Newsy

Bez innowacji firmy ubezpieczeniowe przegrają walkę o klientów. Nowi gracze będą odbierać im rynek

2018-12-20  |  06:15
Mówi:Marcin Pluta, partner zarządzający, Sollers Consulting

Marcin Grabowski, chief of digital product, Sollers Consulting

Zmieniające się oczekiwania klientów i pojawienie się na rynku nowych graczy – insurtechów, które mają lepiej dostosowane do ich potrzeb produkty – wymusza na ubezpieczycielach zwrot ku innowacjom i wdrażanie cyfrowych rozwiązań. Większość dużych firm postrzega jednak cyfryzację jako kosztowne wyzwanie, przynoszące efekty dopiero w perspektywie długofalowej. Korzystanie z przestarzałych technologii utrudnia im elastyczność i konkurencyjność, a to rodzi ryzyko, że przegrają walkę o klienta z nowymi graczami.

Rosnące oczekiwania klientów są dziś jednym z głównych czynników napędzających zmiany w sektorze ubezpieczeń.

– Żyjemy w czasach rewolucji technologicznej, co oznacza, że nowe technologie i rozwiązania zmieniają sposób życia, pracy i komunikacji ludzi, czyli także klientów firm ubezpieczeniowych. Oznacza to, że dojdzie – i już doszło – do zmiany oczekiwań konsumentów w zakresie obsługi. Będą oni również potrzebować zupełnie innych produktów ubezpieczeniowych niż dotychczas – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Marcin Pluta, partner zarządzający w Sollers Consulting.

Zwrot ku innowacjom w sektorze ubezpieczeń wymusza również fakt, że na rynek wchodzą nowi gracze – ubezpieczeniowe firmy technologiczne zwane insurtechami, lepiej dostosowane do nowych potrzeb konsumentów. Nie ma ich jednak zbyt wiele i jak na razie odgrywają dość marginalną rolę.

– Obecnie klienci porównują ceny produktów z różnych źródeł, a dla firm ubezpieczeniowych niezwykle ważne jest podtrzymanie zainteresowania klienta. Jakiekolwiek nieprzyjemne doświadczenie w zakresie obsługi może skutkować zmianą firmy ubezpieczeniowej – mówi Marcin Grabowski, chief of digital product w Sollers Consulting.

Jak podkreśla, duże firmy ubezpieczeniowe dysponują nieporównywalnie większym potencjałem danych niż nowi gracze na rynku. Z drugiej strony są mniej elastyczne i nie mają takiego wpływu na relacje z klientem, który pozwoliłby im wykorzystać ten potencjał w ramach płynnej i wielokanałowej podróży klienta (customer journey). 

Stosowanie przestarzałych technologii przez firmy ubezpieczeniowe często utrudnia wdrażanie i korzystanie z nowych rozwiązań i architektur. Przykładem usług, jakie oferujemy naszym klientom, jest pomoc w skalowaniu obecnych platform poprzez wdrażanie nowych rozwiązań w chmurze, co może stanowić odpowiedź na problemy. Zajmujemy się również innymi technologiami, w tym sztuczną inteligencją, która często nie jest wykorzystywana w pełnym zakresie ze względu na brak danych, które są niezbędne np. do automatyzacji obsługi klienta – mówi Marcin Pluta.

Zastosowanie przez ubezpieczycieli nowych technologii i rozwiązań umożliwia konfigurowalność procesów i zwiększa elastyczność obsługi klienta. Dzięki temu konsument może liczyć na spersonalizowaną obsługę niezależnie od wybranego produktu.

Dlatego firmy o ugruntowanej pozycji muszą się przygotować do zmian i przejść proces cyfryzacji, aby oferować nowe produkty i usługi na jeszcze większą skalę.

– Z punktu widzenia firmy ubezpieczeniowej cyfryzacja stanowi wyzwanie, jest czymś skomplikowanym i kosztownym, przynoszącym efekty w perspektywie długofalowej – mówi Marcin Pluta. – Dlatego Sollers Consulting wspiera klientów w realizacji tych projektów. Zawsze próbujemy rozwiać ich obawy i pomóc w sprostaniu wyzwaniom, które przed nimi stoją.

O sukcesach i wyzwaniach związanych z wdrożeniem nowych technologii będą rozmawiać uczestnicy konferencji „Innovation in Insurance”, organizowanej przez Sollers Consulting już po raz siódmy. Tegoroczna edycja odbędzie się 14 stycznia 2019 roku w warszawskim Centrum Nauki Kopernik i wezmą w niej udział przedstawiciele wiodących firm ubezpieczeniowych z całej Europy. Będą oni dyskutować także na temat tego, jak wkrótce będą wyglądały produkty ubezpieczeniowe oraz co powinni zrobić ubezpieczyciele, aby sprostać oczekiwaniom klientów.

 Na styczniowej konferencji omówimy sposoby skalowania w cyfryzacji poprzez tworzenie portali w modelu lean, w tym tworzenie wielu, spersonalizowanych podróży klientów i rozwijanie działalności na drodze płynnej współpracy z wieloma partnerami biznesowymi – mówi Marcin Grabowski.

Czytaj także

CES 2019

Ochrona środowiska

Prawie 60 proc. domów jednorodzinnych w Polsce jest w złym stanie technicznym. To wpływa na zdrowie mieszkańców

58 proc. budynków w Polsce ma powyżej 40 lat, jest w złym stanie technicznym i negatywnie wpływa zarówno na zdrowie mieszkańców, jak i jakość powietrza – wynika z ostatniego „Barometru zdrowych domów”. Eksperci podkreślają, że niezbędne są preferencyjne narzędzia finansowe i programy wsparcia, bo Polacy najczęściej nie dysponują odpowiednim kapitałem, który mogliby przeznaczyć na termomodernizację. Jednym z takich narzędzi, które ma przyczynić się do ograniczenia niskiej emisji i smogu w Polsce, ma być wprowadzona w tym roku ulga termomodernizacyjna, dzięki której będzie można odliczyć od podatku wydatki poniesione na docieplenie domu jednorodzinnego do 53 tys. zł. 

Prawo

Inwestowanie w badania i rozwój w Polsce coraz bardziej opłacalne. Dzięki nowej uldze podatkowej firmy sporo zaoszczędzą

Dzięki nowej uldze podatkowej, tzw. innovation box, inwestowanie w badania i rozwój jest w Polsce coraz bardziej opłacalne. W połączeniu z już obowiązującą ulgą na B+R ma ona zachęcić firmy do zwiększania nakładów na działalność badawczo-rozwojową. Zwłaszcza że zaproponowana przez rząd preferencyjna 5-proc. stawka podatku jest jedną z najniższych w Europie, a ustawodawca zadbał o szeroki katalog kwalifikowanych praw własności intelektualnej. Polska wprowadziła takie rozwiązanie w swoim systemie podatkowym jako czternasty kraj w Europie. 

Transport

Wymiana gospodarcza Polski z Iranem ma duży potencjał. Zagrożeniem są sankcje i trudności z dystrybucją towaru

Rośnie wymiana handlowa Polski z Iranem. Tylko w 2017 roku Polska wyeksportowała do tego kraju towary za ponad 121 mln euro, a wartość importu sięgnęła 83 mln euro. W ciągu kilku lat wymiana handlowa wzrosła kilkukrotnie, ale jej potencjał jest znacznie większy. Chociaż sankcje nałożone na Iran utrudniają handel, mniejsze firmy coraz chętniej wchodzą na tamtejszy rynek. Wyzwaniem jest dla nich zorganizowanie dostaw na tamtejszy rynek. Na tym wykłada się wiele firm.

Media i PR

Ubiegły rok pod znakiem kryzysów wizerunkowych. Nie ominęły instytucji państwowych i mediów

Z kryzysami wizerunkowymi mierzą się już nie tylko marki, lecz również media, także społecznościowe, instytucje państwowe, a nawet organizacje pożytku publicznego. Bohaterem jednej z najgłośniejszych afer w ubiegłym roku, z której musiał się tłumaczyć Mark Zuckerberg, był Facebook, ale nie brakuje też przykładów z polskiego podwórka.  Wizerunkowym wpadkom musiały stawić czoła m.in. linie lotnicze LOT, marka Reserved i organizator Szlachetnej Paczki. Zdaniem ekspertów w tym roku kryzysy mogą dotknąć także influencerów i polityków, a ich źródłem mogą być m.in. fake newsy i kwestie społeczno-kulturowe.