Mówi: | Anetta Jaworska-Rutkowska, kierownik ds. relacji zewnętrznych i odpowiedzialnego biznesu, Jeronimo Martins Polska Renata Piątkowska, juror konkursu „Piórko” Ewa Gruda, kierownik Muzeum Książki Dziecięcej w Warszawie |
Biedronka po raz trzeci wyda książkę dla dzieci. W konkursie „Piórko” można wygrać 100 tys. zł
Jeronimo Martins, właściciel sieci Biedronka, po raz trzeci organizuje konkurs na najlepszą książkę dla dzieci skierowany do debiutujących autorów tekstów i ilustratorów. To element budowania polityki odpowiedzialnego biznesu firmy i odpowiedź na malejące czytelnictwo, zwłaszcza wśród dzieci. Zwycięzcy obu kategorii konkursu otrzymają po 100 tys. zł, a ich prace zostaną wydane w formie książki, która trafi do sprzedaży w sklepach Biedronka. Publikacje nagrodzone przez jury w dwóch poprzednich edycjach rozeszły się w łącznym nakładzie 65 tys. egzemplarzy.
– Organizujemy konkurs literacki na najlepszą książkę dla dzieci, wychodząc naprzeciw dużemu problemowi, jakim jest niski poziom czytelnictwa w Polsce. Zwyczaj czytania zanika, w coraz większym stopniu przeważają inne rozrywki, a przecież książka jest niezwykle ważna w rozwoju dziecka: rozwija i oswaja jego emocje – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Anetta Jaworska-Rutkowska, kierownik ds. relacji zewnętrznych i CSR w Jeronimo Martins Polska.
Celem konkursu jest zachęcenie rodziców i dzieci do lektury oraz wsparcie debiutujących pisarzy i ilustratorów.
– Konkurs przeznaczony jest dla utalentowanych amatorów – literatów i grafików. W tym roku nieco rozszerzyliśmy formułę i w konkursie mogą wziąć udział nie tylko osoby mieszkające na terenie Polski, lecz także Polonia poza krajem. Konkurs ogłaszamy poprzez stronę internetową, tą drogą należy również wysłać aplikację – mówi Anetta Jaworska-Rutkowska.
W konkursie Biedronki mogą startować osoby pełnoletnie, których prace literackie lub graficzne nie były dotychczas publikowane drukiem lub w wydawnictwach oznaczonych numerami ISBN lub ISSN. W tegorocznej edycji udział mogą wziąć również osoby, które startowały w poprzednich, ale nie znalazły się w gronie laureatów.
– Uznaliśmy, że wśród kilku tysięcy nadsyłanych co roku prac jest bardzo wiele dobrych książek. Wybieramy tylko jedną, tę najlepszą. Daliśmy jednak szansę autorom, którzy do tej pory nadsyłali swoje aplikacje, a ich książka nie wygrała, choć była równie atrakcyjna i dobra merytorycznie. W tym roku mogą po raz kolejny złożyć na konkurs tę samą pracę i może tym razem będą mieli więcej szczęścia – mówi Anetta Jaworska-Rutkowska z Jeronimo Martins Polska.
W tegorocznej edycji organizatorzy kładą akcent na rozwój emocjonalny dziecka poprzez czytanie. Kierownik Muzeum Książki Dziecięcej w Warszawie Ewa Gruda zwraca uwagę, że już we wczesnych latach książka może być elementem zabawy, ale jednocześnie może pomóc rodzicom w kształtowaniu charakteru dziecka i wesprzeć ich w procesie wychowawczym.
– Dziecko zadaje tysiące pytań. Jest w jego życiu taki okres, w którym te pytania są wręcz utrapieniem dla rodziców. Nie zawsze mamy też w głowie gotową odpowiedź na każde z tych pytań. Im więcej książek, które odpowiadają na dziecięce pytania, jest w zasięgu naszej ręki, tym jest nam łatwiej. Zawsze można odwołać się do książki, poczytać wspólnie z dzieckiem – mówi Ewa Gruda.
Renata Piątkowska, autorka książek dla dzieci i młodzieży oraz juror konkursu „Piórko”, radzi, aby debiutujący autorzy pisali przede wszystkim o tym, na czym się dobrze znają i co jest im bliskie. Książka dla dzieci powinna również być napisana krótkim, zwięzłym językiem i zawierać pewną dozę humoru.
– Młody czytelnik uwielbia się śmiać. Bardzo ważny jest też początek, bo jeżeli nie chwycimy uwagi czytelnika w pierwszych zdaniach, to prawdopodobnie nie zechce się wgłębić w książkę. Szukamy tekstów oryginalnych, tekstów niezwykłych. Jeżeli na konkurs spływają tysiące prac, to z pewnością przebije się ta, która nie będzie kolejnym powieleniem bardzo znanego wątku – mówi Renata Piątkowska.
W pierwszym etapie – do 21 marca – za pośrednictwem strony internetowej http://piorko2017.biedronka.pl/ można nadsyłać teksty (o objętości od 20 do 60 tys. znaków). Zwycięskie prace zostaną ogłoszone 8 czerwca. Tego samego dnia wystartuje również drugi etap konkursu, skierowany do grafików. Ich zadaniem będzie przygotowanie ilustracji do wybranej przez jury książki. Najlepsza zostanie wyłoniona 24 sierpnia.
Oceną prac nadesłanych na konkurs „Piórko” w obu kategoriach zajmą się specjalnie w tym celu powołane kapituły, w których znalazły się osoby związane z literaturą dziecięcą i grafiką. W pierwszej z nich znaleźli się: autorka książek dla dzieci Renata Piątkowska, dziennikarz Jarosław Gugała, współtwórczyni portalu CzasDzieci.pl Agnieszka Karp-Szymańska, popularny autor dziecięcy Rafał Witek oraz ubiegłoroczna laureatka konkursu Monika Radzikowska. Natomiast prace graficzne ocenią eksperci – ilustratorzy i wydawcy książek dla dzieci: Katarzyna Nowowiejska, Bohdan Butenko, Aleksandra Krzanowska, Elżbieta Śmietanka-Combik oraz Monika Biała, laureatka z ubiegłego roku. Autorzy zwycięskiego tekstu i ilustracji otrzymają nagrody po 100 tys. zł. Ich prace zostaną wydane w formie książki, która pod koniec listopada znajdzie się na półkach sklepów Biedronka.
Poprzednie edycje konkursu „Piórko”, organizowanego przez właściciela sieci Biedronka, cieszyły się bardzo dużym zainteresowaniem. Nadesłano w nich w sumie 10 tys. prac tekstowych i graficznych. Zwycięskie zostały opublikowane – powstałe w ten sposób dwie książki: „Szary domek” i „Córka bajarza” sprzedały się dotychczas łącznie w ponad 65 tys. egzemplarzy.
Czytaj także
- 2024-11-29: Parlament Europejski zatwierdził unijny budżet na 2025 rok. Wśród priorytetów ochrona granic i konkurencyjność
- 2024-11-20: Średnio co trzy dni zamykana jest w Polsce księgarnia. Branża apeluje o regulacje porządkujące rynek
- 2024-11-05: Polski rynek odzieży sportowej i outdoorowej notuje stabilne wzrosty. Kupujący szukają technologicznych nowinek
- 2024-11-07: Eksport produktów spożywczych z Polski spowalnia. Producentom coraz trudniej konkurować niższą ceną
- 2024-10-21: Druga polska prezydencja w Radzie UE okazją na wzmocnienie głosu polskich przedsiębiorców. Teraz ich aktywność w UE jest niewielka
- 2024-10-22: Rząd pracuje nad nowymi przepisami o płacy minimalnej. Zmienią one sposób jej obliczania
- 2024-11-07: Nowe otwarcie unijnej polityki gospodarczej. Polska prezydencja w Unii szansą na korzystne zmiany dla przedsiębiorców
- 2024-10-09: Szwedzka Akademia Nauk uhonorowała lata pracy nad sztuczną inteligencją. Nagroda Nobla trafiła do twórców sztucznych sieci neuronowych
- 2024-10-16: UE walczy z kryzysem mieszkaniowym. Problemem jest brak dostępnych mieszkań i wysokie czynsze
- 2024-10-25: Obrót elektroniką z drugiej ręki sprzyja środowisku. Polacy coraz chętniej sięgają po używane i odnowione smartfony
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
Dwa konkursy w Agencji Badań Medycznych w 2025 roku. Do wzięcia 275 mln zł
Agencja Badań Medycznych w przyszłym roku planuje ogłosić dwa konkursy. Pierwszy z nich dotyczy niekomercyjnych badań klinicznych z przewidywaną alokacją w wysokości 200 mln zł, drugi – niekomercyjnych eksperymentów badawczych z pulą w wysokości 75 mln zł. ABM zapowiada, że w 2025 roku skupi się na badaniach własnych, a także budowie rozwoju współpracy międzynarodowej.
Handel
Polscy producenci drobiu liczą na ponowne otwarcie chińskiego rynku. Kraje azjatyckie coraz ważniejszym importerem
Polska wciąż cieszy się w świecie renomą cenionego producenta mięsa drobiowego. Na eksport trafia ok. 60 proc. rocznej produkcji, czyli prawie 2 mln t. Polscy producenci walczą o silną pozycję na zagranicznych rynkach. Priorytetem jest dla nich ponowne uruchomienie eksportu do Chin, który został wstrzymany pięć lat temu ze względu na ptasią grypę. Trwa dopracowywanie szczegółów porozumienia w tej sprawie.
Finanse
Zbiórki internetowe przestały się już kojarzyć wyłącznie z finansowaniem leczenia. Ludzie zbierają także na podstawowe potrzeby i realizację marzeń
Połowa Polaków wspiera zbiórki charytatywne online – wynika z raportu przygotowanego przez SW Research dla Allegro. Najczęściej przekazujemy datki na pomoc humanitarną związaną z kataklizmami, wsparcie chorych, pomoc dzieciom czy zwierzętom. Jeszcze do niedawna zbiórki internetowe kojarzyły się głównie z finansowaniem terapii czy rehabilitacji dla ciężko chorych, ale coraz częściej ludzie zbierają na podstawowe potrzeby, takie jak żywność czy opał na zimę, ale również na realizację marzeń.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.