Mówi: | Paweł Tyszkiewicz, pełnomocnik zarządu, Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR Witold Ziobrowski, wiceprezes zarządu, Grupa Neuca Taide Guajardo, dyrektor ds. marketingu, Procter & Gamble Europe |
Branża reklamowa napędza rozwój gospodarki. Wspiera konkurencyjność firm i przyczynia się do rozwoju innowacyjności
Branża reklamowa nie tylko sprzedaje produkty i kreuje wizerunek firm, lecz także napędza wzrost gospodarczy. Utrzymuje media i portale, wspiera konkurencyjność przedsiębiorstw i ma duże przełożenie na rynek pracy. W dużej mierze przyczynia się do rozwoju innowacyjności – przez dostarczanie cyfrowych narzędzi, rozwijanie kanałów kontaktu i komunikacji z klientami. Przykłady najbardziej kreatywnych i innowacyjnych rozwiązań z polskiej branży nagrodzono podczas warszawskiego Innovation Forum.
– Branża reklamowa, oprócz oczywistych funkcji takich jak sprzedaż produktów i budowanie wizerunku marek, spełnia również ważne funkcje pośrednie, społeczne. Najważniejszą z nich jest wspieranie konkurencyjności. Firmy, chcąc się wyróżnić na rynku, muszą walczyć o to, żeby ich produkty były postrzegane jako nowoczesne, bardziej innowacyjne i bardziej konkurencyjne – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Paweł Tyszkiewicz, pełnomocnik zarządu Stowarzyszenia Komunikacji Marketingowej SAR.
Przyjęło się, że stan branży reklamowej i marketingu jest papierkiem lakmusowym całej gospodarki i napędza jej wzrost. Raport opracowany przez firmę badawczą Deloitte, IAB Europe i Światową Federację Reklamodawców (WFA) pokazał, że każde euro wydane na reklamę generuje 7 euro w europejskim PKB. Branża reklamowa wspiera konkurencyjność przedsiębiorstw na rynku – zwłaszcza z sektora MŚP – i znacząco wpływa na rynek pracy. W całej Europie w branży reklamowej pracuje blisko 6 mln osób, co stanowi 2,6 proc. ogółu zatrudnienia.
– Szacuje się, że reklama wpływa na wysokość pensji w 75 proc. stanowisk we wszystkich działach gospodarki. Nie można też zapominać o tym, że dzięki niej w ogóle mamy media. Reklama finansuje całą naszą komunikację. Wszystkie komunikatory, łącznie z wysyłanymi e-mailami, są przecież z czegoś finansowane i tym czymś jest właśnie reklama – podkreśla Paweł Tyszkiewicz.
Poza wspieraniem gospodarki i jakości zatrudnienia branża komunikacji marketingowej rozwija innowacje. Dotyczą one nie tylko cyfrowych narzędzi wykorzystywanych w reklamie i nowych kanałów kontaktów, lecz także innowacyjnego podejścia do komunikacji z klientami. Marketingowe innowacje przekładają się na komunikację marek i produktów, zwiększają efektywność sprzedażową i przynoszą wymierne korzyści biznesowe.
– Innowacje są integralnym elementem marketingu – od rozwoju produktu, dystrybucji, po komunikację marek. Aby dotrzeć do konsumentów, musimy nieustannie kwestionować to, co robimy, i mieć pewność, że wszystko robimy z myślą o nich, że rozumiemy ich potrzeby tu i teraz. Innowacje powinny nam w tym pomagać i pojawiać się we właściwym momencie i miejscu, tzn. wszędzie, gdzie wymagają tego okoliczności biznesowe i rynkowe – mówi Taide Guajardo, dyrektor marketingu Procter & Gamble w Europie.
– Niestety Polska zajmuje odległe 23. miejsce w rankingach innowacyjności w Europie. Patrząc na przyczynę tego stanu rzeczy, kotwicą wstrzymującą rozwój jest niska innowacyjność małych i średnich przedsiębiorstw. Branża komunikacji marketingowej to przede wszystkim właśnie małe i średnie przedsiębiorstwa. Dlatego od wielu lat organizujemy konkursy dotyczące kreatywności i efektywności, które wyznaczają benchmarki i pokazują dobre praktyki – dodaje Paweł Tyszkiewicz.
Od blisko dwóch dekad SAR przyznaje Effie Awards – nagrody, które wyznaczają wzorce w branży reklamowej i promują rynkowe standardy. Co roku organizuje też Innovation Forum, które jest okazją do poznania nowości w marketingu, wymiany doświadczeń i dyskusji dotyczącej rozwoju branży. Głównym motywem tegorocznego forum, które przyciągnęło w tym tygodniu do Warszawy wielu ekspertów i specjalistów od marketingu i reklamy, była kreatywność i wychodzenie ze strefy komfortu.
– Organizujemy Innovation Forum, żeby inspirować, dzielić się innowacyjnymi rozwiązaniami, przekonywać branżę do tego, że innowacja może być kołem zamachowym nie tylko firm, lecz także całej gospodarki. Innowacja to nie tylko finansowanie ryzykownych przedsięwzięć, nie tylko wartościowe badania, to również stan umysłu. Aby ten stan umysłu był właściwy, nastawiony na innowacje, potrzebujemy wzajemnego wsparcia – wyjaśnia Paweł Tyszkiewicz.
Dyrektor marketingu Procter & Gamble Europe zaznacza, że innowacje w komunikacji, a zwłaszcza rozwój technologii, podnoszą poprzeczkę w zakresie kreacji i komunikacji marek. To zadanie dla całej branży – agencji, marketerów z firm. Przy postępującej cyfryzacji i mnogości dostępnych kanałów bardzo łatwo bowiem zapomnieć o konsumentach. Istotne w komunikacji jest dogłębnie zrozumienie ich potrzeb i oparcie na nich kreatywnych pomysłów, które wzbudzają emocje i sprawiają, że marki stają się bliskie. Dlatego zwłaszcza w obliczu postępującej cyfryzacji, ciągła poprawa kreacji komunikacji marek powinna być zadaniem dla całej branży.
Kolejne wyzwanie to pomiar efektywności komunikacji.
– Technologie cyfrowe są w stanie zgromadzić każdy rodzaj danych. Tym bardziej trudno zaakceptować fakt, że obecnie aż około 60 proc. komunikacji marketingowej za pośrednictwem kanałów cyfrowych nie dociera do konsumentów i trafia w próżnię. Był czas, kiedy branża dużo eksperymentowała w tym zakresie. Teraz nadszedł czas, gdy musimy podnieść poprzeczkę i postawić wyzwanie całej branży – nam, firmom, agencjom, mediom, dostawcom, by zrobić ten kolejny ważny krok – oceniła Guajardo.
Agencje, firmy z tej branży i duże koncerny, które rozwijają innowacje, muszą jednak wystrzegać się jednotorowego myślenia i proporcjonalnie rozkładać czas poświęcany nowym projektom, żeby nie wpaść w pułapkę innowacyjności.
– Jeśli za bardzo skupimy się na innowacjach dla samej sztuki i niewiele wnoszących nowinkach, to może się okazać to pułapką. W P&G 70 proc. czasu poświęcamy na codzienną pracę, a 20 proc. to poprawianie tego, co już zrobiliśmy. Natomiast 10 proc. czasu przeznaczamy na rozwijanie rewolucyjnych pomysłów, które być może w przyszłości przerodzą się w coś wielkiego. Takie podejście pozwala nam właśnie uniknąć pułapki innowacyjności – wskazuje dyrektor marketingu Procter & Gamble w Europie.
Innovation Forum towarzyszy konkurs, w którym w tym roku przyznawane są nagrody w trzech kategoriach: innowacyjny biznes, doświadczenie oraz innowacyjne media. Wyróżnienia trafiają do twórców i agencji, które w minionym roku wykazały się najbardziej kreatywnymi i innowacyjnymi pomysłami. Główni wygrani w tym roku to globalna agencja reklamowa Saatchi & Saatchi, Nielsen, Idea Bank (doceniony za przepełnioną czarnym humorem akcję „Happy Miles”, promującą leasing samochodu na kilometry) oraz kampania „Kuchnia Spotkań Ikea”. W kategorii innowacyjne doświadczenie nagrodę zdobyła agencja reklamowa Walk, autor kampanii „Niewidzialni”, w ramach której powstała napisana przez osoby bezdomne książka, którą odczytać można wyłącznie na mrozie. Dzięki temu czytelnik chociaż przez chwilę może się wczuć w sytuację osób wykluczonych społecznie.
– Dwa hasła tegorocznego konkursu to inspiracja i odwaga. To nie jest proste, żeby wyjść ze swojej strefy komfortu, zgłosić projekt i pokazać go innym. Każdy ze zgłoszonych projektów był inspirujący i wnosił coś nowego – ocenia Witold Ziobrowski, wiceprezes zarządu Grupy Neuca i przewodniczący jury konkursowego.
– Innowacyjność jest jednym z tych elementów, które staramy się mierzyć i wchodzić sobie na ambicje. Sprawiać, żeby inni chcieli nas naśladować i chcieli uzyskiwać te najwyższe wskaźniki. Dla nas konkurs i forum innowacyjności są naturalnym przedłużeniem tego, co robimy dla branży reklamowej od wielu lat – dodaje Paweł Tyszkiewicz ze Stowarzyszenia Komunikacji Marketingowej.
Czytaj także
- 2025-07-03: Grzyby rozkładające tekstylia nagrodzone w konkursie ING. 1 mln zł trafi na innowacyjne projekty dla zrównoważonych miast
- 2025-05-02: Im bliżej wyborów prezydenckich, tym więcej dezinformacji. Polacy nie umieją jeszcze jej rozpoznawać
- 2025-05-12: Możliwość zakupu online może zachęcić kolejne grupy Polaków do ubezpieczeń zdrowotnych. Dziś korzysta z nich już prawie 5,5 mln osób
- 2025-05-06: Duże projekty fotowoltaiczne w Polsce mocno spowolnione. Największymi problemami nadmierna biurokracja i chaos interpretacyjny
- 2025-04-15: 1 mln zł na innowacyjne rozwiązania dla miast. Granty mogą otrzymać naukowcy i start-upy
- 2025-04-01: Europa zapowiada walkę o bezpieczeństwo lekowe. Wsparcie dla tych inwestycji ma się znaleźć w przyszłym budżecie UE
- 2025-03-04: Anna Dec: Za mówienie kontrowersyjnych rzeczy byłam karcona w szkole przez rówieśników. Teraz w pracy jestem za to doceniana
- 2025-03-13: Inwestycje w sztuczną inteligencję na bardzo niskim poziomie. Potencjał polskich kadr nie jest wykorzystywany
- 2025-03-11: Nowe prawo ograniczy dostęp dzieci do niebezpiecznych treści w sieci. Obecnie większość nastolatków ma dostęp do pornografii czy hazardu
- 2025-02-11: Idea STEM zmienia podejście do edukacji dzieci na całym świecie. Doświadczanie i współpraca zamiast wykładów
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Bankowość

Rośnie liczba i wartość udzielonych konsumentom kredytów gotówkowych. Gorzej mają się kredyty ratalne oraz te udzielane firmom
Rynek kredytowy w Polsce co do zasady rośnie, choć nierównomiernie. Z danych Biura Informacji Kredytowej wynika, że najlepiej rozwija się segment kredytów gotówkowych dla konsumentów. Wartościowo wzrosła też kwota udzielonych limitów w kartach kredytowych. Według prognoz BIK w całym roku wzrośnie wartość zarówno udzielonych kredytów mieszkaniowych, jak i gotówkowych, choć tych pierwszych poniżej inflacji. Wcześniejsze cięcia stóp procentowych przez RPP nie zmieniły tej prognozy.
Transport
37,5 proc. środków z Planu Społeczno-Klimatycznego trafi na walkę z ubóstwem transportowym. Organizacje branżowe apelują o zmianę priorytetowych projektów [DEPESZA]

Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej z końcem czerwca zakończyło konsultacje Planu Społeczno-Klimatycznego, który otwiera drogę do pozyskania 65 mld zł (11,4 mld euro) z unijnego Społecznego Funduszu Klimatycznego. Polska będzie jego największym beneficjentem, a 37,5 proc. budżetu zostanie przeznaczone na bezpośrednie wsparcie osób narażonych na ubóstwo transportowe. Organizacje branżowe oceniają jednak, że walka z tym zjawiskiem może się okazać nieskuteczna. W toku konsultacji zgłosiły swoje zastrzeżenia co do priorytetów w wydatkach i sposobu wsparcia inwestycji w transport rowerowy.
Prawo
Firmy będą mogły przetestować krótszy tydzień pracy z rządowym wsparciem. Nabór wniosków ruszy w sierpniu

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej uruchamia pilotaż krótszego tygodnia pracy. Zainteresowane wzięciem w nim udziału firmy będą się mogły ubiegać o wsparcie finansowe ze strony rządu. Politycy Nowej Lewicy, którzy są pomysłodawcami testu tego rozwiązania, przekonują, że finalnie zyskają na nim wszyscy, zarówno pracownicy, jak i pracodawcy, a ostrzeżenia o spodziewanych problemach gospodarki są mocno przesadzone.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.