Mówi: | Wojciech Balczun |
Funkcja: | Prezes Zarządu |
Firma: | PKP Cargo |
Chińczycy wybudują 3 wagony dla PKP Cargo na próbę
Produkcja w Chinach, montaż w Polsce - taki plan ma PKP Cargo na zmianę taboru. Na razie spółka zamówiła 3 wagony, by sprawdzić, czy wyprodukowane w Państwie Środka wagony spełniają europejskie kryteria. - To projekt na potrzeby PKP Cargo i rynku europejskiego - podkreśla Wojciech Balczun, prezes spółki.
Dwa lata temu PKP Cargo razem z chińskim koncernem Jinan Railway Vehicles powołali spółkę celową CNR Cargo Wagon.
- Jej zadaniem było przygotowanie studium wykonalności takiego przedsięwzięcia, żeby produkować wagony w częściach w Chinach i je przywozić do montowni zlokalizowanej w Polsce, w naszym zapleczu - wyjaśnia Wojciech Balczun, prezes PKP Cargo.
W pierwszym etapie wagony w całości powstaną w Chinach, bo, jak podkreśla Wojciech Baalczun, nie opłaca się otwierać montowni na trzy wagony.
- Zlecamy naszym partnerom chińskim wyprodukowanie kilku wagonów po to, aby przeprowadzić certyfikację i dopuścić te wagony do użytkowania w Polsce. Takie wagony powinny w ciągu kilku najbliższych miesięcy dotrzeć do Polski, aby mogły być poddane eksploatacji obserwowanej - mówi prezes PKP Cargo.
Współpraca spółki z Chińczykami trwa już od wielu lat. Jak podkreśla Wojciech Balczun, pozyskiwanie chińskich partnerów może być bardzo korzystne dla polskich firm.
- W niektórych miejscach demonizuje się trochę to ryzyko czy zagrożenie związane z wejściem firm chińskich do Europy. Ja bym bardziej to odbierał w kategoriach szansy. Jest to ogromny kraj, najbardziej dynamicznie rozwijająca się gospodarka świata, ogromne inwestycje, ogromna ilość środków finansowych do dyspozycji - wymienia Wojciech Balczun.
W założeniach spółki, CNR Cargo Wagon będzie funkcjonować co najmniej do listopada. Do tego czasu mają zakończyć się testy nowych wagonów w Polsce. Docelowo wyprodukowany w Chinach tabor - 17 wagonów - będzie montowany w szczecińskim zakładzie PKP Cargo.
Czytaj także
- 2025-05-29: Trwają prace nad zmianami w finansowaniu kolei. Obecny system powoduje duże problemy branży i brak konkurencyjności transportu szynowego
- 2025-04-11: Inwestorzy już odczuwają skutki wprowadzania ceł przez Donalda Trumpa. Finalnie najwięcej stracą na tej polityce Amerykanie
- 2025-04-17: Niepewność powodowana amerykańskimi cłami wstrzymuje inwestycje. Firmy skupiają się na gromadzeniu zapasów
- 2025-04-10: Cyfryzacja kolei będzie przyspieszać. To jeden z głównych obszarów inwestycji w branży
- 2024-12-02: M. Wąsik: Potrzeba twardej reakcji UE na uszkodzenie kabli na Bałtyku. To element wojny hybrydowej
- 2024-10-11: D. Obajtek: UE nie dorosła technologicznie do rezygnacji z samochodów spalinowych. Europejski rynek motoryzacyjny upada
- 2024-10-07: Dystans między UE a gospodarkami USA czy Chin rośnie. Spada konkurencyjność unijnych firm
- 2024-09-13: M. Lasek: Z rozwojem cargo nie ma co czekać na nowe lotnisko centralne. Zachęty podatkowe mogłyby pomóc
- 2024-09-16: Duoport Lotniczy w Białymstoku ma być szansą na rozwój ściany wschodniej. Inicjatorzy rozmawiają z potencjalnymi inwestorami zagranicznymi
- 2024-10-15: Poznańskie lotnisko Ławica poszerza ofertę cargo. Będzie realizować transport dzieł sztuki oraz zwierząt z zoo
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Bankowość

Rośnie liczba i wartość udzielonych konsumentom kredytów gotówkowych. Gorzej mają się kredyty ratalne oraz te udzielane firmom
Rynek kredytowy w Polsce co do zasady rośnie, choć nierównomiernie. Z danych Biura Informacji Kredytowej wynika, że najlepiej rozwija się segment kredytów gotówkowych dla konsumentów. Wartościowo wzrosła też kwota udzielonych limitów w kartach kredytowych. Według prognoz BIK w całym roku wzrośnie wartość zarówno udzielonych kredytów mieszkaniowych, jak i gotówkowych, choć tych pierwszych poniżej inflacji. Wcześniejsze cięcia stóp procentowych przez RPP nie zmieniły tej prognozy.
Transport
37,5 proc. środków z Planu Społeczno-Klimatycznego trafi na walkę z ubóstwem transportowym. Organizacje branżowe apelują o zmianę priorytetowych projektów [DEPESZA]

Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej z końcem czerwca zakończyło konsultacje Planu Społeczno-Klimatycznego, który otwiera drogę do pozyskania 65 mld zł (11,4 mld euro) z unijnego Społecznego Funduszu Klimatycznego. Polska będzie jego największym beneficjentem, a 37,5 proc. budżetu zostanie przeznaczone na bezpośrednie wsparcie osób narażonych na ubóstwo transportowe. Organizacje branżowe oceniają jednak, że walka z tym zjawiskiem może się okazać nieskuteczna. W toku konsultacji zgłosiły swoje zastrzeżenia co do priorytetów w wydatkach i sposobu wsparcia inwestycji w transport rowerowy.
Prawo
Firmy będą mogły przetestować krótszy tydzień pracy z rządowym wsparciem. Nabór wniosków ruszy w sierpniu

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej uruchamia pilotaż krótszego tygodnia pracy. Zainteresowane wzięciem w nim udziału firmy będą się mogły ubiegać o wsparcie finansowe ze strony rządu. Politycy Nowej Lewicy, którzy są pomysłodawcami testu tego rozwiązania, przekonują, że finalnie zyskają na nim wszyscy, zarówno pracownicy, jak i pracodawcy, a ostrzeżenia o spodziewanych problemach gospodarki są mocno przesadzone.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.