Newsy

Coraz większe zainteresowanie nieruchomościami luksusowymi. W ciągu trzech lat rynek ten wzrośnie o 1/5

2018-01-31  |  06:15
Mówi:Aneta Małaszuk-Kołodziejczak
Funkcja:członek zarządu należącej do PVI spółki Niegolewskich 14
  • MP4
  • Aktualizacja 13:25

    Z roku na rok przybywa bogatych Polaków, czyli zarabiających ponad milion złotych rocznie. W 2016 roku było ich już ponad 20 tysięcy. W związku z tym rośnie też zapotrzebowanie na droższe i unikatowe nieruchomości. Ze względu na wysokie stopy zwrotu coraz częściej stają się one dobrą inwestycją. Eksperci szacują, że do 2020 roku rynek nieruchomości premium wzrośnie o 22 proc. 

    Dane z urzędów skarbowych wskazują, że w 2014 roku było ponad 15 tys. osób zarabiających rocznie ponad milion złotych, rok później liczba ta wzrosła do 19,6 tys., a w 2016 roku przekroczyła 20 tys.

    – Z roku na rok przybywa nam milionerów w Polsce. To znaczy, że ci ludzie mogą kupować droższe apartamenty i inne nieruchomości. To znaczy też, że ich wymagania wobec sektora rynku nieruchomości są wyższe – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Aneta Małaszuk-Kołodziejczak, członek zarządu należącej do PVI spółki Niegolewskich 14.

    Coraz więcej osób stać na luksus. Coraz chętniej zamożni Polacy inwestują w nieruchomości z najwyższej półki, oczekując, że nie tylko ich wartość w czasie będzie rosła, lecz także że będą one niepowtarzalne.

     Szacuje się, że do 2020 roku rynek nieruchomości premium wzrośnie o 1/5. To bardzo dobre perspektywy, zważywszy na to, że te dane są bardzo optymistyczne i wskazują jednoznacznie, że Polacy się bogacą – dodaje Aneta Małaszuk-Kołodziejczak.

    Zwraca też uwagę na fakt, że zamożni ludzie, z większymi wymaganiami, doceniają rynek nieruchomości, które mają wyższy standard wykończenia czy lepszą lokalizację. Na tym rynku można wyróżnić kilka segmentów: nieruchomości o bardzo wysokim standardzie z bardzo wysoką ceną za metr kwadratowy (z usługą concierge, fitness klubami etc.), rynek nieruchomości premium (dobre jakościowo materiały wykończeniowe, bardzo dobra lokalizacja, bez większych udogodnień) oraz odrestaurowane kamienice dla ceniących nieruchomości z duszą.

     Mamy coraz więcej osób przyjeżdżających zza granicy, które zarządzają firmami w Polsce, mamy coraz więcej menadżerów wyższego i średniego szczebla w Polsce, którzy wynajmując mieszkania, oczekują wyższego standardu, który będzie dawał im komfort zamieszkiwania i przebywania, więc ten rynek się rozwija i będzie się rozwijał – podkreśla Małaszuk-Kołodziejczak.

    W ocenie ekspertki na uwagę zasługuje fakt, że rynek nieruchomości premium jest dużo bardziej odporny na wszelkiego rodzaju kryzysy, ponieważ operują na nim ludzie dysponujący znacznymi środkami finansowymi, bez obciążenia kredytowego.

     Zwrot z wynajmowanych lokali premium jest między 4 a 7–8 proc. rocznie. To dużo więcej niż standardowo można uzyskać na lokacie terminowej czy obligacjach skarbowych – podkreśla Aneta Małaszuk-Kołodziejczak.

    Z raportu KPMG wynika, że najwięcej ofert lokali luksusowych znajduje się w Warszawie. Na kolejnych miejscach znalazły się Kraków, Wrocław i Trójmiasto. Na razie jednak nieruchomości premium stanowią niewielki, choć perspektywiczny, segment całego rynku. Raport „Luxury Realty Map” opracowany przez Poland Sotheby’s International Realty wskazuje, że w okresie 2012–2016 wartość rynku nieruchomości luksusowych oraz premium w Polsce zwiększyła się o ponad 40 proc. Eksperci szacują, że wartość rynku w 2020 roku może wynieść 1,3 mld zł, ale w zależności od przyjętej definicji luksusowej nieruchomości może to być nawet 3,6 mld zł.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Konsument

    T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

    T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

    Problemy społeczne

    W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

     Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

    Konsument

    Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

    Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.