Newsy

Do końca 2018 roku rynek przesyłek kurierskich w Polsce będzie wart 6,4 mld zł. Firmy z branży inwestują w coraz bardziej nowoczesną infrastrukturę

2017-10-26  |  06:45
Mówi:Tomasz Buraś, prezes zarządu DHL Express

Edwin Osiecki, wiceprezesem ds. sprzedaży i marketingu, członkiem zarządu DHL Express

Agnieszka Błaś, dyrektor operacyjny, członek zarządu DHL Express

  • MP4
  • Handel internetowy jest głównym motorem napędzającym branżę kurierską. Do rozwoju przyczyniają się także rosnący handel międzynarodowy i dobra sytuacja gospodarcza w Polsce. Eksperci prognozują, że do końca przyszłego roku rynek przesyłek kurierskich urośnie o 12 proc. i będzie wart już 6,4 mld zł, a wolumen przesyłek przekroczy 440 mln. Tak szybki rozwój wymusza na firmach kurierskich kolejne inwestycje. Na warszawskim Lotnisku Chopina otwarto właśnie jedną z najnowocześniejszych w całej Europie inwestycji dla branży kurierskiej. 

     E-commerce ma duży wpływ na rozwój branży logistycznej i kurierskiej. To dynamiczny rynek rosnący szybciej niż standardowy rynek b2b. Klienci mają swoje potrzeby, chcą odbierać przesyłki w różnych godzinach, z różnych miejsc. Dlatego podpisywane są umowy z partnerami, żeby ułatwić finalnemu klientowi możliwość odbioru bądź nadania przesyłki w formie najbardziej dostosowanej do jego oczekiwań – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Edwin Osiecki, wiceprezes do spraw sprzedaży i marketingu oraz członek zarządu DHL Express.

    Z tegorocznego raportu Gemius „E-Commerce w Polsce 2017” wynika, że w sieci kupuje 54 proc. polskich internautów, to o 4 proc. więcej niż rok wcześniej. 53 proc. konsumentów kupuje w polskich e-sklepach, a 16 proc. w zagranicznych. Dla większości klientów (82 proc.) głównym czynnikiem, który przemawia za zakupami w internecie, jest całodobowa dostępność.

    Rynek KEP (przesyłek kurierskich, ekspresowych i paczkowych) w Polsce rośnie w skokowym tempie już od kilku lat. Jak wynika z danych firmy doradczej PwC w 2015 roku, jego wartość sięgnęła blisko 4,49 mld zł i była o 32 proc. wyższa niż jeszcze w 2011 roku. Natomiast liczba przesyłek nadanych w 2015 roku wyniosła 313 mln sztuk i była o 57 proc. wyższa niż cztery lata wcześniej.

    Według prognoz ekspertów PwC do końca 2018 roku wartość rynku KEP urośnie o kolejne 12 proc. rdr. do poziomu 6,4 mld zł. Natomiast wzrost wolumenu wyniesie 11 proc. rdr. do poziomu około 440 mln paczek (raport „Perspektywy wzrostu rynku przesyłek kurierskich, ekspresowych i paczkowych w Polsce do 2018 roku”). Tak szybki rozwój powoduje, że firmy kurierskie muszą być elastyczne, dostosowywać się do rynku i stale inwestować, żeby sprostać oczekiwaniom klientów.

    – Większa elastyczność oznacza przede wszystkim dostosowanie procesów kurierskich, zadbanie o odpowiednią liczbę ludzi w najbardziej szczytowych momentach, takich jak końcówka roku, szczyt wyprzedaży czy Black Friday. Z wieloma klientami z dużym wyprzedzeniem ustalamy dni czy tygodnie, w których organizowane są wyprzedaże i do tego dostosowujemy nasze możliwości serwisowe – mówi Edwin Osiecki.

    Według szacunków Transparency Market Research do 2024 roku globalny rynek logistyki dla e-commerce urośnie do poziomu 781 mld dolarów ze 122 mld w 2014 roku. Największą część tej branży stanowią właśnie usługi transportowe.

    Eksperci PwC zauważyli, że obok e-commerce czynnikami sprzyjającymi branży kurierskiej są również handel międzynarodowy (w latach 2011–2015 liczba paczek przesyłki ekonomicznej zagranicznej zwiększyła się o 88 proc.) i wzrost gospodarczy w Polsce.

     W ciągu ostatnich trzech lat Polska była najszybciej rosnącym rynkiem spośród wszystkich 220 krajów, w których operuje DHL Express. Eksport za naszym pośrednictwem rośnie bardzo szybko – kilka lat temu na pięć przesyłek importowych przypadała jedna eksportowa. W tej chwili ten stosunek wynosi 2:1. Najwięcej przesyłek za naszym pośrednictwem klienci wysyłają do krajów Europy Zachodniej – Niemcy, Francja, Włochy to najpopularniejsze kierunki. Trzeci najpopularniejszy kierunek to USA – mówi Tomasz Buraś, prezes zarządu DHL Express.

    Szybko rośnie też import, głównie z krajów azjatyckich. Największym rynkiem, z którego klienci importują towar za pośrednictwem DHL Express, są obecnie Chiny, Tajwan, Hong Kong oraz USA. Duże tempo przyrostu notują też mniejsze rynki – Afryka Północna, Emiraty Arabskie oraz Ameryka Południowa.

    – Widzimy bardzo duży przyrost rynku międzynarodowego. To zjawisko trwa od kilku lat. Jest dużo inwestorów zagranicznych, którzy stąd wysyłają swoje towary za granicę. Po drugie, polskie firmy zaczęły bardzo dużo eksportować. Rośniemy dwucyfrowo w bardzo dobrym tempie. Pomaga nam polska gospodarka, a my pomagamy naszym klientom osiągnąć sprzedaż na rynkach całego świata – mówi Tomasz Buraś.

    Aby nadążyć za rynkiem i odpowiadać na jego potrzeby, firmy kurierskie muszą cały czas inwestować w rozwój, m.in. infrastruktury pozwalającej na obsługę zwiększonego ruchu. W październiku na warszawskim Lotnisku Chopina otwarto międzynarodowy lotniczy terminal kurierski wraz z całą infrastrukturą. W ciągu godziny będzie mógł obsłużyć nawet 6 tys. przesyłek. To najnowocześniejszy taki obiekt w Polsce i zarazem jeden z najbardziej nowoczesnych w Europie. Koszt inwestycji wyniósł blisko 100 mln zł.

    Terminal do obsługi międzynarodowych usług lotniczych w Warszawie to część ogromnego planu inwestycyjnego DHL Express. Globalny gigant branży logistycznej już wcześniej uruchomił inwestycje na londyńskim Heathrow, hubach przeładunkowych w Lipsku, Pradze, Bratysławie i Stambule. Jednak zakończona właśnie inwestycja w Polsce jest największym jak dotąd przedsięwzięciem DHL Express w Europie Środkowej.

    – Po uruchomieniu nowej inwestycji rynek kurierski na pewno się zmieni, ponieważ jesteśmy w stanie oferować naszym klientom dużo lepsze czasy dostawy, ale jesteśmy też w stanie coraz później odbierać je od naszych klientów, na czym im bardzo zależy. Do Warszawy przylatują przesyłki z całego świata. Stolica ma bezpośrednie połączenie z naszym centralnym hubem europejskim w Lipsku, ale także z Łodzią, Białymstokiem, Lublinem. Tam również będziemy w stanie szybciej doręczać przesyłki – mówi Agnieszka Błaś, dyrektor ds. operacji i członek zarządu DHL Express.

    Terminal kurierski powstał na terenie należącym do spółki LS Airport Services i obok Warsaw Cargo Terminal jest drugim największym obiektem w LS Cargo Parku. Według zapowiedzi Johna Pearsona, CEO DHL Express Europe, w najbliższym czasie podobne inwestycje mają też zostać oddane w Brukseli i Bukareszcie. Międzynarodowy gigant zamierza również nadal inwestować we wzrostowy polski rynek.

    – Nasz nowy terminal jest najnowocześniejszym obiektem DHL Express w Polsce, ale jednocześnie najnowocześniejszym terminalem cargo w Polsce. Jego obecna przepustowość wynosi do 6 tys. paczek na godzinę – tyle możemy sortować w nowych warunkach. Jesteśmy kilkanaście dni po otwarciu tej inwestycji. Mamy nadzieję, że w przyszłości ten terminal będzie również podsortownią naszego hubu w Lipsku i będziemy mogli obsługiwać więcej kierunków – nie tylko krajowych, lecz także do innych krajów Europy Wschodniej – mówi Agnieszka Błaś.

    Czytaj także

    Kalendarium

    CES 2019

    Konsument

    Dziś startuje usługa Twój e-PIT. Urząd skarbowy wypełni deklaracje za podatników

    15 lutego startuje usługa Twój e-PIT, w ramach której urząd skarbowy wypełni deklaracje PIT-37 i PIT-38 zamiast podatników. Może skorzystać z niej nawet 20 mln osób. W tym celu należy się zalogować w systemie i sprawdzić, czy dane w automatycznie wygenerowanym formularzu są poprawne. Jeśli nie, można je uaktualnić, uzupełniając deklarację m.in. o ulgi i odliczenia. Jeśli podatnik nie wprowadzi zmian, zeznanie roczne w zaproponowanej formie zostanie złożone do 30 kwietnia. W przyszłym roku podobna intuicyjna usługa zostanie uruchomiona również dla przedsiębiorców – zapowiada minister finansów Teresa Czerwińska.

    Transport

    Procedowane w UE zmiany mogą oznaczać koniec dominacji polskiej branży transportowej. Zagrożonych jest wiele miejsc pracy

    Proponowane przez Unię Europejską nowe przepisy o zabezpieczeniu społecznym, w połączeniu z Pakietem mobilności czy zmianami w zakresie dostępu do zawodu i rynku mogą oznaczać katastrofę dla polskich firm przewozowych. Ich sytuację może pogorszyć także twardy brexit. W konsekwencji kilkadziesiąt tysięcy firm ograniczy swoją działalność lub upadnie, a to oznacza likwidację wielu miejsc pracy – ostrzega Maciej Wroński, prezes Związku Pracodawców „Transport i Logistyka Polska”.

    Przemysł

    W ciągu pięciu lat światowa sprzedaż robotów dla przemysłu wzrośnie dziesięciokrotnie. W Polsce ich wykorzystanie wciąż niewielkie

    Popyt na roboty współpracujące, zaprojektowane do pracy z ludźmi, zwiększy się przynajmniej dziesięciokrotnie w ciągu nadchodzących pięciu lat. W Polsce ten wzrost będzie jeszcze większy, bo pod względem wykorzystania robotów w przemyśle na razie odstajemy od sąsiadów – prognozuje Enrico Krog Iversen, dyrektor generalny OnRobot. Dla polskich firm wykorzystanie robotów może być odpowiedzią na niedobory kadr i rosnące płace, a dodatkowo pozwoli zwiększyć wydajność i obniżyć koszty. Zakres możliwości robotów stale się poszerza, więc mogą być wykorzystywane w coraz większej liczbie gałęzi przemysłu.

    Media i PR

    Najgorsze w historii wyniki dla szukających pracy w branży PR. W 2018 roku pojawiło się dla nich jedynie 1,1 tys. ogłoszeń

    Tylko nieco ponad 1,1 tys. ofert pracy dla PR-owców pojawiło się w 2018 roku. To najgorszy wynik od kiedy prowadzone są badania, czyli od 2008 roku – wynika z danych PRoto.pl. Z analizy ubiegłorocznych ogłoszeń wynika, że w agencjach PR zmienia się profil stanowisk, na które poszukiwano pracowników. Choć na najwięcej ofert pracy mogą liczyć konsultanci i asystenci, do których skierowane jest mniej więcej co trzecie ogłoszenie, coraz częściej poszukiwani są też specjaliści. Na pracę mogą liczyć osoby, które mają już kilkuletnie doświadczenie. Najwięcej ofert pracy w firmach dotyczyło branż IT i nowych technologii.