Mówi: | Roman Jamiołkowski |
Funkcja: | rzecznik prasowy |
Firma: | Provident Polska |
Provident Polska chce poprawić reputację branży pożyczkowej. Sektor musi nauczyć się działać wedle nowych przepisów
– Sektor pożyczkowy musi nauczyć się działać w zgodzie z nowymi przepisami regulującymi branżę – podkreśla Roman Jamiołkowski z Provident Polska. Powołanie Rzecznika Finansowego, ustawa o nadzorze nad rynkiem finansowym i nowe uprawnienia UOKiK zrewolucjonizowały cały sektor. Dostosowanie się do regulacji może zwiększyć zaufanie klientów do rynku. Provident Polska, który w Rankingu Odpowiedzialnych Firm w swojej kategorii znalazł się na podium, zapowiada prowadzenie działań, które poprawią reputację firm pożyczkowych.
– Odpowiedzialny biznes, zwłaszcza w zakresie finansów, jest dzisiaj podstawową kwestią. To podstawa biznesu stanowi o jego odpowiedzialności, a nie prowadzone wokół działania. Jako sektor finansowy musimy zrobić krok wstecz i zweryfikować się na podstawowym poziomie – przekonuje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Roman Jamiołkowski, rzecznik prasowy Provident Polska.
Jak zaznacza, wyzwaniem, jakie czeka branżę pożyczkową, jest dostosowanie się do nowych regulacji, które określają działanie całego sektora. W tym roku weszła w życie ustawa o nadzorze nad rynkiem finansowym, która ogranicza możliwość pobierania przez firmy pożyczkowe nadmiernych opłat, prowizji i odsetek. Powołany został również Rzecznik Finansowy, a nowelizacja ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów zwiększyła uprawnienia UOKiK.
– To rewolucjonizuje cały sektor finansowy. Odpowiedzialność społeczna jest dla nas podstawą działania. Nowe regulacje to szansa na zapewnienie, że będziemy mogli na tym rynku funkcjonować w zgodzie ze społeczeństwem i regulatorem. Niestety, dzisiaj sektor finansowy cieszy się coraz mniejszą aprobatą społeczną – wskazuje Jamiołkowski.
Dzięki nowym regulacjom może się poprawić reputacja całej branży. Ustawa o nadzorze nad rynkiem finansowym ma docelowo zwiększyć bezpieczeństwo klientów. Wprowadzono limity maksymalnych kosztów pozaodsetkowych w związku z zaciągnięciem pożyczki i maksymalny limit opłat za opóźnienie w spłatach. Jak wskazuje przedstawiciel Providenta, to pierwsze przepisy, które określają ramy działania sektora.
– Dopiero teraz firmy będą mogły zacząć działać w zgodzie z określonymi regułami. Spełnianie norm prawnych, które są nowe na rynku, i nie obchodzenie tego prawa – to będzie najbliższy czas dla całego sektora – zapowiada Jamiołkowski.
Provident Polska zajął drugie miejsce w Rankingu Odpowiedzialnych Firm, w kategorii „bankowość, sektor finansowy i ubezpieczeniowy”. O nagrodzie zadecydowały wysokie noty w każdej z pięciu działalności firmy w zakresie CSR: odpowiedzialne przywództwo, zaangażowanie społeczne, komunikacja z interesariuszami, innowacyjność społeczna oraz odpowiedzialne zarządzanie.
– To dla nas bardzo ważny ranking i bardzo ważne wyróżnienie. Wiele rzeczy możemy jednak robić lepiej. Na pewno będziemy się teraz skupiali na dialogu z całą branżą i nad tym, żeby sektor pożyczkowy był odpowiedzialny – zapowiada rzecznik prasowy firmy.
Dla Providenta istotny jest przede wszystkim obszar odpowiedzialnego przywództwa. Jako lider branży pożyczkowej zapowiada działania, które mogą być wzorem dla innych działających podmiotów i w ten sposób wpłynąć na postrzeganie przez klientów całego sektora.
– Pokazanie rynkowi, w jaki sposób należy zgodnie z prawem komunikować się z klientem i budować swoją ofertę, w jaki sposób prowadzić dialog z otoczeniem, aby reputacja branży pożyczkowej się poprawiała i klient mógł się w niej poruszać bezpieczniej, jest naszą odpowiedzialnością. Dzisiaj to jest nasze podstawowe zadanie – podkreśla Roman Jamiołkowski.
Czytaj także
- 2025-05-30: Konsumenci doceniają działania firm na rzecz środowiska i społeczeństwa. Dla przedsiębiorstw to szansa na rozwój
- 2025-06-03: Luka cyrkularności w Polsce wynosi 90 proc. Jesteśmy dopiero na początku drogi do obiegu zamkniętego
- 2025-06-02: Nowy parapodatek zamiast proekologicznego systemu ROP. Branża krytykuje sygnały płynące z resortu środowiska
- 2025-06-04: Rynek nieprzygotowany do wdrożenia systemu kaucyjnego. Może się opóźnić nawet o kilka miesięcy
- 2025-06-09: Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce
- 2025-05-26: Dyrektywa o przejrzystości płac zmniejszy lukę płacową między kobietami a mężczyznami. Obniży za to skłonność pracodawców do podwyżek
- 2025-05-13: Senat zajmie się ustawą o jawności cen lokali na sprzedaż. W praktyce ustawa obejmie tylko 12 proc. rynku
- 2025-05-21: Finansowanie Europejskiego Banku Inwestycyjnego wspiera rozwój OZE czy infrastruktury drogowej. Wśród nowych priorytetów bezpieczeństwo i obronność
- 2025-05-19: Poparcie dla UE rekordowo wysokie, mimo wzrostu populizmu. Społeczeństwo oczekuje większego zaangażowania w kwestie bezpieczeństwa
- 2025-06-04: Trwa budowa nowoczesnego systemu ostrzegania i alarmowania. Ma być gotowy do końca tego roku
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji
Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.
Konsument
Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.
Handel
Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.