Mówi: | Dorota Dąbrowski |
Funkcja: | dyrektor zarządzający |
Firma: | Amerykańska Izba Handlowa w Polsce |
Coraz lepsze perspektywy dla polskich inwestycji w USA. Na razie Polacy zainwestowali tam 6,3 mld zł
Polskie firmy wchodzą szerzej na amerykański rynek. Działa ich tam już ponad 40, a wartość inwestycji przekroczyła 6,3 mld zł. Chłonny rynek dla produktów innowacyjnych oznacza, że perspektywy inwestycyjne są coraz lepsze. Polska jest też największym odbiorcą amerykańskich inwestycji w Europie Środkowo-Wschodniej. Ich wartość sięga ponad 90 mld zł. Porozumienie o wolnym handlu między USA i UE może je dodatkowo przyspieszyć.
Wartość polskich inwestycji w USA jest stosunkowo niewielka, jednak od kilku lat można zaobserwować stały wzrost. Jak wynika z raportu KPMG i Amerykańskiej Izby Handlowej (AmCham) „25 lat polsko-amerykańskich relacji gospodarczych”, polskie firmy zainwestowały w USA 6,3 mld zł, a ich liczba na tamtejszym rynku wzrosła do 40.
– Są to przede wszystkim firmy z branży IT oraz takie marki, jak Inglot, Com.40 czy Korona (producent świec), czyli różnego rodzaju inwestycje. To przeważnie bardzo dojrzałe firmy, mające coś innowacyjnego do zaproponowania, które znajdują swoje miejsce właśnie na amerykańskim rynku – przyznaje w rozmowie z agencją Newseria Biznes Dorota Dąbrowski, dyrektor zarządzający w Amerykańskiej Izbie Handlowej w Polsce.
Jak podkreśla ekspertka, Stany Zjednoczone są chłonnym rynkiem jeśli chodzi o produkty innowacyjne, dzięki temu firmy mają większą możliwość rozwoju. Na wejście do USA decydują się zwłaszcza firmy z branży IT. Z badań Forrester Research wynika, że rynek IT rośnie tam w siłę. Szacuje się, że wartość rynku i wydatki technologiczne osiągną wartość 1,3 bln dolarów (wzrost o ponad 5 proc. względem 2013). Będą także rosnąć wydatki firm na oprogramowania i urządzenia. Rynek amerykański jest też korzystny dla branży medycznej, trwają prace nad innowacjami w diagnostyce medycznej.
– Perspektywy na kolejne lata są nieograniczone. Ameryka jest trendsetterem, więc polskie firmy mogą się tam odnaleźć. Widać już pionierów, którym się powodzi i którzy ustawiają sposoby działania. Za nimi pojawią się następni – ocenia Dąbrowski.
Także firmy amerykańskie chętnie inwestują w Polsce. W całej Europie w 2012 roku USA zainwestowało 2,5 bln dolarów, do Europy Środkowo-Wschodniej trafiło 29 mld dolarów, z czego niemal połowa (14 mld) do Polski. Stabilna sytuacja gospodarcza w Polsce stwarza amerykańskim firmom dogodne warunki. Szacuje się, że łączna wartość inwestycji (także pośrednich) wynosi 91 mld zł. Oznacza to, że Stany są jednym z największych inwestorów zagranicznych (Niemcy – 110 mld zł, Holandia – 107 mld i Francja – 90 mld zł).
– 66 proc. firm amerykańskich to reinwestycje. To dowód na to, że dobrze im się tu inwestuje. Przede wszystkim mowa o klasycznych inwestycjach w fabryki oraz usługi i centra usługowe – mówi Dorota Dąbrowski.
Sytuację może jeszcze poprawić Transatlantyckie Partnerstwo w zakresie Handlu i Inwestycji. Eksperci podkreślają, że zyskają na nim obie strony. Umowa ma zliberalizować handel między krajami Unii Europejskiej i USA, co pozwoli na większe obroty handlowe.
Jak wynika z raportu KPMG i AmCham, USA są najważniejszym pozaeuropejskim rynkiem zbytu polskich towarów. W 2013 roku Polska wyeksportowała do Stanów Zjednoczonych produkty o wartości 4,5 mld dolarów, głównie maszyny, urządzenia mechaniczne, paliwa mineralne i smary. Amerykański eksport do Polski wyniósł 5,5 mld dolarów (importujemy maszyny, urządzenia, statki powietrzne i ich części). USA jest drugim po Chinach dostawcą towarów do Polski spoza Europy.
Czytaj także
- 2025-03-04: Coraz więcej firm decyduje się na automatyzację procesów. Zwroty z inwestycji są możliwe już w ciągu kilku miesięcy
- 2025-03-05: Sztuczna inteligencja usprawni załatwianie spraw urzędowych. Polski model językowy PLLuM zadebiutuje w mObywatelu
- 2025-02-28: Polsko-brytyjska współpraca gospodarcza nabiera rozpędu. Dobre perspektywy dla wspólnych projektów energetycznych i obronnych
- 2025-02-21: Polacy przerzucają się na piwa bezalkoholowe. Segment rośnie o 17 proc., podczas gdy cały rynek piwa się kurczy
- 2025-02-21: Są już pierwsze propozycje deregulacji przepisów dla biznesu. Ten proces może pobudzić inwestycje i zwiększyć konkurencyjność Polski
- 2025-02-17: Rośnie wymiana handlowa Polski z Hiszpanią. Są perspektywy na dalszą współpracę w wielu branżach
- 2025-02-17: K. Śmiszek: Działania USA to atak na sądownictwo międzynarodowe. To zagrożenie dla praw ofiar zbrodni wojennych
- 2025-02-17: Cła Trumpa uderzają w Europę. UE zapowiada reakcję, ale wciąż nie wypracowała wspólnej strategii
- 2025-01-30: Za rok USA oficjalnie wycofają się z porozumienia paryskiego. To nie musi oznaczać rezygnacji z zielonych inwestycji
- 2025-01-30: Duża inwestycja w browarze w Elblągu. Nowa linia produkuje piwo z prędkością 60 tys. puszek na godzinę
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Farmacja

Zbrojeniówka i farmacja kluczowe dla bezpieczeństwa kraju. Polskie firmy walczą o pozycję w obu tych sektorach
Polska gospodarka stoi przed wieloma wyzwaniami – od inflacji i zmian legislacyjnych po dynamiczny rozwój technologii. W tym kontekście kluczową rolę odgrywają przedsiębiorcy, którzy nie tylko napędzają wzrost gospodarczy, ale również inwestują w innowacje, cyfryzację i zrównoważony rozwój. Z punktu widzenia bezpieczeństwa kraju jednymi z najważniejszych są branże zbrojeniowa i farmaceutyczna.
Konsument
Konsumenci zwracają uwagę na klasę energetyczną sprzętu AGD. To ma wpływ na ich rachunki

Duże AGD ma spory potencjał oszczędności prądu w gospodarstwach domowych i w całym systemie elektroenergetycznym – ocenia APPLiA Polska, związek pracodawców tej branży. Ze względu na postęp technologiczny dziś produkowane urządzenia w najlepszych klasach energetycznych zużywają 10–20 proc. prądu w porównaniu do urządzeń dostępnych 25 lat temu. Do stałego postępu w tym obszarze motywują też wymogi unijne, które z roku na rok się zaostrzają.
Prawo
Polska w końcówce europejskiej stawki pod względem udziału kobiet w zarządach spółek. Zmienić ma to unijna dyrektywa

Udział kobiet w zarządach i radach nadzorczych 140 największych spółek notowanych na warszawskiej giełdzie na koniec 2024 roku wyniósł 18,4 proc. – wynika z danych 30% Club Poland. Zgodnie z dyrektywą Women on Boards, żeby zapewnić równowagę płci, 33 proc. wszystkich stanowisk zarządczych powinno być zajmowane przez osoby należące do niedostatecznie reprezentowanej płci. Sytuację kobiet powinny poprawić obowiązkowe parytety, transparentność rekrutacji oraz merytoryczne kryteria wyboru kandydata.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.