Mówi: | Tomasz Buraś, prezes zarządu DHL Express Edwin Osiecki, wiceprezesem ds. sprzedaży i marketingu, członkiem zarządu DHL Express Agnieszka Błaś, dyrektor operacyjny, członek zarządu DHL Express |
Do końca 2018 roku rynek przesyłek kurierskich w Polsce będzie wart 6,4 mld zł. Firmy z branży inwestują w coraz bardziej nowoczesną infrastrukturę
Handel internetowy jest głównym motorem napędzającym branżę kurierską. Do rozwoju przyczyniają się także rosnący handel międzynarodowy i dobra sytuacja gospodarcza w Polsce. Eksperci prognozują, że do końca przyszłego roku rynek przesyłek kurierskich urośnie o 12 proc. i będzie wart już 6,4 mld zł, a wolumen przesyłek przekroczy 440 mln. Tak szybki rozwój wymusza na firmach kurierskich kolejne inwestycje. Na warszawskim Lotnisku Chopina otwarto właśnie jedną z najnowocześniejszych w całej Europie inwestycji dla branży kurierskiej.
– E-commerce ma duży wpływ na rozwój branży logistycznej i kurierskiej. To dynamiczny rynek rosnący szybciej niż standardowy rynek b2b. Klienci mają swoje potrzeby, chcą odbierać przesyłki w różnych godzinach, z różnych miejsc. Dlatego podpisywane są umowy z partnerami, żeby ułatwić finalnemu klientowi możliwość odbioru bądź nadania przesyłki w formie najbardziej dostosowanej do jego oczekiwań – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Edwin Osiecki, wiceprezes do spraw sprzedaży i marketingu oraz członek zarządu DHL Express.
Z tegorocznego raportu Gemius „E-Commerce w Polsce 2017” wynika, że w sieci kupuje 54 proc. polskich internautów, to o 4 proc. więcej niż rok wcześniej. 53 proc. konsumentów kupuje w polskich e-sklepach, a 16 proc. w zagranicznych. Dla większości klientów (82 proc.) głównym czynnikiem, który przemawia za zakupami w internecie, jest całodobowa dostępność.
Rynek KEP (przesyłek kurierskich, ekspresowych i paczkowych) w Polsce rośnie w skokowym tempie już od kilku lat. Jak wynika z danych firmy doradczej PwC w 2015 roku, jego wartość sięgnęła blisko 4,49 mld zł i była o 32 proc. wyższa niż jeszcze w 2011 roku. Natomiast liczba przesyłek nadanych w 2015 roku wyniosła 313 mln sztuk i była o 57 proc. wyższa niż cztery lata wcześniej.
Według prognoz ekspertów PwC do końca 2018 roku wartość rynku KEP urośnie o kolejne 12 proc. rdr. do poziomu 6,4 mld zł. Natomiast wzrost wolumenu wyniesie 11 proc. rdr. do poziomu około 440 mln paczek (raport „Perspektywy wzrostu rynku przesyłek kurierskich, ekspresowych i paczkowych w Polsce do 2018 roku”). Tak szybki rozwój powoduje, że firmy kurierskie muszą być elastyczne, dostosowywać się do rynku i stale inwestować, żeby sprostać oczekiwaniom klientów.
– Większa elastyczność oznacza przede wszystkim dostosowanie procesów kurierskich, zadbanie o odpowiednią liczbę ludzi w najbardziej szczytowych momentach, takich jak końcówka roku, szczyt wyprzedaży czy Black Friday. Z wieloma klientami z dużym wyprzedzeniem ustalamy dni czy tygodnie, w których organizowane są wyprzedaże i do tego dostosowujemy nasze możliwości serwisowe – mówi Edwin Osiecki.
Według szacunków Transparency Market Research do 2024 roku globalny rynek logistyki dla e-commerce urośnie do poziomu 781 mld dolarów ze 122 mld w 2014 roku. Największą część tej branży stanowią właśnie usługi transportowe.
Eksperci PwC zauważyli, że obok e-commerce czynnikami sprzyjającymi branży kurierskiej są również handel międzynarodowy (w latach 2011–2015 liczba paczek przesyłki ekonomicznej zagranicznej zwiększyła się o 88 proc.) i wzrost gospodarczy w Polsce.
– W ciągu ostatnich trzech lat Polska była najszybciej rosnącym rynkiem spośród wszystkich 220 krajów, w których operuje DHL Express. Eksport za naszym pośrednictwem rośnie bardzo szybko – kilka lat temu na pięć przesyłek importowych przypadała jedna eksportowa. W tej chwili ten stosunek wynosi 2:1. Najwięcej przesyłek za naszym pośrednictwem klienci wysyłają do krajów Europy Zachodniej – Niemcy, Francja, Włochy to najpopularniejsze kierunki. Trzeci najpopularniejszy kierunek to USA – mówi Tomasz Buraś, prezes zarządu DHL Express.
Szybko rośnie też import, głównie z krajów azjatyckich. Największym rynkiem, z którego klienci importują towar za pośrednictwem DHL Express, są obecnie Chiny, Tajwan, Hong Kong oraz USA. Duże tempo przyrostu notują też mniejsze rynki – Afryka Północna, Emiraty Arabskie oraz Ameryka Południowa.
– Widzimy bardzo duży przyrost rynku międzynarodowego. To zjawisko trwa od kilku lat. Jest dużo inwestorów zagranicznych, którzy stąd wysyłają swoje towary za granicę. Po drugie, polskie firmy zaczęły bardzo dużo eksportować. Rośniemy dwucyfrowo w bardzo dobrym tempie. Pomaga nam polska gospodarka, a my pomagamy naszym klientom osiągnąć sprzedaż na rynkach całego świata – mówi Tomasz Buraś.
Aby nadążyć za rynkiem i odpowiadać na jego potrzeby, firmy kurierskie muszą cały czas inwestować w rozwój, m.in. infrastruktury pozwalającej na obsługę zwiększonego ruchu. W październiku na warszawskim Lotnisku Chopina otwarto międzynarodowy lotniczy terminal kurierski wraz z całą infrastrukturą. W ciągu godziny będzie mógł obsłużyć nawet 6 tys. przesyłek. To najnowocześniejszy taki obiekt w Polsce i zarazem jeden z najbardziej nowoczesnych w Europie. Koszt inwestycji wyniósł blisko 100 mln zł.
Terminal do obsługi międzynarodowych usług lotniczych w Warszawie to część ogromnego planu inwestycyjnego DHL Express. Globalny gigant branży logistycznej już wcześniej uruchomił inwestycje na londyńskim Heathrow, hubach przeładunkowych w Lipsku, Pradze, Bratysławie i Stambule. Jednak zakończona właśnie inwestycja w Polsce jest największym jak dotąd przedsięwzięciem DHL Express w Europie Środkowej.
– Po uruchomieniu nowej inwestycji rynek kurierski na pewno się zmieni, ponieważ jesteśmy w stanie oferować naszym klientom dużo lepsze czasy dostawy, ale jesteśmy też w stanie coraz później odbierać je od naszych klientów, na czym im bardzo zależy. Do Warszawy przylatują przesyłki z całego świata. Stolica ma bezpośrednie połączenie z naszym centralnym hubem europejskim w Lipsku, ale także z Łodzią, Białymstokiem, Lublinem. Tam również będziemy w stanie szybciej doręczać przesyłki – mówi Agnieszka Błaś, dyrektor ds. operacji i członek zarządu DHL Express.
Terminal kurierski powstał na terenie należącym do spółki LS Airport Services i obok Warsaw Cargo Terminal jest drugim największym obiektem w LS Cargo Parku. Według zapowiedzi Johna Pearsona, CEO DHL Express Europe, w najbliższym czasie podobne inwestycje mają też zostać oddane w Brukseli i Bukareszcie. Międzynarodowy gigant zamierza również nadal inwestować we wzrostowy polski rynek.
– Nasz nowy terminal jest najnowocześniejszym obiektem DHL Express w Polsce, ale jednocześnie najnowocześniejszym terminalem cargo w Polsce. Jego obecna przepustowość wynosi do 6 tys. paczek na godzinę – tyle możemy sortować w nowych warunkach. Jesteśmy kilkanaście dni po otwarciu tej inwestycji. Mamy nadzieję, że w przyszłości ten terminal będzie również podsortownią naszego hubu w Lipsku i będziemy mogli obsługiwać więcej kierunków – nie tylko krajowych, lecz także do innych krajów Europy Wschodniej – mówi Agnieszka Błaś.
Czytaj także
- 2024-07-18: Branża tytoniowa alarmuje o drastycznych podwyżkach akcyzy. Są kilkukrotnie wyższe od zaplanowanych do 2027 roku
- 2024-07-22: Polskie wybrzeże przyciąga coraz więcej turystów z zagranicy. Apartamenty nad morzem wracają do łask inwestorów
- 2024-07-11: Świadomość społeczna na temat ryzyka publikowania wizerunków dzieci w internecie nadal bardzo niska. UODO apeluje o ostrożność
- 2024-07-09: Poprawa dostępu do finansowania może napędzić innowacje w firmach. Banki będą miały do odegrania ważną rolę w transformacji cyfrowej i energetycznej gospodarki
- 2024-07-10: Banki mogą nie być w stanie sfinansować wielkich inwestycji w gospodarce. Sektor apeluje o zmiany w formule opodatkowania
- 2024-07-17: Sztuczna inteligencja pomaga identyfikować czynniki ryzyka wypadków samochodowych. Naukowcy za pomocą Google Street View analizują pod tym kątem infrastrukturę drogową
- 2024-07-15: Małe i średnie firmy w UE zbyt wolno się cyfryzują. Polskie przedsiębiorstwa dużo poniżej unijnej średniej
- 2024-07-25: E-konsumenci wybierają jak najszybsze i najprostsze opcje płatności online. Coraz bardziej interesują się płatnościami odroczonymi i ratalnymi
- 2024-07-09: W ciągu 5–10 lat spodziewane duże wzrosty sprzedaży żywności ekologicznej. Największą barierą pozostaje niska świadomość konsumentów
- 2024-07-12: Spadł optymizm samorządów dotyczący ich możliwości rozwojowych. W 2025 roku spodziewane jest odbicie
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Polskie firmy z szansą na zdobycie azjatyckich rynków. Mogą otrzymać wsparcie na promocję podczas Expo 2025 w Osace
W 2025 roku w japońskiej Osace odbędzie się Wystawa Światowa Expo 2025. Udział w niej, a także towarzyszących imprezie wydarzeniach i targach to dla polskich firm szansa na wzrost rozpoznawalności swoich marek za granicą, a w konsekwencji na rozwój ich potencjału eksportowego. Expo 2025 będzie się koncentrowało na innowacjach służących zrównoważonemu rozwojowi. PARP, który jest partnerem wydarzenia w Polsce, do 26 września br. czeka na wnioski firm zainteresowanych udziałem w wydarzeniu i ekspansją na azjatyckie rynki. W ramach programu mogą one otrzymać wsparcie na udział w targach, na misje wyjazdowe i kampanie promocyjne przed i po zakończeniu Expo. Nabór finansowany jest z Funduszy Europejskich dla Nowoczesnej Gospodarki 2021–2027
Polityka
Rośnie ryzyko wybuchu epidemii w Strefie Gazy. Brakuje czystej wody, kanalizacji i toalet, a w zniszczonej enklawie wykryto polio
W Strefie Gazy brakuje praktycznie wszystkiego – od żywności i wody po podstawowe leki – ale najgorsze może dopiero nadejść – alarmuje Polska Akcja Humanitarna. – Kilka dni temu w wodzie w Strefie Gazy znaleziono polio typu 2. Ta woda jest bardzo zanieczyszczona, infrastruktura wodno-sanitarna na tym terenie tak naprawdę już nie istnieje. Na dodatek od dziewięciu miesięcy dzieci nie są szczepione, ponieważ nie ma warunków, żeby to zrobić, więc istnieje bardzo duże zagrożenie wybuchu epidemii – mówi Magdalena Foremska z PAH. W odpowiedzi na kryzys organizacja uruchomiła duże projekty pomocowe, które mają zapewnić żywność i opiekę medyczną w Strefie Gazy i na Zachodnim Brzegu.
IT i technologie
Gminy potrzebują inwestycji w cyberbezpieczeństwo. Eksperci widzą duże ryzyka wynikające z zaniedbań
Dane gromadzone przez jednostki samorządu terytorialnego mogą być bardzo niebezpiecznym narzędziem w rękach przestępców. Wykradzione mogą posłużyć do fałszowania tożsamości człowieka. Tymczasem poziom inwestycji w cyberbezpieczeństwo jest w gminach niski, a liczba ataków hakerskich na nie stale rośnie. Eksperci czekają na pozytywne skutki rządowego programu Cyberbezpieczny Samorząd. W jego ramach 1,5 mld zł trafi na inwestycje w poprawę bezpieczeństwa cybernetycznego samorządów: zarówno na poziomie sprzętu i oprogramowania, jak i kompetencji oraz procedur.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.