Robotyka i SI”, „E-sport”, „Inteligentny dom” –  nowe kategorie w serwisie agencyjnym Newseria Innowacje. Jeśli jesteście Państwo zainteresowani otrzymywaniem powiadomień z tych kategorii, prosimy o dokonanie zmian po zalogowaniu się do swoich profili. 

Newsy

Biedronka po raz trzeci wyda książkę dla dzieci. W konkursie „Piórko” można wygrać 100 tys. zł

2017-02-13  |  06:30
Mówi:Anetta Jaworska-Rutkowska, kierownik ds. relacji zewnętrznych i odpowiedzialnego biznesu, Jeronimo Martins Polska

Renata Piątkowska, juror konkursu „Piórko”

Ewa Gruda, kierownik Muzeum Książki Dziecięcej w Warszawie

  • MP4
  • Jeronimo Martins, właściciel sieci Biedronka, po raz trzeci organizuje konkurs na najlepszą książkę dla dzieci skierowany do debiutujących autorów tekstów i ilustratorów. To element budowania polityki odpowiedzialnego biznesu firmy i odpowiedź na malejące czytelnictwo, zwłaszcza wśród dzieci. Zwycięzcy obu kategorii konkursu otrzymają po 100 tys. zł, a ich prace zostaną wydane w formie książki, która trafi do sprzedaży w sklepach Biedronka. Publikacje nagrodzone przez jury w dwóch poprzednich edycjach rozeszły się w łącznym nakładzie 65 tys. egzemplarzy.

    – Organizujemy konkurs literacki na najlepszą książkę dla dzieci, wychodząc naprzeciw dużemu problemowi, jakim jest niski poziom czytelnictwa w Polsce. Zwyczaj czytania zanika, w coraz większym stopniu przeważają inne rozrywki, a przecież książka jest niezwykle ważna w rozwoju dziecka: rozwija i oswaja jego emocje – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Anetta Jaworska-Rutkowska, kierownik ds. relacji zewnętrznych i CSR w Jeronimo Martins Polska.

    Celem konkursu jest zachęcenie rodziców i dzieci do lektury oraz wsparcie debiutujących pisarzy i ilustratorów.

    – Konkurs przeznaczony jest dla utalentowanych amatorów – literatów i grafików. W tym roku nieco rozszerzyliśmy formułę i w konkursie mogą wziąć udział nie tylko osoby mieszkające na terenie Polski, lecz także Polonia poza krajem. Konkurs ogłaszamy poprzez stronę internetową, tą drogą należy również wysłać aplikację – mówi Anetta Jaworska-Rutkowska.

    W konkursie Biedronki mogą startować osoby pełnoletnie, których prace literackie lub graficzne nie były dotychczas publikowane drukiem lub w wydawnictwach oznaczonych numerami ISBN lub ISSN. W tegorocznej edycji udział mogą wziąć również osoby, które startowały w poprzednich, ale nie znalazły się w gronie laureatów.

    – Uznaliśmy, że wśród kilku tysięcy nadsyłanych co roku prac jest bardzo wiele dobrych książek. Wybieramy tylko jedną, tę najlepszą. Daliśmy jednak szansę autorom, którzy do tej pory nadsyłali swoje aplikacje, a ich książka nie wygrała, choć była równie atrakcyjna i dobra merytorycznie. W tym roku mogą po raz kolejny złożyć na konkurs tę samą pracę i może tym razem będą mieli więcej szczęścia – mówi Anetta Jaworska-Rutkowska z Jeronimo Martins Polska.

    W tegorocznej edycji organizatorzy kładą akcent na rozwój emocjonalny dziecka poprzez czytanie. Kierownik Muzeum Książki Dziecięcej w Warszawie Ewa Gruda zwraca uwagę, że już we wczesnych latach książka może być elementem zabawy, ale jednocześnie może pomóc rodzicom w kształtowaniu charakteru dziecka i wesprzeć ich w procesie wychowawczym.

    – Dziecko zadaje tysiące pytań. Jest w jego życiu taki okres, w którym te pytania są wręcz utrapieniem dla rodziców. Nie zawsze mamy też w głowie gotową odpowiedź na każde z tych pytań. Im więcej książek, które odpowiadają na dziecięce pytania, jest w zasięgu naszej ręki, tym jest nam łatwiej. Zawsze można odwołać się do książki, poczytać wspólnie z dzieckiem – mówi Ewa Gruda.

    Renata Piątkowska, autorka książek dla dzieci i młodzieży oraz juror konkursu „Piórko”, radzi, aby debiutujący autorzy pisali przede wszystkim o tym, na czym się dobrze znają i co jest im bliskie. Książka dla dzieci powinna również być napisana krótkim, zwięzłym językiem i zawierać pewną dozę humoru.

    – Młody czytelnik uwielbia się śmiać. Bardzo ważny jest też początek, bo jeżeli nie chwycimy uwagi czytelnika w pierwszych zdaniach, to prawdopodobnie nie zechce się wgłębić w książkę. Szukamy tekstów oryginalnych, tekstów niezwykłych. Jeżeli na konkurs spływają tysiące prac, to z pewnością przebije się ta, która nie będzie kolejnym powieleniem bardzo znanego wątku – mówi Renata Piątkowska.

    W pierwszym etapie – do 21 marca – za pośrednictwem strony internetowej http://piorko2017.biedronka.pl/ można nadsyłać teksty (o objętości od 20 do 60 tys. znaków). Zwycięskie prace zostaną ogłoszone 8 czerwca. Tego samego dnia wystartuje również drugi etap konkursu, skierowany do grafików. Ich zadaniem będzie przygotowanie ilustracji do wybranej przez jury książki. Najlepsza zostanie wyłoniona 24 sierpnia.

    Oceną prac nadesłanych na konkurs „Piórko” w obu kategoriach zajmą się specjalnie w tym celu powołane kapituły, w których znalazły się osoby związane z literaturą dziecięcą i grafiką. W pierwszej z nich znaleźli się: autorka książek dla dzieci Renata Piątkowska, dziennikarz Jarosław Gugała, współtwórczyni portalu CzasDzieci.pl Agnieszka Karp-Szymańska, popularny autor dziecięcy Rafał Witek oraz ubiegłoroczna laureatka konkursu Monika Radzikowska. Natomiast prace graficzne ocenią eksperci – ilustratorzy i wydawcy książek dla dzieci: Katarzyna Nowowiejska, Bohdan Butenko, Aleksandra Krzanowska, Elżbieta Śmietanka-Combik oraz Monika Biała, laureatka z ubiegłego roku. Autorzy zwycięskiego tekstu i ilustracji  otrzymają nagrody po 100 tys. zł. Ich prace zostaną wydane w formie książki, która pod koniec listopada znajdzie się na półkach sklepów Biedronka.

    Poprzednie edycje konkursu „Piórko”, organizowanego przez właściciela sieci Biedronka, cieszyły się bardzo dużym zainteresowaniem. Nadesłano w nich w sumie 10 tys. prac tekstowych i graficznych. Zwycięskie zostały opublikowane – powstałe w ten sposób dwie książki: „Szary domek” i „Córka bajarza” sprzedały się dotychczas łącznie w ponad 65 tys. egzemplarzy.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Patronaty Newserii

    MSPO - Targi Obronne Zbrojeniowe 2019 - Kielce
    XXIX Forum Ekonomiczne - Krynica

    Finanse

    2 mln zł na wsparcie lokalnych społeczności. Najlepsze pomysły w małych miejscowościach mogą liczyć na granty od 4 do 15 tys. zł

    Fundacja należąca do PKN Orlen przeznaczy w tym roku w sumie 2 mln zł na dofinansowanie projektów, które służą lokalnym społecznościom. W programie grantowym „Moje miejsce na Ziemi” swoje pomysły na takie inicjatywy mogą zgłaszać biblioteki, szkoły, organizacje pozarządowe, fundacje i stowarzyszenia czy nawet jednostki ochotniczej straży pożarnej. Mogą one wnioskować o wsparcie w wysokości od 4 do 15 tys. zł. Jak podkreśla prezes fundacji, dla wielu samorządów i organizacji to szansa, aby po raz pierwszy aplikować o takie finansowanie.

    Sport

    Ministerstwo sportu chce inwestować w aktywność fizyczną Polaków. Jej brak przekłada się na realne straty dla gospodarki

    Spada aktywność fizyczna Polaków. Regularnie sport uprawia co czwarta osoba, ponad połowa w ogóle nie ćwiczy. Brak aktywności fizycznej generuje blisko 7 mld zł strat rocznie – wynika z danych przytaczanych przez Polski Instytut Ekonomiczny. Są to głównie koszty opieki zdrowotnej i absencji pracowniczych. Ministerstwo sportu chce zachęcać Polaków do sportu przez różnego rodzaju programu. Konieczne jest także wsparcie władz lokalnych i szersza promocja sportu wśród społeczeństwa.

    IFA 2019 Berlin

    Transport

    Mercedes z rekordową sprzedażą kultowego modelu. Z salonów zniknęła cała dostępna w tym roku na rynek polski pula Klasy G

    Mercedes Klasy G jest już kultowym samochodem, a popyt na niego nie maleje. W 2017 roku sprzedano w Polsce 130 samochodów, rok później – 350, a w tym roku jest to już 400 sztuk, czyli cała dostępna pula na rynek polski. Z okazji 40. urodzin Gelendy do sprzedaży trafiają trzy specjalne edycje „Stronger Than Time” – Mercedes-Benz G 400 d, Mercedes-Benz G 500 oraz Mercedes-AMG G 63. Klienci mogą wybierać spośród miliona opcji. Miłośnicy klasy G w Polsce spotkali się w dniach 15-18 sierpnia w Srebrnej Górze na Dolnym Śląsku.

    Złote Spinacze 2019

    Praca

    Praca tylko dla cierpliwych mediatorów. Zawód organizatora ślubnego zyskuje na popularności

    Dobry wedding planner musi być mediatorem i jednocześnie w pewnym stopniu psychologiem, który będzie godzić skłóconych przyszłych małżonków oraz mieć dużą cierpliwość i umiejętności organizacyjno-logistyczne. Eksperci zauważają, że musi także być przygotowany na pracę przez cały rok, 24 godziny na dobę przez 7 dni w tygodniu. Młode pary, które chcą uniknąć niepotrzebnych nerwów, rozczarowań oraz zbędnych kosztów powinny zaufać rekomendowanemu konsultantowi ślubnemu, bowiem jego doświadczenie, fachowość i znajomość branży są gwarancją udanego wesela.