Newsy

Co kwartał nawet 300 tysięcy nowych klientów e-bankowości

2012-12-20  |  10:20
Mówi:Krzysztof Pietraszkiewicz
Funkcja:prezes Związku Banków Polskich
  • MP4

    Już 20 milionów Polaków ma dostęp do konta w internecie – wynika z raportu netB@nk. Z bankowości elektronicznej korzysta aktywnie już 12 milionów użytkowników indywidualnych i ponad 1,1 mln przedsiębiorców. To najszybciej rozwijający się segment bankowości. Zdaniem bankowców to zasługa wysokiej jakości technologii, które czynią polską bankowość internetową jedną z bardziej bezpiecznych.

     – Każdego kwartału kilkaset tysięcy osób podpisuje nowe umowy o korzystaniu z bankowości internetowej, a 200-300 tysięcy osób zaczyna po raz pierwszy korzystać i osiąga się tu już znaczące pułapy – mówi Krzysztof Pietraszkiewicz, prezes Związku Banków Polskich w rozmowie z Agencją Informacyjną Newserią.

    Liczba podpisanych umów o korzystaniu z e-bankowości przekroczyła w ostatnich miesiącach 20 milionów. Liczba klientów korzystających z niej na co dzień to ok. 12 milionów.

     – Z kolei wśród małych i średnich przedsiębiorstw mamy ponad 1,8 mln podpisanych umów i prawie 1 mln 150 tys. małych i średnich przedsiębiorstw korzystających codziennie z usługi bankowości internetowej – informuje Krzysztof Pietraszkiewicz.

    Dane najnowszego raportu netB@nk wskazują, że Polacy nabyli umiejętność posługiwania się gospodarką elektroniczną. Zdaniem prezesa ZBP wiąże się z tym wiele wymiernych korzyści, m.in. zaoszczędzony czas.

     – Posługiwanie się gospodarką elektroniczną to są duże przewagi marketingowe, duże przewagi sprawozdawcze, informacyjne, ale jednocześnie oszczędność czasu i możliwość wykorzystania tego czasu w inny sposób, np. dla celów gospodarczych, dla celów wypoczynkowych, a także budowania nowych produktów – wymienia Krzysztof Pietraszkiewicz.

    Rosnące zainteresowanie Polaków e-bankowością to również sygnał zarówno dla instytucji publicznych, administracji rządowej i samorządowej, ale też dla firm, które chciałyby zmienić swoją ofertę, zaproponować klientom nowe formy współpracy. Tym bardziej, że szybkie tempo wzrostu tego segmentu (10-15 proc. rocznie) oraz fakt, że z 20 milionów umów 12 milionów to użytkownicy aktywni, pozwalają sądzić, że jest jeszcze duża przestrzeń do rozwoju bankowości on-line.

    Jak podkreśla Krzysztof Pietraszkiewicz dalszy rozwój e-bankowości umożliwią nowe technologie, na podstawie których proponowane będą nowe rozwiązania

     – Sprzęt, który my posiadamy i opłaty, które ponosimy, chociażby z tytułu transmisji, mogą być wykorzystywane znacznie częściej. Do jakich celów? Do różnych systemów płatniczych, ale także do zbierania informacji, szczególnie dla małych i średnich przedsiębiorstw – twierdzi prezes Związku Banków Polskich. – Działamy w takim kierunku, żeby przedsiębiorca mógł on-line zasięgać informacji o swoich partnerach gospodarczych, z którymi chce zawrzeć kontrakt, lub informacji na temat kondycji firmy, której chce udzielić kredytu czy wykonać usługę z odroczoną płatnością.

    Co ważniejsze, takie zmiany są możliwe z zachowaniem najwyższych standardów bezpieczeństwa gospodarki elektronicznej, ponieważ – według bankowców – to „sprawa krytyczna”.

     – Dlatego, z jednej strony, stosujemy możliwie najlepsze zabezpieczenia, ale także ważne są procedury i sposoby wdrażania innowacji. Zwykle zanim się czegoś nie przetestuje na wielką skalę, to propozycje są tak formułowane, żeby ewentualne straty dla klienta czy dla samego banku były jak najmniejsze – mówi Krzysztof Pietraszkiewicz.

    I zapewnia, że polska bankowość w internecie jest jedną z najbezpieczniejszych. To efekt kosztownych inwestycji poniesionych przez sektor bankowy w związku z przejściem z roku 1999 w 2000. Dodatkowo prace nad udoskonalaniem systemów bezpieczeństwa trwają cały czas.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Profesjonalistów Public Relations

    Konsument

    Dzięki e-commerce rośnie eksport polskich małych i średnich przedsiębiorców. Wartość ich sprzedaży na Amazon przekracza rocznie 5 mld zł

    Mali i średni przedsiębiorcy coraz lepiej radzą sobie na arenie międzynarodowej, choć na razie tylko niecałe 5 proc. z nich sprzedaje swoje produkty za granicę. Duże możliwości ekspansji zagranicznej dają im e-commerce i współpraca z marketplace’ami. Za pośrednictwem Amazon w 2024 roku polskie MŚP sprzedały produkty za ponad 5,1 mld zł. Model sprzedaży sklepu umożliwia przedsiębiorcom z Polski działanie na skalę, która jeszcze kilka lat temu wydawała się zarezerwowana głównie dla największych marek

    Polityka

    Większość Polaków sprzeciwia się wprowadzeniu euro. Problemem może być brak dobrej komunikacji

    – ​Polska należy do siedmiu krajów UE, które do tej pory nie wprowadziły jeszcze euro.  Choć zobowiązaliśmy się do przyjęcia wspólnej waluty w traktacie akcesyjnym, nigdy nie podjęliśmy konsekwentnych działań w tym kierunku – ocenia europosłanka Nowej Lewicy Joanna Scheuring-Wielgus. W dodatku tylko co czwarty Polak jest zwolennikiem zmiany waluty. Również obecna sytuacja gospodarcza – wysoka inflacja i rosnący deficyt – nie sprzyjają dyskusji o przyjęciu euro.

    Handel

    Źle wprowadzony system ROP może oznaczać duży wzrost cen dla konsumentów. Podrożeć mogą produkty spożywcze

    Ministerstwo Klimatu i Środowiska proponuje powierzenie NFOŚiGW zadań organizacji odpowiedzialności producenta, która w imieniu producentów będzie realizowała obowiązki wynikające z ROP w ramach zamkniętego obiegu finansowego. Przedstawiciele Polskiej Federacji Producentów Żywności i sektora odzysku odpadów ostrzegają, że może utrudnić to Polsce wypełnienie unijnych wymogów w zakresie selektywnej zbiórki odpadów, a co za tym idzie, może się wiązać z karami, a w konsekwencji – ze wzrostem cen.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.