Mówi: | Dominika Kulczyk prof. Andrzej Eliasz, rektor Uniwersytetu SWPS Horst Köhler, były prezydent Niemiec Aleksander Kwaśniewski, były prezydent RP |
Biznes coraz bardziej zainteresowany Afryką. W Warszawie ruszyły pierwsze w Europie Środkowej biznesowe studia afrykanistyczne
W Warszawie uruchomiono pierwsze w Europie Środkowej studia podyplomowe przygotowujące do prowadzenia biznesu w Afryce. Ich program jest skonstruowany tak, by ułatwić przedsiębiorcom i menadżerom skuteczną realizację projektów biznesowych na tym kontynencie. Nowy kierunek to przygotowana we współpracy z Piotrem Voelkelem i Uniwersytetem SWPS inicjatywa Jana Kulczyka, który w Afryce widział ogromny potencjał i szansę dla Europy.
Nowy kierunek studiów podyplomowych „Africa: business and beyond” to pierwsza tego typu inicjatywa w Europie Środkowo-Wschodniej. Powstała dzięki zaangażowaniu Jana Kulczyka, ambasadora potencjału gospodarczego Afryki i największego polskiego inwestora prywatnego na tym kontynencie.
O tym, dlaczego Jan Kulczyk postanowił stworzyć studia o rynku afrykańskim, mówiła podczas inauguracji na Uniwersytecie SWPS jego córka, Dominika Kulczyk:
– Wierzył w Afrykę. Miał głębokie przekonanie, że przyszłość tego kontynentu będzie mieć ogromny wpływ na przyszłość Europy i reszty świata. Jeśli założymy, że ta teza może się zrealizować, to niezbędne jest stworzenie mostu pomiędzy Afryką a Europą, zrozumienie i wspólne działania. Do tego musimy jednak Afrykę poznać. Żeby poznać, trzeba się jej uczyć, trzeba dowiedzieć się wielu rzeczy, których nie wiemy – mówi agencji Newseria Dominika Kulczyk.
Unikatowy program nowego kierunku studiów podyplomowych tworzą politycy, przedsiębiorcy, ekonomiści i światowi liderzy oraz najlepsza kadra akademicka politologów, socjologów, psychologów i afrykanistów.
Uroczystą inaugurację studiów uświetnił wykład Horsta Köhlera, byłego prezydenta Niemiec i szefa Międzynarodowego Funduszu Walutowego, który jest także jednym z wykładowców studiów „Africa: business and beyond”. Mówił o potencjale współpracy gospodarczej z Afryką, a także o potrzebie edukacji również po stronie afrykańskiej. Jego zdaniem młodzi Afrykanie chcą się uczyć i przejmować inicjatywę, ale wiąże się z tym poważne wyzwanie.
– Chodzi o to, by młodzi z Afryki zrozumieli, że mają równe szanse, by się kształcić i pracować. Jeśli tak się stanie, region ten może być nowym motorem wzrostu i dobrym partnerem dla Europy. W ten sposób możemy zapewnić dobrą koniunkturę na obu kontynentach. Musimy jednak poświęcić młodym ludziom dużo uwagi i pomóc im rozwijać talenty – mówi Horst Köhler.
Afryka ma szanse stać się motorem wzrostu światowej gospodarki i jednym z kluczowych partnerów biznesowych dla Europy.
– Afryka jest drugim na świecie najszybciej urbanizującym się kontynentem, notującym nieprzerwanie wysoką dynamikę wzrostu. Ogromny potencjał gospodarczy, demograficzny i jeszcze lepsze prognozy rozwoju przyciągają inwestorów z całego świata. Kluczem do dobrej, obopólnie korzystnej współpracy jest zrozumienie uwarunkowań biznesowych, kulturowych i politycznych tego kontynentu. Studia „Africa: business and beyond” to projekt o wymiarze międzynarodowym, oferujący dostęp do unikalnej wiedzy popartej doświadczeniami wykładowców o najwyższej renomie – podkreśla Sebastian Kulczyk, prezes Kulczyk Investments i przewodniczący Rady Inwestorów w Afryce.
Na zacieśnieniu wzajemnych stosunków zyskać mogą obie strony. W tym celu konieczne jest jednak zrozumienie dzielących je różnic kulturowych oraz dokonanie inwestycji w rozwój potencjału, który drzemie w młodym społeczeństwie afrykańskim.
– Afryka to zaniedbany teren. On kiedyś, w PRL, był nam bliższy, szczególnie Afryka Północna, ale potem priorytety się zmieniły. Zaczęliśmy się zajmować bezpieczeństwem, NATO, USA, UE i trochę straciliśmy Afrykę z pola widzenia, myślę, że ze stratą dla nas samych. Dziś pierwszą barierą jest brak wiedzy polskich przedsiębiorców na temat tego, co tam się dzieje, jaki tam jest potencjał, jakie pieniądze tam można zarobić. Drugą jest obawa przed niestabilnością. Po trzecie, to rzeczywiście nie jest łatwy rynek, tam trzeba trochę popracować – ocenia Aleksander Kwaśniewski, który również należy do kadry wykładowców nowego kierunku.
Na osiągnięcie sukcesu w Afryce szanse mają przedstawiciele wielu polskich branż. W afrykańskim biznesie odnaleźć się mogą firmy zarówno z tradycyjnych sektorów, jak infrastruktura, energetyka czy produkcja nawozów sztucznych, jak i z nowoczesnych technologii, przede wszystkim telekomunikacyjnych.
– Afryka to niezwykle młode społeczeństwo, które lubi wszelkie nowe gadżety i się nimi posługuje. To nie tylko nowoczesny sprzęt, lecz także programy, czyli hardware i software. Myślę, że jest tam dużo miejsca dla wielu pomysłów z nowoczesnej technologii – podsumowuje Kwaśniewski.
Trwające dwa semestry studia podyplomowe będą przygotowywać przedsiębiorców i menadżerów do skutecznej realizacji projektów biznesowych w Afryce. Program studiów będzie dotyczyć głównie regionu Afryki Subsaharyjskiej, ale będzie rozszerzany zgodnie z potrzebami studiujących osób. Podejmowane będą m.in. tematy finansowania, oceny ryzyka, prawodawstwa czy uwarunkowań politycznych i kulturowych, których zrozumienie jest niezbędne do ekspansji na rynki afrykańskie. Studia skierowane są przede wszystkim do osób mających już doświadczenie biznesowe lub menadżerskie.
– Jesteśmy zainteresowani ludźmi, którzy mają doświadczenie biznesowe w Polsce i w innych regionach świata i zamierzają podjąć kontakty z Afryką. Są to ludzie wykształceni, doświadczeni, mający już sukcesy biznesowe, ale w innych częściach świata. Chcemy im przybliżyć Afrykę. Muszą oni zetknąć się z wiedzą interdyscyplinarną. Nie wystarczy tylko poznanie kwestii biznesowych, oni muszą się nauczyć np. psychologii różnic kulturowych – mówi prof. Andrzej Eliasz, rektor Uniwersytetu SWPS.
Uroczysta inauguracja studiów „Africa: business and beyond” odbyła się 24 października w siedzibie Uniwersytetu SWPS w Warszawie. Merytorycznym partnerem studiów jest Uniwersytet Stellenbosch, ośrodek akademicki z RPA oraz Rada Inwestorów w Afryce, powołana w 2014 roku z inicjatywy Jana Kulczyka i zrzeszająca największe polskie firmy inwestujące na tym kontynencie.
Czytaj także
- 2024-12-19: Polska centralna przyciąga coraz więcej inwestycji. W Łodzi powstaje nowe centrum dystrybucyjne dla Della
- 2024-12-20: Polskie firmy przemysłowe bardziej otwarte na technologie. Sztuczną inteligencję wdrażają z ostrożnością [DEPESZA]
- 2024-12-11: Kobiety nie wierzą w swoje kompetencje dotyczące inwestowania. Niska samoocena często przeszkadza w podjęciu pierwszych kroków
- 2024-12-18: Co trzeci nastolatek nie rozmawia o pieniądzach z rodzicami. To ma wpływ na jego zachowania w świecie finansów
- 2024-12-04: Ulga na badania i rozwój może być lekiem na rosnące koszty zatrudnienia. Korzysta z niej tylko 1/4 uprawnionych firm
- 2024-11-08: Spadek sprzedaży detalicznej może się okazać tymczasowy. Konsumenci dalej są skłonni do dużych zakupów
- 2024-10-22: Wiarygodność ekonomiczna Polski sukcesywnie się pogarsza. To negatywnie wpływa na postrzeganie Polski przez inwestorów
- 2024-10-22: Coraz więcej inwestycji na Mazurach. Skokowy przyrost zabudowy niszczy jednak krajobraz regionu
- 2024-10-28: Ochrona krajobrazu mało istotna w nowych inwestycjach. Mazurskie gminy chcą to zmienić
- 2024-11-15: Anna Lewandowska: Są aż trzy odsłony „Czerwonego dywanu” w „Pytaniu na śniadanie”. Ten punkt naszego programu ma bardzo dobrą oglądalność
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
Dwa konkursy w Agencji Badań Medycznych w 2025 roku. Do wzięcia 275 mln zł
Agencja Badań Medycznych w przyszłym roku planuje ogłosić dwa konkursy. Pierwszy z nich dotyczy niekomercyjnych badań klinicznych z przewidywaną alokacją w wysokości 200 mln zł, drugi – niekomercyjnych eksperymentów badawczych z pulą w wysokości 75 mln zł. ABM zapowiada, że w 2025 roku skupi się na badaniach własnych, a także budowie rozwoju współpracy międzynarodowej.
Handel
Polscy producenci drobiu liczą na ponowne otwarcie chińskiego rynku. Kraje azjatyckie coraz ważniejszym importerem
Polska wciąż cieszy się w świecie renomą cenionego producenta mięsa drobiowego. Na eksport trafia ok. 60 proc. rocznej produkcji, czyli prawie 2 mln t. Polscy producenci walczą o silną pozycję na zagranicznych rynkach. Priorytetem jest dla nich ponowne uruchomienie eksportu do Chin, który został wstrzymany pięć lat temu ze względu na ptasią grypę. Trwa dopracowywanie szczegółów porozumienia w tej sprawie.
Finanse
Zbiórki internetowe przestały się już kojarzyć wyłącznie z finansowaniem leczenia. Ludzie zbierają także na podstawowe potrzeby i realizację marzeń
Połowa Polaków wspiera zbiórki charytatywne online – wynika z raportu przygotowanego przez SW Research dla Allegro. Najczęściej przekazujemy datki na pomoc humanitarną związaną z kataklizmami, wsparcie chorych, pomoc dzieciom czy zwierzętom. Jeszcze do niedawna zbiórki internetowe kojarzyły się głównie z finansowaniem terapii czy rehabilitacji dla ciężko chorych, ale coraz częściej ludzie zbierają na podstawowe potrzeby, takie jak żywność czy opał na zimę, ale również na realizację marzeń.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.