Mówi: | Sebastian Maśka |
Funkcja: | współzałożyciel i prezes |
Firma: | Versum |
Brak czasu dużym obciążeniem dla mikroprzedsiębiorców. Mobilne narzędzia pomagają im sobie z tym radzić
Sektor MŚP stanowi o sile krajowej gospodarki, generując znaczny procent PKB i zatrudniając ponad 4 mln pracowników. Obok barier administracyjnych czy finansowych, dużym utrudnieniem dla właścicieli mikro, małych i średnich firm jest brak czasu, dlatego coraz częściej szukają oni narzędzi do optymalizacji swojej pracy. Chętnie wykorzystują social media czy nowoczesne aplikacje w prowadzeniu biznesu.
Według GUS w ubiegłym roku działało w Polsce 2,1 mln przedsiębiorstw zatrudniających do 9 osób. Łącznie w mikro-, małych i średnich firmach pracuje 4,1 mln pracowników.
– Małe biznesy stają się świadome tego, że rynek jest coraz bardziej konkurencyjny. Przechodzimy od rynku, na którym wystarczyło być dobrym wykonawcą usług czy dobrym producentem, do modelu, w którym trzeba dodatkowo umieć swój produkt sprzedać i promować – mówi agencji Newseria Biznes Sebastian Maśka, współzałożyciel i prezes Versum.
Jak ocenia, jedną z głównych bolączek dla właścicieli mikro-, małych i średnich firm jest obecnie brak czasu. Potwierdza to tegoroczne „Badanie Polskiej Mikroprzedsiębiorczości”, przeprowadzone przez ARC Rynek i Opinia na zlecenie inFakt, z którego wynika, że 26 proc. przedsiębiorców uznaje brak wolnego czasu za jedno z głównych obciążeń w swojej działalności. Dlatego właśnie firmy z sektora MŚP poszukują narzędzi do automatyzacji i optymalizacji swojej pracy.
Nowe technologie i narzędzia, takie jak modele software as a service czy wynajem długo- i krótkoterminowy, wcześniej zarezerwowane dla dużych firm, teraz są już także powszechnie dostępne dla tych małych i średnich, co ułatwia im funkcjonowanie na rynku i podnosi konkurencyjność. MŚP wciąż jednak ma problem z wykorzystaniem ich na szeroką skalę. Przykładowo, z danych GUS wynika, że w Polsce tylko 11,5 proc. przedsiębiorstw wykorzystuje rozwiązania chmurowe, z czego jedną trzecią (ok. 37 proc.) stanowią duże firmy zatrudniające powyżej 250 pracowników. Z kolei raport GUS „Społeczeństwo informacyjne w Polsce w 2018 roku” pokazuje, że choć dostęp do internetu szerokopasmowego ma już 95 proc. polskich firm, to tylko 2/3 ma internet mobilny.
– Na pewno rynek przechodzi w kierunku mobilności. Mały biznes będzie chciał zarządzać swoją działalnością przez telefon komórkowy i to już się dzieje. Wykorzystywanych jest coraz więcej aplikacji. Dzięki internetowi i social mediom mały biznes jest w stanie rozpropagować swoje usługi czy produkty bardzo szeroko, i to bez dodatkowego wsparcia marketingowego i PR-owego. Sektor MŚP w Polsce w coraz większym stopniu rozumie, że nie trzeba wszystkiego posiadać, można share’ować. Ekonomia współdzielenia to jest trend, który będzie zyskiwał na popularności – mówi Sebastian Maśka.
Stworzone przez Versum oprogramowanie jest przykładem technologii skierowanej do MŚP, która ma optymalizować czas i pracę przedsiębiorstwa. Narzędzie jest skierowane do firm z branży hair & beauty, salonów fryzjerskich, gabinetów SPA itp. Pozwala kompleksowo zarządzać salonem, wizytami, rezerwacjami czy magazynem. W aplikacji można notować terminy wizyt wraz z rodzajem usługi i wszystkimi szczegółami, włącznie z informacjami o kliencie, jego upodobaniach, uczuleniach, dacie urodzin. Wszystkie wpisy synchronizują się z wirtualnym terminarzem. Aplikacja ma też powiadomienia SMS, umożliwia przygotowywanie raportów i statystyk dotyczących działalności firmy i efektywności pracowników. W tej chwili z oprogramowania w 6 wersjach językowych korzysta już ponad 37 tys. specjalistów z branży hair & beauty w blisko 100 krajach na świecie.
Czytaj także
- 2025-06-25: Polskie przedsiębiorstwa otwarte na transformację w kierunku gospodarki obiegu zamkniętego. Nowa mapa drogowa mogłaby w tym pomóc
- 2025-06-16: Testowanie pojazdów zautomatyzowanych wkrótce będzie możliwe. To odpowiedź na postulaty przedsiębiorców
- 2025-06-18: Dzięki e-commerce rośnie eksport polskich małych i średnich przedsiębiorców. Wartość ich sprzedaży na Amazon przekracza rocznie 5 mld zł
- 2025-06-16: Przedsiębiorcom coraz bardziej doskwiera niestabilność i skomplikowanie przepisów podatkowych. Problemem są też niejasne ich interpretacje
- 2025-06-12: Nowe technologie mogą wspierać samoleczenie. Szczególnie pomocne są dane zbierane przez aplikacje i urządzenia mobilne
- 2025-05-27: Globalny sektor finansowy mocniej otwiera się na blockchain. Nowe regulacje likwidują kolejne bariery na rynku
- 2025-05-05: Konkurs NCBR i Orlenu ma wesprzeć najciekawsze rozwiązania dla przemysłu rafineryjno-petrochemicznego. Na ich rozwój trafi blisko 200 mln zł
- 2025-05-22: Unijne programy szansą dla polskiego przemysłu zbrojeniowego. Wkrótce uruchomione będzie 150 mld euro na niskooprocentowane pożyczki
- 2025-04-25: Trwają prace nad nową ustawą o Rzeczniku MŚP. Urząd zyska nowe kompetencje
- 2025-04-22: Duża zmiana w organizacji pracy w firmach. Elastyczność wśród najważniejszych oczekiwań pracowników
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Rozszerzenie UE wśród priorytetów duńskiej prezydencji. Akcesja nowych państw może mieć znaczenie dla bezpieczeństwa i gospodarki
Wraz z czerwcem kończy się druga polska prezydencja w Radzie Unii Europejskiej. W ciągu sześciu miesięcy instytucja ta pod przewodnictwem Polski podejmowała działania na rzecz bezpieczeństwa, w wielu wymiarach: zewnętrznym, wewnętrznym, informacyjnym, ekonomicznym, energetycznym, żywnościowym i zdrowotnym. Przede wszystkim doprowadziła do przełomowego wzrostu wydatków UE na obronność. Od 1 lipca pałeczkę przejmują Duńczycy, którzy zwrócą uwagę m.in. na obronę Bałtyku.
Transport
Ruszyła ważna inwestycja przemysłowa w województwie opolskim. Powstanie tu centrum logistyczne dla giganta motoryzacyjnego

Nowe regionalne Centrum Kompletacji i Dystrybucji, które powstanie w parku logistycznym i produkcyjnym Prologis Park Ujazd w województwie opolskim, będzie związane z rynkiem automotive aftermarket, konkretnie kompletacją i dystrybucją zestawów naprawczych dla branży motoryzacyjnej. Obiekt będzie służył firmie Schaeffler, a za jej budowę odpowiada Prologis. Jak podkreśla jego przedstawiciel, będzie to budynek niezależny od paliw kopalnych bezpośrednio dostarczanych do budynku i wyposażony w wiele rozwiązań prośrodowiskowych.
Konsument
Konsumenci rynku telekomunikacyjnego narzekają na nieprzejrzyste oferty. Jeden z operatorów chce je wyeliminować

Co piąty Polak dostrzega pozytywne zmiany na rynku usług telekomunikacyjnych, głównie jego rozwój, zarówno pod kątem liczby ofert, jak i rozwoju technologii. Gorzej jednak wypada przejrzystość ofert – wynika z badania Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Konsumenci są zmęczeni skomplikowanymi taryfami i ukrytymi kosztami, dlatego coraz większym zainteresowaniem cieszą się proste pakiety. Dlatego też T-Mobile startuje z nową ofertą „Po prostu", z jednym, prostym abonamentem bez żadnych limitów.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.