Mówi: | Łukasz Dojka |
Funkcja: | założyciel, przewodniczący rady nadzorczej |
Firma: | Xtreme Fitness Gyms i Xtreme Kids |
Do klubów fitness chodzi o 40 proc. więcej osób niż przed pandemią. Sieci takich obiektów szybko się rozbudowują
Aktualizacja 29-08-2024, g. 10:22
28 proc. Polaków spełnia kryteria WHO dotyczące aktywności fizycznej w czasie wolnym – wynika z badania Ministerstwa Sportu i Turystyki. Wciąż najpopularniejsze aktywności to spacer i jazda na rowerze, ale dynamicznie przybywa użytkowników klubów fitness. Liczba klientów takich obiektów wróciła do poziomów sprzed pandemii już na początku 2022 roku, a w ubiegłym odnotowano wzrosty sięgające 40 proc. wejść więcej niż przed pandemią. Sieci liczą na dalsze dynamiczne wzrosty i dostosowują do tego liczbę swoich placówek. Xtreme Fitness Gyms do końca roku zamierza otwierać nowy klub średnio co sześć dni, głównie w miastach poniżej 100 tys. mieszkańców.
– Branża fitness w Polsce dynamicznie się rozwija i ma ogromny potencjał. Obecnie około 8 proc. Polaków należy do klubów fitness. Średnia w Unii Europejskiej to 10 proc., kraje bardziej rozwinięte, jak Francja, Włochy, Hiszpania, Niemcy, mają już penetrację rynku na poziomie kilkunastu procent, a Skandynawia, Wielka Brytania, Szwajcaria – już ponad 20 proc. – mówi agencji Newseria Biznes Łukasz Dojka, założyciel sieci Xtreme Fitness Gyms.
Jak wynika z badania Ministerstwa Sportu i Turystyki „Poziom aktywności fizycznej Polaków 2023”, odsetek osób w wieku 15–69 lat spełniających kryteria WHO dotyczące poziomu aktywności fizycznej w czasie wolnym wynosi 28 proc. Jeśli uwzględnimy w tym także aktywność związaną z przemieszczaniem się pieszo oraz rowerem, to odsetek ten rośnie do 75 proc.
Zgodnie z wynikami badania przeprowadzonego w ubiegłym roku na zlecenie Nationale-Nederlanden jedna piąta Polaków codziennie podejmuje aktywność fizyczną, a jedna czwarta przynajmniej kilka razy w tygodniu. Podobny odsetek badanych (20 proc.) zapewnia, że stara się podejmować wysiłek fizyczny raz lub dwa razy w ciągu siedmiu dni.
– Na przestrzeni ostatnich 10 lat ogólnie Polacy wydają dużo więcej na zdrowie, sport i rekreację. W ciągu ostatniej dekady wydatki Polaków wzrosły o 130 proc., to 2,5 raza więcej niż średnia w Unii Europejskiej – wylicza ekspert.
Jak podaje Nationale-Nederlanden, ponad jedna czwarta Polaków inwestuje w skali roku do 200 zł na produkty i usługi związane z uprawianą dyscypliną sportu, a jedna piąta – ponad 1 tys. zł. Dla 14 proc. ankietowanych są to z kolei wydatki rzędu 750–1000 zł, a co 10. przeznacza na ten cel między 400 a 750 zł.
– Polacy coraz częściej ćwiczą, dbają o swoje zdrowie, jesteśmy bardziej świadomi w ostatnich dwóch–trzech latach po pandemii. Dużo większa jest grupa docelowa, która korzysta z klubów fitness, notujemy w klubach dużo większą frekwencję, to często są osoby młode, nastolatki – zauważa Łukasz Dojka.
Krajowy Rejestr Długów, powołując się na dane eFitness, podaje, że liczba klientów siłowni i klubów fitness wróciła do poziomów sprzed pandemii już na początku 2022 roku, a w kolejnych miesiącach notowano rozwój na poziomie średnio 2,5 proc. miesięcznie. Rok 2023 przyniósł kolejne przyrosty, sięgające 40 proc. wejść więcej niż przed pandemią. Jednak obiektywnie poziom korzystania z usług fitness w Polsce jest jednym z najniższych w Europie. Preferowaną przez Polaków formą wysiłku – jak wynika z badania Nationale-Nederlanden – wciąż jest spacer lub nordic walking oraz jazda na rowerze. Branża fitness ma więc nadal duży potencjał rozwoju. Tym bardziej że ceny abonamentów są atrakcyjne w relacji do średniego wynagrodzenia, co przyciąga do siłowni coraz więcej osób. Jak wylicza portal Numbeo.com, średnia miesięczna cena za abonament na siłowni w Polsce wynosi nieco mniej niż 36 dol. Tylko w ośmiu krajach europejskich cena jest niższa.
– Podnosimy świadomość społeczeństwa w zakresie fitnessu, zdrowia, samopoczucia i tego, jak ważny jest sport w naszym życiu. Gonimy kraje bardziej rozwinięte – żeby dotrzeć do 16 proc. uczestnictwa w klubach fitness, to drugie tyle Polaków musi trenować – mówi ekspert.
Jak podkreśla, Xtreme Fitness Gyms to najszybciej rozwijająca się sieć klubów fitness w Polsce. W 2023 roku otworzyła siedem klubów, a w pierwszej połowie obecnego roku – już 13. Plany na drugie półrocze zakładają 29 kolejnych otwarć, czyli w ciągu roku sieć powiększy się o 72 proc. – łącznie na koniec 2024 roku ma działać 100 klubów w Polsce. W pierwszym półroczu podpisano też 52 nowe umowy franczyzowe. Od początku 2024 roku franczyzobiorcy otworzyli kluby między innymi w Sandomierzu, Białymstoku, Łomży, Oleśnicy, Koninie, Poznaniu czy Bytowie.
– Otwieramy kluby fitness szczególnie w tych mniejszych miejscowościach, gdzie mamy największą widoczność. Tam mamy najwięcej klubów. Większość naszych klubów znajduje się w miejscowościach poniżej 100 tys. mieszkańców, gdzie mieszka 75 proc. Polaków – zauważa założyciel sieci.
Według danych EuropeActive i Deloitte’a liczba członków klubów fitness w Europie wzrosła o ok. 4,7 mln, czyli o 7,5 proc., z 62,9 mln w 2022 roku do 67,6 mln na koniec 2023 roku, przewyższając liczbę sprzed pandemii COVID-19. Całkowite przychody w Europie wzrosły w ubiegłym roku o 14 proc., do 31,8 mld euro, przekraczając tym samym rekordowy rok 2019 sprzed pandemii. Coraz większe zainteresowanie klubami fitness sprawia, że sieć Xtreme Fitness Gyms planuje dalszą ekspansję, nie tylko w Polsce, ale i za granicą.
– Chcemy mieć 227 rentownych klubów do końca 2027 roku, czyli będziemy otwierać kilkadziesiąt klubów rocznie w najbliższych kilku latach. Za dwa, maksymalnie trzy lata planujemy wyjście za granicę i pozyskiwanie master franczyzobiorców, partnerów biznesowych, z którymi będziemy rozwijać nasz biznes. Na początku będą to kraje europejskie, jak Czechy, Słowacja, Bułgaria, Rumunia i Węgry – zapowiada Łukasz Dojka.
Z badania pracowni OpinionWay Polska na zlecenie Xtreme Fitness Gyms wynika, że franczyza należy według Polaków do trzech najbardziej opłacalnych modeli biznesowych, a 60 proc. osób pozytywnie ocenia atrakcyjność klubów fitness w kontekście spodziewanych zysków finansowych.
Sieć wskazuje franczyzobiorcom lokalizację klubu oraz zapewnia w pełni wyposażony lokal. Plan biznesowy zakłada osiągnięcie rentowności klubu już w pierwszych miesiącach po jego otwarciu, a wzrost inwestycji w ciągu od 36 do 42 miesięcy
– W krajach, gdzie branża fitness jest dużo bardziej rozwinięta, modele franczyzowe są bardzo popularne. Kiedy sieć Anytime Fitness wchodziła do Wielkiej Brytanii, była to franczyza pierwsza lub druga na rynku, teraz w Wielkiej Brytanii różnych modeli franczyzowych w samej branży fitness jest ponad 20. U nas jest to początkowy etap rozwoju franczyzy w branży fitness, ale mamy już multifranczyzobiorców, czyli ponad 30 partnerów biznesowych, którzy mają więcej niż jeden klub – wskazuje założyciel sieci Xtreme Fitness Gyms.
Spółka rozwija także nową sieć franczyzową – sal zabaw dla dzieci. Marka Xtreme Kids rozpoczęła działalność dwa lata temu i posiada dwie lokalizacje: w Tarnowie i Opolu.
Czytaj także
- 2024-11-15: Rok regularnej aktywności fizycznej wydłuża życie w zdrowiu o co najmniej rok. Zmniejsza też absencję chorobową w pracy
- 2024-11-05: Polski rynek odzieży sportowej i outdoorowej notuje stabilne wzrosty. Kupujący szukają technologicznych nowinek
- 2024-11-04: Polski rynek roślinny rozwija się wolniej niż na Zachodzie. Kraje z największą konsumpcją mamy szansę dogonić za kilkanaście lat
- 2024-10-24: Polacy świadomi wpływu ćwiczeń fizycznych na zdrowie. Branża fitness notuje zwiększony ruch
- 2024-10-08: Już małe dziewczynki wiążą poczucie własnej wartości z wyglądem. Przykładają do tego większą wagę niż chłopcy [DEPESZA]
- 2024-09-27: MNiSW wspiera programy badawcze dotyczące żywienia. W planach jest też popularyzacja zdrowej diety
- 2024-09-25: 94 proc. dzieci ma problem z podstawowymi umiejętnościami ruchowymi. Potrzebne zmiany w lekcjach WF-u
- 2024-10-04: Branża lotnicza zmaga się z niedoborem kadr. Brakuje przede wszystkim mechaników lotniczych
- 2024-09-24: Lotniska regionalne z dużym wzrostem czarterów. Stały się motorem napędowym ruchu pasażerskiego
- 2024-09-23: Monika Mrozowska: Półmaraton dodał mi siły i odwagi. Zamierzam próbować rzeczy, które kiedyś spisałam na straty
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Polscy producenci żywności obawiają się utraty unijnych rynków zbytu. Wszystko przez umowę z krajami Ameryki Południowej
Polscy rolnicy obawiają się utraty rynków zbytu dla produktów rolno-spożywczych w krajach UE na rzecz bardziej konkurencyjnych cenowo producentów z krajów Mercosur, czyli Brazylii, Argentyny, Paragwaju i Urugwaju. Taki może być efekt umowy o wolnym handlu, której negocjacje mają się zakończyć przed końcem roku. Polskie Ministerstwo Rolnictwa wyraziło swoje negatywne stanowisko w tej sprawie, podobnie jak unijne i krajowe organizacje rolnicze.
Transport
Sprzedaż kart telemetrycznych M2M mocno przyspieszyła. Dzięki nim internet rzeczy wspiera cyfryzację firm
Usługi machine-to-machine (M2M) w połączeniu z szybką siecią umożliwiają niezakłóconą komunikację między urządzeniami w czasie rzeczywistym. Dzięki kartom telemetrycznym M2M możliwy jest np. zdalny odczyt liczników energii czy wody, wypożyczenie roweru miejskiego, płatności zbliżeniowe czy nawet zdalne badanie EKG. Według danych UKE w ubiegłym roku w Polsce działało prawie 8 mln kart M2M, a ich liczba w sieci dynamicznie rośnie. Ponad 4 mln pochodzi od Orange Polska.
Ochrona środowiska
Błyskawiczne powodzie będą coraz częstszym zjawiskiem w Europie. Zwłaszcza miasta muszą być na nie przygotowane
Hiszpania wciąż walczy ze skutkami ekstremalnych powodzi, które przetoczyły się w ostatnich tygodniach przez wschodnie i południowe regiony. Ze względu na postępujące ocieplenie klimatu tego typu ulewne, gwałtowne deszcze powodujące powodzie błyskawiczne mogą być coraz częstszym problemem w Europie – ostrzegają hydrolodzy. Podkreślają, że szczególnie dotkliwie będą je odczuwać miasta. Kluczową rolę odgrywa tu nie tylko adaptacja do zmian klimatu, ale też przygotowanie mieszkańców na zagrożenia.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.