Newsy

Dziś warszawska giełda obchodzi 21-lecie istnienia

2012-04-16  |  06:45
Mówi:Ludwik Sobolewski
Funkcja:Prezes Zarządu
Firma:Giełda Papierów Wartościowych
  • MP4

     - Mamy dobre perspektywy rozwoju, ale to wymaga współpracy wszystkich uczestników i instytucji tworzących rynek kapitałowy - zapowiada Ludwik Sobolewski, prezes Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie. Podczas pierwszej sesji, 16 kwietnia 1991 r., notowano akcje 5 spółek, dziś jest ich 430. A GPW przerosła swojego dawnego konkurenta - giełdę wiedeńską.

    GPW znajduje się w czołówce giełd światowych pod względem wzrostu obrotów i liczby debiutów spółek.

     - Zajmujemy pierwsze, drugie miejsce w Europie, regularnie od kilku lat - mówi Ludwik Sobolewski. - Mamy rynki akcji, obligacji, instrumentów pochodnych. Niedawno przejęliśmy Towarową Giełdę Energii.

    Zdaniem prezesa polski rynek kapitałowy w ciągu tych 21 lat przebył długą drogę. 

     - Dzisiaj przodujemy w Europie Środkowej i Wschodniej. Sama GPW jest spółką giełdową i ma ogromne perspektywy rozwoju - zapewnia prezes warszawskiej giełdy.

    Wśród najbliższych planów wymienia zrównoważony rozwój obecnych rynków oraz wdrażanie 2 projektów strategicznych: nowego systemu transakcyjnego dla rynku kapitałowego oraz rozwój rynków towarowych, czyli energii elektrycznej i innych towarów giełdowych.

    16 kwietnia 1991 roku odbyła się pierwsza sesja giełdowa z udziałem 7 domów maklerskich, na której notowano akcje 5 spółek. Wpłynęło wówczas 112 zleceń kupna i sprzedaży, a łączny obrót giełdy wyniósł 1.990 zł (2 tys. dolarów).

    Obecnie Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie jest największą giełdą Europy Środkowo-Wschodniej. Dlatego na debiut na warszawskim parkiecie decyduje się coraz więcej spółek z regionu. GPW prowadzi rynek regulowany dla akcji oraz instrumentów pochodnych, a także alternatywny rynek akcji NewConnect dla spółek wzrostowych. GPW rozwija także Catalyst, rynek przeznaczony dla emitentów obligacji korporacyjnych i komunalnych oraz rynek energii.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Szkolenie Online IMM

    Prawo

    UE lepiej przygotowana na reagowanie na klęski żywiołowe. Od czasu powodzi w Polsce pojawiło się wiele usprawnień

    Na tereny dotknięte ubiegłoroczną powodzią od rządu trafiło ponad 4 mld zł. Pierwsze formy wsparcia, w tym zasiłki, pomoc materialna czy wsparcie dla przedsiębiorców, pojawiły się już w pierwszych dniach od wystąpienia kataklizmu. Do Polski ma też trafić 5 mld euro z Funduszu Spójności UE na likwidację skutków powodzi. Doświadczenia ostatnich lat powodują, że UE jest coraz lepiej przygotowana, by elastycznie reagować na występujące klęski żywiołowe.

    Prawo

    Rzecznik MŚP: Obniżenie składki zdrowotnej to nie jest szczyt marzeń. Ideałem byłby powrót do tego, co było przed Polskim Ładem

    Podczas najbliższego posiedzenia, które odbędzie się 23 i 24 kwietnia, Senat ma się zająć ustawą o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Zakłada ona korzystne zmiany w składkach zdrowotnych płaconych przez przedsiębiorców. Rzecznik MŚP apeluje do izby wyższej i prezydenta o przyjęcie i podpisanie nowych przepisów. Pojawiają się jednak głosy, że uprzywilejowują one właścicieli firm względem pracowników, a ponadto nie podlegały uzgodnieniom, konsultacjom i opiniowaniu.

    Handel

    Konsumpcja jaj w Polsce rośnie. Przy zakupie Polacy zwracają uwagę na to, z jakiego chowu pochodzą

    Zarówno spożycie, jak i produkcja jaj w Polsce notują wzrosty. Znacząca większość konsumentów przy zakupie jajek zwraca uwagę na to, czy pochodzą one z chowu klatkowego. Polska jest jednym z liderów w produkcji i eksporcie jajek w UE, ale ma też wśród nich największy udział kur w chowie klatkowym. Oczekiwania konsumentów przyczyniają się powoli do zmiany tych statystyk.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.