Mówi: | Tomasz Kulesza, PKO Leasing Igor Konefał, Hangar 646 |
Przedsiębiorcy coraz chętniej sięgają po leasing. Pozwala im to na finansowanie nowych inwestycji przy zachowaniu płynności finansowej
W ciągu trzech kwartałów 2017 roku polskie firmy sfinansowały za pośrednictwem leasingu inwestycje na kwotę o niemal 13 proc. wyższą niż przed rokiem. Najczęściej wciąż nabywane w ten sposób są pojazdy, ale ich udział w ogólnej kwocie spada. Firmy leasingowe chętnie uczestniczą w finansowaniu nawet bardzo niecodziennych przedsięwzięć, takich jak np. parki trampolin. Ta forma pozwala przyspieszyć inwestycje przy zachowaniu płynności finansowej – podkreślają klienci.
– Klienci oczekują przede wszystkim kompleksowej oferty i szybkiego procesu decyzyjnego. To jest kluczowe – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Tomasz Kulesza, dyrektor departamentu sprzedaży w PKO Leasing.
PKO Leasing po trzech kwartałach roku jest liderem polskiego rynku leasingu: od stycznia do września udzieliło finansowania na kwotę niemal 6 mld zł, podczas gdy na całym rynku wartość leasingu wyniosła 47,9 mld zł, o 12,9 proc. więcej niż rok wcześniej. W samym trzecim kwartale dynamika była jeszcze wyższa: 15,6 proc.
– Polska jest aktualnie na szóstym miejscu na tle rynku europejskiego. Udział leasingu w sprzedaży to blisko 4 proc., może niewiele, ale wskaźnik, w jaki sposób polski leasing kontrybuuje do PKB, jest trzykrotnie wyższy od średniej europejskiej. To zwiastuje dobre prognozy dla sprzedaży w leasingu w najbliższych kilku latach – ocenia dyrektor departamentu sprzedaży w PKO Leasing.
Zdecydowaną większość klientów firm leasingowych stanowią mikro-, małe i średnie przedsiębiorstwa. Według danych Związku Polskiego Leasingu po trzech kwartałach 2017 roku firmy o obrotach do 5 mln zł stanowią 49 proc., a firmy o obrotach do 20 mln zł – 71 proc. biznesu leasingowego w Polsce. Zdaniem Tomasz Kuleszy rynek ma także przed sobą dobre perspektywy.
– Podstawową zaletą jest tarcza podatkowa, która towarzyszy produktowi leasingowemu. Kolejny element to dosłownie kilkuminutowy proces decyzyjny, który bardzo mocno sprzyja zainteresowaniu naszych klientów. Ostatni element to konstrukcja samych produktów – staramy się je tworzyć tak, aby pozwalały się naszym klientom koncentrować na prowadzeniu swojej działalności. My zajmujemy się zarządzaniem flotą czy doradztwem w zakresie formy finansowania – mówi Tomasz Kulesza. – Finansujemy praktycznie wszystkie aktywa podlegające amortyzacji, począwszy od małego sprzętu IT czy telefonów komórkowych, ale nasz apetyt sięga dużo dalej. Finansujemy samochody osobowe, transport ciężki, maszyny i urządzenia, specjalistyczne linie technologiczne, także samoloty pasażerskie.
Wciąż 70 proc. wartości wszystkich umów leasingu przeznaczana jest na zakup pojazdów, ale udział ten spada na rzecz maszyn i urządzeń, których udział wzrósł rok do roku o 1,5 pkt proc. do 26,8 proc. Pozostałe 3 proc. służy finansowaniu sprzętu IT, samolotów, statków i kolei oraz innych przedsięwzięć.
Jednym z nietypowych biznesów, które skorzystały z możliwości finansowania leasingiem, jest Hangar 646, firma prowadząca – na razie dwa – parki trampolin w Warszawie: jeden na Gocławiu, uruchomiony w lipcu 2015 roku, i drugi, otwarty pod koniec tego samego roku, na Mokotowie, blisko zagłębia biurowego stolicy.
– Zdecydowaliśmy się na sfinansowanie inwestycji z leasingu przede wszystkim dlatego, że chcieliśmy zachować płynność finansową. Leasing dał nam taką możliwość – wyjaśnia Igor Konefał, współzałożyciel Hangaru 646. – Poza tym bardzo nam ułatwił wszystkie procedury. Uzyskaliśmy dużą pomoc ze strony banku jeżeli chodzi o wypełnienie wszystkich dokumentów. Drugą rzeczą jest łatwość uzyskania tej formy finansowania.
Jak podkreśla, negocjacje nie trwały długo, pomimo nietypowej formy biznesu. Hangar 646 to rodzinna firma, Igor Konefał prowadzi ją z młodszym bratem Marcinem oraz ojcem Tomaszem. Już niebawem, na początku 2018 roku, planowana jest inauguracja trzeciego obiektu, zlokalizowanego na Targówku. Również z pomocą leasingu.
– Gdyby nie leasing, pewnie nie pozyskalibyśmy pieniędzy tak łatwo, dało to nam możliwość szybszego rozwoju, bo to miejsce, w którym jesteśmy, to nasza druga placówka – mówi Konefał. – Na początku przyszłego roku otwieramy trzecie, również współfinansowane z leasingu.
Czytaj także
- 2025-03-21: Zakup używanego samochodu może być stresujący. Mimo profesjonalizacji rynku wciąż zdarzają się oszustwa
- 2025-03-18: Model przewagi gospodarczej polskich firm oparty na taniej sile roboczej się wyczerpuje. Pora na konkurowanie marką i innowacją
- 2025-02-12: Europejski Bank Centralny ma być lepiej przygotowany na przyszłe szoki inflacyjne. Walka o stabilność cen powinna być głównym celem
- 2025-02-10: Sieć MOYA planuje otwierać kilkadziesiąt nowych stacji paliw rocznie. Właśnie otworzyła 500. punkt
- 2025-02-04: Rekordowy wzrost sprzedaży samochodów Mercedes-Benz. Rośnie zainteresowanie przede wszystkim autami niskoemisyjnymi
- 2025-02-18: Europejski przemysł czeka na Clean Industrial Deal. Dekarbonizacja jest potrzebna, ale innymi metodami
- 2025-03-06: Pracodawcy chcą ułatwień w zatrudnianiu cudzoziemców. Strategia migracyjna ograniczy jednak napływ imigrantów
- 2025-02-12: Młodzi naukowcy przez niskie płace odchodzą z uczelni. To duże zagrożenie dla rozwoju polskiej gospodarki i technologii
- 2025-01-31: Unijne przepisy zwiększą bezpieczeństwo inwestycji w kryptowaluty. Nowe regulacje mają uporządkować rynek
- 2025-01-30: Inwestycje w kamienice zyskują na popularności. Nie odstraszają nawet wyzwania konserwatorskie
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

Projekt unijnego budżetu po 2027 roku będzie przedstawiony w lipcu. Polska może odegrać istotną rolę w pracach nad nim
Polska prezydencja zbiegła się z rozpoczęciem rozmów na temat wieloletnich unijnych ram finansowych (WRF), które określą cele i priorytety wydatków UE na lata 2028–2034. Projekt budżetu ma być gotowy w lipcu, a potem rozpoczną się negocjacje między instytucjami unijnymi. Polska może odegrać istotną rolę w pracach nad WRF, dlatego to od naszego kraju swoje konsultacje rozpoczęli europarlamentarzyści, którzy są współsprawozdawcami PE ds. wieloletniego budżetu Unii Europejskiej.
Prawo
Przedsiębiorcy czują się pomijani w pracach nad przepisami. Narzekają na zawrotne tempo prac legislacyjnych

W ubiegłym roku uchwalono 14 tys. stron nowego prawa. To wynik o 59 proc. niższy niż rok wcześniej – wynika z „Barometru prawa” Grant Thornton. Eksperci wskazują, że nie przekłada się to jednak na jakość nowych przepisów. Tempo prac regulacyjnych przyspiesza, a konsultacje publiczne rzadko są transparentne. Przedsiębiorcy czują się pomijani w procesie konsultacji i zaskakiwani nagłymi zmianami w prawie.
Konsument
Alkohol najbardziej rozpowszechnioną substancją psychoaktywną u młodzieży. Coraz większa popularność e-papierosów

Niemal trzy czwarte uczniów w wieku 15–16 lat już sięgnęło po alkohol. Jak wynika z badania ESPAD 2024, to wciąż najbardziej wśród młodzieży rozpowszechniona substancja psychoaktywna. W ostatnich 20 latach o ponad 20 pp. spadł odsetek nastolatków palących papierosy, ale prawie 70 proc. 17–18-latków przyznaje, że sięgnęło w swoim życiu po e-papierosa. Eksperci wskazują na potrzebę nie tylko bardziej restrykcyjnego ograniczania dostępności tych produktów dla młodych ludzi, ale też o działania na rzecz edukacji zdrowotnej i kompleksowego podejścia do profilaktyki i leczenia uzależnień, bez podziału na poszczególne grupy substancji.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.