Mówi: | Urszula Cieślak |
Funkcja: | Ekspert rynku paliw |
Firma: | BM Reflex |
Drogie paliwa zachwiały rynkiem. Rośnie szara strefa
Drożejące w ostatnich trzech kwartałach paliwo w Polsce doprowadziło do zachwiania rynkiem. Spadający popyt wykorzystują firmy z szarej strefy, które przy pomocy oszustw podatkowych wprowadzają na rynek tańsze produkty. To zaś pogarsza i tak trudną sytuację stacji benzynowych, szczególnie małych.
Od początku roku sprzedaż paliw w Polsce spada – wynika z danych BM Reflex za trzy kwartały roku. Dotyka to zarówno firm, które paliwo produkują, jak i dystrybutorów detalicznych. Jak podkreśla Urszula Cieślak, ekspert rynku paliw, jednocześnie ze spadkiem sprzedaży nasila się w Polsce szara strefa.
Zjawisko to polega głównie na tym, że na nasz rynek trafia paliwo zgodne z polskimi normami jakościowymi, ale o znacznie niższej cenie. Prawdopodobnie dzieje się tak, że na którymś etapie dystrybucji przedsiębiorcy nie płącą za to paliwo podatku VAT.
– To powoduje, że paliwo trafia na rynek w cenach niższych od cen producentów krajowych, nawet o 20-30 groszy na litrze. Powoduje to zachwianie równowagi na rynku hurtowym, a później na detalicznym. To jest duża różnica w cenach, która zabiera częściowo marżę właścicielom stacji, którzy muszą się dopasować do takiej konkurencji – tłumaczy w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Urszula Cieślak.
Jak podkreśla, konsumpcja spadła w ostatnich miesiacach o 5 proc. Trudno jednak zdecydowanie oszacować, czy jest to wywołane wyłącznie przez rosnące ceny na stacjach benzynowych, czy za część tego spadku odpowiada właśnie zjawisko szarej strefy.
Ta sytuacja potęguje tylko problemy, z jakimi borykająsię właściciele małych i średnich stacji paliwowych. Z danych, którymi dysponuje Stowarzyszenie Niezależnych Operatorów Stacji Paliw wynika, że widmem bankructwa zagrożonych jest w Polsce nawet 2-3 tysiące małych niezrzeszonych stacji.
– Coraz częściej jeżdżąc po kraju można spotkać banery informujące, że stacja jest do sprzedania. To jest konsekwencja tego, co działo się w ostatnich kilkunastu miesiącach. Zaczęło się jeszcze w 2011 roku. Niski poziom marż doprowadził do tego, że bez proponowania innych usług na stacji, sama sprzedaż paliwa okazała się nierentowna – wyjaśnia Urszula Cieślak, ekspertka BM Reflex.
Taki problem dotyczy większości stacji benzynowych. Żeby sprzedaż paliwa była opłacalna, marża powinna wynosić co najmniej 35 groszy na litrze. A na takie zyski właściciele nie mogli sobie pozwolić zbyt często.
– Taka sytuacja miała miejsce tylko w nielicznych tygodniach – mówi Urszula Cieślak. – Poprawę notujemy w ciągu ostatnich trzech tygodni, kiedy rzeczywiście w przypadku benzyny Eurosuper 95 właściciele już realizują taki normalny poziom marży. Ale tylko w przypadku benzyny, bo w przypadku oleju napędowego w dalszym ciągu jest to poziom zdecydowanie niższy, około 15 groszy na litrze.
Czytaj także
- 2024-12-06: Szara strefa na rynku e-papierosów sięga 37,5 proc. Przez podwyżki cen więcej użytkowników może szukać nielegalnych źródeł
- 2024-11-20: Średnio co trzy dni zamykana jest w Polsce księgarnia. Branża apeluje o regulacje porządkujące rynek
- 2024-10-10: Decyzja Niemiec o wprowadzeniu kontroli granicznej w ogniu krytyki. Polscy europosłowie mówią o kryzysie strefy Schengen
- 2024-10-16: UE walczy z kryzysem mieszkaniowym. Problemem jest brak dostępnych mieszkań i wysokie czynsze
- 2024-10-15: Problem nielegalnej migracji wymaga wzmocnienia unijnej agencji straży granicznej i przybrzeżnej. Europosłowie apelują o większe uprawnienia dla Frontexu
- 2024-09-26: W przyszłym roku spodziewana jest fala inwestycji ze środków UE. Prawo zamówień publicznych wymaga pewnych korekt
- 2024-09-27: Do 2050 roku lotnictwo ma być zeroemisyjne. Do osiągnięcia tego celu konieczna jest wymiana floty i przejście na ekologiczne paliwa
- 2024-09-10: Daria Ładocha: Wyjeżdżając na wakacje, trzeba się liczyć z tym, że jest drogo. Już same bilety lotnicze są paragonami grozy
- 2024-09-24: Józef Gąsienica-Gładczan: Lepiej jest jechać na koniec świata i jest dużo taniej niż w Polsce. Można się pobawić w krajach Trzeciego Świata z pięknymi plażami za ułamek ceny
- 2024-10-02: Jan Błachowicz: Podczas wyprawy do Azji czasami byliśmy głodni. Próbowaliśmy jajka z płodem rozwiniętym w środku
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
Dwa konkursy w Agencji Badań Medycznych w 2025 roku. Do wzięcia 275 mln zł
Agencja Badań Medycznych w przyszłym roku planuje ogłosić dwa konkursy. Pierwszy z nich dotyczy niekomercyjnych badań klinicznych z przewidywaną alokacją w wysokości 200 mln zł, drugi – niekomercyjnych eksperymentów badawczych z pulą w wysokości 75 mln zł. ABM zapowiada, że w 2025 roku skupi się na badaniach własnych, a także budowie rozwoju współpracy międzynarodowej.
Handel
Polscy producenci drobiu liczą na ponowne otwarcie chińskiego rynku. Kraje azjatyckie coraz ważniejszym importerem
Polska wciąż cieszy się w świecie renomą cenionego producenta mięsa drobiowego. Na eksport trafia ok. 60 proc. rocznej produkcji, czyli prawie 2 mln t. Polscy producenci walczą o silną pozycję na zagranicznych rynkach. Priorytetem jest dla nich ponowne uruchomienie eksportu do Chin, który został wstrzymany pięć lat temu ze względu na ptasią grypę. Trwa dopracowywanie szczegółów porozumienia w tej sprawie.
Finanse
Zbiórki internetowe przestały się już kojarzyć wyłącznie z finansowaniem leczenia. Ludzie zbierają także na podstawowe potrzeby i realizację marzeń
Połowa Polaków wspiera zbiórki charytatywne online – wynika z raportu przygotowanego przez SW Research dla Allegro. Najczęściej przekazujemy datki na pomoc humanitarną związaną z kataklizmami, wsparcie chorych, pomoc dzieciom czy zwierzętom. Jeszcze do niedawna zbiórki internetowe kojarzyły się głównie z finansowaniem terapii czy rehabilitacji dla ciężko chorych, ale coraz częściej ludzie zbierają na podstawowe potrzeby, takie jak żywność czy opał na zimę, ale również na realizację marzeń.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.