Newsy

Dziennie rejestrowanych jest ponad 3 tys. domen. Zainteresowanie od kilku miesięcy rośnie

2015-08-31  |  06:35

Polska zajmuje trzecie miejsce w Europie pod względem przyrostu rejestracji nowych domen internetowych. Jeszcze w 2008 roku było to mniej niż 400 tys., w ubiegłym roku już ponad milion. Ten rok może zakończyć się jeszcze lepszym wynikiem, tylko w I półroczu zarejestrowano 600 tys. nowych domen. To efekt dobrej koniunktury gospodarczej i rosnącej świadomości przedsiębiorców. Jeszcze kilka lat temu co druga firma zatrudniająca powyżej 10 pracowników nie miała strony internetowej, na koniec 2014 roku już co trzecia. 

W ubiegłym roku zarejestrowano ponad milion domen. Na koniec grudnia rynek liczył 2,5 mln domen polskich. Rejestracja odbywa się przede wszystkim poprzez rejestratorów domen. Liderami rynku jest Home.pl [udział w obsłudze domen .pl to 23,8 proc. – red], Nazwa.pl [21,12 proc.] i Consulting Service [9,77 proc.]. W większości to polskie firmy – mówi agencji Newseria Biznes Łukasz Gawior z firmy hostingowej Zenbox.pl.

Na koniec I półrocza 2015 roku stan rejestru domeny .pl wynosił blisko 2,6 mln aktywnych nazw utrzymywanych na rzecz ponad 976 tys. abonentów – wynika z raportu NASK.

Marzec był trzecim najlepszym miesiącem w historii – liczba rejestracji przekroczyła 105 tys. Lepsze wyniki zanotowano tylko w 2010 i 2012 roku. Od kwietnia średnio rejestruje się ok. 90 tys. domen. To wszystko sprawia, że Polska jest w czołówce pod względem przyrostu nowych rejestracji (3. miejsce) i choć pod względem liczby domen do światowych liderów jeszcze sporo nam brakuje, to rynek szybko się rozwija.

Największą liczbę nowych rejestracji zanotowały Niemcy, Wielka Brytania i Holandia. Polska zajmuje pod tym względem 8. miejsce w Europie i 12. na świecie (dane Centre Domain Wire).

Po pierwsze wynika to z lepszej koniunktury gospodarczej. Klienci chętniej wydają pieniądze na marketing, a to łączy się też z domenami. Drugim elementem jest większa świadomość rynku – klienci dostrzegają potrzebę reklamowania się poprzez domeny i tworzenie stron internetowych. Trzecim elementem jest agresywna polityka sprzedażowa podmiotów, które przez pierwszy rok rozdają domeny za darmo, a dopiero później klient płaci za jej utrzymanie normalne stawki – tłumaczy Gawior.

Lepsza koniunktura na rynku to więcej nowych firm zakładanych przez młodych ludzi. Dla nich strona internetowa jest rzeczą oczywistą. Na domeny coraz częściej decydują się też firmy, które na rynku działają już jakiś czas. Dane GUS-u wskazują, że na koniec 2014 roku strony internetowej nie miała co trzecia firma zatrudniająca powyżej 10 pracowników.

Statystyki z roku na rok są coraz lepsze. Jeszcze niedawno połowa firm w Polsce nie miała strony internetowej. Wyniki sprzedażowe pokazują, że świadomość jest coraz wyższa, więcej nowych firm tworzy strony internetowe i przywiązuje do tego większą wagę – ocenia Gawior.

Liderem rejestracji nowych domen są firmy, które w ten sposób chcą dotrzeć do jak najszerszej grupy klientów. Rośnie też grupa osób indywidualnych, które decydują się na zakup domeny. Co trzeci klient firm hostingowych to przeciętny Kowalski.

Osoby fizyczne rejestrują domeny w celu tworzenia blogów, forów, społeczności bądź promowania siebie – wskazuje ekspert Zenbox.pl.

Najpopularniejszą domeną wciąż jest ta z rozszerzeniem .pl, ale rosnący popyt sprawił, że wprowadzona została możliwość rejestracji z rozszerzeniem .hotel, .bar czy .fitness. Pozwala to właścicielom firm zwiększyć swoją pozycję w wyszukiwarkach. Eksperci oceniają, że nowa oferta i coraz większe zainteresowanie domenami sprawiają, że rynek powinien wciąż się rozwijać.

Wycena Home.pl., czyli lidera, wyniosła 640 mln zł, więc prawdopodobnie w Polsce wartość rynku przekracza już 1 mld zł. Na świecie zajmuje się tym tysiące firm, liczba rejestracji to kilkaset milionów, więc światowy rynek wart jest prawdopodobnie kilka miliardów dolarów – ocenia Łukasz Gawior.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

BCC Gala Liderów

Jedynka Newserii

Handel

Sejm pracuje nad podwyżką akcyzy na e-papierosy i urządzenia do waporyzacji. Część produktów może zniknąć z rynku

Planowane podwyżki akcyzy mogą doprowadzić do wycofania części produktów z rynku, a eksperci zwracają uwagę na szereg nieprawidłowości dotyczących projektu i sposobu ich procedowania. Zdaniem dr. hab. Krzysztofa Koźmińskiego, kierownika Centrum Oceny Skutków Regulacji, regulacja może naruszać kluczowe zasady prawne, takie jak zasada proporcjonalności i równości wobec prawa. – Mam wątpliwości, czy taka zmiana podatkowa jest adekwatna w stosunku do deklarowanych skutków, które chce osiągnąć projektodawca – mówi ekspert, wskazując też na krótki okres vacatio legis, który może utrudnić przedsiębiorcom dostosowanie się do nowych przepisów.

Konsument

Rola telekomów w upowszechnianiu sztucznej inteligencji rośnie. T-Mobile udostępnia klientom zaawansowaną wyszukiwarkę Perplexity Pro

Firmy telekomunikacyjne odgrywają coraz ważniejszą rolę w udostępnianiu szerokiemu odbiorcy sztucznej inteligencji. T-Mobile udostępni swoim klientom w ramach programu Magenta Moments, całkowicie za darmo, zaawansowaną wyszukiwarkę Perplexity Pro, wykorzystującą płatne modele językowe. Ma to być odpowiedź na potrzeby, które stają się widoczne już dziś, a w niedalekiej przyszłości staną u podstaw wszelkich działań związanych z wyszukiwaniem informacji w sieci.

Problemy społeczne

Miasta będą się starzały wolniej niż reszta kraju. Jednak w niektórych do 2050 roku seniorzy będą stanowić 37 proc. populacji

Udział osób starszych w populacji Polski będzie się stopniowo zwiększał i w 2050 roku wyniesie 34 proc. Dla porównania w 12 największych miastach będzie to 31 proc. – wynika z raportu Centrum Analiz i Badań Unii Metropolii Polskich. To oznacza, że metropolie – chociaż nie wszystkie – będą się starzeć nieco wolniej niż reszta kraju. Z tym procesem wiąże się szereg wyzwań dla samorządów i zadań związanych m.in. z przygotowaniem usług dla zróżnicowanej grupy seniorów i dostosowania przestrzeni miejskiej.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.