Mówi: | Patrick Opas |
Funkcja: | cloud business unit sales leader |
Firma: | IBM Polska |
Coraz więcej firm docenia rozwiązania chmurowe. Za pięć lat powszechność ich wykorzystania będzie porównywalna do użycia internetu
Rozwiązania chmurowe cieszą się coraz większym zainteresowaniem. Jak prognozuje IDC, w ubiegłym roku firmy na całym świecie mogły wydać na ten cel ponad 32 mld dol., o jedną czwartą więcej niż w 2014 roku. Do 2020 roku wydatki będą rosły w tempie średnio 15 proc. i będą stanowiły połowę nakładów firm na IT. Nieprzyjęcie rozwiązań chmurowych będzie w najbliższych latach porównywalne z brakiem obecności w internecie.
– Rynek rozwiązań chmurowych w Polsce zgodnie z ostatnim raportem IDC wygląda obiecująco. Według ostatnich szacunków w 2014 roku wynosił 130 mln dol., co oznacza wzrost o 35 proc. w porównaniu do 2013 roku. Prognozy na 2015 rok mówią o 160 mln dol., zaś na 2019 rok – już o 450 mln dolarów – mówi agencji Newseria Biznes Patrick Opas, który odpowiada za dywizję chmurową w IBM Polska.
Jak wynika z raportu „IDC Worldwide Quarterly Cloud IT Infrastructure Tracker”, w 2015 roku na chmurową infrastrukturę firmy na świecie mogły wydać ok. 32,6 mld dol., czyli o 24 proc. więcej niż rok wcześniej.
W Polsce wydatki na usługi chmurowe rosną kilkukrotnie szybciej niż na tradycyjne usługi IT. IDC ocenia, że dziś cloud odpowiada za ok. 4 proc. rynku usług IT, a w 2019 będzie to 11 proc.
Jak wskazuje ekspert IBM Polska, rynek cloudowy jest obecnie zdominowany przez chmurę publiczną.
– Odpowiada ona za 3/4, zaś chmura prywatna – za 1/4 wszystkich wydatków. Chmurę prywatną dzielimy na SaaS, czyli Software as a Service, które odpowiada za 62 proc. przychodów, następnie PaaS, czyli Platform as a Service (10 proc.) i na IaaS, Infrastructure as a Service (ok. 28 proc.). Widać więc, że zostało to zdominowane przez rozwiązania software’owe – wyjaśnia Opas.
IDC podaje, że na infrastrukturę dla prywatnych chmur przedsiębiorstwa przeznaczą ok. 12 mld dol. (wzrost o 15,8 proc. rdr.), a na zakup technologii związanych z chmurą publiczną – 20,5 mld dol. (wzrost o blisko 30 proc. rdr.).
Trudno jednoznacznie określić, ilu obecnie klientów korzysta z rozwiązań chmurowych, jednak ich liczba rośnie. Pomaga to w usprawnieniu pracy, poprawia również bezpieczeństwo.
– Klientów można podzielić na tych, którzy już zainwestowali w IT, oraz tych, którzy kupują taką usługę, żeby móc rozpocząć działalność gospodarczą – wskazuje Patrick Opas. – Według raportu Gartnera wszystkie firmy, które do 2020 roku nie nie będą korzystać z chmury w swojej organizacji, będą porównywalne do firm, które w ogóle nie mają internetu. To trend, który można zaobserwować – przekonuje.
Przyszłością usług cloudowych jest chmura hybrydowa, łącząca chmurę prywatną i publiczną. W ten sposób można wydzielać te elementy, które pozostaną we własnych zasobach (np. dane wrażliwe), i te, które trafią do centrum danych zarządcy chmury.
– Możemy się spodziewać bardziej przyjaznego podejścia do korzystania z usług. Więcej będzie rozwiązań hybrydowych, w których już klient korzysta i amortyzuje sprzęt, który kupił, i do tego dołoży chmurę publiczną – analizuje ekspert.
Czytaj także
- 2025-07-08: Rynek gier mobilnych w Polsce może być wart prawie 0,5 mld dol. do 2030 roku. Za tym idzie rozwój smartfonów dla graczy
- 2025-07-11: Umowa z krajami Mercosur coraz bliżej. W. Buda: Polska nie wykorzystała swojej prezydencji do jej zablokowania
- 2025-07-01: Koniec polskiej prezydencji w Radzie UE. Doprowadziła do przełomowego wzrostu wydatków na obronność
- 2025-06-18: Większość Polaków sprzeciwia się wprowadzeniu euro. Problemem może być brak dobrej komunikacji
- 2025-06-13: Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym
- 2025-06-11: ZUS zatwierdził standardy dofinansowania posiłków dla pracowników. To nowy rozdział w firmowych benefitach
- 2025-06-04: Rynek nieprzygotowany do wdrożenia systemu kaucyjnego. Może się opóźnić nawet o kilka miesięcy
- 2025-07-14: Wielu konsumentów rezygnuje z fast fashion. Pozytywne zmiany w branży zależeć będą głównie od podejścia marek
- 2025-06-09: Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce
- 2025-05-26: Dyrektywa o przejrzystości płac zmniejszy lukę płacową między kobietami a mężczyznami. Obniży za to skłonność pracodawców do podwyżek
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

KE proponuje nowy Fundusz Konkurencyjności. Ma pobudzić inwestycje w strategiczne dla Europy technologie
W środę 16 lipca Komisja Europejska przedstawiła projekt budżetu na lata 2028–2034. Jedna z propozycji zakłada utworzenie Europejskiego Funduszu Konkurencyjności o wartości ponad 400 mld euro, który ma pobudzić inwestycje w technologie strategiczne dla jednolitego rynku. Wśród wspieranych obszarów znalazła się obronność i przestrzeń kosmiczna. Na ten cel ma trafić ponad 130 mld euro, pięciokrotnie więcej niż do tej pory.
Firma
Były prezes PGE: OZE potrzebuje wsparcia magazynów energii. To temat traktowany po macoszemu

Choć udział odnawialnych źródeł energii w miksie energetycznym Polski jest stosunkowo wysoki i rośnie, to ten przyrost jest chaotyczny i nierównomiernie rozłożony miedzy technologiami – wskazuje Forum Energii. Dodatkowo OZE potrzebują wsparcia magazynów energii, a zdaniem Wojciecha Dąbrowskiego, prezesa Fundacji SET, ten temat jest traktowany po macoszemu. Brak magazynów powoduje, że produkcja energii z OZE jest tymczasowo wyłączana, co oznacza marnowanie potencjału tych źródeł.
Infrastruktura
Wzrost wynagrodzeń ekip budowlanych najmocniej wpływa na koszty budowy domu. Zainteresowanie inwestorów mimo to nieznacznie wzrasta

Budowa metra kwadratowego domu w Polsce kosztuje od 5,55 do 6 tys. zł w zależności od województwa – wynika z najnowszych analiz firmy Sekocenbud. Najdrożej jest w Warszawie, gdzie cena za metr kwadratowy domu przekroczyła już 6,2 tys. zł. Na przyrosty kosztów budowy domu wpływają zarówno drożejące materiały budowlane, jak i wyższe wynagrodzenia pracowników. Inwestorzy nie rezygnują jednak z budowy domów jednorodzinnych, co ma związek m.in. z wciąż wysokimi cenami mieszkań czy też obniżką stóp procentowych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.