Newsy

Bezpieczeństwo korzystania z usług banku może zwiększyć bankowość głosowa

2014-07-17  |  06:40

Bankowość głosowa może być alternatywą dla loginów i haseł dostępów. Oparte na biometrycznej identyfikacji głosu rozwiązania pozwalają w łatwiejszy sposób korzystać z bankowości mobilnej, a dodatkowo eliminują zagrożenia związane z wykradnięciem haseł. To jeden z przykładów innowacji, które zwiększają zarówno komfort użytkowników, jak i ich bezpieczeństwo.

Posługiwanie się wszechobecnymi hasłami i loginami staje się coraz bardziej uciążliwe. Z racji tego, że nie jest możliwe zapamiętanie ich wszystkich, muszą być gdzieś przechowywane. A to z kolei wiąże się z ryzykiem ich kradzieży, którego nie ma w przypadku bankowości głosowej.

Jako jeden z pierwszych banków w Europie daliśmy możliwość obsługi aplikacji głosem. Co więcej, aplikacja również potrafi odpowiedzieć głosem. Jest to szczególnie użyteczne w tych sytuacjach, kiedy „normalne” dotarcie do informacji wymaga wielu czynności. Na przykład, jeżeli chcę się dowiedzieć, ile wydałem w zeszłym tygodniu. Wtedy standardowo musiałbym wejść w historię transakcji, odfiltrować ją według dat i zsumować poszczególne transakcje. W aplikacji wystarczy zadać jedno pytanie, np. „Ile wydałem w zeszłym tygodniu?” lub powiedzieć „Wydatki w ostatnim tygodniu…” i system sam sumuje i podaje konkretne dane. Mogę także zapytać o podstawowe informacje, np. ile mam na koncie. Dla bezpieczeństwa dostępne środki są pokazywane tylko na ekranie, one nie są odczytywane na głos – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Marcin Kusznier, menadżer projektów bankowości mobilnej w Meritum Bank.

Rosnąca dostępność usług sterowanych głosowo sprawia, że coraz częściej mówi się o bankowości głosowej. Wykorzystuje ona technologie biometrycznej identyfikacji głosu, który – podobnie do linii papilarnych – jest unikalny dla każdego użytkownika. System rozpoznaje nagrane wcześniej wypowiedzi klienta i porównuje z nimi polecenia wydawane przez telefon.

W przypadku części innowacyjnych usług klienci zyskują większy komfort, ale kosztem niższego bezpieczeństwa. Rozwiązania oparte na biometrii głosowej wychodzą poza tę alternatywę, gdyż eliminują część czynników ryzyka, jakie wiążą się z typowymi sposobami komunikacji z bankiem. W przypadku loginów i haseł dostępu lub haseł jednorazowych istnieje zawsze ryzyko pozyskania tych wrażliwych danych przez osoby trzecie, zarówno w wyniku fizycznego włamania, jak i poprzez złośliwe oprogramowanie. Aplikacja z głosowym dostępem do banku  zabezpiecza przed takimi sytuacjami i pozwala dokładnie monitorować wszelkie zlecenia i transakcje.

Technologie głosowego dostępu są już na tyle rozwinięte, że gwarantują wysoką skuteczność w postaci zaakceptowanych zleceń także w sytuacji, gdy głos klienta jest nieco zniekształcony, np. ze względu na warunki atmosferyczne lub chorobę. Systemy oparte na biometrii głosowej potrafią także wykrywać próby oszustw w postaci nagrań z playbacku. Wysokie bezpieczeństwo bankowości mobilnej potwierdza także jej rosnąca popularność w Europie Zachodniej i akceptacja przez instytucje finansowe.

Z pomocą przychodzi nam najnowsza rekomendacja Europejskiego Forum ds. Bezpieczeństwa Płatności Detalicznych, która dopuszcza wykorzystanie jako jednego z elementów zabezpieczeń cech biometrycznych klienta. W praktyce oznacza to, że nie trzeba będzie pamiętać kodu PIN, wystarczy coś, co każdy z nas ma unikatowego, czyli np. nasz głos – wskazuje Marcin Kusznier.

Bankowość mobilna może całkowicie zastąpić tradycyjny kanał dostępu poprzez telefon, który wymaga pamiętania loginów i haseł. Ponadto, połączenie może zabrać dość dużo czasu, a samo podawanie haseł na głos może być ryzykowny w niektórych sytuacjach. W przypadku bankowości mobilnej, wystarczy wypowiedzieć bezpieczne zdanie-komendę typu „zrób przelew na Facebook”.

Technologie mobilne umożliwiają także komunikację między różnymi systemami. Wykorzystaliśmy to, projektując nowy rodzaj przelewu. Nie znając numeru rachunku odbiorcy, mogę wysłać przelew za pośrednictwem SMS-a, wiadomości e-mail lub Facebooka – mówi menedżer w Meritum Bank.

Innym przykładem zleceń dostępnych głosowo jest m.in. przelew walutowy i rachunek e-Kantor. Klient może spytać o aktualne kursy walut oraz zlecić głosem wykonanie przelewu walutowego. Obsługa głosowa w Meritum Bank obejmuje już kilkadziesiąt różnych funkcji, a bank stara się, by obejmowały one jak największą liczbę i rodzaje transakcji.

Jak wyjaśnia Kusznier, bankowość głosowa to jedna z funkcjonalności aplikacji mobilnej w Meritum Banku.

Projektując aplikację, przyjęliśmy założenie maksymalnego wykorzystania możliwości, jakie oferują technologie mobilne, po to, by bankowość mobilna była maksymalnie bezpieczna i użyteczna dla klientów banku. Przykładowo, dzięki geolokalizacji nasz klient ma możliwość sprawdzenia na mapie, gdzie dokładnie była zlecona dana transakcja – mówi menedżer w Meritum Bank.

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Farmacja

W czasie pandemii spadła akceptacja dla szczepień przeciwko innym chorobom niż COVID-19. Liczba dzieci niezaszczepionych przeciw odrze wzrosła najmocniej od 20 lat

W Polsce liczba wykonanych szczepień przeciw COVID-19 sięga już prawie 31 mln, przy czym liczba osób zaszczepionych w pełni wynosi prawie 20,3 mln. Średnio co trzeci Polak w wieku od 18 do 65 lat przyznaje, że nie zamierza się zaszczepić, a większości z nich nic nie skłoni do zmiany zdania. Niechęć do szczepień przeciw COVID-19 przełożyła się także na inne szczepionki. WHO wskazuje, że na całym świecie odnotowano największy od dwóch dekad wzrost liczby dzieci niezaszczepionych przeciwko odrze. Eksperci podkreślają, że potrzebna jest edukacja, by ponownie przywrócić zaufanie do szczepień, które przecież pomogły opanować dziesiątki chorób zakaźnych i coraz częściej wykorzystywane są także w profilaktyce nowotworowej. 

Bankowość

Omicron napędza niepewność na rynkach finansowych. Europejskie indeksy są bardziej narażone na jej skutki [DEPESZA]

– Sytuacja na rynkach finansowych przypomina w tej chwili przejażdżkę kolejką górską, co jest głównie efektem pojawienia się nowej mutacji koronawirusa (Omicron) – mówi Michał Milewski, zarządzający funduszami w Generali Investments TFI. Ta wysoka zmienność na rynkach będzie się utrzymywać, dopóki związany z nowym wariantem szum informacyjny będzie nakręcał strach inwestorów. Na wahania notowań bardziej narażone są indeksy europejskie. W USA więcej jest spółek nowej ekonomii, które są odporniejsze na ewentualne lockdowny w gospodarce. Amerykańscy inwestorzy czekają teraz na zaplanowane na połowę grudnia posiedzenie Fed.

Transport

Blisko 10 mln euro trafi na innowacje w obszarze wód śródlądowych i morskich. W styczniu rusza nowy nabór do konkursu dla małych i średnich firm

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości w okresie luty–marzec 2022 roku planuje przeprowadzić nabór do konkursu „Innowacje w obszarze wód śródlądowych lub morskich”. O dofinansowanie w ramach Norweskiego Mechanizmu Finansowego w wysokości do 2 mln euro będą mogły się starać mikro-, małe i średnie firmy. – Chodzi o przedsiębiorców działających nad morzem, na jeziorach, rzekach, ale nie rybaków. Mamy na myśli działalność związaną z turystyką, oczyszczaniem wód, dbaniem o ochronę środowiska w obszarze wodnym – wymienia Monika Karwat-Bury z PARP. Do  rozdysponowania będzie ok. 10 mln euro.

Konsument

Codziennie w Polsce używa się 3 mln plastikowych słomek. Robione ze słomy mogą być dla nich ekologiczną alternatywą

Idea zero waste oraz unijny zakaz wprowadzania m.in. jednorazowych, plastikowych rurek do napojów do obrotu skłoniły rynek do szukania alternatyw. Jedną z propozycji oferuje przedsiębiorstwo społeczne z Siemianowic Śląskich Eco Value, które wytwarza rurki ze słomy żytniej. Biosłomki są bardziej wytrzymałe niż te z papieru. Firma miesięcznie wytwarza ich ok. 1,7 mln sztuk, łącząc produkcję proekologiczną z misją społeczną. Zatrudnia bowiem przy produkcji osoby z niepełnosprawnościami.