Mówi: | Patrycja Gołos |
Funkcja: | vicepresident corporate affairs |
Firma: | Liberty Global CEE, właściciel UPC Polska |
Dynamiczny rozwój infrastruktury szerokopasmowej. Napędzają go pieniądze z UE i inwestycje prywatnych operatorów
Na rozbudowę sieci internetu szerokopasmowego trafi do 2020 roku 1,2 mld euro. Resort cyfryzacji zapowiada kolejne konkursy w ramach 1. osi priorytetowej programu Polska Cyfrowa. Tempo podkręcają także prywatni inwestorzy. UPC zamierza w ciągu 5 lat zwiększyć zasięg swojej infrastruktury z 3 mln do 6 mln gospodarstw. Przeznaczy na to ok. 4 mld zł. Rozbudowa sieci pociągnie za sobą wzrost popytu na usługi cyfrowe.
– Inwestycje w infrastrukturę w Polsce są w tym momencie bardzo intensywne i to wynika z kilku powodów. Po pierwsze, Polska jest beneficjentem środków unijnych, które są przeznaczone również na ten cel, a dodatkowo inwestorzy prywatni rozwijają zasięg swojej infrastruktury – mówi agencji Newseria Biznes Patrycja Gołos, vicepresident corporate affairs w Liberty Global CEE, które jest właścicielem UPC Polska.
Według niedawno ogłoszonego planu UPC chce podwoić zasięg swojej infrastruktury. Na koniec czerwca w jej zasięgu było 3 059 300 gospodarstw domowych, o 60 tys. więcej niż w I kwartale. W ciągu kolejnych 5 lat ma być ich 6 mln. Inwestycja ta pochłonie większość z zapowiadanych na ten okres nakładów w wysokości 4 mld zł. W realizacji planów zwiększenia zasięgu UPC chce się wspierać akwizycjami. To jeden ze strategicznych celów firmy. Sprzyja temu duże rozdrobnienia rynku operatorów kablowych.
– To są bardzo ambitne plany. Żeby je zrealizować, potrzebne są oczywiście środki finansowe. W tym obszarze wspiera nas skala inwestycji. Szczególnie w tych sektorach przemysłu, które wymagają dużych inwestycji, skala ma znaczenie. Z drugiej strony sprzyjają nam również wszystkie ułatwienia regulacyjne, znoszenie barier w procesie inwestycyjnym, ułatwianie dostępu do budynków i rozwój tej infrastruktury – wymienia przedstawicielka UPC Polska.
Likwidacji barier i obniżeniu kosztów inwestycji ma służyć tzw. megaustawa, która weszła w życie w lipcu br. (część przepisów zacznie obowiązywać od stycznia 2017 r.). Nowelizacja przepisów rozszerza krąg podmiotów dysponujących infrastrukturą techniczną, którzy są zobowiązani do jej udostępniania firmom telekomunikacyjnym przy budowie szybkiego internetu. Dotychczas obowiązek taki miały już przedsiębiorstwa energetyczne i wodno-kanalizacyjne, a teraz dołączyli do nich zarządzający terenami kolejowymi.
Resort cyfryzacji wprowadził też obowiązek wyposażania m.in. budynku mieszkalnego wielorodzinnego lub budynku użyteczności publicznej w instalację telekomunikacyjną w momencie, kiedy jest on przebudowywany czy rozbudowywany. W nowelizacji przewidziano również obowiązek koordynacji robót budowlanych. Przedsiębiorca telekomunikacyjny może budować szybką sieć telekomunikacyjną w tym samym czasie i miejscu, co inny podmiot realizujący własną inwestycję ze środków publicznych.
– Jesteśmy zwolennikiem konkurencji infrastrukturalnej. Już teraz widzimy, że tam, gdzie inwestujemy w naszą infrastrukturę szerokopasmową, pojawiają się również inni inwestorzy, inni operatorzy, którzy zaczynają działać w tym samym obszarze. Rośnie konkurencja, również w obszarze usług dla klientów. Dzisiaj cena nie jest jedynym wyróżnikiem, klienci często szukają przede wszystkim jakości i niezawodności – wyjaśnia Patrycja Gołos w rozmowie przeprowadzonej podczas XXVI Forum w Krynicy.
Jak wynika z raportu „Czas na przyspieszenie. Cyfryzacja Gospodarki Polski” przygotowanego przez Politykę Insight na zlecenie ThinkTankCyfrowy.pl, Polska plasuje się na 28. miejscu spośród 30 badanych krajów europejskich pod względem rozwoju usług cyfrowych w sektorze prywatnym, kompetencji pracowników i jakości e-administracji. Jednocześnie jest jedną z gospodarek, które w najszybszym tempie nadrabiają zaległości.
– Popyt na usługi cyfrowe stale rośnie i widzimy pozytywne trendy. Natomiast jest jeszcze dużo do zrobienia w tym obszarze. W momencie, kiedy będziemy dysponować infrastrukturą szerokopasmową i szerokim dostępem do internetu w skali całego kraju, będziemy musieli się zmierzyć z budowaniem tego popytu. Możemy go rozwijać na wiele różnych sposobów, m.in. edukując konsumentów na temat korzyści wynikających z korzystania z internetu i z usług cyfrowych – wyjaśnia Patrycja Gołos.
Do korzystania z internetu wiele osób może zachęcić rozbudowana oferta e-usług administracji. Na projekty tego typu z programu Polska Cyfrowa trafi blisko 1 mld euro. Trzecim obszarem, w który trzeba zainwestować, jest zwiększanie kompetencji cyfrowych w społeczeństwie. Jak dodaje Gołos, ważne jest także budowanie zaufania do usług cyfrowych i na to zadanie powinny zwracać uwagę wszystkie zaangażowane w ten proces strony, zarówno rząd, inwestorzy prywatni, jak i dostawcy usług.
Czytaj także
- 2025-05-29: Trwają prace nad zmianami w finansowaniu kolei. Obecny system powoduje duże problemy branży i brak konkurencyjności transportu szynowego
- 2025-05-23: Kolejne 9 mld zł trafi na budowę i modernizację sieci energetycznych. Inwestycje pomogą wyeliminować ryzyko blackoutu
- 2025-05-26: Dyrektywa o przejrzystości płac zmniejszy lukę płacową między kobietami a mężczyznami. Obniży za to skłonność pracodawców do podwyżek
- 2025-05-21: Finansowanie Europejskiego Banku Inwestycyjnego wspiera rozwój OZE czy infrastruktury drogowej. Wśród nowych priorytetów bezpieczeństwo i obronność
- 2025-05-19: Poparcie dla UE rekordowo wysokie, mimo wzrostu populizmu. Społeczeństwo oczekuje większego zaangażowania w kwestie bezpieczeństwa
- 2025-05-13: Dzięki sztucznej inteligencji przesyłki mogą trafiać do klientów tego samego dnia. Liczba takich dostaw w Amazon znacząco rośnie
- 2025-05-09: Odbudowa Ukrainy pochłonie setki miliardów euro. Polskie firmy już teraz powinny szukać partnerów, nie tylko w kraju, ale i w samej Ukrainie
- 2025-05-14: Dyrektywa unijna zmienia podejście do cyberbezpieczeństwa. W Polsce trwają prace nad jej wdrożeniem
- 2025-04-17: Phishing największym cyberzagrożeniem. Przestępcy będą coraz częściej sięgać po AI, by skutecznie docierać do potencjalnych ofiar
- 2025-04-24: Niepewność gospodarcza rosnącym zagrożeniem dla firm. Sytuację pogarszają zawirowania w światowym handlu
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Motoryzacja

UE dąży do większej samodzielności w dostępie do surowców krytycznych. Częściowo pozyska je z recyklingu baterii
Zgodnie z aktem o surowcach krytycznych władze unijne dążą do zwiększenia niezależności w zakresie ich dostaw od Chin i innych krajów trzecich. Do 2030 roku ze źródeł zewnętrznych ma pochodzić nie więcej niż 65 proc. rocznego zużycia każdego z surowców. Z kolei 25 proc. ma pochodzić z recyklingu. – Te cele nie są nadambitne, bo recykling to relatywnie młoda część gospodarki, więc legislacja, która narzuca te poziomy odzysku i recyklingu to jedno, a realia to drugie – mówi Paweł Jarski, prezes zarządu Elemental Holding. Podkreśla jednak, że Europa ma duży potencjał w zwiększeniu odzysku i przetwarzania cennych surowców
Konsument
Konsumenci doceniają działania firm na rzecz środowiska i społeczeństwa. Dla przedsiębiorstw to szansa na rozwój

Zrównoważony rozwój staje się coraz ważniejszym elementem strategii biznesowych firm. Podmioty wdrażające długofalową strategię ESG mogą liczyć na korzyści finansowe, większe zainteresowanie inwestorów oraz poprawę klimatu i społecznej akceptacji. Spółki i przedsiębiorcy, którzy realizują inwestycje zgodnie z najwyższymi standardami środowiskowymi i społecznymi otrzymali Diamenty Zrównoważonej Gospodarki podczas konferencji Sustainable Economy Summit.
Edukacja
Poziom kompetencji cyfrowych Polaków na bardzo niskim poziomie. Spowalnia to cyfryzację gospodarki i firm

Na tle mieszkańców innych państw UE poziom kompetencji cyfrowych Polaków utrzymuje się na bardzo niskim poziomie – wynika z ostatnich danych Eurostat. Niecała połowa deklaruje posiadanie przynajmniej podstawowych umiejętności cyfrowych, a 20 proc. – więcej niż podstawowe. Staje to na drodze do cyfryzacji gospodarki i zwiększenia produktywności przedsiębiorstw.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.