłata miałaby zacząć obowiązywać jeszcze w tym roku.

     - Każdy podatek jest nielubiany, ale jak sobie zażartowałem na Forum Bankowym, banki uginają się pod ciężarem swoich zysków, więc jakoś sobie z tym poradzą - uważa prof. Marek Belka, prezes Narodowego Banku Polskiego. 

    To nie pierwsza próba opodatkowania instytucji finansowych. Poprzedni projekt nowej daniny nie znalazł poparcia sejmowej większości i został odrzucony podczas głosowania w połowie lutego. NBP był zwolennikiem propozycji podatku od nieubezpieczonych pasywów.

     - Chodziło o to, żeby finansowanie z rynków albo od spółek-matek, czyli finansowanie akcji kredytowych nie poprzez depozyty, było mniej atrakcyjne. Rozumiem, że ze względów implementacyjnych to zostało odrzucone. Tamta propozycja była bardziej skomplikowana i prawnie trudniejsza do wdrożenia - mówi prezes banku centralnego.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Rady Podatkowej

    Targi Bezpieczeństwa

    Transport

    Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji

    Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.

    Konsument

    Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

    Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.

    Handel

    Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

    Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.