Newsy

Biedronka po raz trzeci wyda książkę dla dzieci. W konkursie „Piórko” można wygrać 100 tys. zł

2017-02-13  |  06:30
Mówi:Anetta Jaworska-Rutkowska, kierownik ds. relacji zewnętrznych i odpowiedzialnego biznesu, Jeronimo Martins Polska

Renata Piątkowska, juror konkursu „Piórko”

Ewa Gruda, kierownik Muzeum Książki Dziecięcej w Warszawie

  • MP4
  • Jeronimo Martins, właściciel sieci Biedronka, po raz trzeci organizuje konkurs na najlepszą książkę dla dzieci skierowany do debiutujących autorów tekstów i ilustratorów. To element budowania polityki odpowiedzialnego biznesu firmy i odpowiedź na malejące czytelnictwo, zwłaszcza wśród dzieci. Zwycięzcy obu kategorii konkursu otrzymają po 100 tys. zł, a ich prace zostaną wydane w formie książki, która trafi do sprzedaży w sklepach Biedronka. Publikacje nagrodzone przez jury w dwóch poprzednich edycjach rozeszły się w łącznym nakładzie 65 tys. egzemplarzy.

    – Organizujemy konkurs literacki na najlepszą książkę dla dzieci, wychodząc naprzeciw dużemu problemowi, jakim jest niski poziom czytelnictwa w Polsce. Zwyczaj czytania zanika, w coraz większym stopniu przeważają inne rozrywki, a przecież książka jest niezwykle ważna w rozwoju dziecka: rozwija i oswaja jego emocje – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Anetta Jaworska-Rutkowska, kierownik ds. relacji zewnętrznych i CSR w Jeronimo Martins Polska.

    Celem konkursu jest zachęcenie rodziców i dzieci do lektury oraz wsparcie debiutujących pisarzy i ilustratorów.

    – Konkurs przeznaczony jest dla utalentowanych amatorów – literatów i grafików. W tym roku nieco rozszerzyliśmy formułę i w konkursie mogą wziąć udział nie tylko osoby mieszkające na terenie Polski, lecz także Polonia poza krajem. Konkurs ogłaszamy poprzez stronę internetową, tą drogą należy również wysłać aplikację – mówi Anetta Jaworska-Rutkowska.

    W konkursie Biedronki mogą startować osoby pełnoletnie, których prace literackie lub graficzne nie były dotychczas publikowane drukiem lub w wydawnictwach oznaczonych numerami ISBN lub ISSN. W tegorocznej edycji udział mogą wziąć również osoby, które startowały w poprzednich, ale nie znalazły się w gronie laureatów.

    – Uznaliśmy, że wśród kilku tysięcy nadsyłanych co roku prac jest bardzo wiele dobrych książek. Wybieramy tylko jedną, tę najlepszą. Daliśmy jednak szansę autorom, którzy do tej pory nadsyłali swoje aplikacje, a ich książka nie wygrała, choć była równie atrakcyjna i dobra merytorycznie. W tym roku mogą po raz kolejny złożyć na konkurs tę samą pracę i może tym razem będą mieli więcej szczęścia – mówi Anetta Jaworska-Rutkowska z Jeronimo Martins Polska.

    W tegorocznej edycji organizatorzy kładą akcent na rozwój emocjonalny dziecka poprzez czytanie. Kierownik Muzeum Książki Dziecięcej w Warszawie Ewa Gruda zwraca uwagę, że już we wczesnych latach książka może być elementem zabawy, ale jednocześnie może pomóc rodzicom w kształtowaniu charakteru dziecka i wesprzeć ich w procesie wychowawczym.

    – Dziecko zadaje tysiące pytań. Jest w jego życiu taki okres, w którym te pytania są wręcz utrapieniem dla rodziców. Nie zawsze mamy też w głowie gotową odpowiedź na każde z tych pytań. Im więcej książek, które odpowiadają na dziecięce pytania, jest w zasięgu naszej ręki, tym jest nam łatwiej. Zawsze można odwołać się do książki, poczytać wspólnie z dzieckiem – mówi Ewa Gruda.

    Renata Piątkowska, autorka książek dla dzieci i młodzieży oraz juror konkursu „Piórko”, radzi, aby debiutujący autorzy pisali przede wszystkim o tym, na czym się dobrze znają i co jest im bliskie. Książka dla dzieci powinna również być napisana krótkim, zwięzłym językiem i zawierać pewną dozę humoru.

    – Młody czytelnik uwielbia się śmiać. Bardzo ważny jest też początek, bo jeżeli nie chwycimy uwagi czytelnika w pierwszych zdaniach, to prawdopodobnie nie zechce się wgłębić w książkę. Szukamy tekstów oryginalnych, tekstów niezwykłych. Jeżeli na konkurs spływają tysiące prac, to z pewnością przebije się ta, która nie będzie kolejnym powieleniem bardzo znanego wątku – mówi Renata Piątkowska.

    W pierwszym etapie – do 21 marca – za pośrednictwem strony internetowej http://piorko2017.biedronka.pl/ można nadsyłać teksty (o objętości od 20 do 60 tys. znaków). Zwycięskie prace zostaną ogłoszone 8 czerwca. Tego samego dnia wystartuje również drugi etap konkursu, skierowany do grafików. Ich zadaniem będzie przygotowanie ilustracji do wybranej przez jury książki. Najlepsza zostanie wyłoniona 24 sierpnia.

    Oceną prac nadesłanych na konkurs „Piórko” w obu kategoriach zajmą się specjalnie w tym celu powołane kapituły, w których znalazły się osoby związane z literaturą dziecięcą i grafiką. W pierwszej z nich znaleźli się: autorka książek dla dzieci Renata Piątkowska, dziennikarz Jarosław Gugała, współtwórczyni portalu CzasDzieci.pl Agnieszka Karp-Szymańska, popularny autor dziecięcy Rafał Witek oraz ubiegłoroczna laureatka konkursu Monika Radzikowska. Natomiast prace graficzne ocenią eksperci – ilustratorzy i wydawcy książek dla dzieci: Katarzyna Nowowiejska, Bohdan Butenko, Aleksandra Krzanowska, Elżbieta Śmietanka-Combik oraz Monika Biała, laureatka z ubiegłego roku. Autorzy zwycięskiego tekstu i ilustracji  otrzymają nagrody po 100 tys. zł. Ich prace zostaną wydane w formie książki, która pod koniec listopada znajdzie się na półkach sklepów Biedronka.

    Poprzednie edycje konkursu „Piórko”, organizowanego przez właściciela sieci Biedronka, cieszyły się bardzo dużym zainteresowaniem. Nadesłano w nich w sumie 10 tys. prac tekstowych i graficznych. Zwycięskie zostały opublikowane – powstałe w ten sposób dwie książki: „Szary domek” i „Córka bajarza” sprzedały się dotychczas łącznie w ponad 65 tys. egzemplarzy.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Partner serwisu

    Advertisement

    Patronaty medialne

    Obsługa konferencji prasowych i innych wydarzeń

    Agencja informacyjna Newseria realizując zleconą obsługę wydarzenia przygotowuje pełny zapis konferencji, a także realizuje wywiady z gośćmi i uczestnikami wydarzenia.

    > Zobacz pełne informacje o naszej ofercie.

    Dziś w serwisie Innowacje

    Sektor inteligentnych wind dynamicznie się rozwija. Do 2022 roku jego wartość przekroczy 26 mld dolarów

    Do 2022 roku wartość sektora inteligentnych wind przekroczy 26 mld dolarów, wynika z raportu sporządzonego przez Markets and Markets. Rynek dynamicznie się rozwija od 2015 roku, notując wzrosty na poziomie blisko 16 proc. rocznie. To zasługa między innymi zmian technologicznych oraz rosnących wymagań, stawianych przed branżą dźwigową. 

    Handel

    Nieterminowe płatności utrudniają ekspansję zagraniczną polskich firm. Na zapłatę od kontrahentów czekają średnio 55 dni

    Rośnie skala opóźnień w płatnościach w krajach Europy Zachodniej, czyli u głównych partnerów handlowych Polski – wynika z danych firmy Atradius. Problem z nieterminowo opłacanymi fakturami ma 41 proc. przedsiębiorstw. Firmy muszą też coraz dłużej czekać na płatności – średnio jest to 55 dni. Przyczyną problemów z opóźnieniami często bywa niesprawdzenie kontrahenta i nieznajomość miejscowych przepisów dotyczących warunków płatności.  Przedsiębiorcy mogą zmniejszyć ryzyko m.in. dzięki opublikowanemu właśnie International Debt Collections Handbook.

    Transport

    Wzrosła liczba przewozów w PKP Cargo, rośnie też zysk. Problemem okazuje się jednak brak rąk do pracy

    Pozyskanie pracowników jest obecnie największym problemem dla PKP Cargo – podkreśla prezes spółki. Grupa w I półroczu zwiększyła pracę przewozową i masę przewiezionych towarów, udało się także osiągnąć zysk netto wobec straty przed rokiem. Przewoźnikowi służy coraz lepsza sytuacja w gospodarce, więc dynamicznie rośnie zapotrzebowanie na pracowników. Jednak ich liczba spada. Na koniec czerwca 2017 roku była niższa o 320 niż przed rokiem.

    Patronat Newserii

    Potencjalnie Niebiezpieczni

    Media i PR

    Nazwa może przesądzić o sukcesie firmy. Coraz częściej małe i średnie przedsiębiorstwa sięgają po pomoc profesjonalnych agencji

    Zła nazwa firmy jest jak zły fundament dla domu – przez to wszystko może się zawalić – przekonuje Tomasz Banasik z Nazywamy.com. Jak podkreśla, można zmienić wszystko, logo, identyfikację wizualną, ale nie nazwę. Na tym polu sytuacja w polskich firmach jest znacznie lepsza niż jeszcze kilkanaście lat temu. Coraz częściej też sięgają one po pomoc profesjonalistów, również te małe i średnie przedsiębiorstwa.

    Infrastruktura

    Rośnie popularność mieszkań w pofabrycznych budynkach i zrewitalizowanych kamienicach. Klientów przyciąga klimat wnętrz i ich lokalizacja

    W Polsce coraz większym zainteresowaniem cieszą się lokale w rewitalizowanych kamienicach i lofty. Mieszkania w poprzemysłowych budynkach to połączenie industrialnych przestrzeni z nowoczesnymi elementami. Tego typu inwestycji jest jednak niewiele, przede wszystkim w Łodzi i na Śląsku. W największych miastach rośnie zainteresowanie mieszkaniami w zrewitalizowanych kamienicach. Oferty przyciągają młode osoby, które cenią nowoczesne wnętrza i bliskość centrum.