Mówi: | Kamil Wyszkowski |
Funkcja: | Krajowy przedstawiciel inicjatywy Sekretarza Generalnego ONZ Global Compact |
Biznes oficjalnie włączy się w dyskusje o ochronie klimatu
COP 19 to pierwszy szczyt klimatyczny, na którym oficjalnie przedsiębiorcy z dużych, średnich i małych firm spotkają się z obradującymi w Warszawie politykami z różnych krajów i przedstawicielami Organizacji Narodów Zjednoczonych. Inicjatorzy spotkania oczekują od biznesu większego zaangażowania w negocjacje globalnego porozumienia klimatycznego i samego procesu ochrony środowiska.
– Ten szczyt klimatyczny jest szczególny, ponieważ po raz pierwszy formalnie sektor prywatny, rozumiany bardzo wielowymiarowo, nie tylko jako duże korporacje, ale też małe i średnie firmy, zostanie włączony w proces dyskusji z przedstawicielami rządów, czyli społecznością międzynarodową na temat polityki klimatycznej i ochrony środowiska – wyjaśnia Kamil Wyszkowski, krajowy przedstawiciel inicjatywy Sekretarza Generalnego ONZ Global Compact.
Celem warszawskiego COP 19 jest określenie mapy dojścia do globalnego porozumienia ws. ochrony klimatu. Negocjacje mają zakończyć się na szczycie w Paryżu w 2015 roku. Inicjatorzy spotkania polityków i przedsiębiorców, czyli dwudniowego Caring for Climate Business Forum, chcieliby, żeby również biznes zaangażował się w negocjacje.
– Oczekujemy, po pierwsze, większego zaangażowania, po drugie większego poczucia współodpowiedzialności za proces. Żeby nie było tak w społecznym odbiorze, że ten szczyt klimatyczny to jest jakieś spotkanie dyplomatów, którzy sobie rozmawiają nie wiadomo o czym – mówi Kamil Wyszkowski. – To jest miejsce, gdzie cała społeczność międzynarodowa pochyla się nad planetą, która nazywa się Ziemia i w trosce o środowisko i klimat zaczyna się zastanawiać, co nas spotka za 10, 20, 30 lat, jeżeli nic nie zrobimy i co możemy zrobić.
Jego zdaniem, dbałość o środowisko zaczyna być dla firm coraz ważniejsza z punktu widzenia wizerunkowego. Tym bardziej, że i społeczeństwa stają się bardziej świadome ekologicznie.
– Biznes oraz mocniej odkrywa ta sferę wizerunkową. Im więcej mamy odpowiedzialnych konsumentów, im więcej osób patrzy na to, czy firma, której produkty kupuje, jest odpowiedzialna, jest środowiskowo wrażliwa, tym chętniej te produkty czy usługi kupuje – wyjaśnia przedstawiciel ONZ. – Znaczenie ma też presja oddolna, ze strony pracowników, którzy nie chcą wstydzić się za przedsiębiorstwo, w którym pracują i zaczynają wymagać od swoich kadr zarządzających, żeby firma była etyczna, uczciwa w działaniu i nie niszczyła środowiska, nie zatruwała go.
Eksperci przestrzegają, że bez globalnego porozumienia na rzecz ochrony klimatów przemysłowych „trucicieli” może przybywać. Duże zakłady produkcyjne, niespełniające wysokich norm środowiskowych w UE, zamiast usprawniać produkcję, będą przenosić się do krajów, gdzie takie standardy nie obowiązują.
Jak podkreśla Kamil Wyszkowski, im bardziej przemysł jest konkurencyjny w krajach o wysokich normach środowiskowych, tym lepiej dla klimatu.
– Katastrofą byłoby, gdyby np. polskie firmy o relatywnie wysokich standardach środowiskowych, co warto podkreślić, bo bardzo dużo w Polsce się zmieniło przez ostatnich 20 lat, przeniosły swoją produkcję do sąsiedniej Ukrainy czy dalej na Wschód. Już nie wspomnę o krajach, gdzie te standardy są mocno zaniżone, typu Chiny – dodaje ekspert. – Jednak rozumiem argumenty sektora prywatnego, który broni się przed kolejną porcją ograniczeń biurokratycznych, walcząc o konkurencyjność przemysłu.
Dlatego najważniejszym celem jest to, by we wszystkich krajach obowiązywały identyczne standardy ochrony środowiska.
– Cały kłopot polega z tzw. wybiórczym podejściem, że jest oczekiwanie, żeby kraje wysoko rozwinięte po swojej stronie miały wyśrubowane obostrzenia. To może spowodować, że biznes się przeniesie do krajów, gdzie tych obostrzeń nie ma i z punktu widzenia globalnego bilansu klimatycznego dla klimatu to będzie katastrofa. Chyba że uda nam się uzgodnić takie porozumienie, żeby wszystkie państwa zobowiązały się do tego dostosowania wysokich norm środowiskowych – podkreśla Wyszkowski w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes.
Caring for Climate Business Forum: Innovation, Ambition, Collaboration jest organizowane przez United Nations Global Compact, Program Środowiskowy ONZ (UNEP) i Ramową Konwencją Narodów Zjednoczonych w sprawie zmian klimatu (UNFCCC). 19 listopada, podczas pierwszego dnia Forum, odbędzie się 15 paneli tematycznych, na których omówione zostaną kwestie innowacyjnych technologii, walki ze zmianami klimatu, społecznej odpowiedzialności biznesu i proekologicznej polityki, a minister środowiska Marcin Korolec zainauguruje działalność Caring for Climate w naszym kraju. Z kolei podczas drugiego dnia wysoko postawieni członkowie firm – członków inicjatywy Caring for Climate będą mieli okazję dyskutować z przedstawicielami rządów i ONZ.
Czytaj także
- 2025-03-04: Przedsiębiorcy apelują o deregulację i stabilny system podatkowy. Obecne przepisy są szczególnie uciążliwe dla małych i średnich firm
- 2025-03-11: Jerzy Owsiak: Polskie firmy potrzebują, aby państwo im nie przeszkadzało w prowadzeniu biznesu. Ważne jest też zaufanie i ograniczenie biurokracji
- 2025-03-05: Biznes coraz chętniej angażuje się w działania społeczne. To ważny partner dla Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy
- 2025-03-05: KE pracuje nad planem działań dla przemysłu motoryzacyjnego. Eksperci widzą dla niego przyszłość w technologiach bezemisyjnych
- 2025-02-10: Finansowanie, technologia i wola polityczna sprzyjają walce o klimat. Dołączają do niej także konsumenci
- 2025-01-30: Za rok USA oficjalnie wycofają się z porozumienia paryskiego. To nie musi oznaczać rezygnacji z zielonych inwestycji
- 2025-01-27: Liczebność ponad 40 gatunków ptaków gwałtownie spada. Coraz mniej czajek i gawronów
- 2025-01-29: Przyroda w Europie ulega ciągłej degradacji. Do 2030 roku UE częściowo chce odwrócić ten proces
- 2025-02-14: Spływające resztki nawozów największym zagrożeniem dla Bałtyku. Pojawiają się nowe wyzwania związane z energetyką wiatrową
- 2024-12-12: 15 proc. Polaków na co dzień korzysta z miejskich rowerów publicznych. To rosnący potencjał dla reklamodawców
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Prawo

S. Cichanouska: Białorusini żyją jak w gułagach z czasów stalinowskich. Jednak nie poddają się mimo represji i brutalności reżimu
Przedstawiciele białoruskiej opozycji podkreślają, sytuacja w kraju jest bardzo poważna. Z jednej strony od niemal pięciu lat ludzie na Białorusi żyją jak w gułagach z czasów stalinowskich, doświadczają represji, są codzienne zatrzymania. – Co najmniej pół miliona ludzi musiało uciec z kraju – mówi agencji informacyjnej Newseria Swiatłana Cichanouska, liderka białoruskiej opozycji, która w 2020 roku kandydowała na stanowisko prezydenta Białorusi.
Handel
Automatyzacja pomaga firmom budować przewagę nad konkurencją. Zwłaszcza wykorzystanie narzędzi sztucznej inteligencji

Firmy coraz chętniej inwestują w cyfryzację i automatyzację procesów, w tym z wykorzystaniem sztucznej inteligencji (AI), co pozwala im oszczędzać czas, redukować koszty operacyjne i poprawiać jakość obsługi klienta. Nowoczesne narzędzia takie jak platforma FlowDog pozwalają relatywnie szybko i efektywnie kosztowo usprawniać procesy obsługi reklamacji, zleceń serwisowych czy analizę danych sprzedażowych. Eksperci podkreślają, że dobrze wdrożona automatyzacja może przynieść zwrot z inwestycji już w ciągu kilku miesięcy, zwiększając konkurencyjność firm na dynamicznie zmieniającym się rynku.
Handel
Odwetowe cła z UE na amerykańskie towary mogą być kolejnym etapem wojny handlowej. Następne decyzje spowodują dalszy wzrost cen

Komisja Europejska zapowiedziała nałożenie ceł na amerykańskie produkty w reakcji na wejście w życie ceł USA na stal i aluminium. Unijne cła o wartości 26 mld zł wejdą w życie 1 kwietnia, a w pełni zostaną wdrożone od 13 kwietnia. Donald Trump już zapowiada, że na to odpowie. – Wchodzimy w etap wojny handlowej między Unią Europejską a Stanami Zjednoczonymi i na pewno będziemy świadkami wielu takich odwetów z każdej strony – ocenia europosłanka Anna Bryłka.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.